Egotrip

László Géza: Visszajátszás

Trump vámháborúja

Egotrip

Donald Trump második ciklusa az új vámtarifák bejelentésével kezdődött: 25 százalékos emelés a kanadai és a mexikói, 10 százalékponttal magasabb kulcs a kínai import esetén.

A Fehér Ház indoklása szerint „a tarifák változtatása a nemzeti érdek védelmében bizonyítottan hatékony eszközt jelent”. Azért azt is megemlítik, hogy a jelenlét az amerikai piacon kiváltság; mert az amerikai kereskedelmi mérleg több mind ezermilliárd dolláros hiánya komoly teher az ország számára. Az üzenet világos: az érintett országok jobban teszik, ha összeszedik magukat, és eleget tesznek az elnök „kéréseinek”. A két szomszédos országtól az illegális bevándorlás és a kábítószer-kereskedelem megfékezésében várt Washington lépéseket.

Ha a tarifaemelés nem is volt váratlan, a nyíltan nem kereskedelempolitikai érvelés annál inkább; ahogy kisvártatva a vámtarifák emelésének gyors felfüggesztése is Kanada és Mexikó esetében. E két kormány ugyanis időközben vállalta a határőrizet megerősítését, és a bűnszervezetekkel szembeni fellépést.

Az, amit az elmúlt hetekben láttunk, mennyiben más, mint az előző Trump-ciklus kereskedelmi háborúi? Korábban e lap hasábjain több szempontból is elhibázottnak tartottam Trump első ciklusának kezdeti kereskedelempolitikai offenzíváját. (Lásd: Trump összes háborúja, Magyar Narancs, 2020. november 29.) Akkoriban Washington sorra mondta fel a nemzetközi szerződéseket, ami nehéz helyzetbe hozta a gazdasági szereplőket. A hosszú hónapokig tartó ex lex állapot miatt számos exportáló vállalat költségei jelentősen emelkedtek, és volt, ahol hosszú távon is más szereplők vették át az amerikai kereskedők helyét. De akkor a kormány alapvetően még gazdaságpolitikai szempontok alapján hadakozott. Annak ellenére tette ezt, hogy a közgazdaság-tudomány erős érveket tud felhozni az alacsony vámok és a szabadkereskedelem mellett, és a 2. világháború után az Egyesült Államok, a világ legerősebb gazdasága haszonélvezője volt a tarifák minimális szintre csökkenésének. A korábbi sikerek mellett egy régi fiaskó is óvatosságra intette az elődöket: az 1930-as Smoot–Hawley-törvény a válság kellős közepén növelte rekordszintre a vámtarifákat, s az ezt követően kirobbant globális kereskedelmi háború egyik legnagyobb vesztese maga a kezdeményező fél lett. (Erről lásd szerzőnk korábbi cikkét: Protekcionizmus rosszkor, Magyar Narancs, 2018. október 3. – a szerk.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.