Kálomista első fokon elbukta az Elk*rtuk-pert

  • narancs.hu
  • 2022. december 16.

Belpol

Hann Endre jó hírneve sérült a Fővárosi Törvényszék ítélete szerint.

Megsértette Hann Endrének, a Medián közvéleménykutató vezetőjének jó hírnévhez fűződő jogát az Elkúrtuk című film – állapította meg a Fővárosi Törvényszék pénteken a 444 tudósítása szerint

Hann márciusban perelte be a film producerét, Kálomista Gábort, mert úgy látta, hogy róla mintázták az alkotók a filmbeli Endre nevű, közvélemény-kutatással foglalkozó szereplőt. Azután pedig semmi kétsége sem lehetett senkinek, hogy a filmet forgalmazó Megafilm közzé tett honlapján egy szöveget, amely a filmbéli és a valóságos szereplők sorsáról szól.

Az ítélet szerint a film forgalmazója lényegében azt állította Hann Endréről, hogy 2006-ban kutatási adatokat manipulált, személyesen részt vett az MSZP–SZDSZ kormány döntéseiben, kapcsolatban állt Szilvásy György titkosszolgálati miniszterrel, részt vett az őszödi beszéd kiszivárogtatásában, és része volt abban a döntésben is, amelynek nyomán a rendőrök erőszakkal léptek fel a tüntetőkkel szemben. 

A bíróság Kálomistát eltiltja a további jogsértéstől, és arra kötelezi, hogy kérjen bocsánatot Hanntól magánlevélben és a Megafilm honlapján. Emellett 1,5 millió forint sérelemdíjat kell fizetnie, valamint 500 ezer forint perköltséget. 

A 444 emlékeztet: ha az a megafilmes közlemény nem jelenik meg, Kálomista nem biztos, hogy elveszíti a pert.

Az eredeti keresetben ugyanis Hann önmagában a filmbeli megjelenítést sérelmezte, mondván, Endre ábrázolása az ő harmincéves szakmai hitelének árt. Ezt a hivatkozást végül a bíróság nem tartotta megalapozottnak: az ítélet szerint az Elkúrtuk fikció, így a művészi szabadság jegyében bármilyen karaktert ábrázolhat, és „a művek értékének megítélése nem a bíróságok feladata”.

A bíróság szerint a közlemény volt jogsértő. Mert az alapján, hogy Kálomistáék – tévesen – politikai tanácsadóként tüntették föl a felperest, azt gondolhatták a nézők, hogy amit a filmben láttak, az mind valóság, és ez így túlmegy a szabad véleménynyilvánítás szabadsága által biztosított kereteken. Az alperes hiába hivatkozott arra, hogy Hann közszereplő, többet kell tűrnie. A bíróság szerint „azért sértő ez az utalás, sértő ez az ábrázolás, az Endrével való összefüggésbe hozatal, mert a kivívott szakmai hitelét, politikai semlegességét rontja le és a bizalmat rombolja a személye, illetve az általa megjelenített cég irányába”.

A 444 azt írja, hogy az ítélet attól nyilván nem tilthatja el a film készítőit, hogy egy esetleges Elkúrtuk 2-ben újból szerepeltessék Endrét – csak attól, hogy azonosítsák Hann Endrével. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.