Csak semmi politika!

Bűnözők vagy vállalkozók?

Egotrip

Vajon közellenség vagy korát megelőző hős-e az, aki - jó pénzért - tudományosan nem alátámasztott és nem engedélyezett terápiában részesít súlyos betegeket? Esetleg a saját pénztárcáját és az adóbevételeket egyszerre hizlaló szemfüles vállalkozó? A bilincsben elvezetett kaposvári őssejtátültető orvosok esete a politika, a közgazdaságtan, a morál és az ismeretelmélet egy különösen mocsaras határterületére vezet minket. Hadd induljak el onnan, ahol a legbiztosabban tudom megvetni a lábam: a közgazdaságtan felől.

Vajon közellenség vagy korát megelőző hős-e az, aki - jó pénzért - tudományosan nem alátámasztott és nem engedélyezett terápiában részesít súlyos betegeket? Esetleg a saját pénztárcáját és az adóbevételeket egyszerre hizlaló szemfüles vállalkozó? A bilincsben elvezetett kaposvári őssejtátültető orvosok esete a politika, a közgazdaságtan, a morál és az ismeretelmélet egy különösen mocsaras határterületére vezet minket.

Hadd induljak el onnan, ahol a legbiztosabban tudom megvetni a lábam: a közgazdaságtan felől.

A piacon vásárolható jószágok és szolgáltatások egyik fajtájáról pontosan tudom, hogy mit kapok, ha megveszem: nullás lisztet, hatos csavart, árnyékos, őrzött parkolóhelyet. (Az ilyet search goodnak, keresési, kereshető jószágnak hívják.) Tiszta sor.

Az adható-vehető dolgok egy másik fajtájáról csak a megvásárlásuk vagy a használatbavételük után derül ki, mit is kaptam a pénzemért: van-e elég lekvár a buktában?, elromlik-e egy hét múltán a használt porszívó?, megtanulok-e az illető tanártól jól, gyorsan és fájdalommentesen portugálul? Ezeket tapasztalati jószágnak (experience good) hívják. Mint a Nobel-díjas George Akerloff a tragacspiacról szóló cikkében megmutatta, itt már van egy kis bibi, ami miatt a piaci versenyből nem feltétlenül a társadalmi optimum jön ki győztesen: elképzelhető, hogy a jó minőséget árulókat kiszorítják a piacról a bóvliárusok. Én ugyan busásan megfizetném a bőlekváros buktát - ám ha a pék nem tudja hitelesen garantálni, hogy valóban ilyet ad, akkor csak az átlagosan várható lekvármennyiséghez fogom szabni, mennyit fizetek érte. Emellett az ár mellett viszont a dúsan töltött buktákat áruló péknek felkophat az álla.

Szerencsére a piac millió mechanizmust produkált e gond kiküszöbölésére: a minőség-ellenőrzés intézményét, a bírósággal betartatható ígéretek (címkézés, garancia) módszerét, és annak számos eszközét, hogy az eladó érdekelt legyen reputációja fenntartásában.

Ezek egy része még akkor is működik, ha a termék megvásárlása után a róla szerzett tapasztalat részben vagy egészben szubjektív. Az étteremben a kihűlt ételt visszaküldhetem, a szimplán semmilyen ízűt vagy azt, amit lassú és kedvetlen pincér hozott ki, aligha. Ha a fodrász belevág a fülembe, hívhatom a hatóságot; amit viszont nem tehetek meg, ha csak az a bajom, hogy az új séróm nem tetszik a nőknek. E probléma megoldására jött létre például a borravaló és a törzsvásárlói viszony kiépítésének intézménye.

De mit kezdjünk azokkal a szolgáltatásokkal, amelyeknél még utólag se, még szubjektíve se tudom egyértelműen megítélni, értékesek-e nekem?

Várjunk csak! Van-e ilyen egyáltalán?

De még mennyire, hogy van! Ezek az ún. bizalmi jószágok (credence goods). Ha a plébános gyertyát gyújt, hogy szeretteim a purgatóriumból hamarabb kerüljenek a mennyországba, ha a pszichoanalitikus analizál, ha a gyógyító ember energiát sugároz belém, ha a jós homályos dolgokat mond a jövőmről, ha cégem menedzsmenttanácsokat vagy rövid távú részvénykereskedelmi elemzési segédleteket vásárol, vagy ha a gyógyszertárban olyan szert veszek, melynek előállítási technológiája olyan, hogy más, mint víz aligha lehet benne, sose leszek biztos abban, kaptam-e valami értékeset. Persze abban sem, hogy nem.

Kétségtelen tudományos bizonyíték ezek hatásosságára nincs. Hátfájásomat, cégem jövedelmezőségét, részvényportfólióm értékét annyi dolog befolyásolhatja, hogy még akkor se tudhatom, kaptam-e valamit a pénzemért, vagy megvezettek, ha sorsom a szolgáltatás igénybevétele után pontosan úgy fordul jobbra, ahogy reméltem.

Itt már széttárja a kezét Adam Smith és a közgazdaságtan: ha a piactól nem sok jót várhatunk, úgy a szabályozó államtól sem. Remélhetjük, hogy valami szakmai-erkölcsi önszabályozás segít: a hippokratészi eskü és a papi fogadalom talán. De ezen túl a liberális közgazdász a politikai szabályok kiötlőinek csak azt javasolhatja: bízza a szabad szerződő felekre, micsoda furcsa szolgáltatásokat adnak-vesznek egymás közt, és ne akarja jobban tudni, mi kell a vevőnek, mint a vevő saját maga.

A magyar szabályalkotó a legtöbb esetben így is tesz. Ma Magyarországon a pszichoanalitikus, a tenyérjós, a homeopata, a tanácsadó, az aurafésülő - ha nem hazudik tételesen és bizonyíthatóan arról, amit árul, vagy arról, hogy mit tudnak az esetleg tudományosan is megalapozott alternatívák, és ha a bevételét rendesen leadózza - olyan áron és olyan feltételekkel forgalmazhatja szolgáltatásait nagykorú, cselekvőképes embereknek, amilyenekkel akarja. És egy liberális szerint ez így is van jól. Sietek hozzátenni: ez persze nem zárja ki, hogy mint egyénnek sarkos (és hangos) véleményünk legyen a szívcsakra felnyitásáról, a technikai részvénykereskedelmi módszerekről vagy az árnika százezerbillió-milliószor felhígított vizes oldatáról.

Különös, szomorú, de érthető esete mindennek a súlyos, halálosnak tűnő betegségtől szenvedők kezelése, akiknek a bizonyítékon alapuló orvostudomány már nem kínálja a gyógyulás reményét. Nekik nincs az az összeg, ami sok lenne a mégoly kevéssé alátámasztott terápiák kipróbálására is. És az vesse rájuk az első követ, aki biztos benne, hogy ő maga ilyen helyzetben, ha meglenne rá a pénze, nem próbálkozna azzal, ami reményt ad - legyen az a lourdes-i zarándoklat vagy az őssejtterápia.

Mit várhatunk tehát az államtól mint fogyasztóvédőtől a bizalmi jószágok piacain? Mint láttuk, a válasz erősen függ politikai filozófiánktól, emberképünktől. Aki embertársait befolyásolható, informálatlan, kiszolgáltatott, döntésképtelen, infantilis lényeknek látja, az hamar tiltásért, szabályozói szigorért kiált. Ám ennek - mivel a politikának megvannak a maga szabályai - borítékolhatóan az lesz az eredménye, hogy az érdekek döntik el, a bizalmi jószágok termelői közül kit hogyan kezel az állam: a papot támogatja, a pszichoanalitikust és a menedzsment-tanácsadót elfogadja és szabályozza, a csillagjóst tűri, az őssejtbeültetőt meg az aurafésülőt ímmel-ámmal, de üldözi.

A liberális viszont kegyetlenül következetes. El a kezekkel a piacoktól! - követeli, és az analfabéta Mari nénire és az életéért rettegő rákosra is alkalmazza a polgári jog ősi elvét: caveat emptor. A vásárló dolga megnézni, mit kap a pénzéért.

Mindez persze nem változtat azon, hogy jogállamban a hatályos törvényeket be kell tartani és tartatni. A csalás, ha megtörtént, az csalás, és a nil nocere ("ne árts") parancsa is kötelező az orvosra. De a fentiek okán az én erkölcsi érzékem, amíg az energiasugárzó emberek és a horoszkópkészítők megbecsült tagjai a társadalomnak, a kaposvári doktorok elhurcolása láttán inkább a merev szabály, mint a bilincsben elvezetett orvos ellen horgad fel.

És az olvasóé?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.