Interjú

„Nagyobb eséllyel marad lent”

Kovách Imre szociológus NER-Magyarország társadalmáról

Belpol

A magyar társadalom szerkezete merevnek tűnik ugyan, így is akadnak dinamikus csoportok, amelyek politikai viselkedése nagy hatással lehet az ország közeljövőjére. Bár a NER példátlan hatalmat biztosít az ország vezetőinek, még ez is kevés ahhoz, hogy mélyrehatóan alakítsák át a társadalom szerkezetét.

Magyar Narancs: Már a nyolcvanas években készült szociológiai munkák is a magyar társadalom erőteljes, az uralkodó osztályelméletet felülíró tagoltságáról számoltak be. Milyen szempontok szerint készültek az ön által szerkesztett és részben írt Integráció, egyenlőtlenség, polgárosodás című kétkötetes mű tanulmányai, amelyek a legfrissebb vizsgálati eredményeket összegzik?

Kovách Imre: A 13 éve kezdődött munkánk összegzése során úgy gondoltam, hogy egyrészt alkalmaznunk kell a magyar társadalomkutatásban régóta használt foglalkozási alapú osztályelemzést: felesleges tagadni, hogy ennek van is magyarázó ereje. Emellett használunk egy új társadalmi modellt, amelyet mi integrációnak nevezünk – ennek segítségével próbáltuk meg a társadalmi tőkék vizsgálatát bevonni az elemzésbe. Ilyennek tekintjük például a kapcsolatokat, amelyekre erőforrásként gondolhatunk. És a kulturális tőkének sem kevesebb a magyarázó ereje, mint a gazdaságba ágyazottság. A harmadik modellszint, amit vizsgáltunk, a magyarországi polgárosodás. Ezek az életminőségre koncentráló kérdések, amelyek alapján eldönthető például, hogy mekkora valakinek az autonómiája, politikai részvétele, milyen az életmódja, a vállalkozási hajlandósága és gyakorlata, individualizált­sága.

MN: Kutatásaik alapján mennyire merevedett meg, ha úgy tetszik, „kasztosodott” az utóbbi évtizedekben a magyar társadalom?

KI: Huszár Ákos és Hajdú Gábor a hosszú távú trendeket összehasonlító tanulmányukban 1982-es és 2021-es adatokat vetettek össze. Arra jutottak, hogy nőttek a társadalmi különbségek, amelyek jövedelemben és sok minden másban is kifejeződnek. Ha nem is minden kisebb csoportra vonatkozóan, általában véve a foglalkozási osztályok között nagyon is megmerevedtek az átlépési lehetőségek, tehát kisebbek a mobilitási esélyek. Aki „alulra” született, az nagyobb valószínűséggel marad lent, mint korábban. Vannak mozgások, főleg a társadalom közepén, amelyeket összetett szempontokat alkalmazó elemzés révén lehet megragadni. Így sokkal több jelenkori társadalmi mozgás és ebben részt vevő csoport ismerhető fel, amelyeket csak ezzel a megközelítéssel és módszerrel lehet azonosítani. Ennek révén kerültek reflektorfénybe mind társadalmi, mind politikai értelemben nagyon fontos, dinamikusan mozgó csoportok, amelyek azonosítása nélkül a NER alatti Magyarország politikai viselkedését nem lehet megérteni. Alapvetően úgy látjuk ezt a társadalmat, mint amelynek négy nagy csoportja van, és ebből a legalsó – amelyről mi mindig azt mondtuk, hogy ez az alsó egyharmad – nem egyenlő a pusztán jövedelem alapján kimutatott szegénységgel. Ha más információkat is figyelembe veszünk, akkor egy sokkal nagyobb társadalmi csoportot, azt a bizonyos alsó egyharmadot látjuk a társadalom alján, ahonnan nem nagyon van kiút. Van egy másik, kicsivel nagyobb réteg: ők talán jobban élnek, de politikai, gazdasági meg társadalmi-strukturális okok miatt nem tudják kiteljesíteni a felemelkedési vágyukat, és elég bizonytalan a helyzetük.

MN: Ez lenne az alsó középosztály?

KI: Igen, az alsó középosztály, amely – bárhogyan is mérjük – kicsit tudott polgárosodni, kicsit jobban tudott fogyasztani, de összességében bizonytalan a helyzete. Furcsa módon mind a két említett társadalmi rétegben megtalálható az a nem lebecsülhető nagyságú társadalmi csoport, amelyik más-más okok miatt a kormányra szavaz. A legalul levők például leg­inkább azért, mert nincs más támaszuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.