Roma esélyek a lakáspiacon: Fehérítõ hatás

  • Arzt Gergely
  • 2004. november 25.

Belpol

"Az én fajtámból egyedül lakom az udvarban" - mondja a reménybeli eladó egy belvárosi ingatlanban. Egy korábbi vevõjelölt a tulajdonos füle hallatára kérte ki magának, hogy õt "cigánylakásba" hozták - ezt már az ügynök meséli a ház elõtt.

A szobákon amúgy látszik a nincs, de a háziak természetesen nem szedték fel a padlót, hogy annak tüze fölött döghúst sütögessenek. Mennyi esélye lehet akár eladóként, akár vevõként egy romának a lakáspiacon?

A legfrissebb, 2003-as kutatások szerint a cigányok 6 százaléka, mintegy 36 ezer ember még mindig telepeken él. Ez egyértelmû javulásnak tûnhet a három évtizeddel ezelõtti kétharmados arányhoz képest, de Kemény István, Janky Béla és Lengyel Gabriella megjelenés elõtt álló munkája (A magyarországi cigány népesség a 21. század elején) úgy látja: a telepfelszámolások csak a szegregáció leglátványosabb formáját szüntették meg, a cigány családok 72 százaléka ma is elkülönülten él. Ha a településen belül laknak is, döntõ többségük közelében kizárólag vagy jellemzõen cigány családok élnek. Csak olyan, a munkaerõpiactól elzárt községekbe tudnak beköltözni, amelyekbõl a romló megélhetési viszonyok miatt a nem cigányok kezdtek elvándorolni. Mivel a folyamatot a romák érkezése gyorsítja, egyre nõ az elcigányosodó aprófalvak száma.

A városokban is a hanyatló körzetekben tudnak letelepedni, ha csak önkényes lakásfoglalóként is, ami a falvakéhoz hasonlóan katalizálja a nem cigány lakók elköltözését.

A környezeti szegregáltság

a legkevésbé Budapesten jellemzõ. A zömmel a város belsejében élõ romák mintegy negyven százalékára igaz, hogy a szomszédságukban a többség nem cigány, vagy egyáltalán nincsenek is cigányok. Lakásviszonyaikat tekintve is az itt élõ tíz százalék mondható a legszerencsésebbnek: a lakások 98 százalékában van villany, 94-ben vízvezeték, 59-ben vécé a lakáson belül és 33 százalékában kívül. Fürdõszoba a budapesti cigányok lakásainak 66,7 százalékában található. Ezek az arányok a vidéki városokban és községekben lényegesen rosszabbak. A romák lakta ingatlanok 19 százaléka vályog vagy vert föld, az egy szobára jutó személyek száma átlag 2,4.

A budapesti romák jelentõs része alacsony színvonalú szociális bérlakásokban él a leromlott belvárosi lakónegyedekben (fõként a VII. és VIII. kerületben) és a paneles lakótelepeken (legnagyobb számban Pesterzsébeten) - mondja Egedy Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia Földrajztudományi Kutatóintézetének tudományos fõmunkatársa. Alacsonyabb iskolai végzettségük okán csak alacsonyabb fizetéssel járó (gyakran alkalmi vagy köz-) munkákat végezhetnek, így anyagi lehetõségeik korlátozottak, kevesebb vagy semmi sem jut karbantartási, felújítási munkálatokra, ami hosszú távon csökkenti lakásaik értékét. Sõt: a lakás fenntartásában is önkormányzati támogatásra szorulnak, hitelfelvételre, szocpol-támogatás igénybevételére a jelenlegi törvényi szabályozás mellett alig van esélyük. Gyakran kényszerpályán mozognak, mivel kevésbé ismerik ki magukat és kevesebb tapasztalattal rendelkeznek a lakáspiacon, így ingatlanaik értékét is eltérõen ítélik meg a többséghez képest. Az 1990-es önkormányzati törvény alapján privatizált ingatlanok közül a legnagyobb alapterületûek, legjobb állapotúak eladása után a mûemlék épületeket nem számítva csak a legrosszabb, szûkös, sokszor komfort nélküli lakások marad-tak meg a kerületek kezelésében. E költséges és eladhatatlan bér-házakban a legnyomorúságosabb körülmények között élõ, gyakran fizetésképtelenné vált rétegek laknak. Részben épp a tõlük való megszabadulást, valamint a területek romáktól "megtisztítását" szolgálják a városrendezési akciók a cikkünk elején idézett kötet szerint. Egedy viszont úgy látja, ez nem célja, inkább törvényszerû velejárója a fizikai környezet megújításának. Azt azonban elismeri, hogy a fõvárosban rejtett, részleges lakosságcsere zajlik: a kerületek Budapest más részeire költöztetik át a lakóparkosítandó környékekrõl az ott élõket, ily módon áthelyezve - de nem megszüntetve - a problémákat.

Ladányi János szociológus, a Corvinus Egyetem egyetemi tanára egyenesen balkáni típusú dzsentrifikációról beszél a városrehabilitáció kapcsán. Egyes városrészeknek a cigány népességtõl való "megtisztítása" különösen a belsõ pesti kerületekben (a hatodiktól a kilencedikig) volt elsõdleges szempont - állítja a kutató. Az önkormányzatok hivatkozhattak a lakbérfizetés elmaradására, életveszélyessé nyilváníthatták a házat, fenyegethettek a gyerekek állami gondozásba vételével vagy bontással, de akár le is mondhattak követeléseikrõl, pénzt ígérve a békés távozás esetére.

A munkanélküliségben, a megélhetési költségek miatt eladósodottságban élõ romák folyamatosan kiszorultak a városokból, de még a jobb helyzetû falvakból is. Számolatlanul akadnak azonban néhány száz ezer forintért hatalmas parasztházak az elszegényedõ vidékeken, ötven kilométeres távolságra minden szóba jöhetõ munkaalkalomtól. A lakáspiac voltaképpen két részre szakadt, és ebben a szegmensben a társadalom nagy része meg sem jelenik, a világvégi kisközségekben az egyetlen "fizetõképes" kereslet a cigányság. Az ingatlanok elértéktelenednek, nincs áruk; a hátrányok összeadódnak, a roma népesség koncentrálódik, ez vezet az aprófalvak korábban már említett elcigányosodásához. Ahol ez a folyamat még csak elindult, ott rendszerint

finomabb technikákkal próbálják

távol tartani a nemkívánatos betelepülni szándékozókat. Mesterségesen kreált nehézségekre hivatkozva nem engedik bejelentkezni õket, azt mondják, hogy nincs hely a gyereknek az iskolában, párszor kinézik a férfit a kocsmából, hátha ért belõle. Ha mindez nem segít, a beköltözést meggátolandó jön az élõlánc a polgármester vezetésével. Hiba volna azonban puszta rasszizmust látni az ilyen megmozdulásokban, annak ellenére is, hogy nyilvánvalóan törvénytelenek és megbocsáthatatlanok. "A magyar társadalom mára két részre szakadt: az egyiknek jó esélye van arra, hogy rövidebb vagy hosszabb, de belátható idõn belül megközelítse a régi uniós polgárok életszínvonalát. A másik szegmenset az egyre növekvõ mértékû leszakadást és kirekesztettséget naponta megtapasztaló, szinte harmadik világbeli körülmények között élõ - számításaim szerint mintegy negyven százalékban roma - népesség alkotja. Az esélyek, az életmódok és a lehetõségek ilyen hatalmas különbsége miatt szinte törvényszerûen alakulnak ki az egyre mélyebb konfliktusok. Ezért is kell mindent megtennünk a tartós kirekesztettség ellen, aminek a lakóhelyi szegregáció csak az egyik megnyilvánulási formája" - mondta lapunknak Ladányi János.

A Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédõ Iroda (NEKI) honlapján a lakhatási diszkrimináció számos jól dokumentált esetével találkozhatunk. Visszatérõ motívum az eladó megfenyegetése ("rád gyújtom a házadat, ha eladod annak a cigánynak"), megdöbbentõen gyakran kerülnek elõ hamisított bontási kérelmek, adásvételi szerzõdések. Az ön-kormányzat - egy üdítõ kivételtõl eltekintve, ahol a jegyzõ kiállása nyomán élhetett egy roma család a számukra korábban már megszavazott, aztán "lakossági nyomásra" visszavonni kívánt telekvásárlási lehetõséggel - mindig a hátrányosan megkülönböztetõk oldalán áll. Még akkor is, amikor erre nem a közhangulat kényszeríti: egy vidéki alpolgármester engedélyezi, hogy egy cigány házaspár ideiglenesen beköltözzék egy korábban kutyatartásra használt épületbe, majd miután rendbe hozták és felújították, a hivatal az utcára penderíti õket. Vagy az a derék diszkótulajdonos, aki a terhessé vált roma szomszéd házát a benne lévõ csekélyke értékekkel együtt a helyi potentátok asszisztenciája mellett dózeroltatja a földbe. És ezek csak a jogi eszközökkel kezelhetõ esetek. Iványi Klára, a NEKI munkatársa úgy véli, óriási a latencia. Más ügyekben náluk járó panaszosaik mesélik, hogy albérletet keresnek, de hiába. A lakáskeresõ nem romák mindennapos tapasztalata, hogy az eladó az ingatlan elõnyei között említi: az utcában, a környéken nincs cigány. Könnyûszerrel dekódolható az internetes apróhirdetés azon üzenete is, miszerint "a házban nincs zûrös lakó". Kérdés, minderre gyógyír lehet-e egy kikényszerített per; hiába szerez ugyanis elégtételt a sérelmet szenvedett, a társadalmi megnyugváshoz ez nem visz közelebb. Ahhoz ugyanis a joggal hiányolt állami intézkedéseknél, koncepciózus programoknál is több kellene.

Arzt Gergely

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.