Tanúvallomás irányított közbeszerzésekről

Zsebbe tenni

Belpol

A gyulai fideszes polgármester, Görgényi Ernő rágalmazási pert indított egykori párttársa és volt helyettese, Galbács Mihály ellen. Galbács a tavalyi önkormányzati kampányban korrupciót hányt Görgényi szemére, Görgényi az állítólagos hamis vád miatt támad vissza. Most egy írásbeli vallomás borzolja a kedélyeket.

„Akkor is (és jelenleg is) minden munkánál meg volt beszélve a szükséges visszaosztások összege. A Hódút Kft. és Duna Aszfalt Kft. korszakában az önkormányzati képviselők, műszaki vezetők kisebb pénzösszegeket kaptak (…). Pályázati munkák elnyerésénél a döntéshozó, vagy a szerződést aláíró személyt kellett 20–10 százalék körüli összeggel megfizetni, a szerződés aláírása után egyből” – egyebek mellett ez olvasható Mikó János volt építőipari művezető, termelésirányító, majd építésvezető írásos tanúvallomásában. Mikó beszámolója annak a büntetőpernek a része, amelyet Görgényi Ernő (Fidesz–KDNP) gyulai polgármester és két helybeli vállalkozó, Piskolty Tibor és Csizmadia Imre kezdeményezett a volt fideszes alpolgármester, Galbács Mihály ellen a Békéscsabai Járásbíróságon.

Mikó János 11 évet húzott le a Hódútnál, majd miután e céget 2008-ban felvásárolta a Duna Aszfalt, az utóbbinál három évet maradt. 2011-ben ment át a Laurus Duo Kft.-hez. Mikó néhány éve Nagy-Britanniában keresi a kenyerét. 2019-ben elindult Gyulán ellenzéki képviselőjelöltként, sikertelenül, feleségét pedig rendkívüli felmondással menesztették állásából (lásd: Szólni, ha mersz, Magyar Narancs, 2020. december 17.).

Galbács a 2019-es önkormányzati választáson a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) támogatásával indult polgármesterjelöltként, és a kampányban mintegy 14 ezer gyulai háztartásba juttatott el egy 23 oldalas anyagot. (A polgármester-választást elvesztette, de a városi képviselő-testület tagja lett.) Ebben irányított közbeszerzésekről, túlárazásokról, egy jól meghatározható vállalkozói kör és a gyulai városvezetés összefonódásáról írt. Galbács kimutatása szerint Piskolty Tibor építőipari cégei taroltak a helyi közbeszerzési pályázatokon, és az ágazatban szokatlanul magas, 16 százalékos nyereségrátával dolgoztak (lásd: Jókor, jó helyen, Magyar Narancs, 2020. július 16.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.