Nemzeti drogstratégia: Fogyasztóvédelem

  • Kerényi György
  • 1997. október 30.

Belpol

A választások évére nemzeti drogstratégiája is lesz az országnak, legalábbis ezt ígérik az illetékesek. A drogstratégia többet sugall szimpla büntetőpolitikánál, mégis legtöbbször a büntető törvénykönyv módosításáról hallani. A középiskolások 10 százaléka fogyasztott már drogot, a kimenőről visszatérő kiskatonák 37 százalékának vizeletében illegális szerek mutathatók ki. A parlamenti drogbizottság jelentése tudomásul veszi a társadalom polarizáltságát, azt, hogy hétvégeken a fél ország pörög, a másik fele pedig rendőrért kiált.
A választások évére nemzeti drogstratégiája is lesz az országnak, legalábbis ezt ígérik az illetékesek. A drogstratégia többet sugall szimpla büntetőpolitikánál, mégis legtöbbször a büntető törvénykönyv módosításáról hallani. A középiskolások 10 százaléka fogyasztott már drogot, a kimenőről visszatérő kiskatonák 37 százalékának vizeletében illegális szerek mutathatók ki. A parlamenti drogbizottság jelentése tudomásul veszi a társadalom polarizáltságát, azt, hogy hétvégeken a fél ország pörög, a másik fele pedig rendőrért kiált.

Sokan úgy vélik, hiába kerül kirakatba a nemzeti drogstratégia ígérete, ha eközben a BRFK Szervezett Bűnözés Elleni Osztálya (SZBO) hátrabilincselt kézzel vezet végig egy ötvenéves főorvost a saját kórházában, mint tették azt a múlt héten dr. Funk Sándorral. A doktor előállítását megelőzte egy házkutatás, melyet a Nyirő Gyula Kórház Addiktológiai osztályán tartottak az SZBO munkatársai, egybekötve a methadon-felhasználás (Depridol) ellenőrzésével. A Depridol az a gyógyszer, melynek felhasználásáról egyelőre nem rendelkezik törvény, ám a súlyos heroin- és opiátfüggők számára az egyetlen lehetőség a kontrollált, veszélytelen elvonásra. A nyomozók az ellenőrzés során huszonnégy szemmel többet találtak a dokumentált gyógyszerdarabszámnál. A többlet Funk Sándor betegállományban léte alatt keletkezett. Funk doktor a kórházi osztályon történt rendőri akció után hiába fordult az adatvédelmi biztoshoz, emlékeztetve Majtényi Lászlót arra, hogy a rendőrség ismét alkalmat talált arra, hogy betekintsen a drogbetegek adataiba. Október 21-én este már Funk lakásán is megjelentek a nyomozók, és házkutatás után a Gyorskocsi utcába szállították a kórház beteg főorvosát. "Nem tudni, miért tették", állítja a doktor ügyvédje, Pelle Andrea. "Egy ilyen eljárás csak arra alkalmas, hogy megfélemlítse a betegeket és az őket kezelő orvosokat. Félő, hogy ezután a drogfüggők nem mernek orvoshoz fordulni, hiszen a rendőrség bármikor beletekinthet a kartonjaikba és eljárást kezdhet ellenük. De bizonytalanságban érezhetik magukat a drogbetegeket kezelő orvosok is, hiszen bármelyikükről elterjedhet az - ha nem ad egy páciensének valamilyen oknál fogva Depridolt -, hogy azért teszi, mert nem fizet neki a beteg, vagy hogy csak pénzért árulja a gyógyszert." Mivel az ügyészség helyt adott az előzetesben tartás ellen benyújtott panasznak, Funk doktort október 23-án kiengedték a Gyorskocsi utcából. "Bármi derül ki Funk doktorról, számomra az katasztrófa", mondja Németh Zsolt alezredes, a Rendőrtiszti Főiskola adjunktusa. "Ha kiderül ártatlansága, akkor érthetetlen ez a durva támadás, ez a szégyenletes lejáratás, ha igazolódik a gyanú, akkor az katasztrofális. Funk doktor rendkívül jó szakember, többször tartott előadást itt, a főiskolán, az ellene folytatott eljárás számomra érthetetlen. Szerintem Funk Sándor munkája során betegeit védve összetűzésbe került kábítószerügyi nyomozókkal, talán ez lehetett a Funk elleni támadás oka."

A kevesebb több lesz

Tavaly decemberben parlamenti határozat rendelkezett "a kábítószer-fogyasztás visszaszorítása érdekében létrehozott országgyűlési eseti bizottság" felállításáról. A testület Juhász Gábor MSZP-s képviselő vezetésével 1997. szeptember 30-ra elkészítette jelentését; e dokumentum parlamenti általános vitája a jövő héten kezdődik.

A bizottság alaposan körbejárta a hazai jogi szabályozást, a megelőzés-gyógyítás-rehabilitáció és a bűnüldözés helyzetét, majd megtette javaslatait. Ezek arról tanúskodnak, hogy a testület a "droggal való visszaélés" büntetőjogi megítélésében nem zárkózott el a rendőrség által gyakran hangoztatott szigorítástól. A politikai pártok közül korábban a Fidesz terjesztett be a Btk.-t hasonló szellemben módosító javaslatot, majd Lezsák pártelnök országjáró körútjának eredményeként az MDF állt ki a büntetőjogi szigorítások mellett, mondván, a liberális törvénykezés eredményeként lett ekkora a drogfogyasztás. E két, szakmailag meglehetősen bizonytalan, de a lövöldözésektől és a lefoglalt kábítószermázsáktól felzaklatott közvélemény ízlésének megfelelő állásfoglalásnál a parlament eseti bizottsága konkrétabban fogalmazott. Megállapításuk szerint a kábítószerrel visszaélők jogi helyzetét meghatározó Btk.-paragrafus "nem kellően differenciált", "nem felel meg az alkotmányos büntetőjog követelményeinek". Vagyis a 282. § nem határozza meg a kábítószer fogalmát, sem azt, hogy mi számít csekély, illetve jelentős mennyiségnek, márpedig az utóbbi distinkciótól nehéz vasban töltött évek függnek. A mennyiségeket a Legfelsőbb Bíróság (LB) egy 1995-ös állásfoglalása szabályozza, ami liberalizmusával régóta piszkálja a kínálatcsökkentésben - magyarán a rendészeti, bűnüldözői aktivitás erősítésében - érdekelteket. A szigorításpártiak (akik pártállástól függetlenül uralni fogják várhatóan a parlamenti vitát is) elsősorban a csekély mennyiség alsó határát szeretnék jóval lejjebb látni: egyik képviselőjük, Szomor Katalin, a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság nemrég leváltott titkára korábban azt javasolta, egyáltalán ne legyen "csekély mennyiség". A szigorításpártiak azzal érvelnek, hogy a csekély mennyiség segítségével a dealer is enyhébb elbírálás alá esik, hiszen ő úgysem tart magánál egyszerre túl sok anyagot. A szigorítás ellenzői szerint viszont a csekély mennyiség toleráns meghatározása a fogyasztót védi, aki elsősorban kezelésre szorul; utóbbira az 1993-as Btk.-módosítás a kórházi kezelés alternatívájával lehetőséget is ad. A dealerek számára az egérutat ugyanis alapvetően nem a mennyiségek jelentik. A rendőrök bizonyítási nehézségeiket szeretnék megoldani a mennyiségi határok szigorításával, holott a kereskedés bizonyítására megvannak a nyomozástechnikai lehetőségeik. Mégis, a számtalanszor hallható vélekedést, miszerint a liberális legfelsőbb bírósági állásfoglalás miatt a dealer röhög a markába, 1997-ben, a magyar Országgyűlésben bizonyosan nem lehet majd megcáfolni, vagyis várhatóan lejjebb kerül majd a csekély mennyiség határa. A liberális bíráskodásáról ismert Frech Ágnes bírónő - egyben a parlamenti eseti bizottság szakértője - szerint "be kell áldozni valamit", cserében viszont megszűnik a jogbizonytalanság; bírósági állásfoglalás helyett törvény szabályozhatja a mennyiségeket (ezt pedig a rendőrségnek is figyelembe kell vennie). Juhász Gábor, az eseti bizottság elnöke szerint ha törvény határozza meg a mennyiségeket, akkor a bírói ítélkezés is egységesebbé válhat, hiszen az LB állásfoglalása még a bírákat sem kötelezi. A politikus és a budapesti drogügyekben másodfokon ítélkező Frech Ágnes is hangsúlyozta, hogy az elterelés, a kórházi kezelés lehetősége továbbra is fennmaradna (már ha a parlament többsége is így dönt annak idején). Juhász Gábor mindezt képviselőtől ritkán hallható mondattal egészítette ki: "A mi gyerekeink fogják ezeket a szereket kipróbálni, ők pedig nem bűnözők."

A saját fogyasztásuk miatt árusító pusherek (akik ugye áldozatok és bűnösök egyszerre) esetére kész javaslat még nincs, bár Juhász Gábor szerint a cél itt is a gyógyulás kell hogy legyen. A kábítószerek egységes tiltásának rendszerében (amilyen a magyarországi is) jogi, politikai, orvosi szempontból egyaránt értelmezhetetlen (függést nem okoz, nincs halálos vagy mérgező adagja) cannabisfélék külön szabályozásáról sincs szó, ahogy Frech Ágnes fogalmazott, "erre még hajlam sem volt a bizottság legtöbb tagjában". A saját használatra füvet termesztők (akik a klimatikus viszonyok miatt egyévi - nem csekély - adagot kénytelenek ültetni) tehát továbbra is retteghetnek az állampolgári bejelentésektől.

Dekriminalizáltkábítószer-fogyasztás

Kevés dolog tudja jobban félrevezetni az embert, mint egy jól kidolgozott statisztika. Ha egy megyei rendőrség - a közelgő ünnepekre és az azzal együtt járó premizálásokra való tekintettel - rászáll a helyi drogfogyasztókra, és produkál néhány szál marihuána- és néhány gramm speedlefogalalást, akkor az a jövő évi országos drogkörképben már úgy jelenik meg, hogy a megye kábítószerileg jelentősen fertőzött. A bűnügyi statisztikák a kábítószeres felderítések darabszámáról szólnak, az országos központban a kutya sem veszi észre, hogy negyven lefoglalásnak és eljárásnak csak csekély mennyiségű kábítószer esik áldozatul (dealer viszont egy sincs az eljárás alá vont személyek között), a vízfej csak a növekvő tendenciát érzékeli. "A nemzeti drogstrégia kialakítása a legnagyobb segítséget a rendőrségnek nyújtaná, ha abban végül is leírnák, hogy mi a dolguk a drogosokkal", véli Németh Zsolt, a Rendőrtiszti Főiskola adjunktusa. "Az lenne a legjobb, ha végre eldöntenék, hogy a fogyasztókkal a rendőröknek nem kell, nem szabad foglalkozniuk. A mai helyzetben arról szól minden, hogy fiatalok tízezrei amphetamint használnak a hétvégi partikon, extasyt. Ha ez igaz, akkor ezzel a tömeggel szemben nem szabad a büntetőjog eszközeivel fellépni. Ha igaz, hogy az extasy lebontja az agyat, akkor erről szóljanak a tévéreklámok, de ne a nyomozók hajkurásszák a táncoló tinédzsereket. Drogügyben mindent átható felvilágosító kampánynak kellene lennie az országban, a társadalom nem tudja, miről van szó. Ha úgy fogalmazzák meg a törvényeket, hogy a csekély mennyiségű kábítószer a halálos adag tízszerese, akkor mindenki felháborodik. Ha értelmesen elmondanák azt, hogy ez a tízszeres mennyiség egy évek óta függőnek a napi adagja, akkor talán megértenék és elfogadnák, hogy ez nem egy szélsőségesen liberális törvény, hanem olyan jogszabály, ami tekintetbe veszi a kábítószerfüggésnek mint betegségnek a tényét." Az alezredes szerint a jelenlegi droghelyzetet rosszul értékeli a sajtó, mert ha valóban olyan jelentős a probléma, ahogy az nap mint nap a médiában megjelenik, akkor megengedhetetlen lenne, hogy az országban összesen hatvan rendőr - beleértve a nyomozókutyák vezetőit is - foglalkozzon hivatásszerűen a drogbűnözéssel.

Németh Zsolt álláspontja időnként elszigetelődik a kábítószer-nyomozók véleményétől. Szerinte amíg nincs törvényben leírva, hogy a fogyasztót nem szabad üldözni, addig a rendőrök azt teszik, ami a kötelességük. Hollósi György őrnagy a kábítószer-bűnözés elleni alosztály vezetője sem mondhatja azt - talán nem is szeretné -, hogy ő a fogyasztók pártján van, mert neki a bűnüldözés a feladata, ami, ugyebár, jelenleg nincs tekintettel sem betegre, sem kezelőorvosra.

A múlt bűnei

A legcsekélyebb mennyiséget is sokallók másik lehetősége a szerhasználat szankcionálására az lehetne, ha az ítéleteknél nemcsak a megtalált konkrét mennyiséget vennék figyelembe, hanem hozzáadnák azt is, amit a fogyasztó bevall addigi drogos életéből. Magyarán: ha elkapják egy gramm speeddel, de ő valamilyen okból kellően "feltárulkozó", és a múlt heti meg a korábbi adagjáról is beszámol, akkor több ügyész szerint a mennyiségeket össze kéne adni, s a tényállást ennek alapján felállítani. Így az abszolút kezdők kivételével senki nem élhetne a csekély mennyiség adta lehetőségekkel. Az ügyészség többször próbálta így felállítani a vádat, és kérte a mennyiségi meghatározást végző rendőrségi toxikológusokat a már csak a vallomásokban szereplő, elfogyasztott drog hatóanyagának megállapítására. A bíróságok, különösen a másodfokon eljáró Frech Ágnes viszont rendre visszautasítja jogértelmezésüket. Az ügyészség - pontosabban a "kumulációs" jogértelmezők - most azon dolgoznak, hogy előbb szülessen egy egységes ügyészi-szakmai állásfoglalás, majd egy kötelező főügyészi utasítás, aztán találjanak egy olyan másodfokú bírósági döntést, amiben legfelsőbb bírósági felülvizsgálatot kezdeményezhetnének. A sor végén pedig egy az ő jogértelmezésüknek megfelelő LB-irányelv állna (ami az állásfoglalástól eltérően már kötelező a bírákra).

Frech Ágnes tud az ügyészség ilyen szándékáról és lát is esélyt arra, hogy az ügyészség szólásra kényszeríti a Legfelsőbb Bíróságot, és elér egy ilyen változtatást. A bírónő a törvény szándékaival ellentétesnek tartaná, ha fogyasztó esetében összegezni lehetne a valamikor elfogyasztott drogmennyiségeket: így mindenki jelentős mennyiségért felelne, aminek következtében nem választhatná az orvosi kezelést. Frech Ágnes szerint az ügyészség által képviselt jogértelmezés törvénysértő gyakorlatot eredményezne, hiszen az 1993-as Btk.-módosítás igazi jelentősége pontosan az orvosi elterelés lehetősége volt.

Ki vezessen hazafelé?

A parlament eseti bizottságának javaslatai között szerepel a "rendszeresen kábítószert fogyasztók járművezetési jogosultságát" korlátozó jogszabály megalkotása is. A KRESZ egy passzusa tiltja ugyan a nem vezetőképes állapotban történő gépjárművezetést, de csak az alkoholfogyasztást szankcionálja. A büntethetőség drogra való kiterjesztését szorgalmazók szerint bűncselekménnyé kellene minősíteni, és a Btk.-ba bevenni a drog hatása alatti vezetést, ami első ránézésre egyszerűnek és érthetőnek tűnik.

Csakhogy az alkohollal ellentétben a drogfogyasztás vezetés nélkül is büntetendő cselekmény, tehát akit szervezetében anyagmaradványokkal egy közúti ellenőrzés során elkapnak, az ellen mindenképp eljárás indul. A közlekedés biztonságának védelmére hivatkozva így a drogfogyasztók kiterjedtebb üldözésére nyílik lehetőség. Az sem világos, hogy mit kívánnak szankcionálni: azt, hogy valaki betépve vezet, azt, hogy a szervezetében drog nyomait találták, vagy azt, hogy valaki valamilyen rendszerességgel drogot fogyaszt. Az alkoholkoncentráció pontosan és gyorsan mérhető, a drogé nem. Ráadásul ebben az esetben számtalan gyógyszerrel is foglalkozni kéne, olyanokkal, amelyek nincsenek semmilyen kábítószerlistán. De a leglényegesebbnek mégis az tűnik, hogy a drog az alkoholnál jóval hosszabb idő alatt tűnik el a szervezetből, akár egy héttel korábban elfogyasztott anyag is kimutatható. Ha valóban csak a drog hatása alatt történő vezetést kívánják szankcionálni, akkor azt kell bizonyítani, hogy valóban a hatása alatt állt a sofőr. A drogot vizeletből mutatják ki, ami a vérvizsgálattal ellentétben nem a cselekvőképesség meghatározására szolgál. Megállapítható, hogy mit fogyasztott az illető, nagyjából az is, hogy mikor, és az, hogy rendszeresen teszi-e ezt. Benkő András, a Toxikológiai Intézet igazgatója szerint a vizsgálat arról nem vall, hogy a drog a cselekvőképességet befolyásolta-e, és "az elhúzódó biológiai ürülés miatt az sem mondható meg, hogy pontosan mikor fogyasztották el az anyagot". Az igazgató szerint a toxikológia csak annak megállapítására vállalkozik, hogy a delikvens kapcsolatban állt-e droggal. Benkő Andrástól megtudtuk azt is, hogy intézetük előrehaladott kutatást folytat a közúton könnyen alkalmazható nyálvizsgálati módszerekről, ezenkívül két hónapon belül egy az eddigieknél sokkal érzékenyebb berendezésre is számítanak, amivel "már az LSD-t is meg lehet fogni".

Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a közúti drogszűrés jogi és technikai bevezetése - mivel a befolyásoltság mértékének megállapítását nem tenné lehetővé - nem azt a teljesen akceptálható igényt elégítené ki, hogy drog hatása alatt ne vezessen senki, hanem arra szolgálna, hogy immár nemcsak a diszkók közönsége, hanem az autósok között is lehessen fogyasztót keresni. A fogyasztót könnyebb megtalálni, mint a dealert, a rendőrség ugyanilyen indíttatásból - nagyot merítünk, aztán valamit csak fogunk - nézte át szűk két éve egy drogambulancia betegeinek kartonjait. (Meg is kapta érte a magáét az adatvédelmi ombudsmantól.) Az utakon garázdálkodó betépett ámokfutókra hivatkozó törvényalkotói buzgalom akár még oda is vezethet, hogy akinek a szervezetében drogot találnak (hajból több hónapra visszamenően megtehetik), azt eltilthatják a vezetéstől. Az eseti bizottság javaslatából még ez is kisülhet.

Tárcaközi bizottság

A parlamenti jelentés az 1991-ben létrehozott, a Népjóléti Minisztérium által felügyelt Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság (KTB) január elsejével történő megszüntetését is javasolja. A KTB-t, amely talán még az ENSZ-nél és a drogháborút meghirdető amerikai elnököknél is konzervatívabb volt, a hazai szakemberek jelentős része folyamatosan kritizálta. Augusztusban a testület titkárát, nemrég elnökét váltották le, az eseti bizottság pedig a megszüntetését és helyette egy magasabb, közigazgatási államtitkári szintre emelt, a miniszterelnök által vezetett, a jelenleginél döntésképesebb testület létrehozását javasolta. Ehhez képest meglepetés volt, hogy a népjóléti miniszter a KTB elnökének kinevezte Veér András mentálhigiénés kormánybiztost, aki új tisztében megígérte, hogy az új évre meglesz a nemzeti drogstratégia is.

Az eseti bizottság elnöke, Juhász Gábor szerint a nemzeti drogstratégia a különféle állami szervek összehangolt működését tenné lehetővé. A bizottsági jelentés ezért sürgeti a koncepció megszületését, mégpedig olyanét, amely a kínálat (büntetőjog), kereslet (prevenció, gyógykezelés) és ártalomcsökkentés (a drogozásból következő egészségügyi, szociális, kriminális kockázatok csökkentése) kérdéseire egyaránt figyel. A jelentés és a mellékleteként szereplő, parlamenti szavazásra váró határozattervezet konkrét, határidős része mégis leginkább a kábítószerek üldözésének különböző aspektusaival foglalkozik. Az egészségügyi, szociális, oktatási kérdéseket jórészt (kivéve a tb-finanszírozásét) még csak "értékelni, megvizsgálni" kell, illetve lehet.

A jelentés alapján Magyarország eddigi drogpolitikájában nagy váltás nem várható, marad az alapvetően a tiltásra épülő, a forrásokat is jórészt erre fordító politika. Sem Reagan, sem coffee-shop: "drogpolitikánknak nem lehet célja sem bármelyik illegális drog legalizálása, sem a drogmentes társadalom megteremtése". A középutas bizottsági jelentés fölött az ország európai csatlakozásának valós és feltételezett nyugati drogpolitikai elvárásai állnak. A legsürgősebb kormányfeladatok egyike az ENSZ 1988-as, a kábítószerek és pszichotróp anyagok tiltott forgalmazása elleni egyezményének ratifikálása. Ez az ENSZ-egyezmény és a hozzá kapcsolódó bürokrácia (ahogy maga az egész szervezet is) kemény prohibícióra kényszeríti aláíróit, köztük a drogpolitikájukat még csak most kidolgozó kelet-európai országokat. A jelentés alapvetően ezt a tiltásra épülő drogpolitikai szemléletet tükrözi, bár például a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottságénál jóval árnyaltabban. Kérdés, mennyire lesz vevő erre a szolid váltásra a parlament, és látja be, hogy nem a liberális törvénykezés eredményeként nő a drogfogyasztás.

Kerényi György

Pálinkás Szüts Róbert

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.