Csak semmi politika!

Fortélyos félelem

Egotrip

Amikor közgazdászok arról vitatkoznak, miért nem hajt végre a magyar kormányzat olyan strukturális szakpolitikai változtatásokat ("reformokat"), melyek révén hatékonyabb lenne az állam, versenyképesebb az ország, gyorsabb a növekedés, a beszélgetők hamar eljutnak oda, hogy a hiba a politikában van. A nyavalyás politikusok csak az újraválasztásukra koncentrálnak, nem hajlandók olyasmibe fogni, aminek a haszna csak öt-tíz év múltán mutatkozik meg. Na ja, a demokrácia a baj! Ha a beszélgetés nem a nyilvánosság előtt zajlik, ilyenkor valaki félig viccesen benyögi, hogy bezzeg Chilében a Pinochet mellett dolgozó chicagói közgazdászoknak nem kellett azzal foglalkozniuk, hogyan hatottak megbízójuk népszerűségére a javaslataik. Akinek csak kicsit nem tetszettek az intézkedések, nem számított, akinek nagyon nem, azt a helikopterből a tengerbe hajították. Hja, Dél-Korea gazdasága is egy diktatúra alatt emelkedett ki! Már Hobbes is megírta, hogy a monarchia jobb államforma, mint részérdekek között tántorgó pluralista alternatívái.

Amikor közgazdászok arról vitatkoznak, miért nem hajt végre a magyar kormányzat olyan strukturális szakpolitikai változtatásokat ("reformokat"), melyek révén hatékonyabb lenne az állam, versenyképesebb az ország, gyorsabb a növekedés, a beszélgetők hamar eljutnak oda, hogy a hiba a politikában van. A nyavalyás politikusok csak az újraválasztásukra koncentrálnak, nem hajlandók olyasmibe fogni, aminek a haszna csak öt-tíz év múltán mutatkozik meg. Na ja, a demokrácia a baj! Ha a beszélgetés nem a nyilvánosság előtt zajlik, ilyenkor valaki félig viccesen benyögi, hogy bezzeg Chilében a Pinochet mellett dolgozó chicagói közgazdászoknak nem kellett azzal foglalkozniuk, hogyan hatottak megbízójuk népszerűségére a javaslataik. Akinek csak kicsit nem tetszettek az intézkedések, nem számított, akinek nagyon nem, azt a helikopterből a tengerbe hajították. Hja, Dél-Korea gazdasága is egy diktatúra alatt emelkedett ki! Már Hobbes is megírta, hogy a monarchia jobb államforma, mint részérdekek között tántorgó pluralista alternatívái.

A demokrácia sokunknak önérték. A gyors gazdagodást hozó zsarnokság és a stagnáló népuralom közül nem egyértelmű, hogy az előző a jobb; a demokráciát önmagáért is szerethetjük, még akkor is, ha akadályozza a gazdasági növekedést. De tényleg akadályozza-e? És valóban úgy van-e, hogy mivel a diktátort nem korlátozzák a következő választások, képes hosszú távra előretekinteni? Valóban hamarabb hoz-e emiatt olyan szükséges döntéseket, amelyek haszna csak hosszú távon mutatkozik meg, legyenek azok gazdaságpolitikai vagy környezetvédelmi jellegűek? Sokakat csábít ez az összefüggés, gondoljunk csak a népszerű Jared Diamondnak a dominikai Trujillót és Balaguer-t erdővédelmi intézkedéseikért dicsérő passzusaira.

Mi viszont eleget spekuláltunk: lássuk, mit mutat az empíria. A demokráciák vagy a diktatúrák gazdasága növekszik gyorsabban?

Sajnos az ezzel foglalkozó szakcikkek legföljebb azt demonstrálják, hogy a gazdasági szabadság, a stabil tulajdonjogok, az, hogy nem kell mindenhez engedély - mindez jót tesz a növekedésnek. A demokrácia és a gazdasági növekedés közt a statisztika nem tud egyértelmű negatív vagy pozitív összefüggést kimutatni, részben azért, mert mind a két fogalom az országok többféle csoportosítását teszi lehetővé. Mindenesetre ahhoz elég sok gyorsan gyarapodó diktatúrát és stagnáló demokráciát találunk, hogy sem a diktatúra=növekedés, sem a demokrácia=növekedés állítást ne higgyük el. A nemzetközi összehasonlítások leginkább még azt támasztják alá, hogy a diktatúrák között nagyobb a növekedési ütem szóródása, mint a demokráciák között.

De miért nem azt találja a statisztika, amit fenti, a diktatúrákkal szemben némiképp apologetikus gondolatmenetünk sugall? Több okból. Először is azért, mert egyáltalán nem biztos, hogy a diktátor a népe boldogulásáért él és hal. Ne legyünk cinikusak, szép számmal akadnak ilyen, valóban jó szándékú kényurak is, de a történelem felmutat számos olyat is, akiket inkább a saját fogyasztásuk motivált (sétáljunk végig az Ermitázson, idézzük fel Imelda Marcos háromezer pár cipőjét) vagy valamiféle ideológia hajtott (gondoljunk Hitlerre vagy Sztálinra).

A messze tekintő, és ezért reformhajlamú egyeduralkodó csak egy a politikai rendszer és a gazdaság közötti kapcsolat lehetséges mechanizmusai közül. Lássunk egy másikat! Valóban, a demokráciában a kormány csak a következő választásig lát el. Ám lehet, hogy a diktátor ugyanígy retteg, hogy hatalma hamarosan véget ér - csak nem választási vereség, hanem merénylet vagy puccs következményeként. Bár a kormányok céljai és gyakorlata a demokráciában is jócskán eltérhet a közjótól, ott a választások a váltakozva hatalomra kerülő pártokat valamelyest mégiscsak visszaterelgethetik a helyes ösvényre. Ez a remény a diktatúrák esetén nincs meg: hiányzik a demokrácia mégoly gyenge, gyakran félrehordó, ám békés kiigazítási mechanizmusa. Ez magyarázhatja, hogy miért nagyobb a diktatúrák gazdasági teljesítményének szórása.

Végül van még egy mechanizmus, amely a diktatúrák gazdasági teljesítményét ronthatja. Ezt Ronald Wintrobe kanadai politikatudós a diktátor dilemmájának hívja.

Demokráciában a polgárok, a különböző rétegek, csoportok, fontos gazdasági, társadalmi szereplők egymással versenyezve, egymást túlkiabálva érvelnek, sorolják a saját ügyeiket jobb fényben feltüntető információkat, támogatják vagy ellenzik a pártok, a kormány és az ellenzék politikai húzásait. Más vesztenivalójuk, mint hogy ideiglenesen alulmaradnak az örökös politikai versenyben, nincs. Diktatúrában viszont van: egy rossz szó, és az illető már ki is esett az uralkodó kegyeiből, sőt elveszítheti vagyonát, szabadságát, fejét. "Fortélyos félelem igazgat..., s nem csalóka remény." A diktátornak nagyobb a hatalma, mint egy demokratikus kormánynak, de kevesebb az információja arról, hogy mit akar a népe, és mi lenne jó neki. Ez a szépen modellezhető csapda nemcsak zsarnoki berendezkedésű államokban figyelhető meg, hanem minden nehezen elhagyható, centralizált, diktatórikus szervezetben: vállalatban, egyesületben, pártban, egyházban.

Mindezt mérlegelve fogadjuk el tehát, mint kisebbik rosszat, hogy gazdaságilag stagnáló demokráciában kell élnünk? Nem feltétlenül. A pártok rövidlátásának valós káros hatásait részben a demokratikus kereteken belül is lehet enyhíteni, például az intézmények barkácsolásával. Erre példa a Költségvetési Tanács létrehozása, s ezt szolgálja egy sor független, a választási ciklusnál hosszabb időre kinevezett vezetésű, közvetve a gazdasági növekedést is szolgáló intézmény, például a Nemzeti Bank vagy az Állami Számvevőszék. Demokráciában persze a fontosabb független intézmények változtatásához, sőt működtetéséhez a mindenkori ellenzék támogatása is kell. Ehhez viszont arra is szükség van, hogy egy-egy pillanatra, legalább egy kompromisszumos törvény létrehozásának, egy elnök személyének a megszavazása erejéig jóhiszeműen kialkudott feltételekkel a politikai pártok képesek legyenek hosszú távra is előre tekinteni.

Különben marad a stagnáló demokrácia. Aminél persze van rosszabb, pusztán gazdasági szempontból is: a kudarcos diktatúra.

Sovány vigasz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”