Repülőtéri biztonság: Szükségállapot

  • Bodoky Tamás
  • 2001. szeptember 27.

Belpol

Amerikai légügyi szakértők szerint a kritikán aluli repülőtéri biztonsági helyzet miatt régóta lógott a levegőben egy ehhez hasonló tragédia. Iparági szakértők és fogyasztóvédő szervezetek az elmúlt években több ízben felhívták a figyelmet a belföldi légi közlekedés biztonsági hiányosságaira: az amerikai légügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) ellenőrei 1998-1999-ben minden ötödik próbálkozásra sikeresen csempésztek fegyvert vagy robbanóanyagot a járatok fedélzetére, és a repülőterek többségén találtak valamiféle kiskaput a biztonsági vizsgálat megkerülésére. Megállapításaik között szerepelt, hogy a légitársaságok biztonsági szolgálatai alulfizetett, gyakran cserélődő munkaerővel dolgoznak, a nemrégiben szabványosított, egymillió dollár értékű, robbanóanyag-detektoros röntgengépeken csak a gyanús csomagokat futtatják át, ezért gyakran kihasználatlanul állnak. Az ország mintegy száz nagy repterén megforduló évi 670 millió utas mozgását azonban olyannyira megnehezítették - és megdrágították - volna a szigorúbb ellenőrzések, hogy a nagy légitársaságok még a több százezer dolláros bírságok ellenére is kifejezetten ellenérdekeltek voltak a szabályok betartatásában.
Amerikai légügyi szakértők szerint a kritikán aluli repülőtéri biztonsági helyzet miatt régóta lógott a levegőben egy ehhez hasonló tragédia. Iparági szakértők és fogyasztóvédő szervezetek az elmúlt években több ízben felhívták a figyelmet a belföldi légi közlekedés biztonsági hiányosságaira: az amerikai légügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) ellenőrei 1998-1999-ben minden ötödik próbálkozásra sikeresen csempésztek fegyvert vagy robbanóanyagot a járatok fedélzetére, és a repülőterek többségén találtak valamiféle kiskaput a biztonsági vizsgálat megkerülésére. Megállapításaik között szerepelt, hogy a légitársaságok biztonsági szolgálatai alulfizetett, gyakran cserélődő munkaerővel dolgoznak, a nemrégiben szabványosított, egymillió dollár értékű, robbanóanyag-detektoros röntgengépeken csak a gyanús csomagokat futtatják át, ezért gyakran kihasználatlanul állnak. Az ország mintegy száz nagy repterén megforduló évi 670 millió utas mozgását azonban olyannyira megnehezítették - és megdrágították - volna a szigorúbb ellenőrzések, hogy a nagy légitársaságok még a több százezer dolláros bírságok ellenére is kifejezetten ellenérdekeltek voltak a szabályok betartatásában.

Eső után rendrakás

A tragédia utáni kétnapos légtérzárlatot követően új, szigorú rendszabályokat vezettek be az amerikai repülőtereken: megszigorították az autók parkolását, megtiltották, hogy az utast rokonai a bejáratig kísérjék, kötelezővé tették a személyes biztonsági vizsgálatot a gépre szállás előtt, és megtiltották a teheráruk és postai küldemények szállítását az utasszállító gépeken. Az utasoknál nem lehet semmiféle szúró- vagy vágóeszköz, még az egyszer használatos borotva is tiltólistára került. Az FAA civil ruhás fegyveres őrök alkalmazását fontolgatja a belföldi járatokon: ezt a lépést a CNN-en szavazó amerikaiak 80 százaléka támogatná, ahogyan azt is, hogy a reptéri ellenőrzést maszek biztonsági szolgálatok helyett ezentúl szövetségi ügynökök végezzék. Az amerikai légitársaságok pilótái 1987-ben megvont fegyverviselési joguk visszaállítását követelik, és a pilótafülkét elszigetelnék az utastértől. A modellt mindehhez az izraeli légitársaság, az El Al szolgáltatja, amely kiemelt terroristacélpontként hírhedten szigorú biztonsági szabályokkal operál.

A tel-avivi Ben Gurion repülőtérről még soha nem térítettek el repülőgépet, El Al-gépen pedig csak egyszer, 1968-ban vették át a hatalmat illetéktelenek. Az El Al legalább egy civil ruhás fegyverest ültet minden járatára - a biztonsági szolgálat tagjait az izraeli hadsereg elitosztagaiból verbuválják, 1970-ben egyikük sikeresen akadályozott meg egy gépeltérítést. Az El Al járatain a pilótafülke golyóálló acélból készült ajtaja zárva marad a légi út alatt, a tel-avivi repülőtéren pedig a fémdetektorokon és a röntgengépeken túl példátlanul szigorú kikérdezésnek vetik alá az utasokat. A faggatózás akár két óráig is eltarthat, miközben megpróbálják zavarba hozni az utast, hogy kiderüljön, ha kamuzik, vagy betanult legendát ad elő. A vizsgálat hossza az utas származásának függvénye: még a külföldi zsidók is hamarabb végeznek vele, mint az ország arab nemzetiségű polgárai.

Etnikai profiltisztogatás

Bár az USA-ban már megszűnt a külföldiek rassz és nem szerinti nyilvántartása, a származásfüggő bánásmód ötlete most az amerikai illetékesek körében is felmerült. Az antiterrorista intézkedéscsomag keretében a Bush-adminisztráció engedélyezte a bevándorlási hivatalnak, hogy "különleges helyzetben" indoklás és időkorlátozás nélkül tartson fogva külföldi állampolgárokat, és szinte korlátlan információgyűjtésre hatalmazta fel a hatóságokat a külföldiekről és amerikai állampolgárokról egyaránt. A csúcstechnológiai eszközökkel támogatott információgyűjtés célja olyan személyi profilok összeállítása, amelyekből kiszűrhetők a kockázati tényezők: gyanús, aki készpénzzel fizet, gyanús, aki az utolsó pillanatban változtat úti célt, és bevallva-bevallatlanul gyanús az is, aki arab. Közvélemény-kutatások szerint az amerikaiak többsége olyan mértékben volna hajlandó feláldozni polgári szabadságjogait a biztonság oltárán, amilyenre a második világháború óta nem volt példa: akkor 110 ezer japán származású amerikait zártak koncentrációs táborokba Pearl Harbor után.

A számítógépes megfigyelőrendszerekkel kapcsolatos hozzáállás is megváltozott: jelentősen felértékelődött például a New Jersey-i Visionics szoftvercég korábban sokat bírált arcfelismerő rendszere, a FaceIt, amelyet a januári Super Bowl-döntőn teszteltek először nyilvánosan. Akkor a kamerák több apróbb bűncselekményért keresett személyt szúrtak ki a tömegben, de letartóztatás nem történt. Később a floridai Tampa városának szórakozónegyedét pásztázó biztonsági kamerákat kötötték össze a rendszerrel, amelyet itt vetettek be először közterületen. Az American Civil Liberties Union akkori állásfoglalása szerint a rendszer súlyosan sérti a polgárok szabadságjogait, most azonban a légügyi hatóság érdeklődését is felkeltette: az FAA tervei szerint az összes amerikai repülőtéren bevezetik, csakúgy, mint a kaliforniai Identix ujjlenyomat-felismerő rendszerét - a két high-tech cég részvényárfolyama a tőzsdei árzuhanás ellenére 244, illetve 186 százalékkal emelkedett a múlt héten.

A falnak is füle van

Az antiterrorista intézkedéscsomag keretében megszűnt továbbá a bírósági kontroll a telefon- és internetlehallgatás felett. Két nappal a terrortámadás után az amerikai szenátus engedélyezte az FBI-nak, hogy bírósági engedély nélkül lehallgasson bármilyen telefonbeszélgetést vagy internetes kommunikációt. Az ügynökök órákkal a tragédia után már telepítették a "húsevő" néven elhíresült internetlehallgató berendezéseket a nagyobb amerikai internetszolgáltatóknál. Az FBI által kifejlesztett Carnivore (amelyet éppen a privátszféra-sérelmekre kényes közvélemény nyomására neveztek át a semmitmondó DCS1000-re) internetlehallgató rendszer az ügynökök által megadott kulcsszavak alapján szűri az információforgalmat, és az eredményt hordozható merevlemezre menti. Korábban hivatalosan nem használták, a szolgáltatók hálózatára csak bírósági engedéllyel lett volna installálható.

A kisebbségbe került liberális vélemények szerint a tömeges információgyűjtés körülbelül annyit ér, mint egy esetleges ellencsapás Afganisztán ellen: a kódoltan kommunikáló terroristák ellen hatástalan, az átlagpolgár privátszféráját viszont súlyosan sérti. A politikusok azonban a biztonság iránti hisztérikus igényt jórészt az Egyesült Államok demokráciáját fémjelző polgári szabadságjogok rovására próbálják kielégíteni.

Bodoky Tamás

Alternatív technológiák

Szakértők szerint a tömeges lehallgatáson kívül más technológiai megoldások is kínálkoznak a repülésbiztonság fokozására. Többen felvetették olyan intelligens szoftverek alkalmazását, melyek segítségével veszély esetén ön- vagy távirányíthatóvá válna az utasszállító repülő. A katonai repülésben már mindkét módszerre van példa - az automatika megakadályozhatná a kiálló tereptárgyakkal (például egy felhőkarcolóval) történő ütközést, sőt akár biztonságosan le is szállíthatná a gépet, a távirányítás pedig lehetővé tenné, hogy a terroristák hatalmában lévő gépek irányítását visszavegyék a földről. Az amerikai és az orosz hadsereg is rendelkezik távirányítható repülőgépekkel, és vészhelyzet esetére ezek a fejlesztések átültethetők lennének a polgári repülésbe is. Mások szerint viszont le kéne mondani a mindenható technológia illúziójáról, és nagyobb hangsúlyt kéne fektetni az emberi tényezőre. Nincs mágikus puskagolyó, figyelmeztetett az MIT egyik fizikusa: "Bármilyen technikai jellegű biztonsági megoldás sebezhető lehet egy jól kitervelt támadással szemben."

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.