Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A szuverén úr

  • Balázs Zoltán
  • 2014. október 25.

Egotrip

Elterjedt nézet, hogy a központosításban, az állam feltétlen hozzáértésében, egységes akaratban, egyszemélyes döntéshozatalban való politikai hit szemben áll azzal a liberális felfogással, amely az egyének jogait, a saját életük fölötti végső kompetenciát, a sokféleséget tartja a jó politikai rend mércéjének.

A mai Magyarország egyik nemzetközileg is jelentősnek mondható vonása, hogy az elsőként említett felfogás tesztelésének élő laboratóriumává vált, s így a politikatudósok kiemelt figyelmére tarthat számot. A minap híre is ment, hogy Clinton volt amerikai elnök szükségképpen hevenyészve ugyan, de azért elég érthetően három főmodellre osztotta fel a földkerekség politikai rendszereit, amelyben Magyarország szinte önálló alkategóriaként szerepelt. Ugyancsak a hírek szerint maga a miniszterelnök sem tiltakozna az ellen, hogy országát új modellként mutassák be a kifutón a nagyérdemű közönségnek, bár természetesen nem elrettentőleg, hanem vonzólag.

Érdemes tehát futólag meggondolni, hogy a fenti tézis triviálisan igaz-e, vagy sem. Az a gyanúm, hogy nem. Ez elég rossz hír azoknak, akik abban a hiszemben rázzák az öklüket – jogos indulattal, ha szabad így fogalmazni –, hogy mindaz, ami történik államszervezetben, közigazgatásban, kormányzatban, ágazati bürokráciákban, komplett gazdasági szekto­rokban, vitathatatlanul ellentétes a modern egyenlőségelvű liberális alapvetéssel.

Az ellenérv magja voltaképpen roppant egyszerű, még azt sem állíthatom, hogy saját kútfőmből származik. Amikor annak idején (már vagy fél évszázada) John Rawls tolmácsolásában a kantiánus ihletésű erkölcsi egyenlőség eszméje politikai formulává alakult, s megszületett az azonos értékű individuumok erkölcsi köztársasága, amelyben az egyének alapos megfontolás után úgy döntenek, hogy köztársaságukban minden intézményt az igazságosság mércéjének és csak annak vetnek alá, akkor nem kellett sokáig várni a kritikusokra sem. Többen rámutattak ugyanis, hogy bár Rawls maga nagyon komolyan veszi az egyének elvi helyettesíthetetlenségét, vagyis azt, hogy senki helyett nem dönthet másvalaki, az elmélet sajnos pontosan ebbe az irányba lejt. Más szóval, ha mindenki végső soron ugyanúgy döntene, érett megfontolás után, akkor az egyének mégis csak helyettesíthetők egymással. Az egyenlőségelvű, vagyis az egyenlő erkölcsi értékű egyének köztársaságában mindenki ugyanazt akarja (például igazságosságot, méghozzá társadalmit). Ha pedig ez így van, akkor fölösleges bonyolult eljárásokkal bíbelődni a politikai alapdöntések meghozatalánál. Sőt, még tovább mehetünk: csupán egyetlen döntést kell meghozni, a többi részletkérdés. Természetesen maga Rawls alapjognak ­tekinti a döntéshozatalban való részvételt, a közügyekbe való beleszólást, de ez inkább csak szépségflastrom: ez a jog üres. Vagy inkább használhatatlan. Hiszen minden releváns társadalmi probléma megoldásának ugyanaz a kulcsa: az alapeszmének való megfelelés. Csak egyetlen teszt van, a megkülönböztetés tilalmának tesztje, azt pedig minden ép erkölcsi érzékű ember ugyanúgy használja, így tulajdonképpen fölösleges azon tépelődni, hogy bárki is másként gondolhatná, mint akárki.

Mármost nem muszáj az igazságosság minden mást megelőző mércéjében hinni. (Jobban meggondolva az igazságosság Rawlsnál tulajdonképpen méltányosság, ami eigentlich az érdemtől független egyenlő értékűség elve.) De pontosan azért, mert a valóság – az egalitárius liberalizmus szempontjából nézve sajnálatos módon – az, hogy elég sok, egymást kizáró mércében vagyunk hajlamosak hinni, egészen odáig, hogy egyetlen személy is hol ezt, hol azt rangsorolja vagy rangsorolná első helyre, ezeket a konfliktusokat politikai módon meg kell oldani. Az egalitarizmus befolyásának következtében azonban a politikai megoldás még a magát büszkén illiberálisnak nevező politikai rendszerben is egalitárius. Ne eszmékkel, eszmei vitákkal vesztegessük az időt, hanem bízzuk arra, akiben bízunk, hogy megmondja, hogy mi a végső mérce. A leghelyesebb, ha magában a népben mint szuverén úrban bízunk meg, hiszen az mi magunk vagyunk. A nép pedig a maga fölülmúlhatatlan morális képességénél fogva a leghelyesebb döntést hozza meg azzal és akkor, amikor vezetőt választ, aki az érdemi megfontolást mindenki helyett, de mindenki nevében és bárkit helyettesítve elvégzi. Bármennyire is parodisztikusan hangzik, de a miniszterelnök nem minden liberális megalapozás nélkül gondolhatja, hogy untig elég, ha az országban ő gondolkozik. A jól bejáratott egalitá­rius liberális politikai rend végső értelme ugyanis ugyanez: megkímélni az érdemi, fájdalmas, tragikus vitáktól és azok következményeitől a közönséget.

Számtalan példát lehetne felhozni arra, hogy az egalitárius felfogás hogyan vezet unalmas egyhangúsággal oda, hogy az embert legjobban feszítő és kínzó dilemmákra ugyanazt a megoldást, vagyis a megoldást kínálja (ti. hogy fogadd el az egyenlőség eszméjét). Nem is lehet csodálni, hogy megfelelő és használható, az egalitarizmus ellen ható szerek és intézmények nélkül, ha a politikai konstelláció lehetővé teszi, nagyon is könnyen bekövetkezhet, hogy az áldatlan és valóban szó szerint sehová sem vezető állásfoglalásokba, buzdításokba, kérlelhetetlen hangvételű nyilatkozatokba belefáradva a nép egyszer csak úgy dönt, hogy komolyan veszi az egalitarizmus alaptételét, s hobbesi hangulatában megválasztja azt, aki úgyis azt gondolja majd, amit bárki más gondolna.

A helyzet az, hogy Magyarországon valóban kísérlet zajlik: kifogástalan egalitárius liberális módszerekkel építik fel a régi vágású, konzervatív szabadelvűek rémállamát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.