Ezért ne adj teljhatalmat senkinek!

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. október 17.

Belpol

30 százalékra emelné a kormányzat az ipar gazdasági részarányát. Mert anélkül az ország félkarú óriás. Szüljetek, anyák, a lurkóknak majd adunk munkát a gyárban!

Orbán a parlamentben arról beszélt, hogy a „közgazdasági divatok” miatt a piacgazdaságban nem létező teljes foglalkoztatottságot igenis meg fogja próbálni megvalósítani kicsiny honunkban. (Az ellenzék amúgy mindezt szó nélkül hagyta.) Az osztályfőnök leült, majd cseppenként érkeznek azóta is a szuperebbnél szuperebb hírek: lehet, hogy megszűnnek a segély jellegű szociális juttatások, és 30 százalékra emelné a kormányzat az ipar gazdasági részarányát. Mert anélkül az ország félkarú óriás.

false

A lakosság tehát vagy megy a gyárba melózni, vagy távozik Londonba, ahová tetszik. Opció még az éhen halás, erre ma 3,4 millió magyar gyúr. A jövő rózsás, Kövér László szerint „ha nincs gyerek, nincs jövő”, ezért a családok megsegítése a következő négy év kiemelt feladata, hogy a családok 3-4 gyereket is vállaljanak. Közben a Gyerekesély Közhasznú Egyesület periodikusan megjelenő, a kormány intézkedéseit monitorozó, annak hatásait és implementálódását számba vevő jelentése így ír: „Jelentésünk fő következtetése az, hogy a Nemzeti társadalmi felzárkózási stratégiában célul kitűzött folyamat valójában idegen test a mai magyar kormányzat politikájában. A szegénység enyhítését, a romák integrálását, a területi egyenlőtlenségek csökkentését célzó politikai akarat látszólagos, papíron létező. A kormányzat a gyerekszegénység csökkentését és újratermelését megállítani kívánó célokkal csak formálisan azonosult. Eszközei szegényesek vagy célellenesek voltak, az eredmények pedig elkeserítőek.”

Szüljetek, anyák, a lurkóknak majd adunk munkát a gyárban. A gyárkéményből eregetett füsttől kormos arcú, derűs, a jövőbe elégedetten néző magyar teljesfoglalkoztatott társadalom pedig odafordul minimálnyugdíját számolgató, majd eladható szerveit számba vevő szüleihez: „Hát miért adtatok nekik teljhatalmat mindehhez?” Mi pedig otthon főzött pálinkánk utolsó kortyait a két megmaradt őrlőfogunk közt kavargatva azt próbáljuk majd elmondani, hogy hát semmit sem árultak ezek el a választások előtt. De azért nem nézünk majd bele a szemükbe olyan nagyon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.