MOHU: a hulladékkoncesszió bevételeiből biztos nem veszi meg Rákosrendezőt a főváros

  • narancs.hu
  • 2025. február 8.

Belpol

Közben Karácsony arról írt, hogy a kormány 320 milliárd forint értékben vállalt közlekedési beruházást.

Vitézy Dávid korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a Budapesti Közművek (BKM) a hulladékkoncesszió bevételeiből vásárolja meg Rákosrendezőt. A MOHU (MOL Hulladékgazdálkodási Zr.) viszont azt írta a lapnak, hogy Vitézy pontatlanul fogalmaz, és „a hulladékkoncesszió bevételeiből biztos nem veszi meg Rákosrendezőt a főváros”.

A MOHU szerint a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője bizonyára nem ismer minden részletet a cég és a főváros szerződéseiről, ezért a tisztánlátás érdekében tájékoztatást ad erről – írja a Telex. A MOHU Budapest összesen 39 milliárd forintot fizetett a BKM-nek a MOHU Budapest 50 százalékáért és annak működtetéséért. De a BKM ebből 17 milliárd forintot csak a közös tulajdonú MOHU Budapest fejlesztésére költhet.

A cég azt írta, a szerződés részeként tavaly „mintegy 13 milliárd forintért vásárolt meg a MOHU Budapest a fővárostól egy részben EU-s forrásból megvalósuló hulladékválogatót és logisztikai telepet is”. És a vételárat az EU-s támogatással összefüggésben felhasználhatja a fővárosi önkormányzat. „Hogy Budapest milyen forrásokkal rendelkezik, az nem a MOHU dolga” – írta a cég.

Karácsony Gergely főpolgármester közben arról posztolt a Facebookon, hogy a kormány 320 milliárd forint értékben vállalt közlekedési beruházást, „ami nélkül a Rákosrendezőre tervezett Parkváros beruházást el se lehet kezdeni”. Karácsony szombati bejegyzésében azt írta, hogy

az adásvételi szerződés szerint a kormánynak és a fővárosnak fél éven belül meg kell állapodnia a fejlesztések részleteiről és pontos ütemezéséről”.

Ugyanakkor a főpolgármester szerint ezek a fejlesztések több mint tízszer annyiba kerülnek, mint a terület rendbetétele. Karácsony azt írta, a kormány azért erőlteti ezt a témát, mert ki akar hátrálni a közlekedési vállalásokból.

Gulyás Gergely még a csütörtöki kormányinfón jelentette be, hogy a kormány tudomásul vette a főváros cégének, a BKM-nek a Rákosrendezőre vonatkozó elővásárlási jogát. Később részletesen elmondta: ha a BKM teljesíti azokat a feltételeket, amelyeket az Eagle Hills a szerződés aláírásával vállalt, akkor megkaphatja a területet. Kérdésre válaszolva pedig azt is állította, hogy a szerződés mellékleteiben vállalt kötelezettségeit a kormány is köteles betartani, függetlenül a vevő kilététől.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.