Ki szállít majd kavicsot az M85-ös építéséhez?

Egy bánya mind felett

Belpol

Súlykorlátozó táblával védi az utat a Közút Zrt. két Győr közeli település közötti pár száz méteres szakaszon. Engedéllyel ugyan rá lehet hajtani, de más fuvarozókkal ellentétben a környékbeli kavicsszállítóktól ezt rendre megtagadják. A térségben működik viszont egy olyan bánya is, amely jól jár mindezzel. A cég egyik tulajdonosa Orbán Viktor unokaöccse.

Húsztonnás súlykorlátozást vezetett be a Magyar Közút Zrt. tavaly novemberben az 1401-es út Győrzámoly és Győrújfalu közti szakaszán, körülbelül 400 méter hosszan. A korlátozás nagyjából a településtáblától a benzinkútig, egy bekötőútig tart. A Közút szerint az 1401-es úton rendkívül megnőtt a forgalom, negyedével több autó halad át itt, mint pár éve, és több, mint a párhuzamos 1-es úton; és mivel hárommilliárd forintból újult meg az aszfalt, a korlátozás indokolt. Hogy a több településen is átvezető, negyven kilométer hosszú útnak miért éppen e szakaszára került ki a súlykorlátozó tábla, arra nem válaszolt a társaság, csak annyit szögezett le, hogy van más példa is hasonló, szakaszos korlátozásra a megyében. Eredetileg fél évre, majd egy évre szólt a korlátozás – ez szerepelt az Útinform adataiban is –, ma már azonban véglegesnek tűnik.

Több vállalkozás is működik Győrzámoly szélén, egyebek mellett lovarda, állateledel-gyártó, két kavicsbánya, de szállítanak erre építőanyagot, betont, bármit. Ha valakinek a környékről Győrben van dolga vagy érdekeltsége, az erre megy. A teherautóval szállító cégek a korlátozás miatt csak kerülő úton tudnak közlekedni, ami plusz ötven-hatvan kilométer is lehet. Ez komoly többletköltséggel jár, például a lovardából kétszer annyiért vinnék így el a trágyát, más cégeknél viszont a működést is ellehetetleníti ez a plusz. Van persze, aki nem törődik az egésszel, és hajnalban intézi a szállítást, amikor még biztosan nincs ellenőrzés.

A korlátozás alól lehet felmentést kérni egy erre rendszeresített nyomtatványon, és a Közút 21 nap alatt elbírálja, esetenként gyorsabban is. Ám simán előfordulhat – és elő is fordul –, hogy a kocsit fuvarozócég biztosítja, és azt általában nem lehet előre tudni, hogy melyiket küldik. Ha elindul az autó, akkor már késő leadni a rendszámot, mert egy-két nap alatt biztosan nincs döntés az engedélyről. A lapunknak nyilatkozó vállalkozók azt mondták, ők próbálják betartani a szabályokat, mert hosszú távon nem cél és nem is célravezető az ügyeskedés – de az biztos, hogy ez az egész nem hiányzott nekik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.