Vargabetűk az autópálya-beruházásban: Több követ fújnak

  • Csák Csongor
  • 2001. május 10.

Belpol

Az eddig "felfedezett" háromból (Tállya, Recsk, Sárospatak) ugyanis kettő francia kézben van, márpedig a kormány a sztrádaberuházás kapcsán kimondottan a hazai vállalkozókat akarja előnyben részesíteni. Így nem csoda, hogy a magyar tulajdonban lévő sárospataki bánya támogatást kap a szükséges termelőkapacitások kiépítéséhez.
Az eddig "felfedezett" háromból (Tállya, Recsk, Sárospatak) ugyanis kettő francia kézben van, márpedig a kormány a sztrádaberuházás kapcsán kimondottan a hazai vállalkozókat akarja előnyben részesíteni. Így nem csoda, hogy a magyar tulajdonban lévő sárospataki bánya támogatást kap a szükséges termelőkapacitások kiépítéséhez. A két másikat üzemeltető francia Colas a negatív megkülönböztetés dacára is hajlandó zúzalékot szállítani, noha a sárospataki termelés felfutásával párhuzamosan a konzorcium egyre kisebb mennyiségekre tart igényt Tállyáról és Recskről. Amikor a mostani kormány úgy döntött, hogy az M3-as autópálya új, Füzesabony és Polgár közötti szakaszának építése "zárt ajtók mögött" zajlik majd, egyben azt is elhatározta, hogy a beruházásba elsősorban magyar tulajdonú vállalatokat von be. A szintén hazai kezekben lévő cégekből, a Vegyépszer Rt.-ből és a Betonút Szolgáltató és Építőipari Rt.-ből álló Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) ebben a szellemben látott munkához - hosszas készülődést követően - tavaly szeptemberben. A kivitelezés kezdeti fázisaiban ez a fajta toborzás nem okozott gondot. Sík terepről lévén szó, a földművekhez szükséges talaj jellemzően nem helyből, hanem az anyagnyerő helyekről származik, a MAK a töltésföldet és a homokos kavicsot is magyar érdekeltségű cégektől vásárolja.

Csak tiszta forrásból

Más a helyzet a hagyományos pályaburkolatok alapanyagául szolgáló zúzottkővel. A megfelelő minőségű követ kitermelni, azt feldolgozni képes kőbányákon ugyanis külföldi tulajdonosok, a Colas, a Bazalt AG és a Bauholding osztoznak (ennek oka többek szerint az, hogy a korábbi sztrádaépítésekben részt vevő cégek a kilencvenes években bevásároltak, arra játszva, hogy szolgálataikra minden kormány igényt tart a gyorsforgalmi úthálózat szükségszerű fejlesztésében). Az aszfalt alapanyagaként felhasznált kőzúzaléknál - különösen az autópálya felületének kialakításánál - elsődleges szempont a minőség. Mivel a sztráda építési költségeinek mintegy hatodát emészti fel a hozzávalók fuvarozása, a munkaterület és a bánya közötti távolság sem elhanyagolható szempont. Az M3-as új szakaszánál hamar kiderült: viszonylag közelről két francia tulajdonú bányából, Recskről és Tállyáról lehetne megfelelő minőségű zúzalékot szállítani. A pályaszakasz építésének folyamatosságára ügyelő, ugyanakkor a hazai szereplők kiválasztására ösztönzött MAK úgy kezdett tárgyalni a Colasszal, hogy közben lázasan kutatott magyar tulajdonú bányák után. A rossz nyelvek szerint a sztrádaépítés új fázisából kimaradt gall cég sértődöttségében eleinte nem volt hajlandó szóba állni a konzorciummal, s azt követően vált engedékenyebbé, hogy a Budapest Sportcsarnok újjáépítésére kiírt pályázatot a Bouygues nyerte: a Colast az elmúlt év közepe óta szinte kizárólagosan tulajdonló francia társaság nem kis meglepetésre a Nemzeti Színház építésén szorgoskodó Arcadom Rt.-t is megelőzte.

A továbbiakban a Colas elképesztő rugalmasságról tett tanúbizonyságot. Meg nem erősített információink szerint a MAK-nak sikerül elérnie, hogy a recski és tállyai bányákból annyi követ vásárolhat, amennyit a magyar tulajdonú bányákból nem tud beszállíttatni. Minél nagyobb mennyiség származik tehát "hazai forrásból", annál kevesebbet vesznek meg a Colastól. A konzorcium akkor sem sülhet fel, ha a végén mégsem talál magyar bányákat, hiszen a várhatóan július végén, augusztus elején jelentkező igényeket (az aszfaltozás kezdete nagyban függ a töltések konszolidációjától, "beérésétől") a francia cég két bányája is győzi szusszal. A Colasszal már tisztázódtak a feltételek - mondta a Magyar Narancsnak Turgyán Tamás, a MAK szóvivője, aki azt is megerősítette, hogy a konzorcium továbbra is keresi a magyar tulajdonú, megfelelő minőségű követ kitermelni és feldolgozni képes bányákat.

Kőzetminták

Ezek közül egyelőre egyet sikerült megtalálni, amit a Zemplénkő Kft. tart fenn a sárospataki Páncélhegyen. Itt a jó - egyes vélemények szerint a tállyainál és a recskinél lényegesen jobb - minőségű kőzet rendelkezésre áll, a gond az, hogy a kitermelés tárgyi feltételei nem adottak. (A kellő kőzetfizikai tulajdonságokkal bíró kő akkor válik valódi nyersanyaggá, ha azt a megfelelő minőségű zúzalékot a szükséges mennyiségben biztosító gépeken dolgozzák fel). Az infrastruktúra kiépítéséhez a MAK egyik tagja, a Vegyépszer járul hozzá, százmillió forint nagyságrendű hitelt nyújtva a Zemplénkőnek, aminek fedezete a páncélhegyi bánya. Mivel a Vegyépszer nem bank, egyesek tudni vélték, hogy valójában az egész beruházás finanszírozásáért felelős Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a hitelező. A Zemplénkő egyik tulajdonosa és ügyvezetője, Pifka Zoltán határozottan cáfolta, hogy tárgyalt volna az MFB-vel, az ügylet részleteit azonban nem kívánta felfedni. Megfigyelők elképzelhetőnek nevezték, hogy a Vegyépszer megvásárolja a bányához szükséges berendezéseket, és azokat valamilyen formában bérbe adja a működtetőnek. Szerintük ezzel a reménybeli beszállító módfelett kiszolgáltatottá válik, amennyiben a kölcsön törlesztéséhez - egyéb források híján - szüksége van az autópálya-szerződésre. Azaz a Vegyépszeren múlik, vissza tudja-e fizetni a hitelt.

Pifka úgy véli, sportszerű versengésben jutott a konzorcium megbízásához (ami egyelőre egy beszállítói szerződés lehetősége, hiszen a végleges megállapodás még nem született meg), legfeljebb a hazai pálya jó értelemben vett előnyeit élvezte. Bár a páncélhegyi bánya mintegy húsz kilométerrel esik távolabb az épülő szakasztól, mint a Colas létesítményei (Recsk cirka 40-50 kilométerre található Füzesabonytól, míg Tállya úgy 50-60 kilométerre van Polgártól), a fő kérdés az, hogy mennyit kóstál a kő. Pifka szerint egy megfelelő ajánlat esetén a megrendelő akár a távolsággal arányosan emelkedő fuvardíjjal együtt is jól járhat. Arra a kérdésre, hogy egy hasonló volumenű megbízás nem haladja-e meg a páncélhegyi bányát működtető, nem nagy múltú - tavaly ősszel alapított - Zemplénkő erejét, Pifka azt válaszolta: az indulást több tényező is késleltette. A kitermeléshez szükséges környezetvédelmi engedélyre például két évet várt, a bányászati joghoz szükséges utolsó hivatalos jóváhagyást 1999 szeptemberében kapta meg (lásd Páncélhegyi beszéd című írásunkat).

A bányászatban szerzett eddigi gyakorlata (a vállalkozó hét éve működteti Nagylócon a zsunypusztai kőbányát) ugyanakkor azt mutatta, hogy a termelés megkezdése előtt fel kell mérni a terepet, ismeretséget kell kötni a potenciális vevőkkel, s a tapasztalatokat leszűrve lehet hozzálátni az alapok építéséhez, a gépek beszerzéséhez - mindazokhoz a feladatokhoz, amelyek a sárospataki bányában jelenleg napirenden vannak. Pifka szerint két hónap múlva "tip-top" lesz a páncélhegyi bánya, készen a nyár végi hajrára.

A további magyar tulajdonú bányák felhajtását nehezíti a kínálat szűkössége, az új bánya megnyitása pedig drága mulatság (a költségek a félmilliárd forintot is meghaladhatják), nem beszélve a procedúra során felmerülő engedélykérelmek garmadáról, amelyek elbírálása hosszú hónapokat, nemritkán éveket vesz igénybe. Bár lapértesülések szerint a sztrádaépítés kapcsán elképzelhető lenne az eljárás felgyorsítása, ezzel a lehetőséggel a MAK nem akar élni - tudtuk meg a konzorcium szóvivőjétől. Szakértők szerint a "magyarítás" kézenfekvő módjául kínálkozik a térség külföldi tulajdonú bányái közül néhánynak a megvásárlása hazai cégek, vállalkozók révén. Egy, a neve elhallgatását kérő forrásunk úgy vélte: a MAK is felismerte, hogy ezen a téren nagyobb a mozgástere, ráadásul a teljes beruházás 61 milliárd forintos fővállalkozói díjában "vannak tartalékok az előre nem látható problémák kiküszöbölésére".

Csák Csongor

Páncélhegyi beszéd

A sárospataki páncélhegyi bánya jelenlegi tulajdonosa szerint érintetlen területnek számít. A két világháború közötti években megpróbálkoztak ugyan kézi fejtéssel, de a kő annyira keménynek bizonyult (állítólag ebből ered a hegy neve is), hogy felhagytak a kísérletezgetéssel. Pifka Zoltán úgy tudja, azóta itt nem folytattak bányászati tevékenységet, csak a "szomszédban", ahol a Colas üzemeltet egy kimerülőfélben lévő bányát.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."