Öncenzúrára késztet a homofób törvény

  • narancs.hu
  • 2024. február 27.

Belpol

A gyermekvédelem nem is volt igazán célja, de a valódi érintetteknek sokat nehezíti az életét.

Öncenzúrára készteti az érintetteket a kormány gyermekvédelminek hívott homofóbtörvénye - állítja az Amnesty International friss kutatása a törvény hatásairól.

A 2021-ben elfogadott törvény eredetileg pedofilellenesként lett beharangozva, hogy aztán a gyermekvédelmi és áldozatsegítési elemek kihagyása mellett a szexuális kisebbségeket kirekesztve a gyerekek fejlődésére veszélyesnek állítja be azt, ha 18 éves koruk előtt információk jutnak el hozzájuk a különböző szexuális orientációkról.

Mihály Eszter, az Amnesty International Magyarország kutatója szerint az egyik legfőbb probléma a törvénnyel, hogy a szövege nem érthető és nem fogalmaz világosan. „Továbbra sem tudjuk, hogy pontosan mi számít a homoszexualitás népszerűsítésének a törvény szövegében. Beletartozik az is, ha mondjuk a könyv szerzője vállaltan homoszexuális vagy más szexuális kisebbség tagja? Nem tudjuk ezt sem. És mivel ekkora a bizonytalanság, a könyvkereskedők folyamatosan a kiadóktól kérnek tanácsot, hogy szerintük egy-egy könyvet milyen kategóriába kéne helyezni. Jó esetben. Rosszabb esetben nem is merik akár ezeket a könyveket forgalmazni” – mondta a 444-nek adott interjújában.

 
Befóliázott könyvek
Fotó: Sióréti Gábor

A kutató szerint a Líra esetéhez hasonló (a bolthálózat kecskeméti egysége iskola és templom 200 méteres körzetében forgalmazott egy „kifogásolható” könyvet, tehát olyat, amiben a heteroszexuálistól eltérő szexuális orientációt is említednek) esetek oda vezethetnek, hogy a könyvesboltok egyáltalán nem mernek majd ilyen könyveket árulni, de kihathat akár az online térre is az öncenzúra.

Felhozta az IKEA esetét is: a cég nemzetközi szinten közös vizuális anyagból dolgozik, viszont a propagandatörvény miatt Magyarországon nem fognak olyan képeket használni, amik mondjuk azonos nemű párokat ábrázolnak, pedig bárhol máshol ezek értelemszerűen megjelenhetnek. „Ők például a velük készített interjúnkban kifejezetten jelezték is, hogy 2000 munkavállalóval nem fognak kockáztatni” – mondta az Amnesty International Magyarország kutatója.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.