Ahogy arról hétfőn lapunk is beszámolt, Karácsony Gergely bejelentette, hogy vasárnap lezárult az első Budapesti Lakógyűlés. Mint írta, a Lakógyűlés kitöltésére 1,4 millió, 14 év fölötti, budapesti lakcímmel rendelkező lakos volt jogosult, közülük
136 435 budapesti adta le szavazatát online, vagyis a szavazásra jogosultak több mint 9 százaléka.
A főpolgármester az eredményeket bejelentő sajtótájékoztatón azt mondta, hogy ez a lakógyűlés volt az első alkalom, ahol közvetlen módon is egyeztettek minden budapestivel. A részvételi adatokat ezúttal nem akarta hasonlítgatni, de elmondta, hogy 136 ezer ember döntése a "politikai kultúraváltásnak" a része lehet.
A részvételi adatokkal kapcsolatban Karácsony azt mondta, már az nagy dolog, hogy 136 ezer ember kinyitotta a főváros által küldött levelet és foglalkozott a kérdésekkel. A mostani lakógyűlés egyébként nagyjából 130 millió forintjába került a fővárosnak.
A főpolgármester hétfőn megígérte, hogy a napokban részletesebben is beszámol a fővárosi konzultáció részleteiről, és erre kedden már sor is került.
A sajtótájékoztató során elmondta, az első Budapesti Lakógyűlés néven futó online kérdőív eredményei szerint
a válaszoló budapestiek közel 79 százaléka fenntartaná a jelenlegi forgalmi rendet a Lánchídon, azaz a jövőben is csak a taxisok, a buszok és a biciklisek használhatják majd a hidat.
Bár a híd egy részén még tartanak a felújítási munkálatok, december közepe óta szabadon közlekedhetnek rajta a buszok, a taxisok és a biciklisek, az autósokat nem engedték vissza, a döntés értelmében pedig a jövőben sem fogják.
Karácsony elmondta, hogy utasítja a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), hogy véglegesítsék a híd jelenlegi forgalmi rendjét. A főpolgármester azt ígérte, amennyiben marad az autómentes híd, akkor a környező tereket, a Széchenyit és Clark Ádámot is megújítják, ám erre egyelőre nincs pénz, ráadásul a terület egy része nem is a fővárosé.
"A budapestiek a jövőt választották” – fogalmazott Karácsony.
Mint ismert, a Lánchíd forgalmi rendjének jövője mellett másik három, kevésbé konkrét kérdésről is szavaztak a budapestiek:
- Az egyik arról szólt, hogy mit tartanának igazságosnak: ha a jelenlegi városvezetés annyit fizetne a kormánynak adók és hozzájárulások formájában, mint az előző, vagy "ha maradna a több mint tízszeresére emelt kormányzati elvonás". Erre a kérdésre a jelentős többség, 91 százalék a megemelt hozzájárulások ellen szavazott, vagyis nem szeretnék, ha a fővárosnak többet kellene fizetnie.
- A másik költségvetéssel kapcsolatos kérdés esetében két opció közül lehetett választani: a főváros inkább függessze fel a kormányzati elvonások befizetését (azaz a szolidaritási hozzájárulást) vagy csökkentse a járatok számát a közösségi közlekedésben. Nem meglepő módon a lakógyűlésen szavazók jelentős része, 88 százaléka nem szeretné, hogy kevesebb közlekedési eszköz járjon.
- A kormány által a Lánchídra ígért, ám egyelőre át nem utalt 6 milliárd forintról is szólt egy kérdés, miszerint adja oda a pénzt a kormány vagy vonja vissza a kormány a határozatát, és ne adjon pénzt. A kérdőívet kitöltők egyértelmű többsége – 93 százalék – szerint a kormánynak ki kellene fizetnie azt a 6 milliárdot, amit korábban megígért a híd felújítására.
A Budapesti Lakógyűlésen való szavazás során a szavazók válaszolhattak akár csak egy, vagy a négy kérdés közül tetszőleges számúra, aszerint, mit tartottak relevánsnak.
Karácsony Gergely elmondta, a budapestiek döntése értelmében levelet küld az Építési minisztériumnak, a Pénzügyminisztériumnak és Orbán Viktornak is. A Budapesti Közfejlesztési tanácsának jelenleg nincs vezetője a kormány oldaláról, ezért keresi meg a miniszterelnököt is. "Egy szó mint száz,
a budapestiek döntöttek, mi pedig ezeket a döntéseket végrehajtjuk"
– mondta a főpolgármester.
"Ez a nemzeti konzultációnak az ellenkezője. Ezeket a kérdések valódi kérdések, ezek az ügyek a városnak az ügyei, a legsúlyosabb dilemmák amikkel szembesül a városvezetés" – mondta Karácsony azokra a kritikákra utalva, melyek szerint a lakógyűlés hasonlít a kormány konzultációjához abban, hogy a kérdések és válaszok erősen sugalmazóak és demagógok voltak.
A Medián és a 21 Kutatóközpont egy néhány nappal ezelőtt publikált közvélemény-kutatása szerint a budapestiek 58 százaléka most egyetért azzal az elképzeléssel, hogy a Lánchídon csak buszok, taxisok és kerékpárosok közlekedhessenek, autósok ne. A kutatásból az is kiderült, hogy a lakógyűlést a megkérdezettek 72 százaléka tartja jó ötletnek, köztük a budapesti Fidesz-szavazók fele is.
A Lakógyűlés egyik kérdése a Lánchíd-felújítás finanszírozását is érintette: a kormány még 2018-ban, a fideszes Tarlós István polgármestersége idején ígért meg 6 milliárd forintot a híd felújításához, amelynek összegét azóta sem emelték, sőt, ki sem fizették. A kormány most arra hivatkozva tartja vissza az összeget, hogy a Lánchíd a felújítása alatt nem lehet elzárva 18 hónapnál tovább az autóforgalom elől, vagyis meg kellene nyitni az autósok előtt is, Karácsonyék szerint azonban a végleges forgalmi rendről elég a felújítás végéig dönteni.
A kormány és a főváros közti pénzügyi vitáról 2020-ban még itt írtunk:
A Lánchíd felújítása hosszas huzavona után végül 2021 nyarán indult el, az útpályát tavaly decemberben vehették birtokba a buszok, taxisok, motorosok és biciklisek. Ezzel párhuzamosan megélénkült a vita a híd közlekedésének jövőjéről, előbb 10 szervezet kérte, hogy maradjon autómentes a Lánchíd, de a BKK is jelezte, hogy örülne, hogy ha megmaradna a felújítás utáni forgalmi rend. A hídon a gyalogos közlekedés valószínűleg csak augusztusban fog megindulni.
A felújítást az A-Híd Zrt. közbeszerzés keretében bruttó 26,75 milliárd forintért vállalta.