A BYD-sztori

Kocsival jönnek

Belpol

A cég, amely mára a kínai és a globális elektromos­autó-ipar óriásává nőtte ki magát, kisvállalkozásként, húsz alkalmazottal indult az 1990-es évek közepén. A kínai állam szerepe a felpumpálásában máig nem tisztázott, miként az sem, hogy hogyan tud globális riválisainak árai alá kínálni – de ez a vásárlókat nem is igen érdekli. A cég felfutása mindenesetre álmatlan éjszakákat okoz a nagy amerikai és európai autó­gyártók vezetőinek.

Amikor Elon Musk 2014 júniusában bejelentette, hogy Észak-Nevadában ötmilliárd dollárból felépíti a lítiumionos akkumulátorokat gyártó Gigafactory–1-et, sokan megmosolyogták az indoklását. Musk azt mondta, a villanyautók közötti lassan éledő versenynél jóval fontosabb, hogy kinek van több és jobb akkumulátora. S az amerikai üzletember fején találta a szöget. Ám a legutóbbi időkig arra még ő sem számított, hogy 2024-re komoly versenytársa akad. Pedig éppen ez történik: immár a kínai BYD a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártó vállalata, miután a múlt év utolsó negyedévében átvette a vezetést a Teslától. Még nem biztos, hogy az irányítás kicsúszik Musk kezéből, de az igen, hogy a sokáig nem túl komolyan vett kínai vállalat leginkább az akkumulátortechnológiájának köszönheti a sikerét.

Makacs és vegyész királyfi

A BYD igazi kínai sikertörténet. A 80-as évek végétől a piacnyitási kísérletre kijelölt új gazdasági övezetben, Sencsenben hozták létre a BYD Battery Companyt. Az 1995-ben, a „keleti Hawaii” néven ismert dapengi területen bejegyzett cég csupán egyike volt annak a sok ezer kínai vállalati próbálkozásnak, amelyek az állami tervgazdaságot az üzleti élet liberális-kapitalista piacgazdaságával próbálták ötvözni. A cég élére egy mesebeli figura került: a hamar árvaságra jutott Vang Csuan-fu (Wang Chuanfu) az ország legszegényebb régiójából küzdötte fel magát a kínai milliárdosok toplistájára. A tanulásban is makacs és kérlelhetetlen fiatalember a kohászati, illetve vegyipari nehézfémekre specializálódott, és a biztonságot jelentő majdani professzori katedra helyett 29 évesen vállalkozónak állt: 2,5 millió jüannyi tőkével és 20 alkalmazottal fogott a világ meghódításába.

Vang egy régi interjújában elárulta, hogy a BYD név – amelyből manapság a Build Your Dreams szlogent is eredeztetik az amerikai sajtóban – valójában semmit nem jelent, ő csupán egy furcsa, feltűnő nevet akart adni a cégének. Más források viszont a cégalapító előrelátását emelik ki, és szerintük a névválasztás igencsak tudatos volt: a kisvállalkozás az első boltját a Yadi utcában nyitotta meg, ám a vásárokon és kiállításokon a betűrend alapján – Yadi Electronics – csak a standsorok végén kapott volna helyet. Ezért a Yadit megtoldotta, így lett Biyadi, s ennek a pinyin leírása adja ki a BYD-t.

Bármelyik verziót is tekintjük igaznak, az tény, hogy a BYD eredetileg semmi újjal nem rukkolt elő. Az elektronikai cég alapítása is abból a felismerésből eredt, hogy a japán akkucellagyártók az 1990-es évek második felében az addig használt nikkel-kadmium (Ni-Cd) alapú gyártási technológiáról más, drágább, automatizáltan gyártható és jobb tulajdonságúnak tekintett fémhibrides, majd lítium­ionos (Li-ion) megoldásra álltak át. A BYD azonban maradt az olcsó kézi munkánál, és a már kiforrott gyártási technológiát az alacsony költségigényű Ni-Cd technológiával párosítva, valamint egyre inkább a saját cégen belüli beszerzési és gyártási megoldásokat preferálva, és ennek köszönhetően optimális költségszerkezetet kialakítva hódította meg a piacot. A Sencsenbe áramló, kifogyhatatlannak tűnő olcsó munkaerő és az alig körvonalazható állami rásegítések eredőjeként a BYD két évvel az indulása után az apró műhelyből közepes méretű, százmillió jüan éves értékesítésre képes akkumulátorgyártóvá nőtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.