Interjú

„Elsősorban mind budapestiek vagyunk”

Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester, a Kutyapárt fővárosi listavezetője

Belpol

A Kutyapárt, a Momentum, az LMP és a Párbeszéd támogatásával az MSZP és a DK jelöltje, no meg a Fidesz ellen indul a polgármesteri székért Baranyi Krisztina, Ferencváros első embere. Beülne a Fővárosi Közgyűlésbe is, de a függetlenségéhez kutyás jelöltként is ragaszkodik.

Magyar Narancs: A hétvégén jelentette be, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) listáján indul a választásokon. A felkérés pár hete érkezett. Mi tartott ennyi ideig? Mi volt a dilemma?

Baranyi Krisztina: Először egyszerűnek tűnt ez a kérdés, mert nem számítottam három felkérésre. Van néhány ember, akinek a véleményére különösen számítok a munkám során, velük elkezdtünk beszélgetni arról, hogy mit jelent az indulás. Mi történik a közösségünkkel, az egyesületünk jelöltjeivel, a támogatóinkkal, velem, a „brandemmel”, ha egy pártlistára felmegyek. Mi történik, ha ott első vagyok vagy második, mi történik, ha bekerülök a Fővárosi Közgyűlésbe, vagy ha nem kerülök be. Nagyon sok mindent mérlegre tettünk. A kerület érdekeit természetesen elsősorban. A döntés megszületett, utána jött, hogy a három felkérés közül kiét fogadjam el.

MN: Melyik volt a másik kettő?

BK: A Momentum nyilvánosságra hozta, az szintén egy listavezetői felkérés volt. A harmadik párt a felkérést nem hozta nyilvánosságra, és nem is vagyok felhatalmazva, hogy megtegyem. Ők a második helyet ajánlották fel. Örültem, hogy többen is szeretnének velem együtt dolgozni fővárosi ügyeken. Azok a helyi képviselők, akik 2019-ben rivális polgármesterjelöltet állítottak, és most is ellenem indulnak, visszatérően vádolnak összeférhetetlenséggel. Úgy tűnik, hogy legalább három párt vezetése ezt másképpen látja. A döntés már két-három hete megszületett, de a kampánykezdetre időzítettük a bejelentést. Mindhárom párt támogatóan és őszintén állt a dologhoz. A kezdetektől figyelembe vették, hogy a függetlenségem nagyon fontos, nem kértek tőlem semmilyen szavazási fegyelmet. Ezek a nulladik feltételeim voltak. Végül azért döntöttem az MKKP mellett, mert van közvetlen tapasztalatom: egyrészt az alpolgármesterem miatt, aki társelnök a Kétfarkúaknál, másrészt Kovács Gergely munkáját követve az elmúlt négy évben. Látom, hogy a viccpárton túl vagy az azon kívüli mezőben hogyan működnek. És nagyon jó tapasztalataim vannak.

MN: A képviselő-testület ellenzéki tagjaival sosem indult egyeztetés? Mert bár a testületi üléseken napirend előtt rendre elhangzott az, hogy hány száz napja nem sikerült tárgyalóasztalhoz ülni, akkor élénkült meg a kommunikáció, amikor már tárgyalások folytak egy másik jelölttel.

BK: Amikor először megkeresett a helyi frakcióvezető azzal, hogy tárgyaljunk a közös indulásról, már három párt bejelentette, hogy támogatnak, mert elégedettek a korábbi munkámmal. Akkor elmondtam a frakcióvezető úrnak, hogy tőlük nem kaptam semmilyen hasonló jelzést, sem a helyi képviselőktől, sem a pártjaik vezetésétől.

MN: Meglepte volna, ha érkezik ilyen?

BK: Meg. Ez a két párt nem úgy működik, ahogy én elképzelem a politikát. Ez egy 30 éves módszer, szokás: nézzük meg, ki hol indul, mert ha én itt, akkor a III. kerületben ő nem, vagy ha Székesfehérváron ő, akkor Baján amaz nem. Én nem szeretem ezt, nincs cserealap. Elmondtam, hogy ha a párt az eddigiek alapján támogatni szeretne, akkor azt jelentse be és leülök tárgyalni arról, hogy a képviselőik milyen szerephez juthatnak az elkövetkezendő öt évben. Ez nem történt meg.

MN: És az meglepte, hogy Gegesy Ferenc ismét ringbe száll?

BK: Nagyon meglepett, nemcsak engem, hanem a teljes kabinetet. Négy évig együtt dolgoztunk. Minden kabinetülésen itt ült, ami sokszor öt-hat órát jelent egyhuzamban. Nagyon kevés kérdésben volt ellenvéleménye. Nem mutatott arra jel, hogy benne valamilyen szakmai vagy városvezetői ügy miatt tüske maradt volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.