Ki szállít majd kavicsot az M85-ös építéséhez?

Egy bánya mind felett

Belpol

Súlykorlátozó táblával védi az utat a Közút Zrt. két Győr közeli település közötti pár száz méteres szakaszon. Engedéllyel ugyan rá lehet hajtani, de más fuvarozókkal ellentétben a környékbeli kavicsszállítóktól ezt rendre megtagadják. A térségben működik viszont egy olyan bánya is, amely jól jár mindezzel. A cég egyik tulajdonosa Orbán Viktor unokaöccse.

Húsztonnás súlykorlátozást vezetett be a Magyar Közút Zrt. tavaly novemberben az 1401-es út Győrzámoly és Győrújfalu közti szakaszán, körülbelül 400 méter hosszan. A korlátozás nagyjából a településtáblától a benzinkútig, egy bekötőútig tart. A Közút szerint az 1401-es úton rendkívül megnőtt a forgalom, negyedével több autó halad át itt, mint pár éve, és több, mint a párhuzamos 1-es úton; és mivel hárommilliárd forintból újult meg az aszfalt, a korlátozás indokolt. Hogy a több településen is átvezető, negyven kilométer hosszú útnak miért éppen e szakaszára került ki a súlykorlátozó tábla, arra nem válaszolt a társaság, csak annyit szögezett le, hogy van más példa is hasonló, szakaszos korlátozásra a megyében. Eredetileg fél évre, majd egy évre szólt a korlátozás – ez szerepelt az Útinform adataiban is –, ma már azonban véglegesnek tűnik.

Több vállalkozás is működik Győrzámoly szélén, egyebek mellett lovarda, állateledel-gyártó, két kavicsbánya, de szállítanak erre építőanyagot, betont, bármit. Ha valakinek a környékről Győrben van dolga vagy érdekeltsége, az erre megy. A teherautóval szállító cégek a korlátozás miatt csak kerülő úton tudnak közlekedni, ami plusz ötven-hatvan kilométer is lehet. Ez komoly többletköltséggel jár, például a lovardából kétszer annyiért vinnék így el a trágyát, más cégeknél viszont a működést is ellehetetleníti ez a plusz. Van persze, aki nem törődik az egésszel, és hajnalban intézi a szállítást, amikor még biztosan nincs ellenőrzés.

A korlátozás alól lehet felmentést kérni egy erre rendszeresített nyomtatványon, és a Közút 21 nap alatt elbírálja, esetenként gyorsabban is. Ám simán előfordulhat – és elő is fordul –, hogy a kocsit fuvarozócég biztosítja, és azt általában nem lehet előre tudni, hogy melyiket küldik. Ha elindul az autó, akkor már késő leadni a rendszámot, mert egy-két nap alatt biztosan nincs döntés az engedélyről. A lapunknak nyilatkozó vállalkozók azt mondták, ők próbálják betartani a szabályokat, mert hosszú távon nem cél és nem is célravezető az ügyeskedés – de az biztos, hogy ez az egész nem hiányzott nekik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.