Legát Tibor: Pop

  • 2002. május 9.

Egotrip

Ismerek egy lányt, tíz évvel fiatalabb nálam, mégis Koncz Zsuzsa és az Illés a kedvence. Feketében jár, ő a legszebb messze földön. Néha mégis olyan, mint Electric Barbarella a Duran Durantól (Medazzaland, 1992), merő papagájizmus, minden körülötte forog.
Ismerek egy lányt, tíz évvel fiatalabb nálam, mégis Koncz Zsuzsa és az Illés a kedvence. Feketében jár, ő a legszebb messze földön. Néha mégis olyan, mint Electric Barbarella a Duran Durantól (Medazzaland, 1992), merő papagájizmus, minden körülötte forog.

Most csak én.

Homlokomra teszi a tenyerét, felébredek.

- Kiabáltál - mondja olyan szelíden, ahogy ezt a szót ki sem lenne szabad mondani.

Reggel azonban dolgozni megy, és magamra hagy a szellemeimmel.

Felteszek egy hongkongi Elvis-válogatást (Are You Lonesome Tonight, évszám nélkül) és a You Don´t Have To Say You Love Me című dalnál túlcsordul bennem a szeretet. Elhatározom, hogy megbaszok egy kurvát. Nem kényszerből, nem is dacból, csupán a fordulat kedvéért. Mert olyan jó kimondani.

Volt egy barátom, basszusgitározott, aztán bedarálta valami szekta, végül felakasztotta magát. Amikor utoljára találkoztunk, azt mondta:

- A jó és a rossz között nincs különbség, hiszen a jóság merő képmutatás. A jó azért jó, hogy jónak lássák, a rossz viszont azért rossz, mert figyelmetlen.

Rábökök az egyik apróhirdetésre, odaadó, érzéki harmincas hölgy keresi partnerét, telefonszám.

A vonal másik végén recés hang, tökéletes margó:

- *** vagyok, fél óra ötezer, egy óra hét, extrák plusz kettő, natúr francia, francia nekem, csókolózás. Anált nem. A ház előtt van egy telefonfülke, onnan hívjál fel.

Izgalmas. Mintha valami konspiráció részese lennék, pedig sosem volt harminckét nevem.

Természetesen lakótelepi kurva, ezek mind ott tanyáznak. A játszótéren a mászóka mellett néhány kamasz éppen egy kisfiú lábáról rángatja le a márkás farmert. A földön iskolatáskák hevernek, döglött paradicsommadarak. A srácok üzennek.

- Mit bámulsz, köcsög, nincs otthon tévé?

A lift telefirkálva, valaki fekete filccel áthúzta a Legát az isten graffitit.

A határozott profi meggyötört háziasszony. Idősebb és csúnyább nálam. Barna-kék szabadidőruhát, Atlanta Only márkájú edzőcipőt visel, körmei festetlenek, haja mahagóni, elöl szedett, hátul a nyakába lóg. Délután ötkor ilyenekkel van teli a metró. Cigizik. Sosem hallott még rólam.

A lakásban mindenhol szőnyegpadló, barackszínű tapéta, tigrismintás ágytakaró, elemes garnitúra. Az asztalon rádióújság. A vécéillatosító szaga: erdei mix. Ahogy a gigantposzteren is.

Egy órában állapodunk meg, ami szerinte francia gumival és szeretkezés, szerintem viszont szopatás és baszás, bár ezt megtartom magamnak.

- Itt a türcsi, az a második ajtó a fürdőszoba - mondja, miután letettem a hétezret az éjjeliszekrényre. - Bármelyik tusfürdőt használhatod.

Amikor rájövök, hogy "bármelyik" tusfürdőt felhígította vízzel, sajnálni kezdem.

Mire elkészülök, lepedőt terített az ágyra. Párna nincs, csupán egy koton és egy marék papírzsebkendő. A redőny lehúzva, a rádióban az Apostol együttes zümmög. Teljesen meztelen vagyok, mégis fölényben érzem magam.

Hanyatt fekszem, és csak a zajokra koncentrálok. Csurranás, vécéöblítő, zuhany, végül a dezodor sziszegése. Bekiabál:

- Fölvegyek combfixet?

- Vegyél.

Mellém fekszik, simogatni kezd, érzi, mikor jöhet a gumival, aztán a szájával. Mielőtt ráfeküdnék, bekeni magát. Bámulja a plafont. Tíz perc az egész, sose tudjátok meg, kire gondoltam közben.

Hazafelé menet eszembe jut, hogy küldök neki egy magyar popsztárt. Egy sármos bunkót, egy olajos tekintetű elhízott gyíkot, akinek dauerolt haja és aranylamé szpenszere van, aki hetvenéves korában is bőrnadrágban áll a színpadon, akinek minden rendőr, pincér és focista a haverja, és amióta oltott meszet kevertek a kokainjába, és az anyag reggelre megkötött az orrában, csak bourbont és vodkát iszik, bár még mindig a vörösboros kóla a kedvence. Egy igazi magyar popsztárt, akibe minden nő szerelmes negyven fölött, mert olyan szépen tud nézni.

Akinek a klipjei utazási irodák által támogatott home-videók, aki cédén és kazettán...

Elképzelem, ahogy a tigrismintás ágytakarón ülve a nevét ismételgetné, a nő pedig úgy szorítaná kezét, ahogy még senkiét, és ragyogna, mintha belülről világítanák meg. Hetek, hónapok telnének el így, végül mindketten szétfolynának a szőnyegpadlón, és nem maradna belőlük más, csak az olcsó dezodor és közönséges férfiparfüm illata mint a boldogság lehelete.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.