László Géza: Visszajátszás

Őrültek a fronton – Nixontól Putyinig

Egotrip

Az elnök teljesen megőrült, nem tudja mit csinált – ezt és ehhez hasonló dolgokat írtak az 1970-es évek elején a vietnami háborút irányító Richard Nixon amerikai elnökről.

Paranoid, nárcisztikus személyiségéről esszék, később könyvek jelentek meg, amelyek nagyon meggyőzőnek tűnnek – de az akkori döntésekről többet elárul az, amit az elnök madman-elméletnek hívott (a szó őrültet jelent). Egy séta során kabinetfőnökének így magyarázta el, mit ért ezen: „Madman-elméletnek hívom ezt, Bob. Azt akarom, hogy az észak-vietnamiak elhiggyék, hogy eljutottam egy olyan pontig, ahol már mindenre képes vagyok a háború lezárása érdekében. Szépen kiszivárogtatjuk nekik, hogy az isten szerelmére, ti is pontosan tudjátok: Nixon megszállottan gyűlöli a kommunistákat. Ha dühbe gurul, nem tudjuk visszatartani, és a keze ott van az atomfegyver indítógombján. Ho Si Minh két napon belül Párizsban lesz, hogy a békéért könyörögjön.”

A madman-elmélet nem különösebben bonyolult stratégiát takar. Az őrültségnek tűnő légicsapások, a kiszámíthatatlan és saját oldalon is áldozatokkal járó akciók, az atomfegyver bevetésének lebegtetése a másik oldal elrettentését célozza. A kulcs ilyenkor a fenyegetés hitelessége, s ebben az elnök üzeneteitől a valós döntésein át a személyiségjegyekig minden részlet fontos. A célok világos deklarálása és az ellenfél számára észszerűnek tűnő kimenet lehetőségének a felvillantása is. Nixon ígéretéhez híven gyorsan le akarta zárni a háborút, de nem akart vesztesen levonulni. A győzelmi kényszer üzenete – ahogy elődei esetén is – nemcsak az észak-vietnami vezetésnek, hanem a másik nagyhatalomnak, a Szovejtuniónak is szólt. A magát a madman-elmélet mellett lehorgonyzó Nixon szűk körben azt jósolta, hogy a vietnamiak legkésőbb hat hónap múlva kapitulálnak – végül négy év telt el a békekötésig.

Vlagyimir Putyin mostani döntései és az, ahogyan az évek óta tartó ukrajnai fegyveres konfliktust villámgyorsan Ukrajna egész területén zajló háborúvá eszkalálta, erősen emlékeztet arra, ahogy Nixon elnök működött ötven évvel ezelőtt. Putyin (és Oroszország) esetében a paranoid gondolkodásmódnak ráadásul történelmi hagyományai vannak, ha a NATO és a Nyugat terjeszkedése a téma – Kissinger, Brzezinski és mások is sokszor megemlékeztek erről. A védelmi fegyverrendszerek terjedését a környező országokban korábban is agresszióként értelmezték, s az utóbbi években ez a reakció szokatlan vehemenciával éledt újra. A madman-elmélet alkalmazásával az orosz elnök minden olyan országnak üzenni akar, amely táguló komfortzónájába tartozik. Nixonnak és elődeinek is voltak ilyen ambícióik – de máris érdemes megjegyeznünk, hogy az évek során egyre súlyosabbá váló vietnami háború váratlanul nagy amerikai erőforrásokat kötött le.

Vajon miért nem sikerült a drasztikus, sűrű bombázásokkal, a civil lakosság rendszeres mészárlásával elrettenteni az észak-vietnamiakat a háború folytatásától?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.