Sztrájk a makói gumigyárban: összegyűlni tilos!

Kis-Magyarország

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a Contitech makói üzemében a munkások. Mivel gyülekezni nem volt szabad,  ezért aki beszüntette a munkát – a műszakban dolgozók fele –, hátrébb lépett a gépétől erre az időre.

 

A mintegy 1500 embernek munkát adó makói gumigyárban, a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél azért szervezett tiltakozást a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ), mert tavaly nyáron a vállalat egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést. Ez azzal járt, hogy a túlmunka feltételei változtak. A dolgozók szeretnék visszakapni korábbi juttatásaikat, a munkakörülmények javítását kérik. A  régóta ott dolgozók az esetleges elbocsátásukkor járó tisztességes végkielégítésüket érzik veszélyben. 

A Continental csoporthoz tartozó autóipari beszállító meglehetősen zárt munkahely, de azért a közösségi oldalon is lehetett olvasni a fejleményekről. Egy alkalommal az üzem dolgozói várták a cég HR-esét, de ő lemondta a találkozót. Szerettek volna vele tárgyalni a kollektív szerződés felmondása után megígért 3 százalékos béremelésről, amelyről a Facebookon azt írták, nevetséges mértékű, és „ez volt az utolsó csepp a pohárban”.

A Narancs.hu érdeklődésére a Continental országos vállalati kommunikációs vezetője, Hornyacsek Zoltán azt közölte, 2020 júliusa óta egyeztetnek a kollektív szerződés „megújításáról”, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetével, a Contitech Dolgozók Független Szakszervezetével és a Makói Gumiipari Szakszervezettel. A múlt év végén az MGSZ visszalépett a tárgyalásoktól, és sztrájkbizottságot alakított. A kft.

„mint munkáltató elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.

Továbbra is arra törekszünk, hogy mukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések” – közölte a kommunikációs vezető. Azt is írta, tiszteletben tartják a sztrájkolók jogát.

Ez először azért nem ment egyszerűen, mert – mint az MGSZ által közzé tett dokumentumból kiderül – a munkáltató nem engedélyezte, hogy a sztrájkolók az üzemben összegyűljenek, sőt, azt sem akarta, hogy akik beszüntetik a munkát a meghirdetett időben, szerda dél és 14 óra között, az üzem területén maradjanak. Ám kívül a koronavírus-járvány miatti korlátozások értelmében nem gyűlhettek össze a munkások. Végül olyan megoldás született, hogy akik erre az időre beszüntették a munkát – információink szerint a 4-500 főből álló műszaknak mintegy a fele –,

az hátrébb lépett a géptől, úgy helyezkedett el, hogy ne akadályozza azokat, akik tovább dolgoztak.

A Contitech makói gyára madártávlatból

 
A Contitech makói gyára madártávlatból
Fotó: continental.hu

A makói üzemre rossz idők járnak, nem csak a koronavírus-járvány és az autóipar átalakulása miatt. A kft. tavalyig tíz év alatt 3.8 milliárd forintot fizetett be iparűzési adóként a városi önkormányzat költségvetésébe. 2019-ben azonban jelezte, hogy a piaci fejlemények nyomán 2020-ban várhatóan kevesebbet fog adózni. Az önkormányzat viszont módosította az építményadó-rendeletét, úgy, hogy az a nagyobb cégeket sújtotta jobban. A módosítást bíróságon támadták meg az érintettek – a hírek szerint a Contitech is – és a Kúria megsemmisítette az egyes cégeket hátrányosan érintő helyi jogszabályt.

A közösségi oldalon megjelent olyan vélemény, miszerint a Contitech eladásra készíti fel, „kistafírozza” a makói gyárat, ezt valószínűsíti a kollektív szerződés felmondása.  

Lapunk kérdésére, mi a vállalat véleménye erről, Hornyacsek Zoltán ezt írta: „Kérjük a megértésüket, hogy a vállalati politikánknak megfelelően nem kommentálunk semmilyen szóbeszédet vagy spekulációt. Azt biztosan állíthatjuk, hogy hosszú távú célunk fenntartani vezető pozíciónkat azokban az iparágakban, ahol tevékenykedünk, éppen ezért folyamatosan a stratégiánkat helyezzük a középpontba, a kapacitásainkat pedig a várható kereslethez igazítjuk.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.