Karácsony gyűlöletre számít, de nem viszonozza

  • narancs.hu
  • 2024. január 1.

Belpol

Ferenc pápáról, a 149-es busz vezetőjéről és a Magyarázat mindenre című filmről is szólt a főpolgármester újévi beszéde.

 

2023 Budapest számára komoly megpróbáltatásokat hozott, energiakrízis és infláció mellett Budapest-ellenes kormányzati politikát, de túlélte a főváros, és megünnepelte 150. születésnapját a megújult 3-as metróval és a Lánchíddal – emlékeztetett Karácsony Gergely főpolgármester az új évet köszöntve

A politikus úgy gondolja, ha 2023 a túlélés éve volt, akkor 2024-nek a felkészülés évének kell lennie. A kulcsszó az ellenállóképesség. Növelni kell a város erejét, szabadságát, hogy meg tudja védeni magát, és képes legyen az alkalmazkodásra, ha ez szükséges.

„Az egész világon átsöprő válságokat látván talán hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ezek egymástól függetlenek. Pedig a világjárványok, a háborúk, az energiaválság, a klímaválság, a gazdasági és a szociális bajaink ugyanannak a nagyobb válságnak a megnyilvánulásai. A világ, amelyben élünk, a kizsákmányolásra épül. A természet már fellázadt ez ellen, az emberek azonban nem. Ők ugyanis nem a kizsákmányolóikat gyűlölik, hanem sokszor egymást” – mondta Karácsony Gergely.

Magyarország is gyűlöletben él a főpolgármester szerint, olyan emberek feszülnek egymásnak, akik akár barátok és lehetnének. Jellemző, hogy eltűr az ember igazságtalanságot, rossz egészségügyi ellátást, növekvő árakat is, ha össze lehet veszni másokkal. A főpolgármester úgy látja, Budapest attól erős, hogy szembemegy ezzel a korszellemmel, közösség marad, a szolidaritás, a méltányosság és az elfogadás fővárosa.

Karácsony szóba hozta Ferenc pápával való találkozását és a 149-es buszt vezető Németh Roland Ferencet is, aki a buszon segített egy szülő kismamának. „Ha túl akarjuk élni nem csak a következő évet, de következő évszázadot is, akkor azt kell tennünk, amit a Szentatya, vagy a 149-es busz vezetője tett: emberszámba kell vennünk egymást” – mondta a főpolgármester.

A választásokra is készül, gyűlöletcunamira számít, és arra, hogy ezt nem viszonozza. Nem jó – mondta –, hogy a politika akkor használ populista, leegyszerűsítő lózungokat, amikor a korábbiaknál bonyolultabb kérdésekre kell választ adnia. 

Karácsony meghatározó élményként említette a Magyarázat mindenre című magyar filmet is, amely megmutatja, milyen párhuzamos valóságokban élünk, és ez milyen pusztító hatású. Egyetért Reisz Gáborral, a film rendezőjével: a magyaroknak el kell kezdeniük beszélgetni, azokkal, akikkel még lehet. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.