Mire vezethet a pedagógusok tiltakozása?

„Ha már elindultunk”

Belpol

A miskolci tanárok nyílt levele évek óta gyülemlő feszültséget robbantott a pedagógustársadalomban. A kormány a nyilvánvaló napi működési gondok ellenére aligha enged oktatási rendszerének legfontosabb elemeiből.

A hétfő esti állapot szerint 11 ezer magánszemély csatlakozott a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt leveléhez a tanítanék.com weboldalon. Az aláíró szervezetek száma kevesebb mint két hét alatt átlépte a százat, ezek legalább kétharmada teljes iskolai vagy óvodai nevelőtestület. Pilz Olivér, a tiltakozási hullámot elindító gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke arról tájékoztatta lapunkat, hogy a nem várt aktivitás több alkalommal szerverproblémákat is okozott.

A „hermanosok” tavaly november 27-én kelt – de csak január 5-én közzétett – panaszlistája lesújtó képet fest a magyar közoktatás lényegében minden eleméről, a ­tanárok a fenntartástól kezdve a finanszírozáson és a tantervi szabályozáson át a pedagógusok minősítési, ellenőrzési és előmeneteli rendszeréig sorolják a mindennapos problémákat. Mint írják, most már az egész oktatási rendszert veszélyben látják, és nem hiszik, hogy a tanórákon kívül bármi más jól és ésszerűen működne a második Orbán-kormány 2013-ban élesített modelljében. A támogatók listáját böngészve különösen feltűnő a csatlakozó teljes tantestületek nagy száma. Olyan kistelepülések intézményei is a mozgalom mellé álltak, mint Telki, Bükkábrány, Öreglak, Vaja vagy Tiszacsermely. Számos iskola jelezte, hogy nyílt vagy titkos tantestületi szavazáson mekkora (általában elsöprő) többséggel értett egyet a miskolci helyzetértékeléssel. Voltak, akik saját elképzeléseiket is csatolták, ezek közül a legnagyobb karriert a zuglói Teleki Blanka Gimnázium 16 pontos csomagja futotta be, amely egyebek mellett a Nemzeti alaptanterv (NAT) azonnali átszabását és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetését követeli.

A kormányzat egyelőre nem veszi túl komolyan a kibontakozó elégedetlenségi mozgalmat. Czunyiné Bertalan Judit államtitkár, mint általában minden kritikával, ezekkel a levelekkel is a pedagógusok béremelését állította szembe, Lázár János kancelláriaminiszter pedig a diákok teljesítményromlását rótta fel a lázadozó tanároknak. A tiltakozóknak ugyanakkor szilárd meggyőződésük, hogy a minőségromlást csak az oktatásirányítás szintjén bekövetkező változásokkal lehet megállítani. „Azt szeretnénk, ha nemcsak jogászok, közgazdászok és politikusok döntenének az oktatási kérdésekről, hanem bevonnák azokat a gyakorló pedagógusokat is, akik nap mint nap szembesülnek az egyre súlyosabb problémákkal. Úgy látjuk, hogy rendszerszintű változtatásra van szükség, a finomhangolás itt már nem lesz elég” – mondja Pilz Olivér. „Az egész országban el akarjuk terjeszteni a mozgalmat, minél több markáns megnyilatkozás érkezik pedagógusoktól, tantestületektől, annál nehezebb lesz figyelmen kívül hagyni a szakmai érveket” – teszi hozzá Pukli István, a Teleki igazgatója.

Kellett egy szikra

A Narancsnak nyilatkozó pedagógusok és szakszervezeti vezetők két hasonlattal írják le a jelenlegi helyzetet. Az elmúlt három évben folyamatosan raktározódtak egymásra az újabb és újabb sérelmek a tanárokban, majd az őszi kormányzati intézkedésekkel „betelt a pohár, sőt túlcsordult az elégedetlenség” – mondja Fábry Béla, a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) aktivistája. A látványos és országos kiterjedésű megmozduláshoz azonban mindenképp szükség volt az első fecske, a Herman Ottó Gimnázium kiállására is. Sokak számára ez volt a szikra. „Korábban is rengeteget beszéltünk az oktatási rendszer problémáiról az iskolában, de úgy gondoltuk, nemhogy az államtitkárságtól, még a tankerülettől sem várhatunk érdemi választ. A miskolciak levele nyitotta fel a szemünket, rögtön éreztük, hogy csatlakoznunk kell” – meséli Pukli István.

Egyáltalán nem lepte meg a szakszerve­zeti, érdekvédelmi vezetőket, hogy elemi erővel tört fel az elégedetlenség a tanárokból. „Már a köznevelési törvény 2011-es elfogadása előtt jeleztük, hogy rossz az irány, sajnos a minisztérium akkor a jelentős béremelés ígéretével elhallgattatta a pedagógusokat. Ehhez azonban a munkateher óriási mértékű emelkedése társult, nem véletlen, hogy októberben, novemberben, de legkésőbb decemberben olyan fáradtak a kollégák, mint máskor a tanév végén. Valójában csak a tiltakozási hullám időpontja volt kérdéses” – mondja Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) vezetője szerint is nagyon érett már az elégedetlenség a közoktatásban, a szakszervezet november 21-i fórumán lényegében ugyanazokkal a problémákkal találkoztak, amelyeket a Herman Gimnázium levele is említ. „Akkor jeleztük Orbán Viktornak, hogy már az osztálytermi pedagógus számára is egyértelmű a rendszer működésképtelensége, de valódi választ egyelőre nem kaptunk” – magyarázza Gallóné.

A pedagógusok közérzetének drámai romlásában minden bizonnyal döntő szerepet játszott a szeptembertől induló új intézményi önértékelési rendszer (lásd: Éberség, kartársak!, Magyar Narancs, 2015. október 22.). Már a felállítandó önértékelési csoportok eredeti elnevezése (pedagógus önértékelési csoport, PÖCS) is kiverte a biztosítékot a tanárikban, és nem javított a helyzeten a Czunyiné államtitkár által ajánlott BECS (belső ellenőrzési csoport) betűszó sem. A pedagógusok a bizalmatlanság jeleként értékelték, hogy a korábbi évtizedekben kialakított saját intézményi minőségértékelési módszereiket szétverte a kormány, majd úgy tett, mintha az iskolák mindenfajta minőségi szűrő nélkül végeznék tevékenységüket. A belső ellenőrzés ráadásul már-már elviselhetetlenné tette az adminisztratív terheket, hiszen a pedagógus-előmeneteli rendszerrel és a tanfelügyelettel együtt gyakorlatilag hármas értékelést írt elő minden tanár, igazgató és intézmény számára. Sokan a szakma megosztásának szándékát látták abban, hogy kollégáik értékelésére kötelezik őket, amit csak súlyosbított, hogy a tanfelügyeleti látogatáson és a minősítő vizsgán is a tanári karból kiválasztott mesterpedagógusok osztályozzák a pedagógusokat.

A gyakorlatban azonban a minősítők nagy része legalább annyira szenved a rendszer ellentmondásaitól, mint a minősítettek. „Előfordul, hogy óvodapedagógus látogat meg középiskolai németórát, vagy fordítva. Tudunk olyan vizsgatanításról, ahol a háromfős bizottságból ketten nem nyelvszakosként ültek be nyelvórára. Azt mondták, ők majd a pedagógiai folyamatokat értékelik. De hát egy kukkot nem értettek az egészből!” – fakad ki Pilz Olivér. Fábry Béla szerint lényeges körülmény, hogy a minősítési és értékelési rendszer az óvodapedagógustól az elitgimnáziumi tanárig mindenkit érint, az egyházi vagy alapítványi fenntartású intézményben tanítókat is, így egységbe kovácsolhatta a pedagógusokat. Leghangosabban éppen az önértékelés ellen tiltakozott az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma, mely testületnek tagja több egyházi intézményvezető, és igazgatói mivoltában a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke is.

Galló Istvánné szerint a kar októberben elfogadott kötelező etikai kódexe is hozzájárulhatott, hogy pont most tört felszínre a sok keserűség, a dokumentum öltözködésre és iskolán kívüli viselkedésre vonatkozó előírásait sok pedagógus megalázónak érezte, a szakszervezet ráadásul a kódex alkotmányosságát is vitatja. További frusztrációt okozhatott, hogy decemberben már a rendes munkabérek kifizetésével is késett néhány napot a Klik, az óraadói díjak, jubileumi jutalmak, utazási költségtérítések késedelmes utalása pedig szinte általános gyakorlattá vált. A Herman és a Teleki levele is kifogásolja, hogy az érettségikövetelmények 2017-től esedékes változtatása már a mostani középiskolásokra is érvényes lesz, így előfordulhat, hogy egy tizenegyedikes diáknak új kémiai vagy földrajzi ismereteket kell elsajátítania, holott a tárgy tanulását elméletileg már befejezte. Történelemből csak az állami tankönyvkiadó atlasza lesz használható, de ez a korábbi kiadványokkal ellentétben kronológiai adatokat nem tartalmaz. Mendrey László szerint a diákok iránti aggodalomra erősített rá az OECD novemberben publikált oktatási jelentése is, egyebek mellett a digitális szöveg­értési eredmények nagymértékű hanyatlásának hangsúlyozásával.

Befogják a szájukat?

2011-től rengetegen vetették az Orbán-kormány szemére, hogy az iskolák Klik alá terelésével, a tanfelügyelet bevezetésével és a kötelező etikai előírásokkal elvonja a pedagógusok szólásszabadságát, és megosztja a tanárokat, akár az egyes tantestületeket is. Ennek a vádnak a cáfolataként is értelmezhetnénk, hogy most teljes nevelőtestületek intézményeik nevét vállalva, nyilvánosan határolódnak el a kormány oktatáspolitikai törekvéseitől. Radó Péter oktatáskutató szerint azonban éppen a tanári szakma gyenge szervezettségének a jele, hogy a nagy többség a tiltakozásnak ezt a formáját választotta. „Nagyon kevés pedagógus lép be a szakszervezetekbe, szakmai szervezetekbe, ezért ezek relatíve súlytalanok. A saját iskola, a saját tantestület a legtöbb pedagógus számára az egyetlen értelmezhető szervezeti keret, és itt a szólásszabadság de facto megvonása ellenére is kialakulhat bizonyos szintű közösségi ellenállás” – mondja Radó.

A tantestületi nyílt levelet tiltakozási formaként nem a miskolci gimnázium honosította meg. A tanítanék.com oldalon először tavaly ősszel jelent meg a törökbálinti Zimándy Ignác Általános Iskola és a zuglói Bóbita Óvoda pedagógusainak tiltakozása az önértékelési rendszerrel szemben, és korábban nagyobb visszhangot kapott egy váci gimnázium levele is, amelyben a diákok állami ünnepségekre rendelése ellen szólaltak fel (lásd: Biodíszletből főszereplők, Magyar Narancs, 2015. április 2.). A budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 pedagógusa már 2013 novemberében nyílt levélben figyelmeztetett az iskolák központi irányítás alá vételének káros következményeire. Radó Péter szerint ez a módszer azért kecsegtet viszonylag kevés sikerrel, mert könnyen munkahelyi konfliktusként láttathat rendszerszintű sajátosságokból eredő problémákat. Az sem véletlen, hogy nem a köznevelési törvény elfogadásakor vagy a Klik elindulásakor tiltakoztak nagy tömegben a pedagógusok, hanem akkor, amikor a szabadság és a szakmai autonómia hiánya már közvetlenül mutatkozik a munkakörülményekben.

A hermanosok mindenesetre igyekeznek kitágítani a helyi ellenállás hatókörét, az öt miskolci állami gimnázium közalkalmazotti tanácsai már alá is írtak egy megállapodást, céljuk pedig egy országos szerveződés létrehozása, amellyel a Kliknek kötelezően tárgyalnia kellene. Úgy tudjuk, a csatlakozó intézmények hozzászólásai alapján egy új, ezúttal már közös, konkrét követeléseket megfogalmazó nyílt levél elkészítését is tervezik.

Döntő kérdés lehet a kibontakozó mozgalom kapcsolata a már létező pedagógusszervezetekkel. Galló Istvánné január 23-ra hívta egyeztetni a nyílt levelet megfogalmazó vagy ahhoz csatlakozó intézmények képviselőit. A PSZ a Pedagógusok Sztrájkbizottsága tagjaként jelenleg szakmai egyeztetést folytat a kormánnyal, január végéig szeretnének megszövegezni egy megállapodást, amelyet Balog Zoltán miniszternek kell aláírnia. „A szakszervezet rendkívül elkötelezett abban, hogy semmi olyat nem fogad el, ami nem tükrözi a pedagógustársadalom véleményét. Ezért is szeretnénk tájékoztatni eddigi munkánkról az elégedetlenségüket kifejező tantestületeket” – mondja a PSZ elnöke. Mendrey László szakszervezetének feladatát abban látja, hogy odaálljon az alulról jövő kezdeményezések mellé, szükség esetén infrastrukturális, logisztikai háttérrel is segítse a további nyomásgyakorlást. Mendrey és a PDSZ az egészségügyi és a szociális szakma szervezeteivel megalapította az „Emmi mostohagyermekei” fedőnevű összefogást, de amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, Galló Istvánné sem tart elképzelhetetlennek egy közös közalkalmazotti demonstrációt vagy munkabeszüntetést. Érdekesség, hogy Horváth Péter, a Pedagógus Kar elnöke is támogatásáról biztosította a miskolciakat, holott a levél „egyszerre felháborító és megmosolyogtató, támogatottság és jogalap nélküli szüleménynek” nevezi a kar elfogadott etikai kódexét.

Radó Péter szerint a mostani tiltakozás elsősorban nem tematikájában, hanem mére­teiben különbözik az eddigiektől. „A köznevelési törvény elfogadása ellen néhány százan tüntettünk, a Klik felállásakor körülbelül kétezer pedagógust sikerült az utcára vinni, a Hívatlanul csoportnak lehetett 3-4 ezer tagja, most pedig tízezres nagyságrendről beszélünk. Persze egy törpe kisebbséget leszámítva a 140-150 ezres pedagógusszakma egésze utálja a mostani rendszert; azért nincsenek többen, mert nem látszanak a hatékony ellenállás szervezeti keretei” – mondja.

A kormány a 2012-es hallgatói tüntetések óta bejáratott hatalompolitikai rutinnal szereli le egyes társadalmi szegmensek ellenállását. Radó szerint e taktika három eleme a helyi szintű megfélemlítés, a látszategyeztetés és a rendszer szempontjából lényegtelen hangulatjavító intézkedések. Ez a kombináció látszik kibontakozni a pedagógusok esetében is. A délmagyar.hu információi szerint Csongrád megyében a Klik máris nyomozni kezdett az aláíró pedagógusok után; az Emmi közleményben tudatta, hogy hivatalos tárgyalópartnere a Pedagógus Kar és a reprezentatív szakszervezetek; Czunyiné Bertalan Judit pedig a Magyar Időknek arról beszélt, hogy több mint 200 milliárdnyi uniós forrásból korszerűsítenék a köznevelési intézményeket. Ezen túlmenően a társadalmi szolidaritás letörését szolgálhatja a pedagógusok folyamatos béremeléséről szóló kormányzati kommunikáció, holott idén szeptemberben nem új fizetésemelést kapnak a tanárok, csupán a 2013-ban beígért, de öt évre elnyújtott béremelés újabb 10 százaléka érkezik meg. Azt pedig nem hangsúlyozza az államtitkár, hogy a sztrájkbizottsági megállapodást megszegve a kormány elválasztotta a pedagógusok alapbérét a minimálbértől, így a minimálbér idei emelése sem tükröződött bankszámlájukon.

Radó egyébiránt úgy látja, ebben a finanszírozási rendszerben nincs is mód komoly korrekcióra, az állam lényegében lefegyverezte magát, amikor az iskolai autonómiával a minőségjavítás feltételeit is elvonta. Fábry Béla szerint az értékelési rendszer kisebb racionalizálására van esély rövid távon, esetleg arra, hogy az etikai kódex csak ajánlásként maradjon érvényben. A rendszer alapvető hibái azonban szerinte is csak kormányváltással lennének orvosolhatók. A tiltakozók a végletekig elszántnak mutatják magukat. Pukli István azt mondja, anno négy hónap alatt fel lehetett állítani a Kliket, ezért továbbra is ragaszkodnak a fenntartói szervezet megszüntetéséhez. „Ha már egyszer a nyilvánosság elé lépve elindultunk ezen az úton, végig is megyünk, vállalva az utcai demonstrációt vagy a sztrájkot is” – mondja a Teleki igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.