Végül a GYSEV vasutasai is kapnak a Lázár-féle hőségpénzből

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 27.

Belpol

A kánikula és a munka ugyanaz a határ két oldalán.

"Aki GYSEV-nél dolgozik a vágányok mellett, annak 35-40 fokban nincs ugyanúgy melege, mint a MÁV-os kollégájának?" – érzékeltette a problémát egy költőinek tűnő kérdéssel Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) szombathelyi területi képviselője néhány nappal ezelőtt. A GYSEV, vagyis a  Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút fizikai dolgozói tudni akarták, hogy miért nem részesülhetnek a hőségpénzből. Főleg úgy, hogy a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaság ki tudná fizetni, van rá keretük. Lázár János, illetve a közlekedési minisztérium eddig nem árulta el a szakszervezetnek a döntés okát, ezért a Telexhez fordultak.

„Az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amit a MÁV-os kollégák ne bírnának ki”. Ezzel a mondattal jelentette be július legvégén Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy a mozdony- és buszvezetők, a jegyvizsgálók, a pályamunkások, a forgalmisták, a karbantartók és a szerelők, vagyis

a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai nettó 200 ezer forintnyi fizetéskiegészítést kapnak az augusztusi bérük mellé.

Ez több mint 33 ezer embert jelent. A döntést ugyan a miniszter hozta, de az összeget már a MÁV csoportnak kellett előteremtenie.

A hőségpénz bejelentése váratlanul és a szakszervezet szerint átgondolatlanul történt, Lázár János ezt – minden egyeztetés nélkül – egy Facebook-posztban hozta nyilvánosságra. A Vasutasok Szakszervezete az MTI-hez eljuttatott közleményben foglalta össze, hogy mi a baja a dologgal. Leginkább az, hogy igazságtalannak tartották az elosztását, több olyan terület is kimaradt ugyanis, amelyeknek szerintük nagyon is helyük lett volna. A VSZ végső soron arra a megoldásra jutott, hogy „ha az összeget nem lehet növelni, akkor kevesebb fog jutni fejenként, de egy munkavállaló sem maradhat ki a juttatásból”.

Ezt nem érték el, de Lázár valamelyest módosított az érintettek körén, bővítve azt. A nagyjából tíz nappal későbbi, újabb posztjában már azt jelentette be, hogy „33 ezer + 1500 + még 500. Ennyi, a frontvonalban szolgálatot teljesítő MÁV-VOLÁN-munkavállaló kaphat hőségpénzt az extrém kánikulában tanúsított helytállásáért.”

Lázár bejelentése nem szólt a GYSEV-dolgozókról, pedig a vasúttársaságban ugyanúgy tulajdonos a magyar állam és ugyanúgy magyar munkavállalók (is) dolgoznak ott. A GYSEV-nek három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, valamint a Strabag. A magyar állam a többségi tulajdonos, 65,64 százalékát birtokolja a cégnek, 28,24 százalékot az osztrákok, míg a szintén osztrák Strabagnak 6,12 százalékos tulajdonrésze van – írja a lap.

A GYSEV magyar oldalát a magyarok igazgatják (most épp a Lázár János-féle minisztérium), az osztrák pályát és az oda tartozó beruházásokat pedig az ausztriai, bécsi fióktelep.

De egy ideje nem jó a viszony a GYSEV magyar és osztrák tulajdonosai között, a magyar minisztérium azt érezte, hogy a GYSEV menedzsmentje nem a többségi magyar, hanem a kisebbségi osztrák tulajdonos érdekei felé húz.

Tavaly november közepén kelt szárnyra a hír, hogy Lázár János kirúgatná a GYSEV osztrák vezérigazgató-helyettesét. Az osztrák minisztérium perre ment, de később megegyeztek az érintett felek, így az eljárás értelmét vesztette.

Hogy ez az ellentét áll-e a háttérben, arról a szakszervezet szombathelyi képviselőjének, Németh Tamásnak is csak véleménye lehet, mert konkrét választ nem kapott a szakszervezet a hőségpénz megvonásának okáról. 

„Egyetlen dolog biztos, hogy a GYSEV dolgozói körében óriási a felháborodás. Az elmúlt hetekben gyakorlatilag letenni sem tudtam a telefonom a GYSEV VSZ Szakmai Bizottság vezetőjével együtt.”

A lap kérdésére Németh Tamás úgy tudja, hogy

a magyar-osztrák vasúttársaság részéről a hajlandóság is megvan a 200 ezer forint kifizetésére, csak engedély hiányában nem utalhatják a pénzt.

Ezután a lap is feltette a minisztérium sajtóosztályának a kérdést, hogy a GYSEV-esek miért nem kaphatnak a hőségpénzből, illetve lát a tárca lehetőséget arra, hogy mégiscsak kapjanak.

A tárca kedden válaszolt: A MÁV-VOLÁN-csoport közszolgáltató társaságainak fizikai besorolású munkakörben foglalkoztatott munkavállalóihoz, összesen 33 ezer dolgozóhoz hasonlóan, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GySEV) dolgozói is megkapják a hőségpénzt.

Az elmúlt napokban Lázár szavai ismét bebizonyosodtak, vagyis „tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.