Sándor Judit:Testbeszéd

Lehet-e gyógyítani a szerelmet?

  • Sándor Judit
  • 2014. november 1.

Egotrip

Juliusz Machulski Szexmisszió c. 1984-es filmjében, ami egy biotechnológiai módszerekkel férfitlanított, föld alatti városban játszódik, az egyenruhába bújtatott nők időnként egy tablettát vesznek be, hogy fölöslegesnek ítélt nemi vágyaikat elfojtsák.

Manapság már nem csak sci-fikben bukkan fel a károsnak ítélt szerelmi vágy vagy épp a szerelmi bánat, az érzelmi veszteség orvosi kezelése. Az ötletet támogatók úgy érvelnek: ha a szülés, a reprodukció medikalizált, akkor miért ne lehetne a vágy vagy akár a reménytelen szerelem is gyógyítható? Az ellenzők erre így felelnek: nemcsak a világirodalom lenne szegényebb a szerelmi bánat költészete nélkül, és nemcsak kevésbé értékelnénk, amikor boldogok vagyunk (hiszen a boldogság csak egy pirulányira lesz tőlünk), de súlyos mellékhatásokkal is számolnunk kéne.

Az idegtudományok fejlődésével egyre többet tudunk meg a központi idegrendszerben lejátszódó folyamatokról; köztük a szerelem, a vágy központjairól, s ezen érzelmi folyamatok biokémiai, neurológiai, hormonális összetevőiről is. E belső történéseket mind jobban értjük, egyre inkább képesek vagyunk ezek pontos leírására, láttatására – de esetenként már a beavatkozásra, a hatások tompítására vagy a kellemetlen emlékek törlésére is. Márpedig az egyik legfájóbb lelki seb a szerelem tárgyának elvesztése, amely akár hónapokig, évekig hátráltatja az érintettet a munkájában és társas kapcsolataiban. Ezért talán nincs is olyan ember, aki ne álmodna a csodapiruláról, ami egy csapásra megszabadítaná e szenvedéstől.

De vajon etikailag elfogadható-e az érzelmeket, a vonzódást, a vágyat kezelni – még ha ez a vonzalom fájdalmat is okoz? Szabad-e megakadályozni a kialakulását, vagy legalább csökkenteni személyiségkárosító hatásait? Még ennél is indokolhatóbb lenne, ha a kóros függést tudnánk gyógyítani – például azok esetében, akiknek a választottja lelki vagy testi bántalmazó, mégsem tudnak szabadulni a hálójából, mert még így is kötődnek hozzá. A veszedelmes viszonyok közé tartozik a függés egy szektavezértől; a gyermekek és tehetetlen idősek iránti erős vágyakozás, a hírességek iránt táplált viszonzatlan vonzalom is. E függőségek súlyos bűncselekményekhez is vezethetnek. És a biokémiai kezelésre már vannak kísérletek – például naltrexont adnak a kémiai kasztrálás néven el­híresült beavatkozás esetében a szexuális bűncselekmények elkövetőinek.

Csakhogy jól tudjuk azt is: az orvostudomány gyakran belesodródik a hatáskörébe valójában nem tartozó szexuális kérdésekbe. Hippokratésznak tulajdonítják azt a megfigyelést, hogy a szexuális aktus olyan, mint a nyavalyatörés, azaz szeretkezéskor kisebb epilepsziás roham következik be. Mivel Hippokratész nagy terjedelemben foglalkozott a nemzéssel és az ejakulációval, az orvostudomány is gyakran mint patológiás jelenségről beszélt a szexualitásról; ennek a megközelítésnek a nyomait máig felfedezhetjük az orvosi tankönyvekben. A nemi vágy, a vonzalom és a kötődés amúgy is három különálló rendszer, még ha szorosan kapcsolódnak is egymáshoz.

Vajon hol húzható meg a határ a súlyos depressziót, veszélyes állapotok kezelését célzó kezelés és az érzelmek mesterséges csökkentése vagy épp felturbózása között? Ha elfogadjuk azt, hogy a plasztikai sebészettel a külső vonzóbbá tehető, akkor hajlunk rá: igenis lehessen lekonyult érzelmeinket mesterséges úton rendbe hozni. Sok évtizedes kapcsolat után gyakran elhidegülnek egymástól a párok, még ha az eszükkel fenn is szeretnék tartani a kapcsolatot. Az egykedvűek, kiégettek, búskomorak – és környezetük – számára komoly segítséget jelentene, ha visszakaphatnák az eltűnt vagy kihunyóban lévő érzelmeket. És ha a biokémia kéznél van…?

Négy oxfordi professzor, Brian D. Earp, Ol­ga Wudarczyk, Andres Sandberg és Julian Savulescu egy tavaly megjelent tanulmányában bioetikai szempontból elemezte a vágy, a vonzódás és az érzelmi kötelék kezelését. Áttekintették az idegtudományok széles skáláját, és az eddig felmerülő, elsősorban gyógyszeres kezelési lehetőségeket. Megállapításaik szerint leginkább a vágy csökkentésére van lehetőség – az antidepresszánsoktól a tesztoszteronszint mérsékléséig sokféle módszer ismert erre. A triptorelin hatására visszahúzódnak a pedofil fantáziák. A flutamint eredménnyel alkalmazták egyes parafíliák kezelésére. Mindez arra utal, hogy hormonális és neurokémiai jelenségek állhatnak számos, társadalmilag károsnak ítélt vágy hátterében. Csakhogy míg a vágy csökkentésére vannak biokémiai eszközök, a vonzalom születéséről, megszűnéséről és e folyamatok befolyásolásáról jóval kevesebbet tud az idegtudomány. A kötődés befolyásolására már kevés eredménnyel kecsegtető megoldást ismerünk. Igaz, egereknél megfigyelték, hogy az oxytocin a nőstények kötődését segítheti elő, míg a vazopresszin befecskendezése a hímek esetében teszi ugyanezt. (Az mindenesetre nem túl hízelgő a szerelmesekre nézve, hogy Marazziti 1999-es tanulmányában már hasonlóságokat fedezett fel a kényszeres viselkedés és a romantikus vonzalom között – de ebből az is következhet, hogy a kényszeres viselkedést csökkenteni tudó kezelés a veszélyes vonzalom kényszeres jellegét is befolyásolni tudja.)

A négy oxfordi tudós etikai analízise arra keresi a választ, hogy mi történne, ha ezek a kezelések hozzáférhetővé válnának. Helyesen állapítják meg, hogy az egyén saját belátása, munkája nélkül a veszélyes kötődés, vágy vagy vonzalom kezelése invazív terápia, ami később az egyén személyiségére és jogaira is kihatással lehet. Ezért a bevizsgált és engedélyezett kezelésfajtákat is csak akkor lehet alkalmazni, ha az érintett maga is belátja, hogy veszélyes kapcsolatban van, és a kilépéshez kér orvosi segítséget. Kedvenc példájuk – épp kevésbe megosztó jellege miatt – a házastársi erőszak esete, amikor az áldozat nem tud kitérni a sorozatos és visszatérő bántalmazások elől. Ezzel a megoldással szemben persze felvethető: vajon az áldozat medikalizálása, orvosi kezelése nem sugall-e ellentétes üzenetet azzal, hogy a társadalom a bántalmazót kívánja semlegesíteni? S a gondolatmenetet folytatva: vajon lehet-e az emberi érzelmeket kezelni úgy, hogy csupán egyetlen emberre koncentrálunk? Hiszen egyetlen „páciens” „meggyógyítása” hosszú láncreakciókat válhat ki. A kezelés önkéntessége is veszélyben foroghat, ha a szer hatásossága egyszer majd valóban igazolható lesz.

Nem lehet állandó örömmámorban élni – de a depresszió kiüresítheti a személyiséget. Az életkor kitolódásával egyre inkább szembesülünk azzal, hogy testileg ép emberek érzelmileg, hangulatilag, a gondolkodásuk terén szorulnak külső, orvosi segítségre. Talán eljön az ideje a kémiai szakításnak és a kémiai kapcsolaterősítésnek is – de ezek csupán segéd­eszközök lehetnek. És ha a fenti kérdésekre egyszer meg is találjuk majd a választ, remélem, a nemek mesterséges szétválasztása csak rút disztópia marad. Hiszen ez a próbálkozás, mint tudjuk, már a Szexmisszióban is kudarcot vallott.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.