Sándor Judit:Testbeszéd

Lehet-e gyógyítani a szerelmet?

  • Sándor Judit
  • 2014. november 1.

Egotrip

Juliusz Machulski Szexmisszió c. 1984-es filmjében, ami egy biotechnológiai módszerekkel férfitlanított, föld alatti városban játszódik, az egyenruhába bújtatott nők időnként egy tablettát vesznek be, hogy fölöslegesnek ítélt nemi vágyaikat elfojtsák.

Manapság már nem csak sci-fikben bukkan fel a károsnak ítélt szerelmi vágy vagy épp a szerelmi bánat, az érzelmi veszteség orvosi kezelése. Az ötletet támogatók úgy érvelnek: ha a szülés, a reprodukció medikalizált, akkor miért ne lehetne a vágy vagy akár a reménytelen szerelem is gyógyítható? Az ellenzők erre így felelnek: nemcsak a világirodalom lenne szegényebb a szerelmi bánat költészete nélkül, és nemcsak kevésbé értékelnénk, amikor boldogok vagyunk (hiszen a boldogság csak egy pirulányira lesz tőlünk), de súlyos mellékhatásokkal is számolnunk kéne.

Az idegtudományok fejlődésével egyre többet tudunk meg a központi idegrendszerben lejátszódó folyamatokról; köztük a szerelem, a vágy központjairól, s ezen érzelmi folyamatok biokémiai, neurológiai, hormonális összetevőiről is. E belső történéseket mind jobban értjük, egyre inkább képesek vagyunk ezek pontos leírására, láttatására – de esetenként már a beavatkozásra, a hatások tompítására vagy a kellemetlen emlékek törlésére is. Márpedig az egyik legfájóbb lelki seb a szerelem tárgyának elvesztése, amely akár hónapokig, évekig hátráltatja az érintettet a munkájában és társas kapcsolataiban. Ezért talán nincs is olyan ember, aki ne álmodna a csodapiruláról, ami egy csapásra megszabadítaná e szenvedéstől.

De vajon etikailag elfogadható-e az érzelmeket, a vonzódást, a vágyat kezelni – még ha ez a vonzalom fájdalmat is okoz? Szabad-e megakadályozni a kialakulását, vagy legalább csökkenteni személyiségkárosító hatásait? Még ennél is indokolhatóbb lenne, ha a kóros függést tudnánk gyógyítani – például azok esetében, akiknek a választottja lelki vagy testi bántalmazó, mégsem tudnak szabadulni a hálójából, mert még így is kötődnek hozzá. A veszedelmes viszonyok közé tartozik a függés egy szektavezértől; a gyermekek és tehetetlen idősek iránti erős vágyakozás, a hírességek iránt táplált viszonzatlan vonzalom is. E függőségek súlyos bűncselekményekhez is vezethetnek. És a biokémiai kezelésre már vannak kísérletek – például naltrexont adnak a kémiai kasztrálás néven el­híresült beavatkozás esetében a szexuális bűncselekmények elkövetőinek.

Csakhogy jól tudjuk azt is: az orvostudomány gyakran belesodródik a hatáskörébe valójában nem tartozó szexuális kérdésekbe. Hippokratésznak tulajdonítják azt a megfigyelést, hogy a szexuális aktus olyan, mint a nyavalyatörés, azaz szeretkezéskor kisebb epilepsziás roham következik be. Mivel Hippokratész nagy terjedelemben foglalkozott a nemzéssel és az ejakulációval, az orvostudomány is gyakran mint patológiás jelenségről beszélt a szexualitásról; ennek a megközelítésnek a nyomait máig felfedezhetjük az orvosi tankönyvekben. A nemi vágy, a vonzalom és a kötődés amúgy is három különálló rendszer, még ha szorosan kapcsolódnak is egymáshoz.

Vajon hol húzható meg a határ a súlyos depressziót, veszélyes állapotok kezelését célzó kezelés és az érzelmek mesterséges csökkentése vagy épp felturbózása között? Ha elfogadjuk azt, hogy a plasztikai sebészettel a külső vonzóbbá tehető, akkor hajlunk rá: igenis lehessen lekonyult érzelmeinket mesterséges úton rendbe hozni. Sok évtizedes kapcsolat után gyakran elhidegülnek egymástól a párok, még ha az eszükkel fenn is szeretnék tartani a kapcsolatot. Az egykedvűek, kiégettek, búskomorak – és környezetük – számára komoly segítséget jelentene, ha visszakaphatnák az eltűnt vagy kihunyóban lévő érzelmeket. És ha a biokémia kéznél van…?

Négy oxfordi professzor, Brian D. Earp, Ol­ga Wudarczyk, Andres Sandberg és Julian Savulescu egy tavaly megjelent tanulmányában bioetikai szempontból elemezte a vágy, a vonzódás és az érzelmi kötelék kezelését. Áttekintették az idegtudományok széles skáláját, és az eddig felmerülő, elsősorban gyógyszeres kezelési lehetőségeket. Megállapításaik szerint leginkább a vágy csökkentésére van lehetőség – az antidepresszánsoktól a tesztoszteronszint mérsékléséig sokféle módszer ismert erre. A triptorelin hatására visszahúzódnak a pedofil fantáziák. A flutamint eredménnyel alkalmazták egyes parafíliák kezelésére. Mindez arra utal, hogy hormonális és neurokémiai jelenségek állhatnak számos, társadalmilag károsnak ítélt vágy hátterében. Csakhogy míg a vágy csökkentésére vannak biokémiai eszközök, a vonzalom születéséről, megszűnéséről és e folyamatok befolyásolásáról jóval kevesebbet tud az idegtudomány. A kötődés befolyásolására már kevés eredménnyel kecsegtető megoldást ismerünk. Igaz, egereknél megfigyelték, hogy az oxytocin a nőstények kötődését segítheti elő, míg a vazopresszin befecskendezése a hímek esetében teszi ugyanezt. (Az mindenesetre nem túl hízelgő a szerelmesekre nézve, hogy Marazziti 1999-es tanulmányában már hasonlóságokat fedezett fel a kényszeres viselkedés és a romantikus vonzalom között – de ebből az is következhet, hogy a kényszeres viselkedést csökkenteni tudó kezelés a veszélyes vonzalom kényszeres jellegét is befolyásolni tudja.)

A négy oxfordi tudós etikai analízise arra keresi a választ, hogy mi történne, ha ezek a kezelések hozzáférhetővé válnának. Helyesen állapítják meg, hogy az egyén saját belátása, munkája nélkül a veszélyes kötődés, vágy vagy vonzalom kezelése invazív terápia, ami később az egyén személyiségére és jogaira is kihatással lehet. Ezért a bevizsgált és engedélyezett kezelésfajtákat is csak akkor lehet alkalmazni, ha az érintett maga is belátja, hogy veszélyes kapcsolatban van, és a kilépéshez kér orvosi segítséget. Kedvenc példájuk – épp kevésbe megosztó jellege miatt – a házastársi erőszak esete, amikor az áldozat nem tud kitérni a sorozatos és visszatérő bántalmazások elől. Ezzel a megoldással szemben persze felvethető: vajon az áldozat medikalizálása, orvosi kezelése nem sugall-e ellentétes üzenetet azzal, hogy a társadalom a bántalmazót kívánja semlegesíteni? S a gondolatmenetet folytatva: vajon lehet-e az emberi érzelmeket kezelni úgy, hogy csupán egyetlen emberre koncentrálunk? Hiszen egyetlen „páciens” „meggyógyítása” hosszú láncreakciókat válhat ki. A kezelés önkéntessége is veszélyben foroghat, ha a szer hatásossága egyszer majd valóban igazolható lesz.

Nem lehet állandó örömmámorban élni – de a depresszió kiüresítheti a személyiséget. Az életkor kitolódásával egyre inkább szembesülünk azzal, hogy testileg ép emberek érzelmileg, hangulatilag, a gondolkodásuk terén szorulnak külső, orvosi segítségre. Talán eljön az ideje a kémiai szakításnak és a kémiai kapcsolaterősítésnek is – de ezek csupán segéd­eszközök lehetnek. És ha a fenti kérdésekre egyszer meg is találjuk majd a választ, remélem, a nemek mesterséges szétválasztása csak rút disztópia marad. Hiszen ez a próbálkozás, mint tudjuk, már a Szexmisszióban is kudarcot vallott.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.