Hankó Balázs államtitkára szerit Vészabó Noémit 2018 óta minden évben felterjesztették Munkácsy-díjra

  • narancs.hu
  • 2025. április 17.

Belpol

Természetesen minden szabályosan történt a giccsfestő kitüntetése körül.

 

Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció (DK) országgyűlési képviselője írásbeli kérdést küldött Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszternek Vészabó Noémi giccsfestő Munkácsy-díjával kapcsolatban.

„Miért a politikai pártja, a személyes szimpátiája és a láthatóan rossz ízlése alapján dönt állami kitüntetésekről és kulturális támogatásról?” – tette fel a kulturális miniszternek címzett kérdést Vadai Ágnes az üggyel kapcsolatban. Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk Hankó Balázs és Schmidt Mária nemrég személyesen látogatták meg műtermében Vészabó Noémit, akinek Munkácsy-díja miatt március végén döntött úgy a kiemelkedő képzőművészeknek járó állami Munkácsy-díj Bizottságának összes tagja, hogy lemondanak a posztjukról.

Hankó Balázs helyett Zsigó Róbert államtitkár válaszolt Vadai Ágnesnek, aki arra vonatkozóan is benyújtott egy kérdést, hogy a miniszter tudott-e arról, hogy a Magyar Gyógyszerészeti Kamara a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.-n keresztül patronálta Vészabó Noémit. Mint ismert, Hankó Balázs édesapja a vezetője a Magyar Gyógyszerészi Kamarának, a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. fő tulajdonosának, amely korábban Vészabó könyveit is kiadta, és amely a weboldalán árulja nemcsak a könyveket, de a giccsfestő képeit is. Vészabó első férje egyébként Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas magyar építész, második férje pedig Dézsy Zoltán fideszes filmrendező volt.

„Tájékoztatom, hogy Vészabó Noémi festőművész Munkácsy-díjra történő felterjesztése szabályosan történt” – írta válaszában az államtitkár, hozzátéve, hogy

Vészabót 2018 óta minden évben felterjesztették az állami kitüntetésre.

A 444.hu nemrég arról írt, hogy Vészabó Noémi korábban Orbán Viktorról is festett egy portrét, amely ráadásul a miniszterelnök Cinege utcai házában van kiállítva. Érdekes egybeesés, hogy a portál információ szerint az a bizonyos Orbán-portré éppen 2018-ban került a miniszterelnökhöz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.