Hankó Balázs államtitkára szerit Vészabó Noémit 2018 óta minden évben felterjesztették Munkácsy-díjra

  • narancs.hu
  • 2025. április 17.

Belpol

Természetesen minden szabályosan történt a giccsfestő kitüntetése körül.

 

Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció (DK) országgyűlési képviselője írásbeli kérdést küldött Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszternek Vészabó Noémi giccsfestő Munkácsy-díjával kapcsolatban.

„Miért a politikai pártja, a személyes szimpátiája és a láthatóan rossz ízlése alapján dönt állami kitüntetésekről és kulturális támogatásról?” – tette fel a kulturális miniszternek címzett kérdést Vadai Ágnes az üggyel kapcsolatban. Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk Hankó Balázs és Schmidt Mária nemrég személyesen látogatták meg műtermében Vészabó Noémit, akinek Munkácsy-díja miatt március végén döntött úgy a kiemelkedő képzőművészeknek járó állami Munkácsy-díj Bizottságának összes tagja, hogy lemondanak a posztjukról.

Hankó Balázs helyett Zsigó Róbert államtitkár válaszolt Vadai Ágnesnek, aki arra vonatkozóan is benyújtott egy kérdést, hogy a miniszter tudott-e arról, hogy a Magyar Gyógyszerészeti Kamara a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.-n keresztül patronálta Vészabó Noémit. Mint ismert, Hankó Balázs édesapja a vezetője a Magyar Gyógyszerészi Kamarának, a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. fő tulajdonosának, amely korábban Vészabó könyveit is kiadta, és amely a weboldalán árulja nemcsak a könyveket, de a giccsfestő képeit is. Vészabó első férje egyébként Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas magyar építész, második férje pedig Dézsy Zoltán fideszes filmrendező volt.

„Tájékoztatom, hogy Vészabó Noémi festőművész Munkácsy-díjra történő felterjesztése szabályosan történt” – írta válaszában az államtitkár, hozzátéve, hogy

Vészabót 2018 óta minden évben felterjesztették az állami kitüntetésre.

A 444.hu nemrég arról írt, hogy Vészabó Noémi korábban Orbán Viktorról is festett egy portrét, amely ráadásul a miniszterelnök Cinege utcai házában van kiállítva. Érdekes egybeesés, hogy a portál információ szerint az a bizonyos Orbán-portré éppen 2018-ban került a miniszterelnökhöz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.