László Géza: Visszajátszás

Őrültek a fronton – Nixontól Putyinig

Egotrip

Az elnök teljesen megőrült, nem tudja mit csinált – ezt és ehhez hasonló dolgokat írtak az 1970-es évek elején a vietnami háborút irányító Richard Nixon amerikai elnökről.

Paranoid, nárcisztikus személyiségéről esszék, később könyvek jelentek meg, amelyek nagyon meggyőzőnek tűnnek – de az akkori döntésekről többet elárul az, amit az elnök madman-elméletnek hívott (a szó őrültet jelent). Egy séta során kabinetfőnökének így magyarázta el, mit ért ezen: „Madman-elméletnek hívom ezt, Bob. Azt akarom, hogy az észak-vietnamiak elhiggyék, hogy eljutottam egy olyan pontig, ahol már mindenre képes vagyok a háború lezárása érdekében. Szépen kiszivárogtatjuk nekik, hogy az isten szerelmére, ti is pontosan tudjátok: Nixon megszállottan gyűlöli a kommunistákat. Ha dühbe gurul, nem tudjuk visszatartani, és a keze ott van az atomfegyver indítógombján. Ho Si Minh két napon belül Párizsban lesz, hogy a békéért könyörögjön.”

A madman-elmélet nem különösebben bonyolult stratégiát takar. Az őrültségnek tűnő légicsapások, a kiszámíthatatlan és saját oldalon is áldozatokkal járó akciók, az atomfegyver bevetésének lebegtetése a másik oldal elrettentését célozza. A kulcs ilyenkor a fenyegetés hitelessége, s ebben az elnök üzeneteitől a valós döntésein át a személyiségjegyekig minden részlet fontos. A célok világos deklarálása és az ellenfél számára észszerűnek tűnő kimenet lehetőségének a felvillantása is. Nixon ígéretéhez híven gyorsan le akarta zárni a háborút, de nem akart vesztesen levonulni. A győzelmi kényszer üzenete – ahogy elődei esetén is – nemcsak az észak-vietnami vezetésnek, hanem a másik nagyhatalomnak, a Szovejtuniónak is szólt. A magát a madman-elmélet mellett lehorgonyzó Nixon szűk körben azt jósolta, hogy a vietnamiak legkésőbb hat hónap múlva kapitulálnak – végül négy év telt el a békekötésig.

Vlagyimir Putyin mostani döntései és az, ahogyan az évek óta tartó ukrajnai fegyveres konfliktust villámgyorsan Ukrajna egész területén zajló háborúvá eszkalálta, erősen emlékeztet arra, ahogy Nixon elnök működött ötven évvel ezelőtt. Putyin (és Oroszország) esetében a paranoid gondolkodásmódnak ráadásul történelmi hagyományai vannak, ha a NATO és a Nyugat terjeszkedése a téma – Kissinger, Brzezinski és mások is sokszor megemlékeztek erről. A védelmi fegyverrendszerek terjedését a környező országokban korábban is agresszióként értelmezték, s az utóbbi években ez a reakció szokatlan vehemenciával éledt újra. A madman-elmélet alkalmazásával az orosz elnök minden olyan országnak üzenni akar, amely táguló komfortzónájába tartozik. Nixonnak és elődeinek is voltak ilyen ambícióik – de máris érdemes megjegyeznünk, hogy az évek során egyre súlyosabbá váló vietnami háború váratlanul nagy amerikai erőforrásokat kötött le.

Vajon miért nem sikerült a drasztikus, sűrű bombázásokkal, a civil lakosság rendszeres mészárlásával elrettenteni az észak-vietnamiakat a háború folytatásától?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.