Keresztury Tibor: Zártkörű fogadás

  • 2003. december 11.

Egotrip

Az adott testhelyzetben - a kerevetről lefordulva, négykézláb a nappaliban - az éjszaka közepén három megoldás kínálkozott. Az egyik, hogy erőt gyűjt, rápihen rendesen, majd megpróbál az ágyra hősiesen visszamászni, önerőből, mint az igazi férfiak, ám ezt elvetette, felmérvén a sokkoló zuhanást követően rendelkezésre álló képességeket. A másik, hogy felvisít, mint az állat, aztán pedig teli torokból, egy lélegzetvételnyi szünet nélkül ordítani kezd - segítség! segítség! leestem, emberek! -, s várja, hogy egy érző lélek az éj közepén majd a segítségére siet, a hóna alá nyúlva a földről felemeli, s egy pohár vizet hoz neki. A harmadik, hogy úgy marad. Hősömhöz - talán most már nem kell mondjam, ennyi együtt töltött vidám órát követően, Olvasó - ez a verzió állt a legközelebb, ahogy sorra vette a lehetőségeket: amint a zuhanás okozta sajgás megszűnt a térdében, egyre vonzóbb megoldásnak mutatkozott, hogy az éjjel hátralevő részét ebben a pózban töltse el. Egyszerűen nem talált ellenérveket. Miért - gondolta, mintha magyarázattal tartozna valakinek -, odafönt jobb volt, a pamlagon? S mivel erre őszinte emberként csakis nemleges választ adhatott, kézenfekvőnek tűnt, hogy akkor innentől a plafon helyett a hajópadlót fogja nézni - az is legalább annyira érdekes. A gondosan lecsiszolt és lelakkozott deszkák különféle mintái így közelről kifejezetten tetszettek neki, sőt a plafonnál, vallotta be önmagának, jóval változatosabb volt a látvány, tekintve, hogy eltérőek voltak az illesztések menti rések távolságai. De ezt úgy kell elképzelni - igazat beszélek, nyugodt szívvel elhihetik -, hogy a látószögbe eső párhuzamos vonalak közül nem volt kettő, amelynek a távolsága ugyanaz lett volna, így a szituáció izgalmas összevetések egész tárházával kecsegtetett, melyek során, játszott el a reményteli gondolattal, majd jól el fog telni, ami még hátravan. Legalábbis jobban, mint mikor odafönt - ha-ha-ha - a kispárnával kellett küzdeni, hogy a gerincsérv okozta permanens fájdalom tűrhető legyen: itt meg csak domborítok egyet, mint a macska, aztán pedig homorítok, így ni, a fájdalom meg, ripsz-ropsz, sehol, ha-ha-ha.
Az adott testhelyzetben - a kerevetről lefordulva, négykézláb a nappaliban - az éjszaka közepén három megoldás kínálkozott. Az egyik, hogy erőt gyűjt, rápihen rendesen, majd megpróbál az ágyra hősiesen visszamászni, önerőből, mint az igazi férfiak, ám ezt elvetette, felmérvén a sokkoló zuhanást követően rendelkezésre álló képességeket. A másik, hogy felvisít, mint az állat, aztán pedig teli torokból, egy lélegzetvételnyi szünet nélkül ordítani kezd - segítség! segítség! leestem, emberek! -, s várja, hogy egy érző lélek az éj közepén majd a segítségére siet, a hóna alá nyúlva a földről felemeli, s egy pohár vizet hoz neki. A harmadik, hogy úgy marad. Hősömhöz - talán most már nem kell mondjam, ennyi együtt töltött vidám órát követően, Olvasó - ez a verzió állt a legközelebb, ahogy sorra vette a lehetőségeket: amint a zuhanás okozta sajgás megszűnt a térdében, egyre vonzóbb megoldásnak mutatkozott, hogy az éjjel hátralevő részét ebben a pózban töltse el. Egyszerűen nem talált ellenérveket. Miért - gondolta, mintha magyarázattal tartozna valakinek -, odafönt jobb volt, a pamlagon? S mivel erre őszinte emberként csakis nemleges választ adhatott, kézenfekvőnek tűnt, hogy akkor innentől a plafon helyett a hajópadlót fogja nézni - az is legalább annyira érdekes. A gondosan lecsiszolt és lelakkozott deszkák különféle mintái így közelről kifejezetten tetszettek neki, sőt a plafonnál, vallotta be önmagának, jóval változatosabb volt a látvány, tekintve, hogy eltérőek voltak az illesztések menti rések távolságai. De ezt úgy kell elképzelni - igazat beszélek, nyugodt szívvel elhihetik -, hogy a látószögbe eső párhuzamos vonalak közül nem volt kettő, amelynek a távolsága ugyanaz lett volna, így a szituáció izgalmas összevetések egész tárházával kecsegtetett, melyek során, játszott el a reményteli gondolattal, majd jól el fog telni, ami még hátravan. Legalábbis jobban, mint mikor odafönt - ha-ha-ha - a kispárnával kellett küzdeni, hogy a gerincsérv okozta permanens fájdalom tűrhető legyen: itt meg csak domborítok egyet, mint a macska, aztán pedig homorítok, így ni, a fájdalom meg, ripsz-ropsz, sehol, ha-ha-ha.

Kin is nevetgélek, minek is örülök, merült fel történetünk ezen pontján a négykézlábon álló figurában hirtelen a kérdés, s ez rossz volt, a kezdeti lelkesedésből jócskán visszavett; baljós jelként megjelent egy izzadságcsepp a homlokon, de szerencsére eszénél volt a hősöm, és hatalmas rutinjával rántott egyet az események menetén, miáltal sikerült neki a folyamat irányát az utolsó pillanatban újra megfordítani. Uralom, mondta, noha nem kérdezte senki, a dolgokat; nem ellenfél, tette hozzá, az éjszaka, de erről mintha nem lett volna meggyőződve, úgyhogy biztos, ami biztos, a figyelmet elterelő külső segítséghez folyamodott - s jó sorsának hála, a hajópadlóra továbbra is számíthatott. Ezúttal már nem csupán a rések, repedések eltérő méretei küldték a felmentő sereget, hanem hát a fantasztikus görcsök, amiket eddig egyszerűen észre se vett: azok az ezerszer is áldott barnás vagy fekete görcsök, azok dobták felé a mentőövet. Szépek voltak, rendkívüliek, egyik-másik egyenesen egy képzőművészeti alkotáshoz volt fogható - két hasonlót sem talált köztük, ahogy végigfuttatta a szemét a kínálaton, jobbról balra, balról jobbra, majd alulról fölfelé, egészen a szőnyegrojtokig. Bárhonnan is nézte, nem volt alaptalan abban reménykedni, hogy általuk az éjszakából legalább húsz perc ismét eltelik.

Például az egyik - a formáját tekintve - teljesen olyan volt, mint egy pina. Erről azonnal eszébe jutott gyerekkori nagy szerelme, Andrea. Egy kapualjban álltak, sötét téli délutánon, és hát addig is megtörtént már, hogy tapizással fűszerezett csókolózás közben felállt a fasza, de hogy jöjjön is valami belőle: olyan még sosem. Ráadásul nem volt elég az első magömlés okozta jeges rémület, a nadrágot fokról fokra átitató spermiummal egy időben jött a házmester is, miáltal egyszerre kellett elélvezni s az életet menteni. Aki nem tudja, mi a kínszenvedés, azt legott beavatom: futva menekülni, két dögnehéz iskolatáskával a kézben - mert a manus lovag volt már akkor is -, s mértéket nem tudó, üzekedő bakkecskeként megpróbálni az úgyszintén rohanó Andrea combjához dörgölni a Trappert, hogy ne törjön félbe a rendkívül ijesztő, mégis varázslatos, ismeretlen élményekkel kecsegtető élvezet, mindeközben azt hallgatni, idejárnak baszni-szarni, de agyonütöm mindegyiket - ez. Hősöm ilyen egész furcsa, Andrea motollaként pörgő, szép, hosszú combjait ütemesen döfködő, ám csak ritkán eltaláló, igen sebes, oldalirányú szökdeléssel zajló, észveszejtő menekülés közben lett tehát nagykorú a miskolci Papszer utcán, s mire leértek a Magyar-Szovjet Barátság térre, bizonyos szempontból felnőttnek volt tekinthető. Ám ebben sem ott, a helyszínen, a trafik előtt, lucskos gatyában, fulladozva, nyári falevélként remegő lábakon, sem pedig most, huszonöt év múlva, négykézláb a hajópadlón, nem volt sok köszönet, hogy őszinte legyek. Akkor már inkább az első magömlés előtti állapot. Ha tudja, hogy ilyen lesz, hogy ez lesz majd belőle, biztos nem döfködte volna menekülés közben Andreát.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.