Fidesz-közeli cég készítette a cenzúrázott zuglói közvélemény-kutatást

  • Vári György
  • 2013. január 18.

Belpol

A Bonum Semen, korábbi, ismertebb nevén a Nézőpont Intézet a tulajdonosa annak a cégnek, amellyel Zugló önkormányzata közvélemény-kutatásra kötött szerződést. Az egyelőre ismeretlen összegből készült közvélemény-kutatásból a Papcsák polgármester népszerűségére vonatkozó részt az önkormányzat kitakarta a nyilvánosságra hozatalkor.

November óta vár egy kerületi közvélemény-kutatás adataira Várnai László zuglói LMP-s képviselő. A kutatás eredményét – ahogy a blogjára hivatkozva számos sajtóorgánum megírta – a törvényes határidőt többszörösen túllépve és igen erős szelekciót követően bocsátotta Zugló önkormányzata a képviselő rendelkezésére, például a Papcsák polgármester és a Fidesz–KDNP többségű testület népszerűségére vonatkozó részek hiányoznak. Az viszont így is kiderül belőle, hogy a megbízást a legendásan Fidesz-közeli Nézőpont Intézet (új, kevésbé ismert nevén Bonum Semen) Zrt. tulajdonában lévő cég nyerte el. A Kutatópont Kft.-ről van szó, amelynek ügyvezetője 2012 augusztusának végéig Mráz Ágoston Sámuel volt, jelenlegi első embere Zotter Judit. A Népszava információi szerint a cég fél évvel megalakulása után, 2010-ben a Szerencsejáték Zrt.-től kapott nagyobb megbízást, amire 2011-ben és tavaly is sor került. A 2012-es szerződés keretösszege 165 millió forint volt, alig tízmillióval kevesebb, mint a Kutatópont előző évi árbevétele.

 

 

Mráz Ágoston Sámuel


Mráz Ágoston Sámuel

Fotó: MTI/Beliczay László

 

A Kutatópontot birtokló Bonum Semen viszont jelenleg is Mráz tulajdonában van. Ezt megelőzően azonban volt benne érdekeltsége a jelenleg az NFÜ élén álló Petykó Zoltánnak, a Simicska Lajoshoz sok szálon kötődő dr. Győri Tibor jelenlegi miniszterelnökségi államtitkárnak, de régebben Habony Árpád is vezette a céget, Cselovszki Zoltán pedig, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal meggyengített örököseként funkcionáló Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ vezetője, akinek a neve felmerült korábban Demszky Gábor fideszes kihívójaként is, a felügyelőbizottságnak volt tagja. (Portrénkat Cselovszkiról lásd itt.)

 

Korántsem ez az első üzleti érintkezés a Papcsák Ferenc vezette önkormányzat és különböző Fidesz-közeli érdekeltségek között. Lapunk is foglalkozott például a Hungast Kft. gyermekétkeztetési megbízásával vagy az Itató Nyereg nevű szórakozóhely ügyével. Említhetők volnának még a Heti Válasz vagy a Bencsik-féle Demokrata szerződései is, akárcsak a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap irdatlan  – 2011 bizonyos hónapjaiban egyenként napi több mint 200-as – példányszámban történő önkormányzati megrendelése. Az újságrendelésre vonatkozó adatokat az önkormányzat szintén több hónapos huzavona után adta ki lapunknak.

Arra, hogy hány jelentkező közül, milyen szempontok alapján választották ki Zuglóban épp a Kutatópont Kft.-t, és hogy mennyi pénzt kaptak munkájuk ellenértékeként, Várnai – blogbejegyzésének tanúsága szerint – továbbra sem kapott választ.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.