Energiapolitikai változások IV.: Feszültségcsillapítók

Belpol

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium múlt heti bejelentése szerint a lakossági áram ára augusztustól átlagosan 14,4 százalékkal nő. Az emelés fő oka nem a felhasznált energia árváltozása.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium múlt heti bejelentése szerint a lakossági áram ára augusztustól átlagosan 14,4 százalékkal nő. Az emelés fő oka nem a felhasznált energia árváltozása.

A lakossági áram - amely a teljes hazai fogyasztás mintegy 30 százaléka - fizetendő díja azon az elven nyugszik, hogy nagyjából fizessük meg az előállítás költségét. A minisztérium hivatalos közlése szerint a lakossági áramár emelését a gáz magas világpiaci árán kívül a jelenlegi közüzemi nagykereskedő (Magyar Villamos Művek ZRt. - MVM) nem megfelelő szintű árbevétele és a hálózati rendszerirányító (MAVIR) által kezelt kompenzációs zöldkassza hiánya indokolja - a MAVIR január óta maga is az MVM része (lásd: Integrált függetlenség, Magyar Narancs 2006. február 2.). A lakossági áramárképzés hátterében azonban inkább politikai, mint szakmai mozgatórugók sejthetők.

A szükséges modellváltástól és a teljes piacnyitás legkésőbb egy év múlva esedékes kényszerétől eltekintve (ezekről lásd: A megmaradás elve - Energiapolitika stratégia nélkül, Magyar Narancs, 2006. május 11.) a magyar áramszektorban három feszültséggóc van, s mindhárom hat a lakossági áramárra.

A légi balett vége

Az egyik az MVM vásárlási költségei, amelyek összefüggnek az MVM és az erőművek közötti hosszú távú megállapodásokkal (htm). (Ezeket Brüsszel jelenleg is vizsgálja.) A lakosság és a szabad árampiacra ki nem merészkedő ipari fogyasztók (őket együttesen közüzemnek hívják) ellátására hivatott MVM - mint nagykereskedő - államilag megszabott áron adhatja el az áramszolgáltatóknak az erőművektől különböző áron összevásárolt áramot. Miközben a termelői oldalon - főként a gázos erőművek miatt, mivel a nyersanyag jó ideje folyamatosan drágul - az idehaza termelt villamos energia nem hatósági ára megugrott, az MVM ezt a változást nem követhette, mert a hatósági árat a miniszter nem kellő mértékben változtatta meg. Az MVM lényegében a Paksi Atomerőmű kivételével drágábban vette meg az áramot a termelőktől, mint amennyiért továbbadhatta a közüzembe. A nyilvánvalóan veszteséges üzletet elvileg kétféle módon lehet korrigálni: vagy a végfogyasztói árba építik be a költségemelkedést, vagy a termelői árat csökkentik. Szociálpolitikai szempontból, illetve mert a régióban nálunk a legmagasabb az ár, az utóbbi jött először számításba. A villamos energiáról szóló törvény (vetv.) februári módosítása az erőművektől a htm alapján vásárolt áramra is hatósági ár bevezetését írta elő.

Az erőművek a hosszú távú megállapodásoknak köszönhetően viszonylag kényelmes helyzetben vannak. E szerződésekben alapvetően két díjtétel szerepel: a kapacitás lekötéséért (a rendelkezésre állásért) fizetett díj, valamint az energiadíj, mely a tüzelőanyag költségét fedezi. A htm-ekben viszont az is világosan szerepel, hogy az üzemanyagok drágulásának költségei vita nélkül az MVM-et terhelik. A gázos erőműveket tehát voltaképpen semmi sem motiválja gazdaságosabb működésre. Így viszont mára az egész magyar villamosenergia-rendszer főként a Dunamenti, a Csepeli, a Tiszai és a Budapesti Erőműnek köszönhetően lett olyannyira fejnehéz, hogy az orra bukás elkerüléséért emelni kell az árakat.

Az erőművi hatósági ár bevezetésének alapgondolata, hogy a kiugróan magas rendelkezésre állási díjakból származó profitot lejjebb szorítsák. Az Országgyűlés gazdasági bizottsága energetikai albizottságának január 16-i üléséről készült jegyzőkönyvben az áll, hogy az MVM négy erőművel sikeresnek nevezhető nyereségcsökkentési tárgyalást folytatott, s ettől a Magyar Energia Hivatal számításai szerint a vásárlási költségek akár 16 milliárd forintos leszorítása is várható. Azóta e vállalásokról semmit nem lehet tudni. Csak az biztos, hogy effektív árcsökkenés nem történt, de a tárgyalások sikertelensége esetén kilátásba helyezett hatósági ár bevezetésére sem került sor, minthogy a februári törvénymódosítást lényegében életbe léptető miniszteri rendeletet máig nem hirdették ki. Elképzelhető, hogy az erőművek a hatósági ár bevezetése után a htm-ekben foglaltak felrúgása miatt perrel fenyegették meg az MVM-et (a minisztert, a kormányt), de az is lehet, hogy e témára is rátelepedett a folyamatban lévő uniós vizsgálat, minthogy a hatósági árazás liberalizációellenes lépésként is értelmezhető. Egy biztos: augusztustól az MVM pluszköltségeit a fogyasztóval fizettetik meg.

Kasszafoltozás

Az áremelés szükségességét más oldalról a zöldenergia-termelőket támogató pénzalap több tíz milliárdos hiánya is magyarázza. Az ún. KÁP-kasszából fizetik a megújuló energiát termelőknek biztosított, kilowattóránkénti k*23 forintos kötelező átvételi ár (a k az inflációs szorzó) és a szektorban hatóságilag megállapított klasszikus átvé-teli ár (nagyjából 11-12 forint, ez az MVM "nagykerára") közti különbséget. A kapcsolt energiatermelők (ilyen a hőt és áramot is termelő távhőszolgáltató), illetve a "megújulósok" támogatását finanszírozni hivatott KÁP azonban jó ideje lyukas. Tavaly év végén a hiánya meghaladta a 10 milliárd forintot, azóta havonta nagyjából 1,5 milliárddal nő a deficit. Bár elvileg ezt a tételt is a fogyasztók fizetik (be van építve a villanyszámlájukba), a politikai nyomásra eddig nem engedett áremelés miatti hiányt jelenleg a MAVIR-nak kell finanszíroznia. A rendszerirányító ehhez hitelt vesz fel, ami pillanatnyi tűzoltásnak még csak-csak elmegy, de könnyű belátni, hogy hosszú távon - már csak a hitelkamatok miatt is - az egész rendszer működését drágítja. Ha már egyszer bebizonyosodott, hogy a 23 forintos ár miatt borult az egész megújulóenergia-piac (lásd: Bolond szél fúj, Magyar Narancs, 2006. április 13.), akkor talány, hogy ezt egy törvénymódosítással miért nem lehet a helyére tenni. Ezzel nemcsak a KÁP hiánya, de a lakossági áramáremelés mértéke is csillapítható lenne.

Az áremeléssel elérni kívánt strukturális feszültségcsökkentés harmadik területe a közüzemen belüli lakossági/nem lakossági keresztfinanszírozással kapcsolatos. Politikai szempontok miatt a lakossági fogyasztók terheit az elmúlt években nem növelték úgy, mint ahogyan ez arányaiban indokolt lett volna. Helyette a lakossági fogyasztók néhány forinttal kevesebbet, a nem lakosságiak néhány forinttal többet fizetnek az egységnyi energiáért. Ám ha az állam a vállalkozóval többet fizettet, az végeredményben az egész gazdaságra visszahat (például a vállalkozó a többletkiadását beépíti terméke árába) - és ezzel senki sem jár jól. Augusztustól ebben is rendet vágnak.

*

A bejelentett 14,4 százalékos emelés átlagos nettó drágulás. Hogy forintban kifejezve ez kinél mennyi lesz, csak azután lehet megmondani, ha Kóka János aláírta a Magyar Energia Hivatal ide vonatkozó - a szakemberek szerint remélhetőleg már minél kevesebb politikai indíttatású módosításon átmenő - számításait. Az áremelés - amennyiben a bejelentés óta történt forintgyengülést már nem építik be az árba - augusztustól havonta 800-1000 forintos drágulást eredményezhet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.