Ezért ne adj teljhatalmat senkinek!

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. október 17.

Belpol

30 százalékra emelné a kormányzat az ipar gazdasági részarányát. Mert anélkül az ország félkarú óriás. Szüljetek, anyák, a lurkóknak majd adunk munkát a gyárban!

Orbán a parlamentben arról beszélt, hogy a „közgazdasági divatok” miatt a piacgazdaságban nem létező teljes foglalkoztatottságot igenis meg fogja próbálni megvalósítani kicsiny honunkban. (Az ellenzék amúgy mindezt szó nélkül hagyta.) Az osztályfőnök leült, majd cseppenként érkeznek azóta is a szuperebbnél szuperebb hírek: lehet, hogy megszűnnek a segély jellegű szociális juttatások, és 30 százalékra emelné a kormányzat az ipar gazdasági részarányát. Mert anélkül az ország félkarú óriás.

false

A lakosság tehát vagy megy a gyárba melózni, vagy távozik Londonba, ahová tetszik. Opció még az éhen halás, erre ma 3,4 millió magyar gyúr. A jövő rózsás, Kövér László szerint „ha nincs gyerek, nincs jövő”, ezért a családok megsegítése a következő négy év kiemelt feladata, hogy a családok 3-4 gyereket is vállaljanak. Közben a Gyerekesély Közhasznú Egyesület periodikusan megjelenő, a kormány intézkedéseit monitorozó, annak hatásait és implementálódását számba vevő jelentése így ír: „Jelentésünk fő következtetése az, hogy a Nemzeti társadalmi felzárkózási stratégiában célul kitűzött folyamat valójában idegen test a mai magyar kormányzat politikájában. A szegénység enyhítését, a romák integrálását, a területi egyenlőtlenségek csökkentését célzó politikai akarat látszólagos, papíron létező. A kormányzat a gyerekszegénység csökkentését és újratermelését megállítani kívánó célokkal csak formálisan azonosult. Eszközei szegényesek vagy célellenesek voltak, az eredmények pedig elkeserítőek.”

Szüljetek, anyák, a lurkóknak majd adunk munkát a gyárban. A gyárkéményből eregetett füsttől kormos arcú, derűs, a jövőbe elégedetten néző magyar teljesfoglalkoztatott társadalom pedig odafordul minimálnyugdíját számolgató, majd eladható szerveit számba vevő szüleihez: „Hát miért adtatok nekik teljhatalmat mindehhez?” Mi pedig otthon főzött pálinkánk utolsó kortyait a két megmaradt őrlőfogunk közt kavargatva azt próbáljuk majd elmondani, hogy hát semmit sem árultak ezek el a választások előtt. De azért nem nézünk majd bele a szemükbe olyan nagyon.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.