Háromnapos rendezvényre hatmillió – A holdudvar közmédiás megbízásai

  • Horn Gabriella
  • 2014. szeptember 8.

Belpol

Változatlanul jó üzleteket kötnek az állami intézményekkel a Fidesz emberei – mint Rákay Philip vagy L. Simon László – körül orbitális pályán keringő vállalkozások.

A „Gasztroangyal a Millenárison – Magyarország finom” címmel rendezhetett háromnapos gasztronómiai fesztivált az MTV vezérigazgató-helyettesének, Rákay Philipnek a korábbi cége, a Füleky Kereskedelmi Szolgáltató Kft. A Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA) kapott hatmillió forintból július elején rendezték meg a Duna TV-n vasárnaponként sugárzott gasztronómiai-turisztikai műsor „élő” változatát meghívott gazdákkal, a budai Millenáris Parkban.  A Füleky Kft.-ről a 444.hu korábban megírta, hogy három éve havi hatszázezerért adott tanácsot a Fidesznek, és hogy Rákay feleségének a cége is kapott közpénzes megbízásokat. Az Átlátszón pedig korábban megjelent, hogy Rákay ötletére, az „Itthon vagy – Magyarország szeretlek” programra tavaly augusztusban  992,3 millió forintot különített el a kormány a költségvetési tartalékból.

Rákay Philip

Rákay Philip

Fotó: MTI

A Gasztroangyal Fesztivált  többek között a  Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) támogatásával rendezték  2014. július 4. és 6. között. Megkeresésünkre az MNVH-tól megtudtuk, hogy ők nem pénzzel, hanem a program népszerűsítésével támogatták a rendezvényt, s eljuttatták a rendezvényről szóló felhívást tagjaikhoz és az MNVH által minden pénteken megrendezett Vidék Mustra termelői piac a Főváros szívében kiállítóihoz.

A Gasztroangyal műsorvezetőjének, „a Hír Tv-től érkező CBA-háziasszony” Borbás Máriának a cége, a Stratcomm Kft. a Népszabadság írása szerint százmilliós nagyságrendű megrendelést kapott az MTVA-tól, továbbá a Gasztroangyal gyártásáért adásonként annak idején 3,8 milliót fizetett az MTVA a kft.-nek. (Egy további műsorért – Négy szellem címmel a médiaszolgáltatási alaptól adásonként 3,4 milliót kapott ugyanez a cég.) Az Opten cégadatbázisban található adatokból kiderül, hogy Borbás Mária cége  2010 és 2013 között évi 79 millióról 263 millió forintra növelte az éves árbevételét. (2012-ben indult a Gasztroangyal című tv-műsor.)

A Gasztroangyalt rendező Füleky Kft.-nek Rákay Kálmán (ez az MTV-vezérigazgató-helyettes eredeti neve) 2010 márciusa óta nem tulajdonosa; akkor került a cég a korábbi ügyvezető, Füleky György kezébe. Utóbbiról annyit tudni, hogy ő volt az ügyvezetője és tulajdonosa a felszámolás alatt lévő Magyar Kultúra Fejlesztési Központ Szolgáltató Kft.-nek, amely Rákay Philip MTV-intendánssága alatt két megbízást is kapott az MTVA-tól, mint az kiderül az Átlátszó által kiperelt adatokból. Az egyik szerződés egy 13 epizódos, egyenként 25 perces és 1,5 milliós gyártási költségű – a korábbi kormányszóvivő, Giro-Szász András felesége, Giro-Szász Kriszta által vezetett – kulturális műsorsorozatra (Kortárs), illetve további 2012-es epizódokra szól. A másik egy a Magyar Nemzeti Galériában megrendezendő kiállításra biztosított 15 milliót: Hősök, királyok, szentek címmel (lásd erről a Magyar Narancs-kritikát itt). (Giro-Szász Andrásról egyébként a napokban jelent meg, hogy visszavásárolta tulajdonrészét  a közmédiának évi 42 millióért híreket gyártó Strategopolisban.)

Füleky másik érdekeltsége, a Magyar Kultúra Fejlesztési Központ Szolgáltató Kft. többi tulajdonosa is hallatott magáról a sajtóban: például az őssejtbotrány vagy a Munkácsy-trilógia egyik festménye, a Golgota tulajdonosaként ismert műgyűjtő Pákh Imre és üzlettársa-alkalmazottja, az azóta meggyilkolt, a médiában Fidesz-szakértőként is hivatkozott Marschalek Ákos révén. Utóbbi a Munkácsy Alapítvány és a Munkácsy Art Kereskedelmi, Rendezvényszervező Kft. ügyvezetője is volt. Az alapítvány kuratóriumi elnöke L. Simon László volt 2011 tavaszától őszig, akkor Rákay Philip vette át a pozícióját. A Munkácsy Alapítvány és a Magyar Nemzeti Galéria közötti feszültségekről a Magyar Narancs hosszabb cikkben számolt be, többek között arról, hogy a „Hiller István államtitkárából a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) főigazgatójává avanzsált Csák Ferenc talán a saját túlélését próbálta biztosítani azzal, hogy befogadta a jobboldali kapcsolatokkal rendelkező Pákh Imre Munkácsy Alapítványát 2011 februárjában. Az alapítvány nemcsak beköltözött, hanem a közgyűjtemény címére is lett bejegyezve, s lassan a kiállítási tevékenység irányítását is kezdte átvenni. Csák akkori állítása szerint a csökkenő állami támogatások miatt fogadta el a Munkácsy Alapítvány segítő kezét, bár kérdés, hogy ez a kéz adott vagy elvett inkább. Az első projekt a trilógia budapesti bemutatása volt. Az alaptörvényt ünneplő Hősök, királyok, szentek című kiállítás – amelyen a Kerényi Imre által megrendelt festmények is láthatók voltak”.

A Magyar Kultúra Fejlesztési Központ Kft. az egyik tulajdonosa annak a K.V. Fesztivál Kft.-nek, amelynek résztulajdonosa a Velencei-tavi Borászati Kft. Utóbbi ügyvezetője ugyanaz a Simon Mónika, aki az elmúlt két évben L. Simon László több korábbi érdekeltségének (például az L.Simon könyveit is kiadó, az elmúlt években rendszeresen milliós nagyságrendű NKA-támogatásban részesülő Ráció Kiadói Kft. és a Kastély.net Kft.) tulajdonosa lett.

A meggyilkolt Marschaleket, aki a hivatkozott Magyar Narancs-cikk szerint az Országgyűlés L. Simon vezette kulturális bizottságának fideszes szakértője is volt, további szál fűzte az MTV vezérigazgató-helyetteséhez, Rákay Philiphez: az Opten adatbázisa szerint ugyanis Rákay feleségével, Wieber Orsolyával közös cége volt a White and Partners Kft. (amelyben az Alexandra kiadó tulajdonosának lánya, Matyi Alexandra is tulajdonos).

Rákay korábbi cégei közül a Right Communications Kft.  gyakori szereplője a közbeszerzési pályázatoknak, igaz – mint azt egy korábbi cikkünkben kiderítettük, inkább csak mint vesztes induló néhány L. Simon László ismeretségi köréhez tartozó cég, és az előző Fidesz-kormány óta milliárdos éves árbevételt produkáló örök nyertes, a Young and Partners Kft. mellett. Érdekesség, hogy a Right Communication és Rákay egy másik korábbi cége, a Stakeholder Consulting ugyanarra a budapesti második kerületi címre van bejegyezve, mint egy offshore hátterű cég,  a 7th WAVE Tanácsadó Kft. A cím egyezése nem valószínű, hogy véletlen, hiszen a Stakeholder Consulting és a 7th Wave Kft. egyaránt egy Szabó Ádám nevű személyhez köthető.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.