Interjú

„Nagyon sokan értik, hogy mi a helyzet”

Juhász Péter V. kerületi polgármesterjelölt

Belpol

Csak egy jelöltnek szabad elindulni a főváros V. kerületében a fideszes polgármester ellen, és Juhász Péter bízik benne, hogy ez ő lesz. Bár a Belváros az ellenzék számára az önkormányzati választásokon rendszerint bukó körzet, szerinte nem lenne esélytelen. Juhász Péter optimista, mint mindig.

Magyar Narancs: Miben hisz, miben bízik?

Juhász Péter: Abban hiszek, hogy van az embernek személyes felelőssége. A gyerekeimnek azt szoktam tanítani, hogy ha valamit képesek megcsinálni, akkor az a felelősségük, hogy meg is tegyék. Az ember valami több kell, hogy legyen, mint biológiai lény. Van valami felettes szervező elv, nem isten, hanem valami többlet, ami nekem azt parancsolja, hogy jónak kell lenni, hogy jóra törekedjek. A gyerekeknek próbálom elmagyarázni néha, és iszonyú nehéz, hogy mit is értek ezalatt, mert én nem hiszek istenben meg spirituális irányzatokban, mégis azt érzem, hogy az embernek meg kell tennie azt, amitől jobb lesz a világ. Benne volt az indulásomban egy ilyen érzés. Erős löketet adott, amikor kimondtam magamnak, hogy ha én ezt mondom a gyerekeimnek, akkor ezt a gyakorlatban is képviselnem kell.

MN: Úgy látja, hogy csak a politikában képes ezt a pluszt biztosítani vagy megtenni?

JP: Egy normális demokráciában jogvédő lennék. Tizenöt évet töltöttem el a civil szektorban. A TASZ-szal kiszolgáltatott emberek sorsát próbáltuk meg jobbá tenni jogi és nem jogi eszközökkel.

MN: És ezt kevésnek érzi ebben a politikai környezetben?

JP: Megszűnt a jogállam. Jogvédőnek egy jogállamban célszerű lenni, mert ott van mit védeni. Most a legmagasabb szintű jogvédelmi feladat a jogállam helyreállítása. Nem véletlen, hogy az Egymillió magyar a sajtószabadságért elnevezésű mozgalommal lettem politikai aktor. Volt egy pár látványos, az arcommal vitt téma, és volt ezer más, amikor csak segítettem szervezőként, mert megkerestek. Így kerültem a politikába is: Bajnai Gordon keresett meg azzal, hogy civilként próbáljuk meg összehozni az akkori ellenzéki pártokat. Innentől az, hogy a pártpolitikába kerültem, az már annak a folyománya volt. Egyébként nekem soha senkim semmilyen pártnak nem volt tagja, én sem terveztem, sőt. Az viszont, hogy embereket képviseljek, megerősödött az életemben. Így ér össze ez a mostani dolog, ami nem civilség, de nem is pártpolitika. Ma egy önálló, szabad, gondolkodó ember számára a legtöbb, amit a politikai térben tehet, az a polgármesteri funkció betöltése. Arra is hajtok, hogy minél több szavazó, minél több párt támogatásával legyek majd a Fidesszel szemben álló egyetlen jelölt.

MN: Dolgozott már a kerületben, onnan váltott az országos politikára, ami, ha mással nem, tanulságokkal biztosan járt. (A 2018-as országgyűlési választáson a Juhász Péter alapította Együtt 0,65 százalékot ért el, ezért 190 millió forint kampánypénzt kellett visszafizetniük a költségvetésbe. Az összeget adakozásból gyűjtötték össze az alapítók – F. SZ. E.) Van önben valamiféle sértettség, vagy inkább neheztelés a még működő politikai pártokkal, illetve politikusokkal szemben?

JP: Nincs. Tanulságok vannak, valóban. Kicsit nagyképűen fog hangzani, de Bajnai Gordonnal együtt megelőztük a korunkat. Azt mondtuk már 2014-ben, hogy csak egy jelölt álljon a Fidesszel szemben. Egy listán legyen mindenki. Akkor a pártok és a politikai szereplők ezt elutasították. Eltelt négy év, osztódtak a pártok, azt mondtuk, hogy létre kell hozni az új pólust, amely nem pártokra épül. Ebbe bukott bele az Együtt. Nem bénák voltunk, hanem hülyék. Áldozatot hoztunk, mert nem a párt érdeke volt az első, hanem a nagyobb, tágabb közösség érdeke. Engem személyesen egyáltalán nem bánt, hogy nem kell az Országgyűlésben ülnünk. Most nem kell alkalmazkodnom külső körülményekhez, mondhatom, hogy alkalmazkodjanak azok hozzám. Ez volt az a mondás, amit többen nagyképűségnek vettek, amikor a megjelenésem első erősebb mondata az volt, hogy jön nekem ez a demokrácia eggyel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.