Interjú

"Csak alulról jöhet"

Karsay Dorottya emberi jogi aktivista

  • Rényi Pál Dániel
  • 2011. október 27.

Belpol

Az október 23-i kormányellenes demonstráció "arcával" a civil aktivizmusról és a civil társadalom állapotáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Eljött az ideje, hogy az állampolgárok és civil közösségeik kezdjék el képviselni saját és egymás érdekeit - nekem ez volt a fő motívum, ami minden beszédben megjelent. Mi az első benyomásod, átment az üzenet?

Karsay Dorottya: Én már azt is óriási dolognak tartottam, hogy március 15-én harmincezren itt voltak a Szabad sajtó útján. Azért itt mégis egy alulról szerveződő, civil kezdeményezésről van szó - és én is elsősorban azért képviselem szívesen, mert Juhász Péterék (a tüntetés szóvivője - R. P. D.) minden egyes alkalommal világossá teszik, hogy a csoportnak nincsenek közvetlen politikai ambíciói. Persze az, hogy sokan eljönnek egy tüntetésre, csak egy első lépés - de fontos lépés. Hogy ebből mennyit profitál a civil szféra, nő-e az állampolgári aktivitás, idővel kiderül. Szerintem azért haladnak a dolgok. 2004-ben az ELTE-n a testvéremmel mi alakítottuk meg az Amnesty International első egyetemi csoportját; akkor ott még tényleg semmilyen civil aktivitás nem létezett. Most már sokkal jobb a helyzet, a fiatalok is aktívabbak. A Hallgatói Hálózat, a 4K! vagy A Város Mindenkié csoport a fiatalokhoz és jelentős részt az egyetemekhez is köthető.

MN: Vannak terveitek, hogyan erősíthetnétek a tendenciát?

KD: Nem vagyok szervezője a Millának, de teljesen azonosulok a szellemiségével, és egyetértek azzal, hogy az ilyen folyamatokat - legyen az civil vagy politikai ügy - nem lehet felülről vezérelni. Csak alulról jöhet. Szerintem ezt pont jól mutatja a videoklip sikere is - az is teljesen spontán alakult. Bakos Gábor, aki jó barátom és régóta tagja a Milla szervezőcsapatának, ismeri a civil tevékenységemet, és tudja azt is, hogy szeretek énekelni. ' dobta fel az ötletet, hogy írjunk egy dalt a tüntetéshez. Megírtam az első verziót - ezzel kezdődött a dal a vasárnapi tüntetésen -, azt körbeküldte a szervezők között, akiknek bejött, és mondták, hogy persze, csináljuk. Onnan folyamatosan csatlakoztak hozzá szervezők, ismerősök, barátok, és mindenki azon a ponton segített, amihez igazán ért. Leszámítva talán a koproducerként tevékeny, később a klipet rendező Sebő Feri telefonszámláját, konkrétan nulla forintból készült el az egész - és már néhány nap után 200 000 feletti nézettsége van a Youtube-on. Az egész munkát semmi más nem mozgatta, minthogy egyetértettünk az üzenettel. A Milla épp ezért jó, és a nyomásgyakorlás mellett szerintem ez is a célja: létrehozni egy civil teret, amiből aztán bármi kinőhet. Részünkről ehhez nem kellett más, csak lelkesedés és kreativitás.

MN: Mióta vagy aktív civil ügyekben, és mit csinálsz most?

KD: Napi szinten a Mental Disability Advocacy Centernél dolgozom, ami egy nemzetközi civil szervezet budapesti központtal. Most épp két - a kínzás elleni, illetve a fogyatékos személyek jogairól szóló - ENSZ-egyezmény ügyeivel foglalkozom. De már első egyetemi éveim alatt aktív voltam: dolgoztam "Az utca embere" hajléktalansegítő önkéntes hálózatban, később foglalkoztam menekültek ügyeivel. Az Amnestynél önkéntesként kezdtem, pár hónappal később pedig elnökségi taggá választottak; ott éreztem rá igazán az aktivizmusra, és ezért mentem az ELTE-re kisebbségszociológiát tanulni. Aztán 2007-ben nyertem egy ösztöndíjat a Los Angeles-i UCLA-re, ahol egy évig afroamerikai szakon voltam, további fél évet pedig kutatással töltöttem, főleg a darfúri fegyveres konfliktussal kapcsolatos civil akciókban voltam aktív. Kinn is nyertem egy ösztöndíjat, azzal egy éven át - gyakornokként - burmai árvák megsegítésén dolgoztam egy thaiföldi menekülttáborban.

MN: Hogyan hatott rád az amerikai egyetemek civil aktivista kultúrája?

KD: Ott tényleg szó szerint mindenki közösségekbe szerveződik, és nem elsősorban politikai, hanem a legkülönbözőbb, néha egészen jelentéktelennek tűnő civil ügyekben is. Sok ötletet hoztam haza, amivel hatékonyabbá lehet tenni az itthoni munkát. Azóta más magyar egyetemre nem, csak a CEU-ra jártam - ott viszont abszolút megvan a kultúrája ennek a fajta civil aktivitásnak, részben nyilván azért is, mert sok különböző országból hozzák a diákok a tapasztalataikat. Mióta újra itthon vagyok, többek között hajléktalan-, menekültügyi, általában kisebbségeket érintő kezdeményezésekben vagyok benne. Aktív vagyok a homofóbia elleni küzdelemben is - nyáron körbejártuk a környező országok pride felvonulásait. Pár hete szerveztem egy tüntetést a szerb nagykövetség elé a belgrádi pride betiltása miatt.

Mivel nekem nemcsak munkám, hanem hobbim és szenvedélyem is, ezért többnyire attól függően csinálok mindig mást és mást, hogy mi vág épp legjobban fejbe. A gyöngyöspatai ügy például majdnem három hónapra lekötött.

MN: Tapasztalataim szerint a mi korosztályunkban ritka az ilyesfajta elhivatottság civil ügyek iránt. Hogy lett ebből szenvedély?

KD: Kiskoromtól fogva úgy neveltek, hogy ha valami bántja az igazságérzetet, akkor az ellen fel kell szólalni és cselekedni kell. Viszont az otthoni, elfogadó környezet iszonyatos ellentmondásban állt mindazzal, amit kamaszként a mindennapokban érzékeltem - a rasszizmussal, a szexizmussal, a homofóbiával, az emberek folyamatos megbélyegzésével. A szenvedély később jött, miután megtapasztaltam, mennyire inspiráló érzés aktivistákkal együtt dolgozni. Amikor érzed, hogy közös a cél, közös a felelősségérzet, közös a felháborodás - és hogy ezt közösen tudjátok valami építő erővé emelni. Aki keresi, megtalálja azokat, akiknek ugyanazok az ügyek bántják az igazságérzetét. Kapcsolódni, szerveződni kell - mert más nem fogja megcsinálni helyetted. Együtt elhinni is könnyebb, hogy lehet változtatni - és onnan már tényleg csak csinálni kell.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.