Muraközy Balázs: Ingyenebéd

Állami Dream Team

  • Muraközy Balázs
  • 2012. március 16.

Egotrip

A makrogazdasági kérdések mellett mostanában kevesebbet hallunk a magyar állami vállalatok sikereiről. Az utóbbi hónapokban például eposzi küzdelemben aratott hősies győzelmet a negyedik mobilszolgáltató frekvenciájáért folytatott árverésen a Magyar Postából, az MVM-ből és az MFB-ből álló állami dream team.

És csak a legcinikusabb ellendrukkerek szemében csökkenti a győzelem dicsőségét az a részletkérdés, hogy az árverésen némi előnnyel indulnak az állami tulajdonú vállalatok, hiszen esetükben az állam magának fizet díjat a frekvenciáért. Vagy talán az kisebbítené a sikert, hogy a két másik versenyzőt, egy romániai és egy vietnami vállalatot már korábban kizárta a versenyből a hírközlési hatóság? Lárifári. Hiszen ez csak az első lépés: ha szerencsénk lesz, akkor legközelebb már több állami vállalat küzdhet meg egymással a hasonló árveréseken.

Az ilyen szőrszálhasogatásnál már csak az volna felháborítóbb, ha valaki azt kérdezné, hogy miért van egyáltalán szükség állami szereplőre ezen a piacon. Nyilván jó oka van annak.

Például ki ne örülne, ha a közszolgáltatások állami kézbe kerülnének? Különösen akkor indokolt ez, ha a közszolgáltatásban természetes monopólium működik, és így nincs esély hatékony verseny létrejöttére. Az ilyen iparágakban valóban szólnak amellett érvek, hogy egy - potenciálisan gyenge - önkormányzati szabályozó és egy erős magánvállalat kapcsolatánál jobb eredményhez vezet egy állami vállalat működése. Ezzel együtt sokak meggyőződése, hogy a szabályozó megerősítése, szakértelmének növelése még ennél is hatékonyabb kimenethez vezet. Jelen cikkünk tárgyára nézve azonban kevésbé lényeges ez a kérdés, hiszen a mobiltelefon-szolgáltatás nem természetes monopólium. Ezt már csak onnan is tudhatjuk, hogy több versenyző vállalat működik ezen a piacon.

Más magyarázatot kell tehát találni az állami válogatott megjelenésére. Ha nincs természetes monopólium, akkor talán valami más piachiba lehet az ok? A Malév esetében például az volt az érv, hogy egy magáncégnek nem éri meg annyi járatot üzemeltetni, amennyi társadalmi szempontból optimális lenne. Egy magánvállalatnak talán nem lenne nyereséges egy kisebb városba járatot indítania, de ez a járat segítheti az üzleti kapcsolatok fejlődését az adott országgal. A kérdés persze az, hogy ezek az előnyök ellensúlyozzák-e az állami vállalat fenntartásának sokféle költségét, beleértve a veszteséget, a verseny torzítását és a korrupció lehetőségét is.

Mármost lehet-e ennek az érvnek értelme az állami mobilcég esetében? Esetleg nem érhető el a hálózat az ország elég nagy részében? Vagy nem vezették be a már működő vállalatok az új technológiákat?

Ideje elővenni az állami beavatkozás legerősebb ütőkártyáját, stüszi vadászát. Ki tagadhatná, hogy a távközlés stratégiai iparág? Már a kimondása is jóleső borzongással tölt el sok gazdaságpolitikust, ám annál kellemetlenebbül érzik magukat a szó hallatán a piacpárti közgazdászok. Ennek a kifejezésnek ugyanis az a legfontosabb tulajdonsága, hogy enyhén szólva nem pontosan meghatározott. Az "ellátásbiztonság" és a hasonló hívószavak elhangzása mellett a stratégiai szektorok talán arról ismerhetők fel leginkább, hogy versenyképessé válásukhoz egy ideig állami támogatásra van szükség. Ha például Magyarországon az autógyártás ilyen iparág lenne, akkor a Rába állami kézbe kerülése, megerősítése és a hazai beszállítók "helyzetbe hozása" hosszabb távon elvben versenyelőny kialakításához vezethet. Kérdés, mi történik a gyakorlatban - hisz ez a stratégia súlyos veszélyt rejt magában. Könnyen előfordulhat, hogy az állam nem megfelelő iparágat választ ki ("a vas és acél országa"), vagy a vállalatot rossz irányba fejleszti, és akkor az adófizetők minden haszon nélkül inthetnek búcsút milliárdjaiknak.

Nos, az MVM és a Magyar Posta konzorciuma jó eséllyel az utóbbira jelent majd példát. Először is nehéz elképzelni, hogy a konzorcium, miután megveti a lábát a magyar piacon, a mobiltelefon-szolgáltatás Google-jává válik. Ráadásul a piacra meglehetősen nehéz belépni: nagy befektetést igényel, és nehéz elcsábítani az ügyfeleket a meglévő szolgáltatóktól. Ráadásul az új vállalatnak nincs tapasztalata ebben az iparágban - miközben a jelenlegi szolgáltatóknak nagy előnyt jelent, hogy más országokban is működnek, így innovatív beruházásaik nagyobb piacokon térülnek meg. Az állami szereplő belépése tehát legjobb esetben is kis sikerhez vezethet; arra viszont jó az esély, hogy értelmetlenül nyeli majd el az adófizetők tízmilliárdjait.

Sőt. Az állami vállalat nemcsak egy újabb feneketlen hordó felbukkanásával fenyeget, hanem veszélyezteti az egész piac működését. A politikusok önérzete és az államkincstár kongó üressége ugyanis nagy ösztönzést jelent arra, hogy a kormányzat megpróbálja a szabályozó befolyásolásával csökkenteni a veszteséget. És erre a szabályozónak számos eszköze van. Amíg az új szolgáltatónak nincs hálózata, addig díjfizetés ellenében a többiekét használhatja. Ha a szabályozó ennek a díját elég alacsonyan állapítja meg, akkor az állami szolgáltató úgy kerülhet versenyelőnybe, hogy saját hálózatba nem kell beruháznia. Mondanunk sem kell, hogy ez a veszély nem ösztönzi a többi vállalatot beruházásokra, hiszen annak hasznát részben állami versenytársuk arathatja le.

Hasonló szabályozói eszközt jelenthet a hálózatok közötti hívások díjának aszimmetrikus megállapítása. Nem beszélve arról, hogy az állam ösztönözheti alkalmazottait és vállalatait az új szolgáltató választására. Ezek az intézkedések torzítanák a versenyt, ami könnyen a fejlett technológiába történő beruházások visszaeséséhez és így a szolgáltatás minőségének csökkenéséhez vezethetnek.

Tény, hogy a távközlés piaca számos problémát felvet. Ám a nemzetközi tapasztalatok szerint ezek jól kezelhetők piacszabályozási eszközökkel. Sőt, a megfelelő szabályozás és a technológia változása segíti az erősebb, fenntartható verseny kialakulását. Az állami szereplő megjelenése nem biztató ebből a szempontból. A konzorcium vállalatai mindeddig egy területen tudták bizonyítani kitűnő képességeiket: más iparágakban nagy sikert mutattak fel a piacnyitás késleltetése és a verseny torzítása tekintetében. A postai szolgáltatások és a villamosenergia-szolgáltatás a legjobb példa arra, hogy milyen mértékben csökkentheti a versenyképességet az infrastrukturális szektorok rossz működése. Kár lenne, ha a távközlési szektor is erre a sorsra jutna.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.