Borsot törhetnek Orbán Viktor orra alá Európa új üdvöskéi

  • B. Papp Máté
  • 2019. június 19.

Belpol

Hiába támadta a kampányban a Fidesz a klímaváltozást, Európában zöld áttörést történt: ha az ökopolitikusok a továbbiakban ügyesen keverik a kártyát, az sokba kerülhet a magyar kormánynak.

„Mintegy 10 évünk van cselekedni azért, hogy elkerüljük a klímaválság katasztrofális hatásait. Az embersiég jövője forog kockán: ha nincs tiszta ivóvizünk, tiszta levegőnk, termőtalajunk, akkor a pénz és a hatalom se ér sokat” – mondta a Narancs.hu kérdésére Hunyadi Réka, a Greenpeace Magyarország kommunikációs vezetője.

Most úgy fest, Európa kezdi érteni, mivel állunk szemben.

Elszámolta magát

A magyar miniszterelnök az európai parlamenti (EP) választások előtt szélsőjobboldali fordulattal számolt, az áttörés azonban elmaradt: a Néppárt és a szocdemek jelentősen meggyengültek, a liberálisok felfutottak, az Orbán által áhított változás pedig nem állt be.

Európa ellenáll a nacionalistáknak - Az EP-választások 5 legfontosabb tanulsága

Elmaradt a szélsőjobboldali áttörés, szélesebb kormányzó koalíció jöhet a következő EP-ben. Hétfő hajnalra az Európai Parlament honlapján megjelent a 28 tagállamból beérkező eredményekre és becslésekre alapuló összeurópai mandátumkalkuláció. Bár több országból még csak exit poll adatok vagy előzetes eredmények vannak, a trendek jól kirajzolódnak. Íme, a választások 5 legfontosabb tanulsága: 1.

Ugyanakkor a 2019-es EP-választások vitathatatlan meglepetését a zöldek hozták:

közel 20 mandátummal gyűjtött többet az Európai Zöld Párt 2014-hez képest,

ezáltal a tagjainak a száma másfélszeresére nőtt. Magyarán ők lettek a mérleg nyelve, nem pedig az a szélesőjobbos csoport, amelytől a magyar miniszterelnök azt várta, a közeljövőben megugró számarányuknak köszönhetően majd befolyásolni tudják a Parlament, közvetve a Bizottság működését.

A holland Bas Eickhout, az Európai Zöldek (EGP) csúcsjelöltje .

A holland Bas Eickhout, az Európai Zöldek csúcsjelöltje – ügyesen kampányolt.

Fotó: Balogh Zoltán/MTI

Orbánnak meg kell húznia magát

Persze az Európai Parlamentben kialakuló koalíciók nem örök életűek. „A 2014-2019–es ciklus első felében egy kereszténydemokrata-szocialista koalíció működött, ami az EP-elnök-választás kimenetele miatt megbomlott (a néppárti Antonio Tajani került a szervezet élére - a szerk.), és a kereszténydemokratákhoz, a szélsőjobboldalhoz, valamint a liberálisokhoz került az irányítás”  – elemezte a helyzetet Jávor Benedek.

A korábbi EP-képviselő szerint az a kérdés, hogy a pártok létre akarnak-e hozni egy stabil „Európa–párti” többséget. Ez folyamatos egyeztetéseket vonhat maga után, ráadásul úgy néz ki, hogy a Néppárt - amelynek a Fidesz jelenleg még tagja -  szembehelyezkedik a szélsőjobboldallal, így ők is fontos szerepet láthatnak a zöldekben.

„Magyarországon komoly ellentétek fennállása esetén, szakpolitikai törésvonalak mentén is létrejöhetnek megállapodások. Például az LMP úgy közeledett ideológiailag a Jobbikhoz, hogy a zöldek legfontosabb témájában – Paks II. kérdésében – ellentétes álláspontot követett. Ez az Európai Parlamentben elképzelhetetlen, ezért, ha a relatív többség megszerzéséhez szerepet szánnak a nagypártok a zöldeknek, akkor a liberálisoknak és a kereszténydemokratáknak is engedniük kell olyan területeken, mint például a glifozát (totális gyomirtó, a zöldek ellenzik a forgalmazását, mert egyes bíróságok szerint rákkeltő - a szerk.) szabályozásának újratárgyalása” – fogalmazott Vasali Zoltán politológus.

Glifozát: szigorúbb szabályok jöhetnek, aminek mi nem biztos, hogy örülni fogunk (Képünk illusztráció)

Glifozát: szigorúbb szabályok jöhetnek, aminek a magyar kormány nem biztos, hogy örülni fog (Képünk illusztráció)

Fotó: Pixabay.com

„Magyar szempontból ez azért érdekes, mert ez a négy szereplős koalíció nem biztos, hogy fog működni a Fidesszel – ezt Emmanuel Macron is kizárta (a közelmúltban a francia elnök bejelentette, hogy az ALDE-vel közös frakciót hoz létre Renew Europe néven - a szerk.), de a zöldek és a szocdemek sem fognak kooperálni a magyar kormánypárttal” – mutatott rá Jávor Benedek. Tehát komoly veszély fenyegeti a Fideszt, hiába tesz meg lépéseket azért, hogy ne dobják ki a pártcsaládból.

Az is fontos, hogy ki lesz az Európai Bizottság elnöke: Vasali úgy látja, Weber esetében nem tudjuk, hogy miképpen képviselné a zöld álláspontot, Timmermans pedig „zöldebbnek akar tűnni”, viszont egyikőjük sem testesíti meg az Európai Zöld Párt által elvárt ökopolitikai minimumot. Simai Mihály, a Magyar ENSZ Társaság elnöke hasonlóan értékelt a kérdésben, viszont szerinte a jogállamiság tekintetében következetes mindkét csúcsjelölt, ami a zöldeknek is fontos.

„Az Európai Unió lelkiismerete”

Ha megköttetik egy nagykoalíció, akkor az sok személyi változást hozhat: Vasali Zoltán szerint az eddigi környezetvédelmi– és klímabiztosok súlytalan politikusok voltak, ami módosulhat.

Az uniós döntéshozatal sokat fejlődhet, mert a többség kialakításához magasabb feltételeket szabhatnak az ökopolitikusok: „egy horizontális eltolódás alakul ki, például a klímaváltozás, a biodiverzitás pusztulásának csökkentése, illetve a víz- és levegőminőség kérdésében” – fogalmazott Jávor Benedek.

A zöldek a parlament vezetésébe az eddiginél nagyobb beleszólást kérhetnek: továbbra is lehet zöld alelnök az EP–ben, a zöld képviselők által irányított új bizottságok, delegációk pedig a napirendi pontokat befolyásolhatják.

„Az Európai Zöld Pártnak azokon a területeken érdemes pozíciót szereznie, ahol a zöld agenda érvényesítése fontos: ilyen a közlekedési, a mezőgazdasági és a regionális bizottság. Személy szerint örülnék egy zöld költségvetési bizottságnak, illetve ha az uniós források ellenőrzésében nagyobb szerepet kapnának” – mondta Jávor.

Simai Mihály szerint az oktatási bizottságban való jelenlét sem elhanyagolható az eredményes szemléletformálás kialakítása és kommunikálása végett. „Vannak kulcs témakörök: ilyen a rendelkezésre álló víz mennyisége, annak a tisztasága, ami befolyásolja a mezőgazdaságot és a városok jólétét is. Ezen kívül foglalkozni kell a gazdasági versenytémákkal és a kutatás – fejlesztéssel is” – szögezte le.

Ami talán a legfontosabb, hogy az Európai Parlament rendszeresen bátrabb, progresszívabb álláspontra helyezkedik, mint a tagállamok kormányaiból álló Európai Tanács. „Mivel nem nemzeti frakciókból, hanem összeurópai politikai csoportokból tevődik össze, kevésbé kötik a tagállamokat a gazdasági és versenyképességi kényszerek. Környezetvédelmi- és klímaügyekben az Európai Parlament ezért gyakran az «Európai Unió lelkiismereteként» működik. Így volt például a tavaly decemberi ENSZ–klímacsúcsot követően, amikor a parlament határozatban sürgette, hogy az unió fokozza erőfeszítéseit a Párizsi Egyezmény szigorúbb, ambiciózusabb céljának elérése érdekében” – fogalmazott Hunyadi Réka, a Greenpeace munkatársa.

De mit jelent ez a Fideszre és a magyar kormányra nézve?

Orbán Viktor és Semjén Zsolt, miniszterelnök és a helyettese május 27-én. Hiába mondják, nem úgy alakult a választás, ahogyan szerették volna.

Orbán Viktor és Semjén Zsolt, miniszterelnök és a helyettese május 27-én, egy nappal az EP-választás után. Hiába mondják, nem úgy alakult a matek, ahogyan azt szerették volna.

Fotó: Balogh Zoltán/MTI

Nincs több kummantás

Ha minden lehetséges tényező a zöldeknek kedvez, az egy olyan Európai Parlamentet eredményezhet, amely a magyar kormány politikáját jelentősen befolyásolhatja:

Orbán nem veheti félvállról a környezetvédelemet.

„Ha növeljük a megújulási célkitűzéseinket, akkor ebből Magyarországnak is ki kell vennie a részét” – mondta Jávor Benedek. Hozzátette, az agrárfinanszírozási rendszer eddig terület-termelés alapon működött, azonban az unió a jövőben agrárökológiai programokat fog támogatni.

„Nyilván ez éles kormányzati kiállást fog kiváltani, nem véletlenül «lopták el» a Fidesz-oligarchák az állami tulajdonú földeket – eleve a támogatásokra akarták rátenni a kezüket. Az új ciklusban viszont nem lesz elég valami egyszerű dolgot – mondjuk kukoricát – termelniük, hogy megkapják a pénzeket: el kell mozdulniuk a fenntarthatóság irányába, tényleges agrárökológiai tevékenységet kell végezniük, így viszont a korábbi modellnek befellegzet” – mondta.

Simai szerint sokkal szigorúbban kell az intézményeket működtetni, hiszen például, ami a város szemétkezelés területén történt, az „borzalmas”: „lehet, a kormány fontosabbnak tartja a stadionok építését, de a lakosság nem biztos, hogy ezt az irányt támogatja” – fogalmazott.

Ellentmondást nem tűrő államosítás, felszívódó milliárdok, káosz: utánajártunk, miért van tele az ország a szétszórt szeméttel

Hegyekben áll az újrahasznosítható hulladék a telepeken, és ha nem sikerül értékesíteni, akkor füstként és hamuként végzik. A kormány azonban a környezetvédelem miatt létrehozott termékdíjból befolyt tízmilliárdokat más területeken költi el. Nyolcmillió tonna műanyag-csomagolást termelt 2017-ben 30 multinacionális vállalat, közülük csak egy, a Coca-Cola összesen hárommillió tonnáért volt felelős.

Hangsúlyozta, a folyók és a talajvíz minősége, a légszennyezés, a közlekedés is olyan klimatikus kérdések, amelyekkel foglalkozni kell, ezen kívül nem biztos benne, hogy a rezsicsökkentéssel „rendbe tett” lakossági fűtés hatékonyságot váltott ki, lehet hogy épp ellenkezőleg: csak többet pazarol a magyar társadalom. Ezek a témák a jövőben jobban foglalkozhatják az uniós intézmények vezetőit.

„Nem lehet majd kettős mércét kiáltani, az Európai Bizottság valós számonkérést tud majd végrehajtani, ha a zöldek komolyabb jelenlétet mutatnak fel a parlamentben. Erősebb lesz a kényszer, és erősebb kontroll mellett kell a megmaradt regionális forrásokat elkölteni” – tette ehhez hozzá Vasali Zoltán.

Nem szép látvány (Képünk illusztráió)

Nem szép látvány (Képünk illusztráió)

Forrás: Unsplash.com

A jövőben is lenyúlhatja a pénzt a kormány

Jávor úgy látja, a magyar kormány vállalni fogja a konfliktusokat, ahogyan eddig is: 10 éve zajlik egy kötelezettségszegési eljárás Magyarország ellen légszennyezés miatt, az ügy az Európai Bíróság előtt van, mert a kormányzat az érintett területre nem a megfelelő mennyiségű forrást fordította.

Vasali hasonlóan vélekedik: mint tőle megtudtuk, a magyar kormány jelezte, ha a Európai Bizottság betiltaná a glifozátot, akkor 10 éves derogációt (a törvény hatályon kívül emelése) kér 500 000 hektárra. Ezen kívül megemlítette, hogy a hulladékgazdálkodás területén is vizsgálódik az intézmény, és a klímavállalásaink energiapolitikai vállalásainak meghatározásában is csúszásban vagyunk, úgyhogy várhatnak még ránk kemény viták.

Jávor Benedek szerint a kormány ökológiai szempontból pusztító álláspontot fog képviselni, ugyanakkor több uniós forrás lesz környezetvédelmi célokra, ami tovább színezi a történetet. „Már látom magam előtt, hogy miképpen fognak Mészáros Lőrincre biodiverzitás megőrzésével kapcsolatos tendereket szabni. Ráadásul a környezetvédelmi területek finanszírozását eddig is uniós forrásokból oldotta meg a kormány, ezért feltehetőleg az új Európai Parlament felállása nem fog jelentős változást hozni ebből a szempontból” – fogalmazott.

Nem lehet majd ennyivel letudni.

Nem lehet majd ennyivel „letudni.”

Forrás: Unsplash.com

Egyébként van egy érdekes oldala annak, ahogyan a kormány a kérdést kezelte az EP-választások előtt, ugyanis vezető kormányzati politikusok – például Kövér László – és fideszes lapok egyaránt kritizálták a klímaváltozás ellen tüntető tömegeket.

Vasali szerint a Fidesznél érzik, hogy a klímakérdésben van egy űr, ezért próbálták meg tematizálni a maguk módján, viszont ha tovább folytatják a támadást, az végső soron az ökopolitikusoknak lesz jó: „változik a dinamika, felpörögnek a viták, melyek eldöntötté teszik őket. Egyre jobban magukra fognak húzni olyan témákat, melyekben nehéz lesz a tudományos konszenzussal szemben érvelni egy nemzeti érdeknek beállított ökoszkeptikus politikai célkitűzést mellett.”

Van, amiben egyre csak távolodunk Európától. Pedig tényleg az utolsó órában vagyunk!

Amíg Európa-szerte megerősödtek a zöldek, nálunk megbukott az ökopolitika, a kormány pedig megtalálta új ellenségét. Van egy élvezeti cikk, amelynél mételyezőbbet nagyon nehéz találni - nem túlzás összehasonlítani a II. világháború alatt ledobott atombombák pusztító hatásával, hiszen évente sok milliónyi emberéletet követel.

(Borítóképünön: Orbán Viktor miniszterelnök (elöl) megérkezik az Országgyűlés plenáris ülésére 2019. május 27-én. Mögötte Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter. MTI/Balogh Zoltán)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.