Sztrájk a makói gumigyárban: összegyűlni tilos!

Kis-Magyarország

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a Contitech makói üzemében a munkások. Mivel gyülekezni nem volt szabad,  ezért aki beszüntette a munkát – a műszakban dolgozók fele –, hátrébb lépett a gépétől erre az időre.

 

A mintegy 1500 embernek munkát adó makói gumigyárban, a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél azért szervezett tiltakozást a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ), mert tavaly nyáron a vállalat egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést. Ez azzal járt, hogy a túlmunka feltételei változtak. A dolgozók szeretnék visszakapni korábbi juttatásaikat, a munkakörülmények javítását kérik. A  régóta ott dolgozók az esetleges elbocsátásukkor járó tisztességes végkielégítésüket érzik veszélyben. 

A Continental csoporthoz tartozó autóipari beszállító meglehetősen zárt munkahely, de azért a közösségi oldalon is lehetett olvasni a fejleményekről. Egy alkalommal az üzem dolgozói várták a cég HR-esét, de ő lemondta a találkozót. Szerettek volna vele tárgyalni a kollektív szerződés felmondása után megígért 3 százalékos béremelésről, amelyről a Facebookon azt írták, nevetséges mértékű, és „ez volt az utolsó csepp a pohárban”.

A Narancs.hu érdeklődésére a Continental országos vállalati kommunikációs vezetője, Hornyacsek Zoltán azt közölte, 2020 júliusa óta egyeztetnek a kollektív szerződés „megújításáról”, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetével, a Contitech Dolgozók Független Szakszervezetével és a Makói Gumiipari Szakszervezettel. A múlt év végén az MGSZ visszalépett a tárgyalásoktól, és sztrájkbizottságot alakított. A kft.

„mint munkáltató elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.

Továbbra is arra törekszünk, hogy mukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések” – közölte a kommunikációs vezető. Azt is írta, tiszteletben tartják a sztrájkolók jogát.

Ez először azért nem ment egyszerűen, mert – mint az MGSZ által közzé tett dokumentumból kiderül – a munkáltató nem engedélyezte, hogy a sztrájkolók az üzemben összegyűljenek, sőt, azt sem akarta, hogy akik beszüntetik a munkát a meghirdetett időben, szerda dél és 14 óra között, az üzem területén maradjanak. Ám kívül a koronavírus-járvány miatti korlátozások értelmében nem gyűlhettek össze a munkások. Végül olyan megoldás született, hogy akik erre az időre beszüntették a munkát – információink szerint a 4-500 főből álló műszaknak mintegy a fele –,

az hátrébb lépett a géptől, úgy helyezkedett el, hogy ne akadályozza azokat, akik tovább dolgoztak.

A Contitech makói gyára madártávlatból

 
A Contitech makói gyára madártávlatból
Fotó: continental.hu

A makói üzemre rossz idők járnak, nem csak a koronavírus-járvány és az autóipar átalakulása miatt. A kft. tavalyig tíz év alatt 3.8 milliárd forintot fizetett be iparűzési adóként a városi önkormányzat költségvetésébe. 2019-ben azonban jelezte, hogy a piaci fejlemények nyomán 2020-ban várhatóan kevesebbet fog adózni. Az önkormányzat viszont módosította az építményadó-rendeletét, úgy, hogy az a nagyobb cégeket sújtotta jobban. A módosítást bíróságon támadták meg az érintettek – a hírek szerint a Contitech is – és a Kúria megsemmisítette az egyes cégeket hátrányosan érintő helyi jogszabályt.

A közösségi oldalon megjelent olyan vélemény, miszerint a Contitech eladásra készíti fel, „kistafírozza” a makói gyárat, ezt valószínűsíti a kollektív szerződés felmondása.  

Lapunk kérdésére, mi a vállalat véleménye erről, Hornyacsek Zoltán ezt írta: „Kérjük a megértésüket, hogy a vállalati politikánknak megfelelően nem kommentálunk semmilyen szóbeszédet vagy spekulációt. Azt biztosan állíthatjuk, hogy hosszú távú célunk fenntartani vezető pozíciónkat azokban az iparágakban, ahol tevékenykedünk, éppen ezért folyamatosan a stratégiánkat helyezzük a középpontba, a kapacitásainkat pedig a várható kereslethez igazítjuk.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.