Interjú

„Mint egy óvodás”

Ungváry Krisztián történész a Mindszenty-mítoszról, emlékezetpolitikáról, a Magyar Péter-jelenségről

Belpol

A közszereplők cáfolhatóan hamis privát legendáival az egyik fő probléma az irracionalitás, a logikátlanság – vélekedik a történész. A többi közt Magyar Péter sikeréről is beszélgettünk Ungváry Krisztiánnal, aki nem hiszi, hogy az országban hamarosan véget érne az agymosó demagógia uralma.

Magyar Narancs: Mindszenty Józsefről szóló legutóbbi könyve a hivatalos emlékezetpolitika által kritikátlanul kezelt egykori hercegprímásról, bíborosról tesz kritikus megállapításokat – például azt, hogy személyében, pályafutását tekintve alkalmatlan arra, hogy példaképként szolgáljon. Számított heves reakciókra a Mindszenty-apologéták részéről?

Ungváry Krisztián: Nem volt nehéz dolgom, mert az ellentétes vélemények ismertek voltak korábban is, ezeket források megjelölésével cáfoltam meg. Egy ilyen munkát alapvetően az motivál, hogy a téma racionális eszközökkel megvizsgálható, és a tudomány egyik kritériuma az, hogy a felismerései és eredményei általános érvényűek. Tehát azt a kérdést, hogyan lehet értékelni Mindszentyt és hogyan nem, tudományos eszközökkel is le lehet írni – sőt csak ezekkel érdemes. Létezhetnek egymás mellett eltérő interpretációk, de az értelmezés lehetősége korántsem korlátlan.

MN: Mindszenty miatt most megkapta, hogy végre van egy példaképünk, aki kiállt a kommunisták ellen, akinek az emléke egyesítheti a nemzetet, és aki köré már kultusz épül – miért kell ezt bolygatni?

UK: Személyesen nem kaptam efféle reakciót – egyszerűen azért, mert a Mindszenty-hívők kategorikusan elzárkóztak mindenféle vitától. De a Mindszenty-könyvemben jó néhány példaképnek alkalmas személyt említek, akik korántsem baloldaliak, korántsem liberálisok, Mindszentyhez képest mégis üdítő színfoltnak tekinthetők. Kezdhető ez Zadravecz Istvánnal, folytatódhat Kerkai Jenővel és még másokkal, akik sokkal szerethetőbb egyéniségek voltak, mint Mindszenty József. De ennek az egész sztorinak éppen az a lényege, hogy lehetőleg ne legyen vita, a másik fél legyen agyonhallgatva: például az MCC szisztematikusan úgy szervez konferenciákat azokról a kérdésekről, amelyek a fő kutatási területeimbe tartoznak, hogy engem soha nem hívnak meg. (A Mindszenty-mítosz című Ungváry-könyvről lásd kritikánkat: A múlt fogságában, Magyar Narancs, 2024. április 10.)

MN: Látható, érzékelhető-e az Orbán-rendszerben létrehozott, a nevük alapján történeti intézmények tevékenysége a tudományos diskurzus szintjén? Zajlik-e érdemi szakmai vita a kutatásaikról?

UK: Vannak intézmények, amelyek kifizetőhely-tevékenységen és/vagy a politikai propaganda látványos kiszolgálásán kívül nem végeznek semmiféle kutatómunkát. Akadnak olyanok, amelyek végeznek kutatómunkát is, és a politikai propagandát nem direktben szolgálják ki, és van olyan is, amely komolyan vehető szakmai munkát is végez. Ám a saját legitimitása biztosítása érdekében mindegyik úgy tesz, mintha szerves része volna a tudományos közéletnek. Ez belföldön könnyedén megvalósítható, hiszen minden további nélkül rá lehet venni költségvetési intézményeket, mint a Magyar Tudományos Akadémiát vagy az ELTE bölcsészkarát, hogy valamelyik ilyen intézménnyel közös programot végezzen. Nemzetközi együttműködésben ez már kicsit nehezebb, de nem lehetetlen, mert más országokban is vannak ilyen és ehhez hasonló intézmények. A Magyarságkutató Intézetet a magyar tudományosság főáramából kiszorult emberek vezetik, és túlnyomórészt a munkatársai ilyen személyek. De mindent megtesznek azért, hogy a honlapjuk komoly tudományos intézményt mutasson, így a Magyar Tudományos Művek Tárában szereplő publikációikat és hivatkozásaikat is feltüntetik. Miközben a tudományosságnak fontos kritériuma lenne a szakmai nézetek nyílt megvitatása, amire viszont zömmel nem hajlandók. De még a Magyarságkutató Intézetben is vannak komolyan vehető szakmai életúttal és teljesítménnyel rendelkező szakemberek, és még ott is vannak olyan kutatások, amelyek szerintem problémamentesek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.