Hogy működnek az új egyházi iskolák?

Hittérítők

  • Vári György
  • 2013. október 12.

Belpol

Az Orbán-kormány hivatalba lépése óta ugrásszerűen nőtt az egyházi fenntartású iskolák száma. Az önkormányzatok a pénzügyi kényszerre hivatkozva nemegyszer a helyi szülői igényekkel szemben adták át iskoláikat. Néhány helyen megnéztük, milyen következményekkel járt e változás.

Az Orbán-kormány egyik első lépése volt a választások után, hogy megkönnyítette az akkor még iskolafenntartó önkormányzatok számára iskoláik lepasszolását, ami a gyakran nyakig eladósodott önkormányzatok számára a spórolás legegyszerűbb módjának látszott (lásd: Viszik, ha adják, Magyar Narancs, 2010. május 27.). Az egyházi fenntartóval nincs semmi gond, ha valódi lakossági igény hívja életre az egyházi iskolákat - az esetek nagy részében azonban szó sem volt ilyesmiről.

Menekülés a KLIK-től

Gyakran hallottuk különböző forrásainktól, hogy az iskolák egyházi fenntartásba vétele lényegében az egyetlen eszköz arra, hogy a fenntartói döntéseket helyben lehessen tartani, és ki lehessen kerülni a szakmában rövid idő alatt rossz hírűvé vált Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) fennhatósága alól. A leglátványosabban talán Makó furcsa példája tanúskodik erről.

A katolikus és a református egyház a már meglévő közoktatási hadállásai mellé átvett egy-egy általános iskolai "tagintézményt" 2012 szeptemberétől, így a közel 25 ezres lélekszámú város közoktatásának nagyobb része működik egyházi, mint állami fenntartásban. A makói eset pikantériája, hogy nem fideszes, hanem szocialista városvezetés döntött így tavaly. Míg a testületi többség "értékmentésre" hivatkozott, addig a fideszes városi ellenzék, elsősorban Mágori Józsefné, a város országgyűlési képviselője azt nehezményezte (erősen túlozva), hogy a városháza döntése "lényegében megszünteti az alapfokú állami oktatást" Makón. A Fidesz szerint azért teszik ezt a helyi szocialisták, hogy egyházi közreműködéssel átmenthessék iskolavezető "kádereiket", akiket a központi KLIK-irányítás esetleg lecserélt volna. (Az, hogy a KLIK fütyült volna a tantestület és a helyiek akaratára, nagyon is elképzelhető a központi kinevezési gyakorlat sorozatos botrányait ismerve.) Az új egyházi iskolák eddigi munkájáról első kézből nem tudhattunk meg semmit, mivel mindkét iskolavezető udvariasan elhárította érdeklődésünket.

A makóihoz hasonló megfontolások tereltek egy sor iskolát a baptistákhoz. Ennek az egyháznak inkább a szociális intézmények fenntartásában van komoly intézményfenntartói rutinja (a Baptista Szeretetszolgálat az ország egyik legnagyobb segélyszervezete), nem véletlen, hogy többnyire olyan iskolák kerültek hozzájuk, amelyekben magas a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyerekek létszáma. Az új fenntartót kereső önkormányzati iskoláknak vonzó lehetett az is, hogy a baptisták a hitvalló, felnőttkeresztségben hisznek, ezért saját legalapvetőbb vallási megfontolásukkal ellenkezne, ha bármilyen hitgyakorlatot kényszerítenének a gyerekekre.

A rákosligeti Podmaniczky János Általános Iskola a tavalyi tanévtől tartozik az evangélikus egyházhoz. Rajz tagozatos iskolaként addig Laborcz Ferenc szobrász nevét viselte, a rendszerváltást megelőzően pedig szimplán Ferihegyi Úti Általános Iskolának hívták. Az iskoláitól szabadulni akaró önkormányzat az egyiket református fenntartásba adta át, majd kapva kapott a lutheránusoknak a Laborczra tett ajánlata után. A környéken komoly hagyományokkal rendelkező egyház először a szomszédos XVIII. kerületben vette át a Hunyadi Mátyás Gimnáziumot és a Pitagorasz Általános Iskolát (az összevonásukkal létrejövő új intézmény Sztehlo Gábor nevét vette fel), és amikor bővíteni kívánta környékbeli oktatási hálózatát, a Laborcz közelében lévő ovin akadt meg a szeme. Végül intézményegyesítéssel hozzácsapták ehhez a közelében lévő Podmaniczkyt is, ahonnan amúgy is sokan mennek a Sztehlóba tovább tanulni, mivel itt szintén van rajz tagozat. Az önkormányzat ötven évre használatba adta az épületet, és feltételül szabta a teljes tanári kar átvételét; az addigi igazgatót tavaly gond nélkül újraválasztották, az új fenntartónak sem volt kifogása ellene.

2011 decemberétől lehetett tudni a tervezett váltásról, "volt fél év az átvétel előtt, hogy mindenki végiggondolja, tudja-e ezt vállalni" - meséli a Narancsnak az egyik pedagógus. A tanárok a fenntartóváltással természetesen elveszítették közalkalmazotti státuszukat. A lutheránusok "elmondták, hogy milyen feltételek vannak, hány iskolai istentiszteleten kell részt venniük a tanároknak és a gyerekeknek"; tanárnak és diáknak egyaránt kötelező évi 6 alkalommal (év elején, év végén, húsvétkor, pünkösdkor, karácsonykor és a reformáció emléknapján). A szülőknek nyilatkozniuk kellett: elfogadják-e, hogy gyerekük kötelezően istentiszteletre jár, és hogy - bár hinni vagy egyetérteni nem kell, de - tiszteletben tartják-e az iskola értékrendjét. Hétfő reggelenként 15 perces áhítattal indul a hét, egyik héten az alsósoknak, a másikon a felsősöknek. A lelkésznő vezetésével játékosan dolgoznak fel bibliai vallási témákat a gyerekek; senki nem vitatja, hogy ügyesen és tapintatosan, jó pedagógiai érzékkel csinálja. Kétszer egy évben ún. csendes napra mennek a tanárok és a diákok - de csak az, aki szeretne -, tanulnak és egyházi énekeket énekelnek. "Nincs túl sok kötöttség, a kerületi kollégák kicsit még irigyek is voltak, mert a lutheránusoknak az a hírük, hogy nem támasztanak túl sok vallási követelést, míg máshol a kálvinisták még azt is elvárják a tanároktól, hogy vasárnaponként járjanak istentiszteletre" - hallottuk. Három tanár így is elment lelkiismereti okokból, egy pedig továbbra is állást keres, de mivel 50 fölött van, nem túl jók az esélyei. Néhányan a gyerekek közül is távoztak év közben, "amikor megértették a szüleik, hogy ez pontosan mivel jár", de nagyjából ugyanannyian érkeztek is. A váltás következménye részben az is, hogy "rengeteg az óra, az a-ban, amelyik tagozatos osztály, két rajzóra van, két hittan elsőtől nyolcadikig, és a szülők még egy pluszóra idegen nyelvet is kérnek. Igaz, vannak is olyanok, akik leteszik nyolcadikra a Pitman-nyelvvizsgát, viszont előfordul, hogy az elsősöknek is hat órájuk van."

Idén a második olyan évfolyam iratkozott be, amelyik már direkt a lutheránus iskolába jött; ők már csak hittanra jelentkezhettek (azelőtt elsőtől nyolcadikig végig volt etikaoktatás, de ez pár éven belül teljesen kifut), ám még így is alig haladja meg a hittant választók száma az etikásokét a 370 fős gyereklétszámú iskolában, továbbá a lutheránusok sincsenek többségben. A nyolcadikosok között alig akad hittanos.

A Laborcz fenntartása különösen sokba kerül, mivel az egyre kevésbé halasztható nagyberuházásra, az épület felújítására nem volt pénz, a fűtésköltségek elszabadultak. A nyílászárók cseréje volna a legsürgősebb, ráadásul a napokban a villám is belecsapott az épületbe, több tucat ablak kitört, és a tető is megrepedt. A két iskolaépületből a kisebbiket, ahol az elsősök és a másodikosok voltak, már nem vették át a lutheránusok, az jelenleg üresen áll, míg az iskolában meglehetősen nagy lett a zsúfoltság.

Forrásunk végül úgy összegez: "Ahogy '45-ben mindenki elkezdett parasztosan beszélni, és keresni a munkás felmenőit, úgy most is kiderült a tantestületben, hogy a nagymama evangélikus volt, hogy ki mindenki járt kicsit hittanra. Némelyek, akiket meg se kereszteltek, meg voltak kissé ijedve, hogy mi lesz, de aztán lecsengett a pánikhangulat. Mindenki meg akar élni, mindenki ott akar maradni, innen bejárni Pestre macerás. Aki maradt, az beletörődött, hogy ez van. Nem is elviselhetetlen. Én innen akarok nyugdíjba menni."

A mezőcsáti eset

A Borsod megyei Mezőcsáton, Miskolctól nagyjából 40 kilométerre a reformátusok vették át a volt Kiss József, a jelenlegi Mezőcsáti Református Gimnáziumot. A 6000 lakosból úgy 1200-an az egyházi anyakönyvek nyilvántartásai szerint reformátusok, de az aktív vallásgyakorlók száma ennél kevesebb. Az átadás koreográfiája itt is a szokásos volt: a megyei közgyűlés be akarta zárni az iskolát, amelynek erős konkurenciája van a közeli, lényegesen nagyobb településeken, Miskolcon, Tiszaújvárosban és Mezőkövesden is. Az intézményt az utolsó pillanatban vállalták át a kálvinisták. Az önkormányzat az átadás előtt kicsit rendbe hozta az épületet. Összesen 350 gyerek jár ide, úgy 80-100 a környező falvakból. Bár a két általános iskola egyike már azelőtt is református kézben volt, a református hittan a váltásig nem volt különösebben népszerű a gimiben, évfolyamonként 8-10 gyerek igényelte, és a fenntartó, bölcs belátásról téve tanúbizonyságot, úgy döntött, hogy a kifutó évfolyamokon nem is teszi a hittant kötelezővé. Szerda reggel van áhítat a 7-9. évfolyamnak, csütörtökön a 10-12.-nek: kötelező osztályfőnöki órának számít. A diákok tudomásul vették, nem tiltakoznak ellene, a belépő évfolyamoknak már természetes. Az egyházi ünnepeken a város nagy református templomába kell menni istentiszteletre, mivel a rendszerváltás óta az a szokás, hogy az állami ünnepek református istentisztelettel kezdődnek a városban. A tanároknak jelezték, hogy jó volna, ha legalább havonta egyszer-kétszer elmennének istentiszteletre, ellenőrzés viszont állítólag nincs. Az itteni pedagógusok - erre is van példa - anyagilag jobban jártak a reformátusokkal: a fizetésük annak ellenére változatlan, hogy már nem közalkalmazottak, sőt több cafeteriajuttatásban is részesülnek, mint az önkormányzati időszakban. "Egyértelműen jobb, mint a KLIK-nél, legalábbis egyelőre, mert a reformátusok nem keményítettek be semmilyen szinten: hagyják dolgozni az embert, közösségépítő tréningeket szerveztek, közvetlen, napi szintű fenntartói ellenőrzés nincs. Hogy később mi lesz, azt nem tudni."

A két általános közül a reformátusba járnak a helyi középosztály gyerekei, az államiba többnyire a cigány gyerekek. A gimnázium hatosztályos részében nincsenek sokan, de a szakközepes osztályban igen, és a négyosztályosban is vannak romák, bár itteni részarányuk a fenntartóváltás óta valamelyest csökkent. Beszélgetőtársunk azonban hangsúlyozza, hogy nincsenek etnikai konfliktusok, "cigányozás" pedig sem most, sem a fenntartóváltás előtt nem fordulhatott elő az iskolában, ahogyan egyébként a városban sem jellemző.

A nyíracsádi iskolapélda

Az egyházi fenntartásban rejlő legrosszabb lehetőségek valóra válásának mintapéldája Nyíracsád esete. A 4000 fős, Debrecentől 35 kilométerre fekvő település egyetlen általános iskoláját, az egykori Ady Endrét 2011 szeptemberétől vette át a helyben legerősebb görög katolikus egyház, miután az önkormányzat százmilliókért, a falu költségvetéséhez viszonyítva tekintélyes befektetéssel felújította és kibővítette. Ami arra is utal egyúttal, hogy ezúttal nem anyagi okok motiválták a Szent Piroska Görög Katolikus Általános Iskola létrehozását. Amikor 2010-ben az új kereszténydemokrata polgármester hivatalba lépett, a község nem volt vészesen eladósodva, a polgármester világnézeti elkötelezettségén kívül semmi nem indokolta, hogy az önkormányzat egyik legfontosabb feladatát "kiszervezze" a görög katolikusoknak. Arra is nehéz magyarázatot találni, miért nem a bővítés után kihasználatlanná vált, üresen álló iskolaépületet kapta meg az egyház iskolának az önkormányzati mellé. Akik támogatták a váltást, azzal érveltek, hogy a gyerekek "jobban meg lesznek fogva", a szigorú, vallásos iskola jobban fegyelmez, és inkább az erkölcsre nevel majd.

Helyi források szerint a háttérben inkább az lehet, hogy a polgármester görög katolikus kántor is egyben, és egyháza egyértelműen támogatta községvezetői ambícióit. Egyik forrásunk úgy fogalmazott, hogy "az iskola volt a támogatás ára". Az új igazgató mindenesetre Tóth Elek nyíracsádi paróchus (görög katolikus pap) felesége lett - bár a helybeliek szerint akkor még sem közoktatás-vezetői képesítése, sem ilyen gyakorlata nem volt.

Annál is kevésbé valószínű, hogy spórolási szándék motiválta a világnézetileg semleges közoktatás felszámolását Nyíracsádon, mert az önkormányzat igen nagyvonalúnak bizonyult a Hajdúdorogi Egyházmegyével kötött megállapodásban. Az a legkevesebb, hogy az iskolához tartozó kis értékű ingóságokat odaajándékozta az egyházmegyének, de - mivel az közfeladatokat vett át tőle - még támogatást is nyújtott az új fenntartónak. Ez azonban nemcsak a közfeladat ellátására terjed ki, de "figyelembe veszi a hitéleti oktatás sajátosságait is" - jóllehet az egyház világnézeti igényeinek érvényre juttatását mégiscsak az egyháznak, és nem az önkormányzatnak kellene finanszíroznia. A vonatkozó határozat szerint az intézmény fenntartására fordított összegnek a normatív támogatások és az iskolafenntartás tényleges költségei közti különbséget teljes egészében fedeznie kell - vagyis az önkormányzat pénzügyi értelemben lényegében fenntartóként lép fel, ha szükséges. Adódik a kérdés: ha kész ugyanannyit költeni az iskolára, mintha ő lenne a fenntartó, miért nem tartotta meg iskoláját az önkormányzat?

A helyiek szerint látványos fejlesztésekre nem került sor az átvétel óta. A pedagógusok bére számottevően csökkent közalkalmazotti besorolásuk elveszítésével, állítólag még a túlórapénzüket sem fizetik ki arra hivatkozva, hogy pluszmunkájuk "szolgálat". A pedagóguslétszám sem emelkedett érdemben, az iskola költségvetése azonban nem nyilvános. Az önkormányzat és a más intézményeket is fenntartó görög katolikus egyház fontos munkáltató a községben, és legközelebb Debrecenben érdemes munkát keresni.

A beszámolók szerint a tanároktól az iskolavezetés elvárja, hogy munkaidőn kívül is eljárjanak templomba, ki-ki a saját felekezetéhez. A görög katolikus egyházi ünnepeken eleinte minden gyereket elvittek a szertartásra, később csak a felvigyázásukat biztosították arra az időre, amíg a többiek templomban voltak. Több szülő jelezte: nem járul hozzá, hogy a gyermeke nélküle menjen templomba az iskolával. Az osztályok között állítólag "templomba járási" verseny van, és a győztesek pénzjutalomban részesülnek. A tanévnyitón az igazgató asszony arról beszélt hosszan - jól érzékelhetően Hoffmann Rózsa nyomán -, hogy korszakváltás történt az iskolában, sikerült megszabadulni minden baj okozójától, az oktatásügyi liberalizmustól. Forrásaink szerint az is megfordult az igazgatónő fejében, hogy öt figyelmeztetés után el lehessen tanácsolni az iskolából a "problémás" gyerekeket, ami azért érdekes ötlet, mert a legközelebbi állami fenntartású általános iskola 14 kilométerre van, Nyíradonyban. Az ötlet a beszámolók szerint a szülők ellenállásán bukott meg végül.

A település jelentős kisebbségét alkotják a római katolikusok, a kálvinisták, a baptisták és a felekezet nélküliek, akik közül néhányan már nyíltan is hangot adtak elégedetlenségüknek, és a görög katolikus szülők között is akadnak, akik csóválják a fejüket. A község életének központi kérdésévé vált az iskola ügye. Nagy kérdés, hogy még hány hasonló hely lehet az országban.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.