László Géza: Visszajátszás

Lakástámogatások újra és újra

Egotrip

A magyar politikai branding egyik feledhető teljesítménye volt a „Széchenyi plusz”, sőt, „Széchenyi+”. Alig emlékszünk már rá, pedig e név alatt futott az első Orbán-kormány utolsó gazdasági programja, amelyet a 2002-es választásra hegyeztek ki, és amelyben a Jolly Joker a lakástámogatások kiterjesztése volt. Kiváló arisztokratánk nevét úgy bővítették ki, mintha valami vitaminkészítményt akarnának eladni, s ezzel azt sugallták, hogy az újabb támogatások nyomán robbanásszerű növekedésnek indul majd a gazdaság és a jólét.

A Medgyessy-féle jövedelempolitikai ígéret­özönhöz és a 2010 utáni drasztikus kormány­akciókhoz képest ez a politikai termék ma már kifejezetten lájtosnak tűnik. És nem volt haszontalan sem: sok jó kezdeményezés indult el akkoriban, köztük a hosszú távú megtakarításokat segítő lakástakarékok. (Azok a lakástakarékok, amelyeket tizennyolc év után épp tavaly ősszel végeztek ki, alig egy hét alatt.) De vajon miért és hogyan vált ilyen fontos gazdaságpolitikai üggyé a lakástámogatás az elmúlt húsz évben?

Az első Orbán-kormány annak idején nem csak politikai célok miatt nyúlt ehhez a témához. A 90-es évek végére a lakásépítés mélypontra került Magyarországon, és a korábbi állami támogatások is kifutottak ekkorra. A bankok, sőt, a lakosság is óvatosan mozgott a lakásfinanszírozás ingoványos terepén: senki sem akart fölöslegesen kockáztatni. Lépni kellett – és a lakásprogram kamattámogatásai épp ebből a finanszírozási csapdából húzták ki a társadalmat. A párhuzamosan induló bérlakásprogram és panelprogram is alapvetően jó ötlet volt.

Az már kevésbé, hogy túl magasra emelték a hitelkorlátot, és indokolatlan volt a használt lakás vásárlásának támogatása is; a kiskapuk pedig lehetővé tették például azt, hogy családtagok egymás közt támogatással adják-vegyék a lakást. A program egyértelműen a magasabb jövedelműeket hozta előnyös helyzetbe – a kérdés szakértője, Hegedűs József közgazdász becslése szerint a támogatások 60 százaléka a társadalom legjobban kereső 20 százaléka tagjainak jutott. De pont ez volt a kormány politikai célja is: nem akartak ők mindenkit boldoggá tenni. Ez legalább annyira egyértelmű volt, mint amennyire érthetetlen az, hogy 2003-ban a szocialisták miért nem állították le nyomban ezt a nagyon drága rendszert, és jöttek elő egy újjal. Ha akkor az új körülményekhez igazodó támogatási programot indítanak el, nemcsak a szavazóiknak küldtek volna világos üzenetet, de a devizahitelezés sem robbant volna ekkorát. De térjünk inkább vissza a kiinduló kérdéshez!

A lakástámogatás szépsége az, hogy nemcsak szavazatot hozhat, hanem a nemzetgazdaság mutatói is javulnak tőle: az új lakáskereslet kihasználatlan építőipari kapacitásokat, új munkaerőt von be az ágazatba. A 2000-es évek elején mindebből bőven állt rendelkezésre. 2003-ban a GKI merész előrejelzése egységnyi kamattámogatástól ötszörös termelésnövekedést várt. A legutóbbi válság idején az Egyesült Államokban több tanulmány született a költségvetési többletkiadások növekedési hatásairól, és bár egyik sem tudott ezt még csak megközelítő szorzót sem kimutatni, valószínűleg Magyarországon is szépen hatott a lakástámogatás a GDP-re. Ezt a lakásépítők érdekvédői, lobbistái nem is mulasztották el a politikusok figyelmébe ajánlani.

Azt is érdemes végiggondolnunk, hogy valójában kik építik a lakásokat. Itt nem csak az a száz nagy építőipari cég és beszállítóik bukkannak fel, amelyeknek a nevét a megaprojekteknél hallhatjuk, és amelyek miatt a székesfehérvári polgármester a minap kifakadt, mondván, hogy már egy rendes ajánlatot sem képesek adni – tényleg nehéz lehet a versenyeztetést így jól dokumentálni. A lakásépítésben sok kis és közepes méretű vállalkozás is fut. A 2000-es években szinte mindenhol kialakult az a kör, amelynek tagjai bejáratosak voltak az önkormányzatok építési osztályára, és mind gördülékenyebben működtek együtt a helyi politikával. Magyarországon 2008-ban mintegy százezer építőipari vállalkozás működött – minden száz lakosra jutott egy! –, s ezek a feketefoglalkoztatást is beleszámolva több mint 400 ezer embernek adtak munkát.

A lakásépítés nem űrtudomány, józan ésszel és kellő vállalkozói érzékkel, no meg jó kapcsolatokkal viszonylag könnyen jöttek a sikerek. Akkor is, amikor a bankok az olcsó devizahiteleket szórták két kézzel. A Kánaán csak a második Orbán-kormány első éveiben, a válság mélypontján ért véget, amikor elapadtak az uniós támogatások, és már az embereknek sem volt pénzük lakásra. Emlékszem, minden második Uber-sofőr, akivel 2014-től összefutottam, építőipari vállalkozó volt. A helyi politikusok eközben elkeseredetten lobbiztak a miniszterelnöknél valamilyen megváltásért. És jött is a csok.

A lakástámogatások a keresleti, azaz lakossági oldalon is politikai szempontból fontos körnek szóltak és szólnak ma is. Az alapvetően anyagias, családcentrikus magyar társadalom szinte minden csoportja számára kiemelt cél a saját lakás, a Fidesz pedig vagy két évtizede már világossá tette, őt a középosztály érdekli. A többieknek ellátják a sebeit, de ennyi.

A lakástámogatásokkal a 2018-as választások előtt az egyre hierarchikusabb társadalmi hálózatokban fontos szerepet betöltő kör szimpátiáját akarták megnyerni. Ezen embe­rek szavazata is fontos, de fontosabb, hogy iránymutatást adnak a többieknek; ahogy a kínálati oldalon érdekelt építőipari vállalkozások is a helyi politikai elit elvárásainak hű közvetítői lettek. És ne felejtsük el: az idei is választási év! Nem is csoda, hogy az építőipar csúcsra jár: a vállalkozások számában tavaly utolértük a 2008-as szintet, és az iparág növekedési üteme 2017–2018-ban nálunk volt messze a legmagasabb az EU-ban. Az extenzív növekedés forrásai ugyanakkor kimerülőben vannak: a munkaerőhiány – az MNB adatai alapján – már a vállalatok kétharmadának okozott a tavalyi első fél évben gondot, és ez az arány csak nő. Az új lakások iránt a kereslet ugyan dinamikusan nőtt még tavaly, de a kiadott építési engedélyek száma 9 százalékkal csökkent júliusig, és ez az adat korábban is jól jelezte előre a trendváltozást. Az áfaemelés belengetése és a lakástakarékok állami támogatásának megszüntetése arra utal, hogy a kormány az embereket arra akarja ösztönzi, hozzák előre lakásberuházásaikat. Így próbálják a következő egy-két évben fenntartani a lakáspiaci konjunktúrát. A csok ráadásul erős fideszes politikai márka, amelynek az idén is fénylenie kell a haza derűsen kéklő egén. A sorosozás szégyenletes politikai terméke mellett jól jön majd a propagandagépezet számára ez az egész normális téma is.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.