Mélyponton Iványi Gábor egyháza

„Cinikus és sátáni, amit művelnek”

Belpol

Az egyszázalékos adófelajánlásokból származó 1,042 milliárd forintnak alig több mint a fele érkezett meg a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) számlájára a NAV és a Magyar Államkincstár (MÁK) inkasszója miatt. Az egyház szociális intézményei hónapok óta állami támogatás nélkül, kizárólag civil adományokból működnek. A szállók vagy a kórház bezárása az ellátottak halálos ítéletével érhet fel.

A lelkésszel a Megbékélés Házában, a MET békásmegyeri templomában találkoztunk, amelyet még évtizedekkel ezelőtt egy szeméttelep helyén építettek fel. Udvarán terápiás céllal állatokat (lovakat, nyulakat stb.) tartanak, kertjében a leveleket Iván, az Ukrajnából menekült férfi sepregeti. Iványi Gábor szerint 2010-ig nem voltak anyagi gondjaik: a tortúra a kormányváltás után, 2011-ben kezdődött. Elvették az egyházi státuszukat, így elestek az ún. kiegészítő támogatástól, a költségvetésük mintegy 40 százalékától. Több, számukra kedvező bírósági ítélet is született, de a fideszes parlament úgy módosítgatta az egyházi törvényt, hogy ennek következményeként 14 év alatt mintegy 13 milliárd forinttól estek el. (E folyamatról részletesen lásd: Égbekiáltó gonoszság”, Magyar Narancs, 2021. március 11.) Az egyház pályázni sem tudott, az alapnormatívájukat is csökkentették, így hozzávetőleg a korábbi büdzsé feléből küszködték végig ezt az időszakot. Az egyesület tavaly nyár óta semmilyen alapnormatívát sem kap, és valószínűleg az egyházi 1 százalékok után járó kiegészítő támogatásra sincs lehetőségük Iványiéknak (mivel bejegyzett egyházból nyilvántartott egyházzá minősítették vissza őket), pedig 2024-ben 93 ezer felajánlás érkezett: ezen pénzösszeg alapján a MET a harmadik legtámogatottabb egyház ma Magyarországon, vagyis a civil támogatásokon túl több száz millió forint landolhatna a számláján.

A MET arra törekedett, hogy a szociális intézményeik által ellátott személyek ebből semmit ne érezzenek, hangsúlyozza a lelkész. Így a munkavállalók járulékfizetésével adódtak gondok, állami támogatás és bevétel hiányában ezt nem tudták minden esetben kiegyenlíteni. Ha valaki elhagyta a szervezetet, Iványi szerint az utánuk esedékes köztartozásokat a távozásukkor visszamenőleg befizették, vagyis senkit nem károsítottak meg.

Állandó présben

A MET köztartozása ma nagyjából 1,5 milliárd forint. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tavaly óta inkasszózza a szervezetek számláit, így az azokra utalt minden összeget rögtön eltérítenek: 2024-ben közel kétmilliárd forintot kapcsolt le a hatóság. Az Oltalom számláján már nincs köztartozás, az elvont pénzek – beleértve az egyesületnek felajánlott 107 milliós egyszázalékos támogatást – ezt kiegyenlítették. Ez azonban nem jelenti, hogy a helyzet rendeződött volna, ugyanis hiába csökken a köztartozásuk, mivel továbbra sincs normatív állami támogatás, a járulékokat és a közműszámlákat továbbra sem tudják fizetni, így újabb tartozások keletkeznek. Iványi Gábor kiemelte: vonakodás nélkül fizetnének, mert mindez nem lehetne egy „játék része”. De a legfontosabb, hogy az ellátottak enni tudjanak, legyen fedél a fejük felett. A működést jelenleg civil adományok segítségével a Szalmaszál a Hajléktalanokért Közhasznú Alapítványon keresztül oldják meg, erre eddig még nem szállt rá az adóhatóság. Van két vállalkozó, akik névtelenül havi egy-egy millió forinttal segítik őket, és sokan nagyobb összegeket bedobnak a perselybe az istentiszteletek során – máshogy nem merik, mert attól tartanak, ha kiderülne a kilétük, akkor félő, rájuk küldenék a NAV-ot.

Tavaly év vége óta intenzív közösségi médiás kampány zajlik, ismert személyek (színészek, politikusok) a MET támogatására buzdítanak. Az eddig befolyt összeg a havi működési költségük mintegy negyedére elegendő. Egy kutatás is kimutatta, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége nem ért egyet a MET és az Oltalom Karitatív Egyesület folyamatos vegzálásával és ellehetetlenítésével. Az ügyük az ENSZ figyelmét is felkeltette: Nazila Ghanea vallásszabadsági referens októberben Magyarországra látogatott, és aggasztónak nevezte a MET zaklatását.

 
A Fűtött Utca lakói
Fotó: Palágyi Barbara
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.