Tüntetéssel kezdték a tanévet a Madáchban

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 2.

Belpol

Diákok, szülők, volt diákok álltak ki az iskola elé a rendhagyó tanévnyitóra. 

Szeptember 2-án, a 2024/25-ös tanév első napján hétfő reggel 7:30-ra hirdettek békés tüntetést a budapesti Madách Imre Gimnázium épülete elé volt diákok, valamint széleskörű szolidaritási kampányra hívták az ország oktatási intézményeit, szakszervezeteit és minden állampolgárt, akinek fontos a szabad oktatás.

Mint ismert, Mészáros Csaba igazgatót a múlt héten mentette fel a Belügyminisztérium azonnali hatállyal a pozíciójából azután, hogy a budapesti gimnázium nevelőtestülete az intézmény honlapján tájékoztatta a szülőket és a tanulókat arról, hogy a minisztérium rendelkezésével szemben a digitális eszközöket nem fogják elvenni a tanítás előtt a diákoktól. Az igazgató felmentése miatt még aznap este több százan tüntettek az iskolánál, az igazgató pedig később közölte, hogy az őt felmentő köznevelési államtitkárnak, Maruzsa Zoltánnak – akinek gyerekei egyébként a gimnáziumba járnak – egészen addig nem volt baja az iskola intézkedésével, hogy az hír lett volna a médiában, ezután lépett csak. 

A hvg.hu beszámolója szerint a hétfő reggeli tüntetésen a gimnázium utcáját a rendőrség lezárta, a diákok a szervezők kérésének megfelelően fehér ünneplő helyett színes, madáchos pólóban érkeztnek a rendhagyó tanévnyitóra, többen feliratos táblákat is készítettek. A gimnázium bejáratához két molinót feszítettek ki, az egyiken "Hol oly sokat csatáztam hasztalan, csatázzam újra és boldog leszek", a másikon "Itt állok, mást nem tehetek" volt olvasható – ez utóbbival kezdte az eseményekre reagáló Facebook-bejegyzését a felmentett igazgató. Mészáros egyébként az iskola tanára marad. 

A tüntetésen Vízi Dávid színművész olvasta fel Ady Endre Ifjú szívekben élek című versét, előtte több volt diák is felszólalt, akik elutasították Mészáros Csaba elmozdítását, arról beszéltek, hogy kiállnak a Madách Imre Gimnázium szellemisége mellett. 

A szavalat után két korábbi igazgatóhelyettestől olvastak fel idézeteket a gimnáziumhoz kötődő emlékeikről, majd volt diákok, a tüntetés szervezői köszönték meg a tanároknak, hogy ebben "az embert próbáló helyzetben is megmaradnak embernek és pedagógusnak".

Egy fiatal pedagógus a tantestület nyilatkozatát olvasta fel, amelyben leszögezték, hogy a pedagógusok számára továbbra is a diákjaik a legfontosabbak, és hogy szerintük Mészáros Csaba igazgató jogszerűen járt el, amikor engedélyezte, hogy használják a mobiltelefonokat az iskolában. „Meg kell őrizniük a Madáchot olyannak, amilyen Mészáros Csaba 24 éves munkája alatt lett” – emelte ki.

A reggeli tüntetésnek mindössze 25-30 perc után vége lett, a diákokat arra kérték, menjenek be az évnyitóra. A vonulókhoz több szülő is csatlakozott, miközben azt skandálták, hogy "itt állok és mást nem tehetek". Miközben a diákok lassan bevonultak az épületbe, a rendezők bejátszották Mácsai Pál üzenetét, aki sajnálta, hogy nem tudott jelen lenni, de megerősítette a diákokat abban, hogy igazuk van. 

A diákok bevonulása közben egy felszólaló elszavalta Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című versét is, majd egy volt diák arról beszélt, hogy szerinte az "ösztönös liberalizmus öröklődik nemzedékről nemzedékre a Madáchban". Az egyik felszólalásban szóba került Iványi Gábor is, miután az általa vezetett Magyar Evangéliumi Testvérközösség több intézményének is bevonták a működési engedélyét az idén, majd többen közös emlékeket elevenítettek fel a felmentett igazgatóval. A tüntetés végén színészek olvasták fel diákok üzeneteit.

Délután hat órakor újabb tüntetést tartanak, azonban azt már nem a Madách, hanem a Belügyminisztérium épülete előtt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.