Egy érdekes adósságkezelő cég

Kamatostul

Belpol

A Cash Claim Kft. tíz évvel ezelőtt jutott hozzá egy felszámolás alá került, gyorshiteleket nyújtó cég 18 ezer ügyfelének adósságaihoz. Kérdés azonban, a cég egyáltalán végezhet-e ilyen jellegű tevékenységet. A Magyar Nemzeti Bank vizsgálatot indított az ügyben.

Magyarországon bizonyos pénzügyi tevékenységeket kizárólag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyével lehet végezni – mint például az üzletszerű követelésvásárlást vagy a követelések behajtását. Az MNB intézménykeresőjén keresztül bárki gyorsan ellenőrizheti, hogy egy-egy ilyen vállalat engedély birtokában működik-e. Ám akadnak cégek, amelyek nem szerepelnek ezen a listán, vagyis az MNB felügyeleti rendszerén kívül működve hajtanak be megvásárolt adósságokat. Egy ilyen esetről számolt be lapunknak egy adós, akit a cikkben T.-nek nevezünk. Nyolcezer forintos tartozását évek múltán egy az MNB listáján nem szereplő cég hajtotta be rajta kamatostul, több mint 100 ezer forintot. Az ügyből pereskedés lett, az adós első fokon nyert, majd másodfokon vesztett, és itt elengedte a történetet: inkább megfizette tartozását a kétes hátterűnek tartott cégnek, hogy végre túlessen az egészen. Az MNB az adós bejelentése nyomán piacfelügyeleti vizsgálatot indított, s bár ennek is jó ideje már, eredménye eddig nincs.

Ketyeg

Tizenhárom évvel ezelőtt T. gyorskölcsönként százezer forintot vett fel az akkor még működő Athlon Zrt.-től; a cég magas kamatokkal, akár heti törlesztéssel azonnali kölcsönt nyújtott olyan ügyfeleknek is, akik a bankoknál nem számítanak hitelképesnek. T.-nek gyorsan szüksége volt a pénzre, ezért vállalta, hogy a kamatokkal együtt nagyjából hetvenezer forinttal többet fog visszafizetni. Rendszeresen törlesztette a részleteket, amikért házhoz mentek az Athlon munkatársai. „Egyszer csak nem jöttek, én pedig abban a hiszemben voltam, hogy végeztünk, hiszen semmilyen fizetési felszólítást nem kaptam arra vonatkozóan, hogy még tartozom nyolcezer forinttal” – emlékezik vissza T.

Az Athlon 2011-ben megszűnt, a még nem behajtott követeléseit a felszámolást követően a Cash Claim Kft.-re engedményezte 2012 őszén. Mindez két évvel azután történt, hogy T. utoljára fizetett az Athlonnak. Azóta abban a tudatban élt, hogy végzett a részletfizetésekkel.

A Cash Claim néhány hónappal azelőtt alakult, hogy megvásárolta volna az Athlon adósságait, mégpedig nem is keveset: az engedményezési szerződés 18 ezer darab adósságra vonatkozik. A Cash Claim és az Athlon közötti szerződés rögzíti, hogy az engedményezés tartalmazza a már keletkezett és a jövőbeli késedelmi kamatokat is. A felek abban is megállapodtak, hogy az engedményezés (vagyis az adósságok megvásárlása) tényéről az aláírást követő 15 napon belül írásban tájékoztatják az adósokat.

T. nem az egyetlen az adósok közül, akit nem tájékoztattak a változásokról, erről nyilvános Facebook-bejegyzések tanúskodnak, melyek szerint a Cash Claim 2015-ben – tehát az adósságok gazdacseréje után három évvel – kezdte érvényesíteni a behajtásokat. A követelések a fennmaradó tartozásokon kívül az elmúlt évek kamatait is tartalmazták. T.-től ennek megfelelően már nem csupán az eredetileg fennmaradt nyolcezer forintot követelték, hanem a kamatokkal együtt csaknem negyven­ezret.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.