A mintegy 1500 embernek munkát adó makói gumigyárban, a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél azért szervezett tiltakozást a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ), mert tavaly nyáron a vállalat egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést. Ez azzal járt, hogy a túlmunka feltételei változtak. A dolgozók szeretnék visszakapni korábbi juttatásaikat, a munkakörülmények javítását kérik. A régóta ott dolgozók az esetleges elbocsátásukkor járó tisztességes végkielégítésüket érzik veszélyben.
A Continental csoporthoz tartozó autóipari beszállító meglehetősen zárt munkahely, de azért a közösségi oldalon is lehetett olvasni a fejleményekről. Egy alkalommal az üzem dolgozói várták a cég HR-esét, de ő lemondta a találkozót. Szerettek volna vele tárgyalni a kollektív szerződés felmondása után megígért 3 százalékos béremelésről, amelyről a Facebookon azt írták, nevetséges mértékű, és „ez volt az utolsó csepp a pohárban”.
Posted by Makói Gumiipari Szakszervezet on Tuesday, February 16, 2021
A Narancs.hu érdeklődésére a Continental országos vállalati kommunikációs vezetője, Hornyacsek Zoltán azt közölte, 2020 júliusa óta egyeztetnek a kollektív szerződés „megújításáról”, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetével, a Contitech Dolgozók Független Szakszervezetével és a Makói Gumiipari Szakszervezettel. A múlt év végén az MGSZ visszalépett a tárgyalásoktól, és sztrájkbizottságot alakított. A kft.
„mint munkáltató elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.
Továbbra is arra törekszünk, hogy mukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések” – közölte a kommunikációs vezető. Azt is írta, tiszteletben tartják a sztrájkolók jogát.
Ez először azért nem ment egyszerűen, mert – mint az MGSZ által közzé tett dokumentumból kiderül – a munkáltató nem engedélyezte, hogy a sztrájkolók az üzemben összegyűljenek, sőt, azt sem akarta, hogy akik beszüntetik a munkát a meghirdetett időben, szerda dél és 14 óra között, az üzem területén maradjanak. Ám kívül a koronavírus-járvány miatti korlátozások értelmében nem gyűlhettek össze a munkások. Végül olyan megoldás született, hogy akik erre az időre beszüntették a munkát – információink szerint a 4-500 főből álló műszaknak mintegy a fele –,
az hátrébb lépett a géptől, úgy helyezkedett el, hogy ne akadályozza azokat, akik tovább dolgoztak.
A makói üzemre rossz idők járnak, nem csak a koronavírus-járvány és az autóipar átalakulása miatt. A kft. tavalyig tíz év alatt 3.8 milliárd forintot fizetett be iparűzési adóként a városi önkormányzat költségvetésébe. 2019-ben azonban jelezte, hogy a piaci fejlemények nyomán 2020-ban várhatóan kevesebbet fog adózni. Az önkormányzat viszont módosította az építményadó-rendeletét, úgy, hogy az a nagyobb cégeket sújtotta jobban. A módosítást bíróságon támadták meg az érintettek – a hírek szerint a Contitech is – és a Kúria megsemmisítette az egyes cégeket hátrányosan érintő helyi jogszabályt.
A közösségi oldalon megjelent olyan vélemény, miszerint a Contitech eladásra készíti fel, „kistafírozza” a makói gyárat, ezt valószínűsíti a kollektív szerződés felmondása.
Lapunk kérdésére, mi a vállalat véleménye erről, Hornyacsek Zoltán ezt írta: „Kérjük a megértésüket, hogy a vállalati politikánknak megfelelően nem kommentálunk semmilyen szóbeszédet vagy spekulációt. Azt biztosan állíthatjuk, hogy hosszú távú célunk fenntartani vezető pozíciónkat azokban az iparágakban, ahol tevékenykedünk, éppen ezért folyamatosan a stratégiánkat helyezzük a középpontba, a kapacitásainkat pedig a várható kereslethez igazítjuk.”