Szabó Pál közlekedési miniszter pályaképe - A tranzakcióhős

  • M. László Ferenc
  • 2008. július 31.

Belpol

Ha a szocialista párt hívta, mindig csatasorba állt: tizenhárom év leforgása alatt számos állami céget irányított, volt alumíniumipari igazgató, főprivatizátor, tanácsadó, postavezér, MÁV-vezető - jelenleg miniszter. Ám azt bírálói is elismerik, hogy Szabó a feladatait mindig komolyan vette, a szakmaiság nevében időnként a megbízóival is konfrontálódott.
Ha a szocialista párt hívta, mindig csatasorba állt: tizenhárom év leforgása alatt számos állami céget irányított, volt alumíniumipari igazgató, főprivatizátor, tanácsadó, postavezér, MÁV-vezető - jelenleg miniszter. Ám azt bírálói is elismerik, hogy Szabó a feladatait mindig komolyan vette, a szakmaiság nevében időnként a megbízóival is konfrontálódott.

"Egy vezérigazgató csak szignál, ha azt látja, hogy a szakértők helybenhagyták a döntést" - nyilatkozta pár hete a posta elhíresült biciklibeszerzési ügyét elemezve a 168 Óra hetilapnak az időközben közlekedési, hírközlési és energetikai miniszterré avanzsált Szabó Pál, akit láthatóan bosszant, hogy a szélesebb nyilvánosság egy ilyen botrány révén jegyezte meg a nevét. A fenti kijelentés egyébként jól illusztrálja a született kereskedő mentalitását: elsősorban gazdasági szakembernek tartja magát, aki, ha a felelősség firtatásáról van szó, hajlamos a politikusok felé mutogatni, hangsúlyozva, hogy ő csak utasításra - a jogszabályoknak engedelmeskedve - cselekedett.

A zöldhasú nyomában

A szekszárdi születésű közgazdász kamaszkorában bölcsésznek készült. Kiváló nyelvérzékének köszönhetően eredetiben falta a francia irodalmat, orosz nyelvből sikerrel szerepelt országos versenyeken, ám apai unszolásra végül a reáltudományokat választotta. 1965-ben első nekirugaszkodásra felvették a Marx Károly - ma Corvinus - Egyetem külkereskedelmi szakára. Az egyetemi évek alatt őt is magával ragadta '68 szelleme: Marcusét olvasott, élénken követte a prágai eseményeket. De a fogyasztói társadalmat bíráló új baloldalnál nagyobb hatással volt rá a magyar valóság: az új gazdasági mechanizmus kísérletei megmozgatták az ifjú szakember fantáziáját - rögtön be is lépett az MSZMP-be.

Ebben az időszakban a Nyugat felé nyitó Kádár-rendszer számos trükköt alkalmazott: a KGST-piacokon beszerzett olcsó nyersanyagokból - az áron alul kapott szovjet energiahordozók segítségével - előállított termékeket a keleti blokkon kívül értékesítették dollárért. A tőkésrelációkban rejlő lehetőségeket hamar felismerő Szabó üzletkötőként helyezkedett el a külkereskedelemben: állami hitelezési konstrukciók keretében gépipari, védelmi termékeket, híradás-technikai rendszereket értékesített Irakban, majd Indiában. 1983-ban az exportra termelő nagy cégek - megszabadulva a közvetlen állami gyámkodástól - saját külker szervezeteket létesítettek. A fiatal szakembereket toborzó alumíniumipari tröszt ekkor szipkázta el Szabót a külszolgálattól. Ambiciózus ember lévén gyorsan emelkedett a ranglétrán: osztályvezetőként kezdte, de rövid idő alatt kereskedelmi igazgató lett, majd az Egyesült Államokba került piaci képviselőként. Itt tanulta ki a tőzsde játékszabályait, amit nyolc évvel később, 1996 és 1998 között a privatizációs szervezet vezérigazgatójaként ügyesen kamatoztatott.

Miközben ő New Yorkban kereskedett, odahaza a rendszer kimúlt az állami tulajdonú alumíniumipar mögül. Megszűnt a magyar-szovjet timföld-alumínium egyezmény - az oroszok inkább Ausztráliából szerezték be a nyersanyagot, az energiaárakat pedig az egekbe emelték -, a hagyományos keleti piacok összeomlottak. A Szovjetunió megszűnte után kiderült, hogy a magyarországi kohászati timföldgyártó kapacitások túlméretezettek: a hazai gyárak az évi 300 ezer tonna timföldből 120 ezer tonnát tudtak feldolgozni (korábban a többi kikerült a szibériai üzemekbe). Az új piacok megszerzéséhez milliárdos fejlesztésekre lett volna szükség, ám az állam a trösztből részvénytársasággá alakuló Hungalunak még az adósságait sem tudta megfelelően rendezni - érett tehát a privatizáció.

Válságmenedzser

Miután az amerikai Alcoa megvette az egyik legjelentősebb tagvállalatot, a Köfémet, Szabónak is kiadták az útját, vissza kellett térnie az USA-ból. Rövid ideig egy osztrák alapítású közös vállalkozásnál dolgozott Düsseldorfban - ekkor fejlesztette tárgyalóképesre az angol mellé a németnyelv-tudását. A német iroda bezárása után az Aluker Kft. élére került: három évig kísérletezett a társaság megmentésével, átpozicionálta a céget, jelentős létszámleépítésbe kezdett. Közben az anyavállalat, a Hungalu Rt. adósságcsapdába került, csak az almásfüzitői kohó (Aloxid Kft.) 1994-es kényszerű leállítása 705 millió forintba került. Ebben az időszakban, bizonyos hitelek átvállalása révén, szerezte meg a privatizációs szervezet a cég pesti, Duna-parti székházát, amely a nemzeti vagyonkezelőbe történt beolvadásáig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) központjaként üzemelt.

A Hungalu vezetése és az Antall-kormány sokáig az ágazati vállalatok egyben tartásával próbálta megmenteni az alumíniumipart, ugyanis attól tartottak, hogy a multik kimazsolázzák a nyereséges cégeket, a csődbe menő társaságok pedig az állam nyakán maradnak, és több tízezer ember végzi az utcán. Az 1994-ben hatalomra kerülő Horn-kabinet viszont a privatizáció felgyorsítása és a Hungalu megszüntetése mellett döntött. A cégek eladása főleg akkor vált sürgetővé, amikor kiderült, hogy a költségvetés a szakadék szélén áll, nem lehet újabb milliárdokat az ágazatba pumpálni. Ekkor nevezték ki a részvénytársaság élére a jó válságmenedzser hírében álló Bakonyi Árpádot és Szabó Pált - az előbbi a társaság elnökeként, az utóbbi a Hungalu vezérigazgatójaként tevékenykedett. Az ÁPV Rt. felügyelete alatt a vezetőség közel két év alatt eladta az összes nagyobb céget, majd 1997 szeptemberében a privatizációs szervezet határozatban mondta ki a részvénytársaság 1998. január 1-jén kezdődő végelszámolással történő megszüntetését.

Pár hónappal később - már az Orbán-kormány idején - az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága (fb) részletes elemzést készített az ágazat privatizációjáról: a "társaság értékesítése során a magyar államot jelentős mértékű veszteség érte", számszerűsítve 25 milliárd forint. A jelentésben közölt táblázat szerint például a Metalucon Kft. 82,5, a Balassagyarmati Fémipari Kft. 48,4, a Bakonyi Bauxitbánya Kft. 40,6, a Hungaluker Kft. 134,6 százalékos árfolyamon kelt el. A vizsgálat számos esetben formai hibákat vélt felfedezni, továbbá észrevételezte, hogy az átruházási szerződések eltértek a pályázati kiírásoktól, illetve a kötelezettségátvállalások teljesítését garantáló mellékkötelezettségek (bankgarancia, óvadék, készfizetői kezességvállalás) sem lettek pontosan meghatározva.

A Narancsnak nyilatkozó Szabó Pál szakmailag megalapozatlannak nevezte az fb jelentését, szerinte a dokumentum jelentős torzításokat tartalmaz. A vizsgálat ugyanis nem vette kellőképpen figyelembe az ágazat nehéz helyzetét. A Hungalu Rt. mérleg szerinti vesztesége 1994-re elérte a 3,6 milliárd forintot, amin még a 4,6 milliárdos adóskonszolidáció sem sokat segített. A működésből származó veszteség 1995-ben már 10 milliárddal értékelte le a vagyont, ami tőkeleszállításért kiáltott, ám ha ezt a vezetőség meglépi, a hitelező bankok azonnal kivonulnak az ágazatból, a cégek pedig privatizálhatatlanná válnak. A Hungalu Rt. által 1995 májusában (Szabó június 1-jén vette át a cég irányítását) benyújtott privatizációs koncepció a társaságcsoport egyben tartása mellett lobbizott - a magánosítást kitolta volna az ezredfordulóra, a tőzsdei bevezetés utáni időszakra. Ám mindehhez négymilliárdos alaptőke-emelést kért az államtól. Az ÁPV Rt. és a kormány erről hallani sem akart, és visszadobta a javaslatokat.

Az új - júliusban beterjesztett - koncepció már a privatizáció felpörgetését javasolta, ám az értékesítést szigorú feltételekhez kötötte: a vertikálisan tagozódó gazdasági kapcsolatok (bánya-timföldgyártás-alumíniumipar) fenntartását, hazai befektetők preferálását, környezetvédelmi károk átvállalását, a foglalkoztatás szintjének biztosítását, a nyereség visszaforgatását tűzte ki célul. Szabó szerint ezeket a szempontokat messzemenőkig érvényesítették, ezért a Hungalu értékesítését igazi sikertörténetnek tartja. A miniszter lapunkhoz eljuttatott egy tanulmányt, amely megállapítja, hogy a "társaságcsoport privatizálásánál jelentkezett 5,8 milliárdos készpénzbevétel mellett a vevők öt év folyamán megvalósítandó 14,9 milliárdnyi kötelezettséget vállaltak magukra (ebből 9 milliárd volt a környezetvédelmi tehermentesítés)", továbbá átvállaltak 2,1 milliárdnyi hitelt is - ezeket az idézett fb-jelentés csak részben vette figyelembe. Tény, hogy a pályázatokban voltak formai hibák, a szerződések sem követték mindenben a kiírásokat, ám a Hungalu Rt. nem dúskált az ajánlatokban, a további késlekedés több céget csőd közeli helyzetbe juttatott volna - meg kellett tehát egyezni.

A Heti Világgazdaság 1995 és 1997 között több cikket közölt az ágazat privatizációjáról. Ezekben a lap arra jutott, hogy bár az értékesítés során számos furcsaság került napvilágra (a privatizálandó cégek vezetőinek maguk felé hajlott a kezük, a vevők próbáltak megszabadulni a környezeti kármentesítés terheitől, több kft. MSZP-közeli vállalkozók tulajdonába került), a szakmai vertikalitást sikerült megőrizni, elkerülték a nagyszabású leépítéseket, és meghosszabbították az iparág életét (néhány cég azóta már bedőlt, mások tulajdonost cseréltek). Az ügy 2005-ben került elő ismét, amikor a fideszes vezetésű parlamenti eseti bizottság Gyurcsány Ferenc meggazdagodását vizsgálta: a Hungalu magánosítása során ugyanis több céget a miniszterelnök tulajdonában álló Altus Rt. vásárolt meg (részletesen lásd A Motim-sztori című keretes írásunkat).

Privatizátor

Az 1996-os Tocsik-botrány után a Horn-kabinet kénytelen volt leváltani az ÁPV Rt. teljes vezetőségét. Ekkor került az igazgatóság élére Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelenlegi elnöke, a vezérigazgatói széket pedig Szabó Pál foglalta el. Állítólag a kinevezésekről Szekeres Imre és Pető Iván döntött egy röpke találkozón: miután Pető a szocialista listáról csak Szabót ismerte, gyorsan rábólintott. Mivel a kormány nem akart újabb botrányokat, szűkítették az ÁPV Rt. mozgásterét, az új igazgatóság pedig elsőként arról határozott, hogy a továbbiakban csak az összes tag (és nem a jelenlévők) többségével hoz döntéseket.

Csáki György egykori igazgatósági tag - ma a Magyar Posta Zrt. elnöke - szerint 1997-98 volt a hazai privatizáció legszebb időszaka. A súlyosan veszteséges vállalatoktól a leépítések vagy magánosítás révén már megszabadult az állam, az 1992-ben elindított, sok vitát kiváltott bankkonszolidáció a végéhez közeledett. Vissza lehetett venni a rohamtempóból - időközben beértek a Bokros-csomag intézkedései -, így az 1995-ös csúcsbevételt már nem sikerült túlteljesíteni (a vagyonügynökség így is 350 milliárd forintot realizált 1997-ben).

Nagy szakmai kihívás volt viszont néhány nagy pénzintézet privatizációja, amely persze a sajtóban is visszhangot keltett, az újságírók sok esetben szimatoltak ki korrupciógyanús eseteket. Ekkor adták el a Magyar Hitel Bankot (MHB), a Takarékbankot, az ország harmadik legnagyobb mérlegfőösszegű pénzintézetét, a Kereskedelmi és Hitelbankot, és a viharos előéletű Mezőbankot. A Tocsik-botrány után sem szűnt meg a politika - akár kormányszintű - nyomulása, amit nehezen vagy egyáltalán nem lehetett kivédeni. Ma már tudni lehet, hogy Medgyessy Péter pénzügyminiszter és Horn Gyula miniszterelnök erőteljesen lobbizott azért, hogy az MHB-nál a Creditanstaltot hozzák ki győztesként, ám az ABN Amro nagyvonalú ajánlatának visszautasítása túl nagy felzúdulást keltett volna. Ebben az időszakban már nemcsak a politika, hanem a befolyásos hazai vállalkozók, bankárok érdekeit is illett figyelembe venni. (Ismert Erős János KH-vezér ügye, aki a névérték 50 százalékáért adott magának részvényeket - a pakettet végül közel 270 százalékon adta tovább.) Az OTP-részvények piacra dobásakor egy necces pillanatban a "tanácsadóknál talán csak Csányi Sándor volt sápadtabb: ő tudta a legjobban, mi volt a tét" - jegyezte fel a Beszélőben megjelent visszaemlékezésében Csáki György. (Csányinak létérdeke volt, hogy a 41 százalékos állami tulajdonrészt minimálisra csökkentsék, ezért tartott a tranzakció megakadásától.)

"Gazdaságtörténeti megközelítésben alighanem az ÁPV Rt. kiemelkedő tőkepiaci aktivitása volt 1997 legfontosabb jellemzője. A Mol második összetett részvényértékesítése Londonban és a BÉT-en, a Richter második részvénycsomagjának értékesítése - ugyancsak Londonban és Budapesten -, valamint az OTP 25 százalékos részvénypakettjének értékesítése átrajzolta az értéktőzsde térképét" - foglalta össze a legnagyobb ügyleteket Csáki az említett Beszélő-cikkben. Szabó Pál ebben az időszakban elemében érezte magát, keményen és - miként a Financial Times egy alkalommal megjegyezte - "agresszívan tárgyalt".

A sikereket viszont számos zavaros eset árnyékolta be. Az Ikarus-ügyben Széles Gábor elnök - állítólag politikai kapcsolatait felhasználva - enyhén szólva megvezette az ÁPV Rt. igazgatóságát: 3000 darabos orosz értékesítést lobogtatva noszogatta eladásra a privatizációs szervezetet. Információink szerint az ÁPV Rt. jobbnak látta volna, ha megtartják a céget - ha így tesznek, lehet, hogy ma is működne az Ikarus. Ebben az időszakban zajlott a diósgyőri kohászat eladása - a vevő a meciari Szlovákiából érkezett -, továbbá ekkor kapott nagyobb lendületet a bábolnai gazdaság "széthordása" is, amely mögött többnyire MSZP-közeli vállalkozók álltak. Az ÁPV Rt. zokszó nélkül rendezte a reorganizációs alapjából a gazdaság 7,7 milliárdos tőkevesztését.

Mindent összevetve a legbotrányosabb ügy mégis a Postabank kisegítése volt. Az 1997. februári betétesi pánik után a kormány mindent megtett, hogy a politikusokat pénzügyileg gyakran kisegítő Princz Gábor intézetét megmentse. Ekkor dolgozták ki az ingatlan-értékpapír portfólióügyletet, amely során a bank több épületét átadta a privatizációs szervezetnek, cserébe 10,5 milliárdos értékpapírpaketthez jutott. Princz eredetileg 17,5 milliárdra jelentkezett be, de közben több ingatlanról kiderült, hogy a feltüntetett összeg töredékét sem éri. Ennek ellenére nem sokkal később újabb offenzívát indított: megszerezte a Pénzintézeti Központ Bankot. Információink szerint csak Szabó Pál erélyes közbelépésének volt köszönhető, hogy a privatizációs tranzakciót végül 6 - és nem a Princz által vágyott 4,8 - milliárdért ütötték nyélbe. Szabó a Narancsnak azt mondta, a portfóliócserére csöppet sem büszke, de tudomásul kellett venni, hogy az állam egy lakossági bankot nem engedhet csődbe menni, különösen akkor nem, ha a kereskedelmi bankok közül egyedül a Postabank maradt ki a korábbi pénzintézeti konszolidációs programból.

Kétszer csenget

Bár Szabó az MSZMP kimúlása után soha nem csatlakozott egyetlen párthoz sem, az 1995-98 közötti periódusban a jobboldal elkönyvelte szocialista háttérembernek, így a kormányváltás után nem tartott igényt a munkájára. "Arra számítottunk, hogy Horn folytatni fogja a kormányzást, befejezi a privatizációt, és mi átkerülünk a felállítandó vagyonkezelő holdinghoz" - mesélte lapunknak Csáki.

Az Orbán-kabinet hatalomra kerülésekor Szabó visszahúzódott az üzleti szférába: a GKI Tanácsadó Rt. ügyvezető igazgatója lett. "Megpróbáltam kamatoztatni a tapasztalataimat, a kapcsolatrendszeremet, amihez kiváló alapot kínált a GKI-nál felhalmozott makrogazdasági szaktudás, ám a szinergia mégsem működött, így egy rövid időre elszegődtem az Ápiszhoz, illetve saját céget alapítottam" - elevenítette fel az ezredforduló eseményeit a miniszter. Csakhogy a Credit & Corporate Marketing Tanácsadó Kft.-vel sem tudott igazán nagy sikereket felmutatni, úgyhogy amikor átvette a posta irányítását, a gyerekeire bízta a céget - a társaságnak évek óta nincs bevétele.

A 2002-es kormányváltáskor a régi ismerős, Medgyessy Péter ismét igényt tartott a tudására. A szocialistáktól egyszerre három ajánlatot is kapott: választhatott a MÁV, a Dunaferr és a posta között, végül a harmadik lehetőség mellett döntött. "Pali született kereskedő, a tranzakciókat szereti. Ha száz alá csökken a napi ügyek száma, már unatkozik" - mondta róla Csáki György. Márpedig a monopóliummal rendelkező, 2002-ben mégis hétmilliárdos veszteséget termelő részvénytársaságnak válságmenedzserre volt szüksége. Az Orbán-kabinet idején, 1999 és 2002 között három vezérigazgatója is volt a cégnek, amely hektikusan változó - a tulajdonos, a magyar állam által el nem fogadott - stratégiák alapján működött. A jobboldali kormány arra törekedett, hogy a postát felkészítse a liberalizáció utáni korszakra, ezért egy téves elgondolás alapján több olyan feladatot (a kormányzati távközlési hálózatot, a Tetrát; az elektronikus közbeszerzési rendszert; az Euróhívót) telepített a céghez, amik nem vagy csak nehezen voltak illeszthetők a posta tevékenységi körébe. Úgy próbálták "modernizálni" a vállalatot, hogy közben a közfeladatok ellátását szolgáló tevékenységek fejlesztésére 2000-től egy fillér költségvetési támogatást sem adtak. Ráadásul az új kormányzat a beruházások többségét leállíttatta, így milliárdos veszteség keletkezett. A 2003-ban kiadott ÁSZ-jelentés komoly pazarlást, számos visszaélést tárt fel a társaságnál - főleg a 2002 előtti időszakból.

Az új vezérigazgató irányítása alatt elkészített stratégia a korábban elhanyagolt alaptevékenységek fejlesztésére koncentrált. Igaz, a koncepciónak számos lényeges eleme - osztott nyilvántartás, a csomagok esti kézbesítése -, mely az ügyfelek érdekeit szolgálta volna, fennakadt a politika és a szakszervezetek ellenállásán. Maradt viszont a mobil posták üzembe helyezése, amely 542 kis posta megszüntetésével járt együtt. Ez ellen az önkormányzatok és az ellenzéki pártok valóságos hadjáratot indítottak, azzal vádolva Szabót, hogy "szándékosan teszi tönkre" a "magyar vidéket", a kistelepüléseket. Ám néhány évvel később - miután kiderült, hogy a mobil posták hatékonyan üzemelnek - már senki nem ágált az új rendszer ellen. Hasonló turbulenciát keltett a leépítési hullám is: másfél év alatt 43 ezerről 37 ezerre csökkentették az alkalmazotti létszámot, ami ellen kezdetben a szakszervezetek tiltakoztak. Mivel az elbocsátás fizetésemeléssel, illetve a felső és középvezetés karcsúsításával járt együtt, a folyamatosan egyeztető, vidéket járó Szabó az átalakítást megúszta sztrájkok nélkül. Beindult a Postapartner program (pályázni lehet postafiókok üzemeltetésére), több ingatlant felújítottak, 2003-ban pedig már 3,4 milliárdos üzemi eredményt tudtak felmutatni. A posta azóta is nyereséget termel, évi 3 milliárdos osztalékkal gazdagítva a büdzsét.

Igaz, közben a botrányok sem kerülték el a társaság háza táját (lásd: Működési zavarok című keretesünket). A lapunk által megkeresett, névtelenséget kérő szakértők szerint a legnagyobb gond, hogy a posta még nincs felkészülve a teljes piacnyitásra. Bár a minőségi mutatók az utóbbi években sokat javultak, még mindig magas a létszám és túl sok a fiók (nálunk 3500, Németországban 7000 emberre jut egy posta). További szerkezetátalakításokra lenne szükség: míg a társaság árbevételének 85 százalékát 300 nagy hivatal adja, a munkatársak többsége a veszteséggel működő közel 2100 kis postán dolgozik. Ráadásul 2004-ben már megindult a részleges liberalizáció: egy bizonyos küldeménysúly felett megszűnt a társaság monopóliuma. Az újságkiadók alapította lapterjesztő, a futárszolgálatok elvihetik a nagy haszonnal járó ügyleteket, a drága közszolgáltatások pedig a posta nyakán maradnak. Miután több tagország elutasította a 2009-es nyitást, az EU a felmentést kérő új tagországoknál 2013-ra tolta a liberalizációt. Szabó amúgy több nyilatkozatában leszögezte: a posta még nem áll készen az értéktőzsdén való megjelenésre.

Bársonyszékben

"Nagy teherbírású, sikeres menedzser, aki otthon van az infrastruktúrában is, nem lehet megvezetni, a frakció pedig a magáénak érzi" - magyarázta egy, a kormányfőhöz közeli forrásunk, miként esett Gyurcsány Ferenc választása Szabó Pálra a kisebbségi kabinet megalakításakor. Elsősorban a sztrájkok kezelését, a közlekedési szakszervezetek pacifikálását várják az új minisztertől, aki az elmúlt hetekben hozta is a formáját: gyorsan megegyezett az üzemanyagárak emelkedése miatt elégedetlenkedő fuvarozókkal.

Bár kompromisszumkereső ember, Szabó tárgyalási stílusa semmiképpen nem nevezhető bársonyosnak. Még le sem zárult a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szétbontása, több szakember távozott a tárcától. Kitették a szűrét a bicikliutakkal foglalkozó - és az útépítési pénzekre rálátó - kormánybiztosnak (lásd: "Az elején sokat kóvályogtam a folyósokon", Magyar Narancs, 2008. július 3.). Megszüntették a MÁV orra alá sok borsot törő, a figyelmet a vasútnál tapasztalható visszaélésekre felhívó Magyar Vasúti Hivatalt (MVH) (lásd: A kis vonatrablás, Magyar Narancs, 2008. június 12.). Szabó 2007 februárja óta tagja a MÁV Zrt. igazgatóságának. Jelen pályaképhez adott interjújában a miniszter többször kifejtette: Antal Dánielt, az MVH vezetőjét rendkívül nehéz embernek tartja, akivel nem lehet tárgyalni, mert nem látja a "magyar valóságot".

A tavaszi kormányátalakítás legmeglepőbb fordulata Puch László volt MSZP-pénztárnok kinevezése közlekedési államtitkárnak. Puch a különféle útépítések ügyében lobbizva az elmúlt években többször konfrontálódott a tárca korábbi, SZDSZ-es vezetésével. Kérdés, hogy új főnöke mennyiben tudja majd kordában tartani a párt egyik legbefolyásosabb szürke eminenciását. "Garantálom, hogy semmilyen botrány nem lesz" - mondta a Narancsnak a közlekedési miniszter.

A Motim-sztori

Gyurcsány Ferenc cége, az Altus Rt. két hungalus vállalat privatizációjában vett részt közvetlenül. A Balassagyarmati Fémipari (BFI) Kft. értékesítésére kiírt első pályázat 1995 elején érdeklődő hiányában sikertelen volt. A második tendert májusban írták ki, a Hungalu irányítását júniusban átvevő Szabó már csak levezette a cég magánosítását. A 2005-ben Szijjártó Péter (Fidesz) vezette vizsgálóbizottság - az említett fb-jelentésre hivatkozva - legfőképp az alacsony árat kifogásolta. Az Altus és konzorciumi partnere 46 millió forintot fizetett a társaság 287 milliós névértékű üzletrészéért, aminek tényleges vagyonértéke 95 millió volt. A cég vállalta a Hungalukerrel szemben fennálló tartozások és az ötvenmilliós hitel visszafizetését, továbbá, hogy öt évig 80 embernél többet nem bocsát el. A BFI pár évvel később elveszítette a német megrendelőit, válságos helyzetbe került, és tulajdonosa 2001-ben eladta.

A miniszterelnök részvénytársasága 1995-96 fordulóján szerezte meg a GPS Kft.-vel alkotott konzorciumban a Magyaróvári Timföld és Műkorund (Motim) Kft. 90 százalékát. Vetélytársa, a Pausits Kft. eleve hibás pályázatot adott be, ám miután pótolta a hiányosságokat, versenyben maradhatott - az fb szerint szabálytalanul. A győztes a 987,9 milliós névértékű üzletrészért 540 millió forintot ígért, de magára vállalta a cég 928 milliós hitelét, egy hárommilliárdos beruházást, valamint a környezeti károk tíz éven belüli helyreállítását. Az fb főképp azt kifogásolta, hogy a kötelezettségekhez sem szankció, sem garancia biztosítása nem társult. Valójában az Altus helyett a tulajdonába került Motim vállalt készfizető kezességet és biztosított egy 100 milliós jelzálogot. Az fb vizsgálata szerint "a további tárgyalások eredményeként a Hungalu Rt. menedzsmentje elérte, hogy a nyertes a megajánlott vételárat 705 millióra emelte". Az észak-dunántúli zöldhatóság igazgatója, Gerencsér Tivadar lapunkhoz eljuttatott levelében úgy nyilatkozott: "A kármentesítési tevékenységet a Motim az 1996-ban készített, környezetvédelmi felügyelőségünk által jóváhagyott ütemterv alapján végezte. Az ellenőrzést a felügyelőség minden évben elvégezte, a környezetvédelmi problémák megoldása időarányosan és ütemezetten haladt."

A privatizációs ügylet furcsaságát az adta, hogy a timföldgyár menedzsmentje megvásárolta az Altustól a GPS Kft.-t. Következő lépésben a még állami tulajdonban lévő Motim részesedést szerzett a GPS-ben, majd a kft. törzstőkéjét 340 millióval megemelte. Ezek után az Altus-GPS konzorciumnak a Motim vételárának nagy részét (700 millió forintot) az állami tulajdonban lévő MHB hitelezte. Az igazgatóság elnöke Apró Piroska, Gyurcsány jelenlegi anyósa, vezérigazgatója pedig Járai Zsigmond volt. A Motim a hitelt azóta kamatostul visszafizette.

Az ellenzék 2005-ben azt is kifogásolta, hogy Szabó Pál az értékesítés után beült a Motim felügyelőbizottságába. "A szerződésben rögzített feltétel volt, a vállalások betartása feletti ellenőrzést szolgálta, és mindössze hat hónapig tartott" - nyilatkozott a Narancsnak a miniszter. Az ágazati vertikalitás jegyében a Motim később 18 százalékos részesedést szerzett a Bakonyi Bauxitbánya Kft.-ben, majd 1997-ben a székesfehérvári Magyar Alumínium Rt.-vel konzorciumban 202 millió forintért megvette a Hungaluker Kft. 95 százalékát. Ma a Motim a Gyurcsány-birodalom zászlóshajója.

Működési zavarok

Valósággal összeomlott a kézbesítés a Magyar Posta új, modern gépekkel felszerelt budaörsi logisztikai központja üzembe állításakor - amit a vezetőség a rosszul, hibásan megcímzett küldeményekre vezetett vissza. A postaládák 1,6 milliárdos cseréje ellen a városvédők tiltakoztak, idén pedig az 1,1 milliárdos biciklibeszerzési botrány tépázta a posta tekintélyét. A HVG kiderítette, hogy a posta egy pécsi középvezetője hónapokkal a tenderkiírás előtt tárgyalt a későbbi győztes Cronopont Kft. szlovén beszállítóival. Az információ nyilvánosságra kerülése után a cég vezetése vizsgálatot rendelt el, majd a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult, a pécsi munkatársat pedig kirúgták. Furcsa, hogy néhány napja a Cronopont már arról értesítette a postát, hogy nem képes teljesíteni az időközben megkötött szerződést, így a részvénytársaság a múlt héten elállt a kontraktustól - mindez azután történt, hogy a KDB jelezte: a késedelem miatt nem vizsgálhatja a Magyar Posta kérelmét.

A jobboldali sajtó sokat foglalkozott a székházeladással, azzal vádolva a posta menedzsmentjét, hogy áron alul értékesítette a Moszkva téri központot, majd havi 400 ezer euróért béreltek irodákat az Árpád híd melletti Gateway Business Centerben. Tény: a székházra kétfordulós pályázatot írtak ki, és a 16 érdeklődő közül a legjobb ajánlatot díjazták. "Öt pályázó volt, ez volt a legolcsóbb, az árban benne van a teljes informatikai szolgáltatás. Ne feledjük: öt helyről jöttünk ide" - elemezte az irodabérlés részleteit a Narancsnak Csáki.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.