Elégedetlen állami közszolgák

Még hallgatnak

  • Szalai Anna
  • 2018. szeptember 30.

Belpol

A választások bojkottját nem vállalták be a közigazgatásban dolgozók, de most összefognának a tűzoltókkal és a rendőrökkel. Nemcsak magasabb bért, hanem – elsőre meghökkentő módon – bürokráciacsökkentést is követelnek.

Miközben a humán közszolgáltatásban dolgozók jelentős részének tíz éve nem emelték a bérét, az új közbeszerzési ellenőrgárda tagjait piacképes bérekkel csábítaná a Miniszterelnökség. A kancelláriának a Magyar Narancs kérdéseire adott válaszából ugyanis az derül ki, hogy az új munkatársaknál fejenként átlagosan 1,25 millió forintot is elérő havi munkabérköltséggel számolnak. Vagyis a kancellária újonnan felállítandó részlegén dolgozóknak – a munkaadókat terhelő járulékok levonása után – akár 1 millió forint bruttó bért fizethetnek. Mindeközben egy sok éve a minisztériumban dolgozó, nyugdíj előtt álló, diplomás – nem vezető beosztású – kormánytisztviselő a 30 százalékos illetménykiegészítéssel együtt is jó, ha 380 ezer forintot vihet haza havonta.

 

Kívül, belül

A kancellária szerint megéri. „A száz új alkalmazott éves bérköltsége piacképes bérek esetén sem haladhatja meg a 1,5 milliárd forintot évente, amely töredéke annak, amit a magyar állam költségvetési forrásból eddig a feladat ellátására fordított” – magyarázzák a tárcánál. Mint ismeretes, a Miniszterelnökség augusztus elején vette meg az Andrássy út 70. szám alatti 3 ezer négyzetméteres irodaházat. Az év elején még 1,7 milliárd forintra becsült ingatlanért az elővásárlási jogot érvényesítve végül 2,9 milliárdot fizettek. Nem sokkal később az is kiderült, hogy az épületbe a Miniszterelnökség frissen toborozott közbeszerzési ellenőrző csapata költözik. Az első körben 80-85 fősre becsült részlegen a Magyar Narancsnak küldött válasz szerint később legalább 100 ellenőr dolgozik majd. A Miniszterelnökség úgy számol, hogy a száz új alkalmazott felvétele a milliárdos épületvásárlással együtt is „rövid időn belül gazdaságos lesz”.

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter ezzel a lépéssel éppen ellentétes irányba indul, mint elődje. Lázár János jelenlegi dohányügyi biztos, az előző Orbán-kormány kancelláriaminisztere ugyanis a kiszervezésben látta a megoldást: 2016-ban 4,8 milliárd forintos tanácsadói keretszerződést kötött a közbeszerzések szabályosságának ellenőrzésére. A feladattal megbízott konzorciumban az Orbán családot is többször képviselő, jelenleg országgyűlési képviselőként ténykedő Bajkai István ügyvéd korábbi irodája, az SBGK mellett a Nagy és Kiss Ügyvédi Iroda, valamint a Lázár János holdudvarába sorolt Ész-Ker Kft. is helyett kapott. Az eredetileg 4 évre szóló kontraktust Gulyás bemondása szerint nem kellett felmondani, mert az „kifutott”. A Portfolio.hu számításai szerint összesen 3,5 milliárdot fizettek ki a triónak. Drága mulatság volt, az uniós auditorok ugyanis csapnivalónak találták a magyar ellenőrzési rendszert, és a 24.hu szerint akár 150 milliárd forintnyi EU-támogatást is visszakövetelhetnek. Ennek fényében érthető, ha a kormány változtatni akart. Az viszont kínosnak tűnik, hogy Gulyás Gergely az új részleg felállításával szinte egy időben jelentette be a 15-20 százalékos közigazgatási létszámcsökkentést. A kancellária lapunknak küldött válasza szerint nincs ebben semmi ellentmondás. „A közbeszerzési ellenőrzés rendszerének átalakítása független a létszámleépítéstől, mivel a Miniszterelnökség úgy ítéli meg, hogy hatékonyabb és olcsóbb nem külső megbízási szerződésekkel, hanem állandó munkavállalókkal ellátni a feladatot” – magyarázzák a lépést.

A bürokráciacsökkentéssel a kormány egyébként sem költségvetési megtakarítást kíván elérni, hiszen ezzel egyidejűleg érdemi bérfejlesztésre is lehetőség nyílik – állítják a kancelláriánál, bár nem tagadják, hogy „konkrét döntések még nem születtek, jelenleg is zajlik a központi közigazgatás létszámának a vizsgálata”. A kabinet célja ugyanis „a hatékony és gyors központi közigazgatás” – ám mindenekelőtt át kell tekinteni, hogy milyen munkakörökben mennyien dolgoznak. A központi államigazgatásban csak annyi embert akarnak foglalkoztatni, amennyire „feltétlenül szükség van”.

 

Túl kevés, túl sok

Akkor már túl is lőttek a célon – véli Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezetének elnöke, aki szerint a humán közszolgáltatásból jelenleg is hiányzik legalább 100 ezer ember. (A közigazgatási állásportálon jelenleg 3700 pozíciót hirdetnek.) A minisztériumokban és a központi hivatalokban létszámstop van, a távozók, nyugdíjba menők helyét nem töltik be. A maradóknak így a hiányzók munkáját is el kell végezniük, miközben a bérük tíz éve nem emelkedett, és állandóan elbocsátással riogatják őket. „A kormány létszámcsökkentési terve – véli Boros Péterné – hamarosan megvalósulhat mindenféle beavatkozás nélkül is. A közalkalmazottak elleni hajsza lassan öngerjesztő folyamattá alakul, a pályaelhagyók aránya meghaladhatja a kormány célszámait is, a végén pedig éppen azok fognak a legjobban panaszkodni, akik most a leginkább forszírozzák a közigazgatás kurtítását: a vállalkozók.” A lassuló ügyintézés, a csúszó határidők, az ügyhátralékok növekvő halmai nekik fájnak majd a legjobban. Újra beköszönthet a földhivatalokban az évekig elintézetlen széljegyek korszaka. De az államigazgatásban dolgozó gazdasági vezetők távozása is érzékeny ponttá válhat, hiszen nem lesz, aki levezényelje a megnyert uniós pályázatokat. A tanárok, orvosok, nővérek hiányát pedig már most rengetegen érezhetik. Mindent összevetve a kormány által emlegetett százezres létszámleépítés gyakorlatilag kivitelezhetetlen, már csak azért is, mert a központi államigazgatásban összesen nincsenek többen tízezernél, beleértve a minisztereket is. A teljes közigazgatásban pedig 103 ezer ember dolgozik. A humán közszolgáltatásban dolgozók – a bölcsődei gondozótól az ügyészekig – létszáma a betöltetlen álláshelyeket is beleszámítva éri el a 680 ezret. Ez a 4,2 millió magyar munkavállaló 16 százaléka, ami az OECD-átlag alatt marad – a munkaadók által emlegetett 20-25 százalékos arány tehát erősen félrevezető, ez a szám legfeljebb akkor jön ki, ha az állami cégek munkavállalóit is beleértjük ebbe. De Borosné szerint még ezzel együtt is értelmezhetetlen a munkaadók által hajtogatott „több százezres” közszolgafelesleg.

Pedig a munkaadók már jó ideje ezt hajtogatják. „Itt a jó pillanat” – adta ki a jelszót tavaly decemberben Demján Sándor, a Vállalkozók Országos Szövetségének azóta elhunyt elnöke, aki úgy vélte, hogy ha 350 ezer közalkalmazottat nem irányítanak át sürgősen a termelésbe, akkor „Magyarország elbukik”. A választások után a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége vette át a stafétabotot, igaz, ők már csak 100 ezres közszféra-ballasztról beszéltek – az ő állami munkaviszonyuk megszüntetésével enyhítenék a versenyszféra kínzó munkaerőhiányát. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke viszont kissé fékezne. A Magyar Narancs kérdésére ugyan elismerte, hogy lát rejtett tartalékokat a közszférában, de nem ért egyet a kampányszerű létszámcsökkentéssel, különösen úgy, hogy a közalkalmazottak körében is munkaerőhiány tapasztalható. Azt viszont nem árulta el, hogy pontosan miről egyeztetnek a kormánnyal. Gulyás Gergely először a minisztériumokban és az ezekhez köthető háttérintézményekben fogna létszámcsökkentésbe, szerinte az ott dolgozó 14 ezer emberből 15-20 százalékot érinthet a leépítés. Varga Mihály pénzügyminiszter viszont a közigazgatás egészében mindössze 0,3 százalékos leépítéssel számolt, legalábbis a jövő évi költségvetés szerint.

Az óvatosság érthető. Lázár János az előző kormányzati ciklus derekán hirdette meg nagyszabású bürokráciacsökkentési programját. Első nekifutásra 100-150 ezer ember elbocsátásával kalkulált. A tárca 2016 januárjában kiszivárgott halállistáján 73 intézmény szerepelt, amelyben összesen 50 ezren dolgoztak. A jog­utódlással vagy anélkül megszűnt 60 intézmény között volt például az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Forster Örökséggazdálkodási Központ, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal stb. Néhány viszont megúszta, köztük a közpénzmilliárdokat osztogató Nemzeti Kommunikációs Hivatal, a milliárdos beruházások felett őrködő Nemzeti Sportközpontok, illetve a nemrégiben lefejezett Balassi Intézet. Az átszervezés óta kialakult működési anomáliák azonban sokakban keltettek kételyt. Gondoljunk csak a nemzetközi lisztériafertőzésre, a műemléki tervtár részleges megsemmisülésére, vagy éppen az immáron visszatérő jelenségnek számító oltóanyaghiányra. Ráadásul az alkalmazotti létszám nemhogy csökkent, inkább nőtt. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség azóta leköszönt államtitkára tavaly októberben már nem is tagadta, hogy a bürokráciacsökkentés terve elbukott. Lázár viszont folytatást ígért, és hasonló kormányzati szándékra utalt az uniós források terhére meghirdetett 5 milliárdos pályázat is, amelyet idén januárban az azóta Pénzügyminisztériumra keresztelt Nemzetgazdasági Minisztérium nyert el. A projekt céljai között „a közszférában dolgozók versenyszférában való elhelyezkedésének segítése” is szerepel.

 

Tűréshatáron

Ennek a pénznek kevés hasznát látják a közalkalmazottak. Javarészt vállalkozók zsebébe vándorol – véli Boros Péterné. A szakszervezet szeretné végre egyben látni a kormány közigazgatást érintő javaslatait, eddig ugyanis semmiféle egyeztetés nem történt az ügyben, hiába kérte ezt a szakszervezet. Garanciákat szeretnének arra, hogy a munkavállalók érdekei is érvényesülnek a munkáltatóké mellett. A Gulyás által emlegetett bértömeg-gazdálkodásra áttérés azonban éppen szembe megy ezzel. (A végzettségen és a ledolgozott időn alapuló statikus bértábla helyett az egység vezetője dönthetné el a rendelkezésére álló bérkeret elosztását a dolgozók között.) Sőt, ellentétes a Fidesz által írt Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Programmal is, amely stabilitást és kiszámíthatóságot ígért a közszolgáknak. A tág határok közötti differenciálás lehetősége kiszolgáltatottá teszi a munkavállalókat. Márpedig az nem lehet a kormány érdeke, hogy engedelmes birkákká züllessze a közalkalmazottakat, a sok bólogatásból nem lesz működő rendszer. Borosné szerint már most is ritkán hallani őszinte szót a közigazgatásban dolgozóktól. Félnek bármit is mondani, hiszen bizalomvesztésre hivatkozva bárkit kitehetnek az állásából – holott, mint mondja, a közalkalmazottak feszített tempóban, gyakorta borzasztó körülmények között robotolnak. Ha nem tudják tartani a határidőt, rendbírsággal sújtják őket. Sokan napi 10 órát dolgoznak 8 óra helyett. De már formálódik – főként a fiatalok körében – egyfajta spontán ellenállási mozgalom. Túlóra helyett például hazamennek; és ez az egyelőre még visszafogott ellenállás az egyre fokozódó nyomás hatására sztrájkba csaphat át. Idén februárban az önkormányzati dolgozók már tartottak munkabeszüntető akciókat, a szigorú törvényi szabályozás ellenére is az érintettek csaknem fele csatlakozott a sztrájkhoz. A választásokat nem bojkottálták, de ez nem jelenti azt, hogy elégedettek a kormány által megajánlott 11 milliárd forintos bérfejlesztéssel. Ráadásul 161 ezer humán közszolgálatban – elsősorban az önkormányzatoknál, központi közigazgatásban – dolgozó továbbra sem kapott béremelést, sőt a jövő évi költségvetésben sincs erre javaslat. Azt ugyan Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára is elismerte a Pesti Srácoknak adott interjújában, hogy a központi közigazgatásban 2008 óta valóban nem volt érzékelhető béremelés, mondván, „az állam szerény és önmagával szemben szigorú”. Ehhez képest a szintén 2010-ben befagyasztott miniszteri fizetéseket most felolvasztották, és a két vagyonkezelő miniszter egyenként havi 3,9 millióval, a többi tárcavezető 600 ezer forinttal többet vihet haza havonta.

A szakszervezet egyébként nemcsak hogy egyetért a kormány bürokráciacsökkentési terveivel, hanem egyenesen követeli is azt. De szerintük nem a létszámot, hanem az ügyek számát kellene kurtítani. Rengeteg felesleges adminisztrációs tehertől, ügyirattól szabadíthatná meg a közigazgatást a kormány a szükséges törvények módosításával az állampolgárok és a közalkalmazottak nagy megkönnyebbülésére. A késlekedő életpályamodellek, az alacsony bérek, a túlórák kifizetésének tiltása, a cafeteria tervezett eltörlése ugyanakkor lassan egybetereli az állami alkalmazottakat. Az államigazgatásban dolgozók, a nővérek, a tanárok és a rendőrök és a tűzoltók már keresik a közös fellépés lehetőségeit.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.