Végül a GYSEV vasutasai is kapnak a Lázár-féle hőségpénzből

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 27.

Belpol

A kánikula és a munka ugyanaz a határ két oldalán.

"Aki GYSEV-nél dolgozik a vágányok mellett, annak 35-40 fokban nincs ugyanúgy melege, mint a MÁV-os kollégájának?" – érzékeltette a problémát egy költőinek tűnő kérdéssel Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) szombathelyi területi képviselője néhány nappal ezelőtt. A GYSEV, vagyis a  Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút fizikai dolgozói tudni akarták, hogy miért nem részesülhetnek a hőségpénzből. Főleg úgy, hogy a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaság ki tudná fizetni, van rá keretük. Lázár János, illetve a közlekedési minisztérium eddig nem árulta el a szakszervezetnek a döntés okát, ezért a Telexhez fordultak.

„Az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amit a MÁV-os kollégák ne bírnának ki”. Ezzel a mondattal jelentette be július legvégén Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy a mozdony- és buszvezetők, a jegyvizsgálók, a pályamunkások, a forgalmisták, a karbantartók és a szerelők, vagyis

a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai nettó 200 ezer forintnyi fizetéskiegészítést kapnak az augusztusi bérük mellé.

Ez több mint 33 ezer embert jelent. A döntést ugyan a miniszter hozta, de az összeget már a MÁV csoportnak kellett előteremtenie.

A hőségpénz bejelentése váratlanul és a szakszervezet szerint átgondolatlanul történt, Lázár János ezt – minden egyeztetés nélkül – egy Facebook-posztban hozta nyilvánosságra. A Vasutasok Szakszervezete az MTI-hez eljuttatott közleményben foglalta össze, hogy mi a baja a dologgal. Leginkább az, hogy igazságtalannak tartották az elosztását, több olyan terület is kimaradt ugyanis, amelyeknek szerintük nagyon is helyük lett volna. A VSZ végső soron arra a megoldásra jutott, hogy „ha az összeget nem lehet növelni, akkor kevesebb fog jutni fejenként, de egy munkavállaló sem maradhat ki a juttatásból”.

Ezt nem érték el, de Lázár valamelyest módosított az érintettek körén, bővítve azt. A nagyjából tíz nappal későbbi, újabb posztjában már azt jelentette be, hogy „33 ezer + 1500 + még 500. Ennyi, a frontvonalban szolgálatot teljesítő MÁV-VOLÁN-munkavállaló kaphat hőségpénzt az extrém kánikulában tanúsított helytállásáért.”

Lázár bejelentése nem szólt a GYSEV-dolgozókról, pedig a vasúttársaságban ugyanúgy tulajdonos a magyar állam és ugyanúgy magyar munkavállalók (is) dolgoznak ott. A GYSEV-nek három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, valamint a Strabag. A magyar állam a többségi tulajdonos, 65,64 százalékát birtokolja a cégnek, 28,24 százalékot az osztrákok, míg a szintén osztrák Strabagnak 6,12 százalékos tulajdonrésze van – írja a lap.

A GYSEV magyar oldalát a magyarok igazgatják (most épp a Lázár János-féle minisztérium), az osztrák pályát és az oda tartozó beruházásokat pedig az ausztriai, bécsi fióktelep.

De egy ideje nem jó a viszony a GYSEV magyar és osztrák tulajdonosai között, a magyar minisztérium azt érezte, hogy a GYSEV menedzsmentje nem a többségi magyar, hanem a kisebbségi osztrák tulajdonos érdekei felé húz.

Tavaly november közepén kelt szárnyra a hír, hogy Lázár János kirúgatná a GYSEV osztrák vezérigazgató-helyettesét. Az osztrák minisztérium perre ment, de később megegyeztek az érintett felek, így az eljárás értelmét vesztette.

Hogy ez az ellentét áll-e a háttérben, arról a szakszervezet szombathelyi képviselőjének, Németh Tamásnak is csak véleménye lehet, mert konkrét választ nem kapott a szakszervezet a hőségpénz megvonásának okáról. 

„Egyetlen dolog biztos, hogy a GYSEV dolgozói körében óriási a felháborodás. Az elmúlt hetekben gyakorlatilag letenni sem tudtam a telefonom a GYSEV VSZ Szakmai Bizottság vezetőjével együtt.”

A lap kérdésére Németh Tamás úgy tudja, hogy

a magyar-osztrák vasúttársaság részéről a hajlandóság is megvan a 200 ezer forint kifizetésére, csak engedély hiányában nem utalhatják a pénzt.

Ezután a lap is feltette a minisztérium sajtóosztályának a kérdést, hogy a GYSEV-esek miért nem kaphatnak a hőségpénzből, illetve lát a tárca lehetőséget arra, hogy mégiscsak kapjanak.

A tárca kedden válaszolt: A MÁV-VOLÁN-csoport közszolgáltató társaságainak fizikai besorolású munkakörben foglalkoztatott munkavállalóihoz, összesen 33 ezer dolgozóhoz hasonlóan, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GySEV) dolgozói is megkapják a hőségpénzt.

Az elmúlt napokban Lázár szavai ismét bebizonyosodtak, vagyis „tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.