A napelemstop indokai és káros következményei

Rácsok az égen

Belpol

Akik november eleje óta kérnek engedélyt háztartási méretű napelemrendszer létesítésére, már nem élhetnek az áramhálózatba való visszatáplálás lehetőségével. Ez a szabály ellene hat az ország energiafüggősége csökkentésének, egyúttal tönkretehet egy eddig felfutóban lévő iparágat is.

„Ilyen sehol a világon nincsen” – mondja értetlenkedve Szilágyi László, a Magyar Napelem és Napkollektor Szövetség (MNNSZ) alelnöke a kormány azon döntéséről, amelynek értelmében október végével megtiltották az újonnan létesített háztartási méretű naperőművek – azaz a háztetőkre szerelt, kertekben felállított napelemek – termelte energia betáplálását a központi elektromos hálózatba. Így azonban az esetek túlnyomó részében nem éri meg napelemekbe beruházni, ami egy teljes iparág kivégzését is jelentheti – már ha a kormány nem változtat időben az álláspontján.

Mindenki egy kis erőmű

Mindennek a megértéséhez nem árt tisztában lennünk a háztetőkre vagy kertekbe telepített napelemes rendszerek működésével. Ezek csak akkor termelnek áramot, ha süt a nap; a gond az, hogy az áramra nem okvetlenül akkor van szükség, amikor süt a nap, viszont sokszor szükség van akkor is, ha nem süt. A napelemes háztartások ezt megoldhatják úgy, hogy a megtermelt, de fel nem használt áramot akkumulátorokban tárolják: ez a műszaki és egyéb értelemben aggályosabb és drágább megoldás. Akkor jár jól mindenki, ha a tulajdonosa a napelemeit rá tudja csatlakoztatni az országos villamosenergia-rendszerre, és az általa megtermelt, ám fel nem használt energiát ráküldi a hálózatra, azaz „visszatáplálja”. Ezzel egyszersmind az általa megtermelt energiát el is adja a szolgáltató felé. Kétirányú adásvétel történik: amikor nincsen elég napsütés és ezáltal beérkező áram a háztartásba, a fogyasztó a szolgáltatótól vett áramot használja. Az eladott, illetve vásárolt mennyiséget az ún. „ad-vesz” óra méri, amelyet a napelemek telepítésekor helyeznek el a háztartásban. Magyarországon ma még éves elszámolásban van a napenergia eladója és a tőle vásárló energiacég, ezért ezt az órát elegendő évente a szolgáltatónak egyszer leolvasni, és a különbözet alapján történik a számlázás. (Ez a rendszer az uniós szabályok miatt változni fog.) A megtermelt áram eladása azonban nem nagy üzlet a lakosság számára, ugyanis a szolgáltató nyomott áron vásárol. „A legolcsóbb tarifánál is alacsonyabb áron, ami azt jelenti, hogy kevesebb pénzért veszi meg, mint amennyibe az éjszakai áram kerül” – mondja egy általunk megkérdezett felhasználó.

Azt, hogy az újonnan belépők számára megszüntetik a visszatáplálás lehetőségét, az október 13-i kormány­infón Gulyás Gergely azzal indokolta, hogy „a villamosenergia-rendszer jelenleg nem tudja befogadni a megtermelt energiát”. Azt is mondta, hogy hálózatfejlesztésre van szükség, s azt az uniós Helyreállítási alapból igényelt pénzekből tervezik megvalósítani, amelyekhez Magyarország talán hozzá sem jut. Az MNNSZ nem sokkal később közleményben reagált, amelyben jelezte, hogy az új szabályozás a háztartások számára értelmetlenné teszi a napelemes beruházásokat. November 3-án Orbán Viktor azonnali parlamenti kérdésre válaszolva maga is azt fejtegette, hogy a magyar villamosenergia-vezetékrendszer átalakítására 16 ezer milliárd forint kellene, s ebből az összegből lehetne megoldani az alternatív energiaforrások betáplálását is.

 
Téves feltevés
Fotó: MTI/Varga György

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.