Kálomista első fokon elbukta az Elk*rtuk-pert

  • narancs.hu
  • 2022. december 16.

Belpol

Hann Endre jó hírneve sérült a Fővárosi Törvényszék ítélete szerint.

Megsértette Hann Endrének, a Medián közvéleménykutató vezetőjének jó hírnévhez fűződő jogát az Elkúrtuk című film – állapította meg a Fővárosi Törvényszék pénteken a 444 tudósítása szerint

Hann márciusban perelte be a film producerét, Kálomista Gábort, mert úgy látta, hogy róla mintázták az alkotók a filmbeli Endre nevű, közvélemény-kutatással foglalkozó szereplőt. Azután pedig semmi kétsége sem lehetett senkinek, hogy a filmet forgalmazó Megafilm közzé tett honlapján egy szöveget, amely a filmbéli és a valóságos szereplők sorsáról szól.

Az ítélet szerint a film forgalmazója lényegében azt állította Hann Endréről, hogy 2006-ban kutatási adatokat manipulált, személyesen részt vett az MSZP–SZDSZ kormány döntéseiben, kapcsolatban állt Szilvásy György titkosszolgálati miniszterrel, részt vett az őszödi beszéd kiszivárogtatásában, és része volt abban a döntésben is, amelynek nyomán a rendőrök erőszakkal léptek fel a tüntetőkkel szemben. 

A bíróság Kálomistát eltiltja a további jogsértéstől, és arra kötelezi, hogy kérjen bocsánatot Hanntól magánlevélben és a Megafilm honlapján. Emellett 1,5 millió forint sérelemdíjat kell fizetnie, valamint 500 ezer forint perköltséget. 

A 444 emlékeztet: ha az a megafilmes közlemény nem jelenik meg, Kálomista nem biztos, hogy elveszíti a pert.

Az eredeti keresetben ugyanis Hann önmagában a filmbeli megjelenítést sérelmezte, mondván, Endre ábrázolása az ő harmincéves szakmai hitelének árt. Ezt a hivatkozást végül a bíróság nem tartotta megalapozottnak: az ítélet szerint az Elkúrtuk fikció, így a művészi szabadság jegyében bármilyen karaktert ábrázolhat, és „a művek értékének megítélése nem a bíróságok feladata”.

A bíróság szerint a közlemény volt jogsértő. Mert az alapján, hogy Kálomistáék – tévesen – politikai tanácsadóként tüntették föl a felperest, azt gondolhatták a nézők, hogy amit a filmben láttak, az mind valóság, és ez így túlmegy a szabad véleménynyilvánítás szabadsága által biztosított kereteken. Az alperes hiába hivatkozott arra, hogy Hann közszereplő, többet kell tűrnie. A bíróság szerint „azért sértő ez az utalás, sértő ez az ábrázolás, az Endrével való összefüggésbe hozatal, mert a kivívott szakmai hitelét, politikai semlegességét rontja le és a bizalmat rombolja a személye, illetve az általa megjelenített cég irányába”.

A 444 azt írja, hogy az ítélet attól nyilván nem tilthatja el a film készítőit, hogy egy esetleges Elkúrtuk 2-ben újból szerepeltessék Endrét – csak attól, hogy azonosítsák Hann Endrével. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.