Energiapolitikai változások IV.: Feszültségcsillapítók

Belpol

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium múlt heti bejelentése szerint a lakossági áram ára augusztustól átlagosan 14,4 százalékkal nő. Az emelés fő oka nem a felhasznált energia árváltozása.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium múlt heti bejelentése szerint a lakossági áram ára augusztustól átlagosan 14,4 százalékkal nő. Az emelés fő oka nem a felhasznált energia árváltozása.

A lakossági áram - amely a teljes hazai fogyasztás mintegy 30 százaléka - fizetendő díja azon az elven nyugszik, hogy nagyjából fizessük meg az előállítás költségét. A minisztérium hivatalos közlése szerint a lakossági áramár emelését a gáz magas világpiaci árán kívül a jelenlegi közüzemi nagykereskedő (Magyar Villamos Művek ZRt. - MVM) nem megfelelő szintű árbevétele és a hálózati rendszerirányító (MAVIR) által kezelt kompenzációs zöldkassza hiánya indokolja - a MAVIR január óta maga is az MVM része (lásd: Integrált függetlenség, Magyar Narancs 2006. február 2.). A lakossági áramárképzés hátterében azonban inkább politikai, mint szakmai mozgatórugók sejthetők.

A szükséges modellváltástól és a teljes piacnyitás legkésőbb egy év múlva esedékes kényszerétől eltekintve (ezekről lásd: A megmaradás elve - Energiapolitika stratégia nélkül, Magyar Narancs, 2006. május 11.) a magyar áramszektorban három feszültséggóc van, s mindhárom hat a lakossági áramárra.

A légi balett vége

Az egyik az MVM vásárlási költségei, amelyek összefüggnek az MVM és az erőművek közötti hosszú távú megállapodásokkal (htm). (Ezeket Brüsszel jelenleg is vizsgálja.) A lakosság és a szabad árampiacra ki nem merészkedő ipari fogyasztók (őket együttesen közüzemnek hívják) ellátására hivatott MVM - mint nagykereskedő - államilag megszabott áron adhatja el az áramszolgáltatóknak az erőművektől különböző áron összevásárolt áramot. Miközben a termelői oldalon - főként a gázos erőművek miatt, mivel a nyersanyag jó ideje folyamatosan drágul - az idehaza termelt villamos energia nem hatósági ára megugrott, az MVM ezt a változást nem követhette, mert a hatósági árat a miniszter nem kellő mértékben változtatta meg. Az MVM lényegében a Paksi Atomerőmű kivételével drágábban vette meg az áramot a termelőktől, mint amennyiért továbbadhatta a közüzembe. A nyilvánvalóan veszteséges üzletet elvileg kétféle módon lehet korrigálni: vagy a végfogyasztói árba építik be a költségemelkedést, vagy a termelői árat csökkentik. Szociálpolitikai szempontból, illetve mert a régióban nálunk a legmagasabb az ár, az utóbbi jött először számításba. A villamos energiáról szóló törvény (vetv.) februári módosítása az erőművektől a htm alapján vásárolt áramra is hatósági ár bevezetését írta elő.

Az erőművek a hosszú távú megállapodásoknak köszönhetően viszonylag kényelmes helyzetben vannak. E szerződésekben alapvetően két díjtétel szerepel: a kapacitás lekötéséért (a rendelkezésre állásért) fizetett díj, valamint az energiadíj, mely a tüzelőanyag költségét fedezi. A htm-ekben viszont az is világosan szerepel, hogy az üzemanyagok drágulásának költségei vita nélkül az MVM-et terhelik. A gázos erőműveket tehát voltaképpen semmi sem motiválja gazdaságosabb működésre. Így viszont mára az egész magyar villamosenergia-rendszer főként a Dunamenti, a Csepeli, a Tiszai és a Budapesti Erőműnek köszönhetően lett olyannyira fejnehéz, hogy az orra bukás elkerüléséért emelni kell az árakat.

Az erőművi hatósági ár bevezetésének alapgondolata, hogy a kiugróan magas rendelkezésre állási díjakból származó profitot lejjebb szorítsák. Az Országgyűlés gazdasági bizottsága energetikai albizottságának január 16-i üléséről készült jegyzőkönyvben az áll, hogy az MVM négy erőművel sikeresnek nevezhető nyereségcsökkentési tárgyalást folytatott, s ettől a Magyar Energia Hivatal számításai szerint a vásárlási költségek akár 16 milliárd forintos leszorítása is várható. Azóta e vállalásokról semmit nem lehet tudni. Csak az biztos, hogy effektív árcsökkenés nem történt, de a tárgyalások sikertelensége esetén kilátásba helyezett hatósági ár bevezetésére sem került sor, minthogy a februári törvénymódosítást lényegében életbe léptető miniszteri rendeletet máig nem hirdették ki. Elképzelhető, hogy az erőművek a hatósági ár bevezetése után a htm-ekben foglaltak felrúgása miatt perrel fenyegették meg az MVM-et (a minisztert, a kormányt), de az is lehet, hogy e témára is rátelepedett a folyamatban lévő uniós vizsgálat, minthogy a hatósági árazás liberalizációellenes lépésként is értelmezhető. Egy biztos: augusztustól az MVM pluszköltségeit a fogyasztóval fizettetik meg.

Kasszafoltozás

Az áremelés szükségességét más oldalról a zöldenergia-termelőket támogató pénzalap több tíz milliárdos hiánya is magyarázza. Az ún. KÁP-kasszából fizetik a megújuló energiát termelőknek biztosított, kilowattóránkénti k*23 forintos kötelező átvételi ár (a k az inflációs szorzó) és a szektorban hatóságilag megállapított klasszikus átvé-teli ár (nagyjából 11-12 forint, ez az MVM "nagykerára") közti különbséget. A kapcsolt energiatermelők (ilyen a hőt és áramot is termelő távhőszolgáltató), illetve a "megújulósok" támogatását finanszírozni hivatott KÁP azonban jó ideje lyukas. Tavaly év végén a hiánya meghaladta a 10 milliárd forintot, azóta havonta nagyjából 1,5 milliárddal nő a deficit. Bár elvileg ezt a tételt is a fogyasztók fizetik (be van építve a villanyszámlájukba), a politikai nyomásra eddig nem engedett áremelés miatti hiányt jelenleg a MAVIR-nak kell finanszíroznia. A rendszerirányító ehhez hitelt vesz fel, ami pillanatnyi tűzoltásnak még csak-csak elmegy, de könnyű belátni, hogy hosszú távon - már csak a hitelkamatok miatt is - az egész rendszer működését drágítja. Ha már egyszer bebizonyosodott, hogy a 23 forintos ár miatt borult az egész megújulóenergia-piac (lásd: Bolond szél fúj, Magyar Narancs, 2006. április 13.), akkor talány, hogy ezt egy törvénymódosítással miért nem lehet a helyére tenni. Ezzel nemcsak a KÁP hiánya, de a lakossági áramáremelés mértéke is csillapítható lenne.

Az áremeléssel elérni kívánt strukturális feszültségcsökkentés harmadik területe a közüzemen belüli lakossági/nem lakossági keresztfinanszírozással kapcsolatos. Politikai szempontok miatt a lakossági fogyasztók terheit az elmúlt években nem növelték úgy, mint ahogyan ez arányaiban indokolt lett volna. Helyette a lakossági fogyasztók néhány forinttal kevesebbet, a nem lakosságiak néhány forinttal többet fizetnek az egységnyi energiáért. Ám ha az állam a vállalkozóval többet fizettet, az végeredményben az egész gazdaságra visszahat (például a vállalkozó a többletkiadását beépíti terméke árába) - és ezzel senki sem jár jól. Augusztustól ebben is rendet vágnak.

*

A bejelentett 14,4 százalékos emelés átlagos nettó drágulás. Hogy forintban kifejezve ez kinél mennyi lesz, csak azután lehet megmondani, ha Kóka János aláírta a Magyar Energia Hivatal ide vonatkozó - a szakemberek szerint remélhetőleg már minél kevesebb politikai indíttatású módosításon átmenő - számításait. Az áremelés - amennyiben a bejelentés óta történt forintgyengülést már nem építik be az árba - augusztustól havonta 800-1000 forintos drágulást eredményezhet.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.