Interjú

„Mint egy óvodás”

Ungváry Krisztián történész a Mindszenty-mítoszról, emlékezetpolitikáról, a Magyar Péter-jelenségről

Belpol

A közszereplők cáfolhatóan hamis privát legendáival az egyik fő probléma az irracionalitás, a logikátlanság – vélekedik a történész. A többi közt Magyar Péter sikeréről is beszélgettünk Ungváry Krisztiánnal, aki nem hiszi, hogy az országban hamarosan véget érne az agymosó demagógia uralma.

Magyar Narancs: Mindszenty Józsefről szóló legutóbbi könyve a hivatalos emlékezetpolitika által kritikátlanul kezelt egykori hercegprímásról, bíborosról tesz kritikus megállapításokat – például azt, hogy személyében, pályafutását tekintve alkalmatlan arra, hogy példaképként szolgáljon. Számított heves reakciókra a Mindszenty-apologéták részéről?

Ungváry Krisztián: Nem volt nehéz dolgom, mert az ellentétes vélemények ismertek voltak korábban is, ezeket források megjelölésével cáfoltam meg. Egy ilyen munkát alapvetően az motivál, hogy a téma racionális eszközökkel megvizsgálható, és a tudomány egyik kritériuma az, hogy a felismerései és eredményei általános érvényűek. Tehát azt a kérdést, hogyan lehet értékelni Mindszentyt és hogyan nem, tudományos eszközökkel is le lehet írni – sőt csak ezekkel érdemes. Létezhetnek egymás mellett eltérő interpretációk, de az értelmezés lehetősége korántsem korlátlan.

MN: Mindszenty miatt most megkapta, hogy végre van egy példaképünk, aki kiállt a kommunisták ellen, akinek az emléke egyesítheti a nemzetet, és aki köré már kultusz épül – miért kell ezt bolygatni?

UK: Személyesen nem kaptam efféle reakciót – egyszerűen azért, mert a Mindszenty-hívők kategorikusan elzárkóztak mindenféle vitától. De a Mindszenty-könyvemben jó néhány példaképnek alkalmas személyt említek, akik korántsem baloldaliak, korántsem liberálisok, Mindszentyhez képest mégis üdítő színfoltnak tekinthetők. Kezdhető ez Zadravecz Istvánnal, folytatódhat Kerkai Jenővel és még másokkal, akik sokkal szerethetőbb egyéniségek voltak, mint Mindszenty József. De ennek az egész sztorinak éppen az a lényege, hogy lehetőleg ne legyen vita, a másik fél legyen agyonhallgatva: például az MCC szisztematikusan úgy szervez konferenciákat azokról a kérdésekről, amelyek a fő kutatási területeimbe tartoznak, hogy engem soha nem hívnak meg. (A Mindszenty-mítosz című Ungváry-könyvről lásd kritikánkat: A múlt fogságában, Magyar Narancs, 2024. április 10.)

MN: Látható, érzékelhető-e az Orbán-rendszerben létrehozott, a nevük alapján történeti intézmények tevékenysége a tudományos diskurzus szintjén? Zajlik-e érdemi szakmai vita a kutatásaikról?

UK: Vannak intézmények, amelyek kifizetőhely-tevékenységen és/vagy a politikai propaganda látványos kiszolgálásán kívül nem végeznek semmiféle kutatómunkát. Akadnak olyanok, amelyek végeznek kutatómunkát is, és a politikai propagandát nem direktben szolgálják ki, és van olyan is, amely komolyan vehető szakmai munkát is végez. Ám a saját legitimitása biztosítása érdekében mindegyik úgy tesz, mintha szerves része volna a tudományos közéletnek. Ez belföldön könnyedén megvalósítható, hiszen minden további nélkül rá lehet venni költségvetési intézményeket, mint a Magyar Tudományos Akadémiát vagy az ELTE bölcsészkarát, hogy valamelyik ilyen intézménnyel közös programot végezzen. Nemzetközi együttműködésben ez már kicsit nehezebb, de nem lehetetlen, mert más országokban is vannak ilyen és ehhez hasonló intézmények. A Magyarságkutató Intézetet a magyar tudományosság főáramából kiszorult emberek vezetik, és túlnyomórészt a munkatársai ilyen személyek. De mindent megtesznek azért, hogy a honlapjuk komoly tudományos intézményt mutasson, így a Magyar Tudományos Művek Tárában szereplő publikációikat és hivatkozásaikat is feltüntetik. Miközben a tudományosságnak fontos kritériuma lenne a szakmai nézetek nyílt megvitatása, amire viszont zömmel nem hajlandók. De még a Magyarságkutató Intézetben is vannak komolyan vehető szakmai életúttal és teljesítménnyel rendelkező szakemberek, és még ott is vannak olyan kutatások, amelyek szerintem problémamentesek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.