László Géza: Visszajátszás

A libikókahatás

Egotrip

A magas inflációk idején, még a daliás hetvenes években, a közgazdászok sikeresen modellezték azt a gyakori helyzetet, amikor a politikusok ígérgetnek, a gazdasági szereplők egy idő után nem hisznek nekik és a politikai átverést is beárazzák.

Sikerült egy sor bizonyítékot összegyűjteni arról is, hogy az extra költségvetési kiadásokkal csak rövid ideig lehet élénkíteni a gazdaságot. És mi lesz abból, ha a kormányok tovább tapossák a pedált? Még nagyobb infláció és államadósság. A tudósok mindezek után azt javasolták a kormányoknak, hogy az infláció megfékezését bízzák ciklusokon átívelő, független jegybanki vezetésre. Ha a kormányok, mint megannyi Odüsszeusz, lekötözik saját magukat, akkor hiába csábítja majd őket a populizmus szelleme, nem lesz infláció.

A magyar parlament 2001-ben – európai mintára – komoly önállóságot adott az MNB-nek. Az új vezetés gyorsan nyugdíjazta a csúszó leértékelés fáradni látszó eszközét, és bevezette a korszerű inflációs célkövetést: közzétették a tervezett dezinflációs pályát és meghatározták az eszközöket. Az új rendszer jól debütált: az infláció szépen csökkent 2002-ben. Kis szépséghibája azért volt ennek a reformnak is: a törvényhozók nem merték teljesen elengedni az árfolyamot, lefelé és felfelé is 15 százalék mozgásteret hagytak az árfolyamsávban. Ez okozott némi zavart 2003-ban, hiszen inflációs célkövetés esetén nincs árfolyamcélja a monetáris politikának. A spekulánsok hamarosan próbára is tették a sáv erős oldalát, de nem sikerült elmozdítaniuk. Júliusban viszont Medgyessy Péter maga kezdeményezte a sáv eltolását, hogy az MNB-vel együtt üzenjenek a piacnak: alacsonyabb árfolyam kell. Ettől a befektetők összezavarodtak és a válság elkerülése érdekében az MNB 3 százalékponttal emelte a kamatokat. Akkoriban ráadásul már javában folyt az állami osztogatás, így további kamatemelésekre lett szükség. Nem hobbiból tették ezt Járaiék, majd Simorék sem, hanem mert az elfogadott szabályok alapján ezt kellett tenniük. Amúgy a hozamokból is ez következett, és a befektetők elvárásaitól drámaian nem lehetett eltérni.

Egyesek szerint kevésbé fájt volna, ha a nagyobb növekedés érdekében vállaljuk az alacsonyabb kamatokat és a magasabb inflációt is – de én nem hiszem, hogy 2004 után, a „koraszülött jóléti államnak” lett volna esélye nagyobb növekedésre. Nem a magas kamatok fékezték ugyanis a beruházások és a fogyasztás dinamikáját, és a koraszülött független jegybanknak sem maradt túl sok mozgástere. A költségvetés orrán-száján dőlt ki a pénz, a kormány szembement az inflációs célokkal. Ez volt a bajok gyökere, nem pedig a magas kamatok. Hibákat természetesen a jegybanknál is követtek el – a rendszerszintű kockázatok előrejelzésének például jobban kellett volna működnie a Szabadság téren.

A független jegybankok eredményességét akkoriban egy érdekes nemzetközi kutatás is vizsgálta. Daron Acemoğlu és szerzőtársai 2003-ban libikókahatásnak nevezték azt a jelenséget, amikor – például Kolumbiában és Argentínában – a független jegybank megteremtése után az infláció ugyan csökkent, de a költségvetési kiadások az egekbe emelkedtek. Pontosan ez történt nálunk is: a libikóka 2001-ben mozgásba jött, az infláció csökkent és miután a 2002-es választások után nem történt gazdaságpolitikai korrekció, a deficit 2006-ban rekordszintre emelkedett. Ace­moğluék egyik következtetése pontosan illik a mi esetünkre is: ahol gyengék a demokratikus tradíciók és intézmények, ott a jegybanki függetlenség sem működik hatékonyan.

A 2008-as válságban aztán annyira kilengett a libikóka, hogy majdnem leestünk róla. Már nem arról volt szó, hány bázisponttal csökkenthetnénk a kamatokat, hanem arról, akad-e még valaki, aki hajlandó Magyarországot finanszírozni. Októbertől napi egyeztetés folyt az MNB, a kormány és a nemzetközi intézmények között. Kemény munka volt, de nem dőlt be az ország. Még Orbán Viktor is megdicsérte őket 2010-ben, valahol messze Németországban, hogy itthon ne halljuk. Kormánya amúgy gyorsan konfliktusba került a jegybankkal, de a válság 2011-es második hulláma idején a miniszterelnök visszavett a támadó tónusból. A bajban óvatos volt, mert szüksége volt a jegybanki vezetők együttműködésére. Jól taktikázott, mert a piac egy idő után hajlandó lett vállalni az unortodox gazdaságpolitika kockázatait is. Ez 2008-ban esélytelen lett volna és 2012-ben is csak azért sikerülhetett, mert Orbán Viktor betartotta az amúgy ortodox deficitszabályt. (Hogy milyen eszközökkel, az a görög válság idején senkit sem érdekelt.) Kiszabadultunk a túlzottdeficit-eljárás alól is és lett új jegybanki vezetésünk, amiről a miniszterelnök ezt nyilatkozta: „Amikor a jegybank »ellenzékben« volt, amikor két különböző irányba húzott a politika és a pénzügyi világ, Magyarország sokat szenvedett, feleslegesen. Ám mióta a nemzeti bank keresi az együttműködést a mindenkori politikai vezetéssel, azóta látványos a gazdasági fejlődés.” A jegybanki függetlenség tehát 2012-ben de facto megszűnt. A libikóka megállt.

A kilábalás csöndben elindult: a válságot követő gazdasági helyreállítási ciklusban az uniós támogatások az alacsony deficittel karöltve megteremtették a kamatok gyors csökkentésének a feltételeit. Az új jegybanki vezetés sikere és a régiek kudarca így válhatott mára egyfajta mítosszá. A Magyar Narancs hasábjain épp a minap Gerendai Károly idézte fel, mennyit tanult abból, hogy a magas kamatokban hívő régiekkel szemben az új MNB-vezetés bravúrosan csökkentette a kamatokat és megoldotta az ország finanszírozását. Szerintem egy gyűjtőnek érdemes egy lépést hátralépni és úgy is ránézni a képre, mielőtt megszületik a műkritika. Onnan ugyanis az látszik: a koraszülött független jegybank vezetői azt tették, amit a kétpólusú gazdaságpolitika esetén a szabályok diktáltak. A részletekről persze lehet vitatkozni – ezt magam is megtettem 2011-ben a komment.hu oldalán –, de nagy mozgásterük nem volt.

Abban az országban, ahol a gazdaságpolitika irányítása tízévente paradigmát vált, ott a fiskális és monetáris politikát csak együtt érdemes értékelni. A 2012 utáni sikerek kulcsa ebben a megközelítésben nem az új jegybanki vezetés jófejsége és a lendületes kamatcsökkentés volt, hanem a fegyelmezett fiskális és a rugalmas monetáris politika keveréke. Erre korábban csak 1996-tól, a démonizált Bokros–Surányi-csomag nyomán volt példa Magyarországon.

A miniszterelnök aztán a független jegybank modelljét mint afféle bukott európai liberális huncutságot, félretolta. Putyin, Trump, Erdoğan megnyilvánulásai és kinevezési gyakorlatuk is az egypólusú gazdaságpolitikának tisztelegnek. A kérdés innentől kezdve ez: amikor túljutunk a konjunktúracikluson és keményebb szakmai kihívások érkeznek, akkor hogyan teljesít majd ez a régi-új egypólusú modell?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.