Bojkott a Pannon Rádió ellen: A magyar zene riadója

  • Sánta Edina
  • 2002. február 28.

Belpol

A Pannon Rádió elleni zenészbojkott fenntartása érdekében rövidesen az Alkotmánybírósághoz fordul a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület (TASZ). A hatályos jogszabályok alapján ugyanis nem egyértelmű, hogy az előadók letilthatják-e szerzeményeik lejátszását a szélsőséges hangvételű rádióban. A zenészek ugyanakkor nem tervezik beperelni a rádiót, ha az továbbra is játszaná szerzeményeiket.

A Pannon Rádió elleni zenészbojkott fenntartása érdekében rövidesen az Alkotmánybírósághoz fordul a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület (TASZ). A hatályos jogszabályok alapján ugyanis nem egyértelmű, hogy az előadók letilthatják-e szerzeményeik lejátszását a szélsőséges hangvételű rádióban. A zenészek ugyanakkor nem tervezik beperelni a rádiót, ha az továbbra is játszaná szerzeményeiket."Nem rendőrökkel és jogászokkal akarunk villogni, egyszerűen csak mint zenészek tiltakozunk a gyűlöletbeszéd ellen - mondta Prieger Zsolt, az Anima Sound System frontembere nyilatkozatuk céljáról. - A Pannon Rádió amúgy csak a jéghegy csúcsa, mi ugyanúgy nem értünk egyet a Fábry-show szaloncigányozásával vagy a Heti hetes buzizásával, és azzal az ellenségeskedéssel sem, ami a magyar közbeszédben zajlik."

A hat zenekar - a Kispál, a Nyers, a Másfél, a Kimnowak, az Anima Sound System és a Pál Utcai Fiúk - már régóta fontolgatta, hogy valamiképp hangot ad véleményének. Február elsején szánták el magukat egy tiltakozó nyilatkozat megírására, amit faxon el is küldtek a Pannonnak. Kiállásuk inspirálóan hatott más zenészekre, művészekre is: tiltakozásukhoz hatvanan csatlakoztak.

A két befutott roma zenekar, a Fekete Vonat és a Romantic nem iratkozott fel a tiltakozók listájára. Mogyoró, a Fekete Vonat menedzsere a zenekar nevében elmondta: nem ért egyet a tiltakozással, mert egy zenész ne politizáljon, ne hősködjön, hanem zenéljen. Különben sem érti, miért kell és hogyan lehet egyáltalán egy rádiót bojkottálni. "Fel sem merült bennünk, hogy diszkriminálnának bennünket, hiszen játsszák a számainkat, a Gidófalvy pedig nagy haverom. Természetesen az, hogy a rádiónak milyen a politikája, szélsőjobb vagy sem, az nem a mi ügyünk. Különben sem értem, mi a céljuk ezzel a balhéval. Mindenesetre én azt szeretném, ha a Pannon minél több Fekete Vonatot játszana, akár egész nap" - mondta Mogyoró.

A Romantic is hasonlóan gondolkodik Priegerék akciójáról: úgy érzik, nem érinti őket ez az ügy, és "amúgy sem fenyeget az a veszély, hogy a Pannonban a számainkat virítanák".

Ám a hatvan művész, ha akarná sem tilthatná meg a Pannonnak zenéik sugárzását. Ha ugyanis a felhasználási jogdíjat egy adó befizeti az ArtisJusnál, bármilyen zenét játszhat. Az erre való jog nem visszavonható - még akkor sem, ha a Pannon eddig egy kanyi vasat sem fizetett az ArtisJusnak.

Juszt sem, juszt is

Gyertyánfi Péter főigazgató szerint csak a politikai nézetek különbözősége miatt, "általánosságban" nem lehet megtiltani egy rádióállomásnak bizonyos alkotások sugárzását. A szerző akkor jogosult visszavonni egy már elhangzott, nyilvánosságra hozott, kiadott művet, ha annak sugárzása személyhez fűződő jogokat sért. A visszavonás ilyenkor az összes további nyilvános felhasználásra és minden médiumra vonatkozik. Ha tehát a Pannon nem hajlandó a zenészek kérését teljesíteni, akkor az előadók egyenként a bírósághoz fordulhatnak, ahol bizonyítaniuk kell: megsértették a jó hírnévhez való jogukat. (Művet olyan indokkal is vissza lehet vonni, hogy a szerző az adott művet nem érzi jól sikerültnek.)

Ha csak a zenészeken múlna, e kezdeményezésnek nem lenne jogi következménye. A TASZ viszont egy a "zenészekkel szolidáris" beadványon dolgozik: a társaság alkotmányellenes jogkorlátozásnak véli a mostani helyzetet. Az előadók számára jogot kellene biztosítani ahhoz, hogy bármilyen, őket vagy a művüket sértő körülmény esetén felléphessenek, például letilthassák szerzeményeiket - véli a TASZ. A jelenleg még félkész beadványt a közeljövőben tervezik továbbítani az Alkotmánybírósághoz.

Egy az ArtisJusnál dolgozó jogász - bár természetesen még nem ismerheti a dokumentumot - magát a felvetést sem érti, és eleve okafogyottnak véli a kezdeményezést: "Téves az az elképzelés, hogy az ArtisJus bármilyen szerzőt is korlátoz, hiszen nem tiltja meg senkinek, hogy egyéni bírósági úton rendezze a sérelmeit, aminek letiltás is lehet az eredménye."

Felesleges faxni

A Pannon Rádió nem tulajdonít nagy jelentőséget a zenészek tiltakozásának. "A február elsejei faxos nyilatkozatot komolytalannak gondoljuk, mivel azt nem írták alá saját kezűleg" - mondta Zárug Péter Farkas szerkesztő. A faxra egyébként első válaszuk ez volt: "Jó." Egy másik válaszlevelükben pedig azt írták: kíváncsian várják, hogy az egyébként általuk ritkán játszott tiltakozók politikai felhangú akciójuk jogi bonyodalmait hogyan rendezik; a Pannon amúgy tudomásul vette a nyilatkozatot.

Gidófalvy Attila rádiótulajdonos elnézést kért a zenészektől, akiket Franka Tibor műsorvezető esetleg megsértett. (Egy másik műsorvezető azt mondta egy Bergendy-szám után: akkor lennének bajban, ha ilyen fajsúlyos, jó zenéktől kellene megválniuk, nem pedig "holmi nyersektől és borzoktól".) Gidófalvy kijelentette: ha a tiltakozó zenészek úgy kívánják, "szomorúan, de kihagyják dalaikat a műsorból". Úgy látja, a rádió "esetleges" antiszemita vagy rasszista vagy egyéb kirekesztő hangneme nem a Pannon hibája, hanem a fékezhetelen betelefonálóké és "a választási kampányé, ami felerősíti a szélsőségeket". Gidófalvy szerint "ha kirekesztők lennénk, nem olvasták volna be tízszer a hírt, hogy ellopták Bangó Margit autóját".

A gyűlöletbeszédet, a pártosságot és az egyoldalúságot azonban számos vizsgálat, tartalomelemzés bizonyította. Az ORTT emiatt már kétszer is törvénysértést állapított meg a rádiónál, amelyik, ha nem változtat ezen, elveszítheti frekvenciáját.

Sánta Edina

pannon história

A Pannon Rádió elődje a Dongó Rádió volt, amely kábelen keresztül juttatta el műsorát a Havanna lakótelep 15 ezer lakásába. A rádiót a Gidó Média - Gidófalvy Attila érdekeltsége - tulajdonolta és működtette. Egy sikertelen kísérlet után 1999-ben pályáztak újra budapesti kereskedelmi frekvenciára, amit meg is nyertek. "Az érthető frekvencia" és "A magyar zenék rádiója" szlogennel futó, az FM 99.5-ön hallható adó arra vállalkozott, hogy "értékes magyar zenéket játsszon" a népdaloktól kezdve az irredenta dalokon, nemzeti operán és Máté Péteren át a skinhead- és punkzenekarokig. Emellett kiemelkedően magas, a műsoridő negyven százalékát kitevő hírszolgáltatást vállaltak, elsősorban a távirati iroda anyagára támaszkodva. A Franka Tibor, Chrudinák Alajos, Győri Béla (MIÉP-szóvivő), Zárug Péter Farkas (politológus, Csurka István tanácsadója) műsorvezetésével és Nagy Feró zenei szerkesztésével (ő már kivált a rádióból) működő másfél-két százalékos hallgatottságú adóról hamarosan kiderült: a MIÉP-hez húz, és szélsőjobboldali eszméket hangoztat. Bár egyre többen tiltakoztak a "megengedhetetlen" pannonos hang ellen, és a www.pannonradio.hu - a Pannon elől elvásárolt - honlapon antirasszista fórum indult (a Pannon honlapja a www.pannonradio.org), az ORTT csak múlt év októberben büntette a rádiót, a kiszabható legmagasabb bírsággal (kétmillió forinttal), amiért egy az egyben beolvasták ifj. Hegedűs Lóránt MIÉP-alelnök egyik cikkét. Ezután tartalomelemzések igazolták a szélsőséges hangvételt, az egyoldalú tájékoztatást. Februárban az ORTT összeférhetetlenséget állapított meg: a Csurka István, MIÉP-elnök által alapított Bocskai Szabadegyetem tulajdonosi részt szerzett a Pannonban, holott a médiatörvény szerint a műsorszolgáltatásban nem vehet részt párt semmilyen vonatkozásban. Ezzel egy időben Lendvai Katalin, MSZP-alelnök bejelentette: az ORTT-hez fordult, mivel a Pannon nyíltan beszállt a MIÉP kampányszervezésébe.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.