Pálya a magasban

Pálya a magasban

Egotrip

Van egy kapus Angliában, úgy hívják, hogy Robinson. Neve alapján szegény hősünk híres lehetne robinzonádjairól vagy a kapufára akasztott pisztolyáról, de őt mégsem valamely nagy tette, hanem a zágrábi stadion egyetlen apró dombocskája segítette kétes ismertséghez. Ezt a szabad szemmel alig látható, végzetes kupacot az ellenfél kapusa túrogatta össze a horvát-angol mérkőzés első félidejében, hogy az esőtől csúszós talajon a labdát ráhelyezve kirúgását erről végezhesse el. Fordulás után pedig pont ezen a kitüremkedésen pattant meg Gary Neville hazaadása, méghozzá éppen csak annyira, hogy a labda nevezett Robinson lába fölött átugorva nevetségesen és védhetetlenül vánszorogjon a kapuba.

Van egy kapus Angliában, úgy hívják, hogy Robinson. Neve alapján szegény hősünk híres lehetne robinzonádjairól vagy a kapufára akasztott pisztolyáról, de őt mégsem valamely nagy tette, hanem a zágrábi stadion egyetlen apró dombocskája segítette kétes ismertséghez. Ezt a szabad szemmel alig látható, végzetes kupacot az ellenfél kapusa túrogatta össze a horvát-angol mérkőzés első félidejében, hogy az esőtől csúszós talajon a labdát ráhelyezve kirúgását erről végezhesse el. Fordulás után pedig pont ezen a kitüremkedésen pattant meg Gary Neville hazaadása, méghozzá éppen csak annyira, hogy a labda nevezett Robinson lába fölött átugorva nevetségesen és védhetetlenül vánszorogjon a kapuba.

A régi időkben - a Minarik Ede által halhatatlanná tett Robinson korában - a pálya egyenetlensége jóval többször vált a végzet eszközévé, mint manapság, a biliárdasztal-simaságú gyepcsodák korában. A magyar futballtörténet leggonoszabb fűcsomója 1925 októberében az Üllői úton jutott főszerephez. A spanyolok kapujában a korszak legnagyobb kapusegyénisége, az utolérhetetlen Zamora állt, a magyaroknál pedig hazánk büszkesége, az Európa-hírű Zsák Károly. A meccs során mindketten bemutatták, amit csak a legnagyobbak tudnak: bravúros védéseket, bátor vetődéseket, magabiztosan lehúzott beadásokat. A második félidő elején azonban egy gyengén sikerült spanyol szabadrúgás, amelyet egy serdülő kapus is játszva fogott volna meg, Zsák előtt megpattanva és irányt változtatva a magyar fenomén lába között gurult a kapuba. 1-0-ra kikaptunk, és bár Zsák sírján ez áll: "A minden idők legjobb labdarúgó kapusa", a Zamora elleni párharcot mégis elvesztette.

Manapság az ilyen sorstragédiák szinte csak alsóbb osztályú meccseken eshetnek meg, hiszen a világ futballélvonala nemritkán sztárépítészek - Herzog és de Meuron, Calatrava vagy Sir Norman Foster - által épített csodastadionokban, az időjárás viszontagságaival természetellenesen dacoló high-tech pályákra fut ki, ahol a 28 milliméteres fű és a buckamentesség magától értetődő alapkövetelmény, a véletlen pedig alig juthat szerephez. A 2006-os németországi világbajnokság előtt két évvel például már összehívták a gyepszakértők csapatát, a "Rasenkompetenzteam"-et, amely a Német Gyeptársasággal közösen 400 fűkeverék vizsgálata nyomán dolgozta ki a vébén kötelezően használatos gyepösszetételt: 75 százalék poa pratensis (réti perje) és 25 százalék lolium perenne (angol perje). Indoklásuk szerint a horizontálisan elterülő, stabilitást adó réti perjét jól kiegészíti a magasba törő, optikailag előnyösebb megjelenésű angol perje, sőt az előbbi téli depresszióra való hajlamát kiválóan ellensúlyozza az utóbbi agresszivitása. Ezenkívül még a labda is jól gurul rajta - nem úgy, mint a tarackos tippanon vagy a taréjos cincoron.

Az első osztályú nyugat-európai pályák alatt mintegy 25 centiméterrel ma már bonyolult fűtésrendszerek, precízen megtervezett vízelnyelő kavics- és homokrétegek találhatók. Erre terítik rá az elsősorban holland és német cégek által előkészített, az "aratás" után általában 12 méter hosszú és 1,2 méter széles szeletekben kiszállított gyepszőnyegtekercseket, amelyeket viszont a döntő mérkőzések után egyes áruházakban harmincszor húszas darabokban, eredetiség-igazolással, kérés szerint bekeretezve lehet megvásárolni.

A gondos tervezés és a fejlett technológia azonban gyakran nem biztosítéka, hanem éppen hogy gátja a gyep egészséges fejlődésének. A legjobb példát erre a kilencvenes évek csodája, az Ajax Amsterdam Arénája szolgáltatta, amelyben a meredek tribünök és a messze kiugró tetők miatt sem elég napfény nem érte, sem megfelelő légáram nem bizsergette a gyepet, így az az építés utáni első öt évben 24-szer rohadt ki. A felháborodott szurkolók annyira megunták ezt az állapotot, hogy tiltakozásuk jeléül két tehenet hajtottak be a játéktérre, akik aztán annak rendje s módja szerint a trágyázást is megoldották.

A probléma nem egyedi, és a mérnökök már számos szabadalmaztatott építészeti megoldást találtak rá: például az átlátszó tetőszerkezetet, amely sajnos gyorsan koszolódik, vagy a tetőre szerelhető lamellás fényterelőket, amelyek azonban nem oldják meg a szél hiányának problémáját. Az utóbbi években a tudósok három újabb komplex javaslattal álltak elő: az egyik szerint egy hidraulikus liftrendszer segítségével magát a pályát emelik magasba, hogy a tribün szintjére kerülve érjék el a gyep számára természetes körülményeket. A Schalke hipermodern stadionjában - amelyben többek között öt kilométeres csőrendszeren keresztül áramlik mindenhová a sör - a zöld gyepet regenerálódás céljából egyszerűen kitolják az épületkomplexum elé. Ha minden jól megy, a hídszerűen megépített déli tribün alatt a pálya három és fél óra alatt hagyja el az arénát, hogy aztán némi felfrissülést követően ugyanennyi idő alatt térjen vissza. A harmadik, még ennél is bonyolultabb módszer szerint a helyben maradó gyep fölött alig valamivel ügyes gépek egy szkennerszerű burát mozgatnak, amely alatt az irányított mesterséges fény, a célzottan adagolt trágya, valamint a szélszerűen kevergetett, szén-dioxidban dús atmoszféra közepette megfelelően zöld marad a fű.

A mai, kabrióként nyitható-csukható stadionok és mobil rendszerekkel sebesen letakarható pályák korában a napfény és a szél mellett a víz is már csak kivételes esetekben jelenthet problémát. Régebben bezzeg ez is másképp volt. Ki ne emlékezne az 1974-es vébén a fináléba jutást eldöntő NSZK-lengyel meccs előtti felhőszakadásra, az úgynevezett "frankfurti vízi csatára", ahol kőkorszakinak tűnő, de mint később kiderült, csupán négy évvel korábban szabadalmaztatott, ide-oda tologatott vízgyűjtő hengerekkel gyűjtötték be úgy-ahogy a csapadékot. Hol maradt mára a csúcsmeccsekről a kevésbé technikás csapatok ellen régebben gyakran alkalmazott módszer: a pálya fellocsolása? Nálunk utoljára talán a nagy stratéga hírében álló Mészöly Kálmán vetette be ezt a fegyvert a görögök elleni 1983-as Eb-selejtezőn: az alábecsült ellenfél a Népstadion elárasztott füvén 3-2-vel lefocizta a pengés magyar csapatot.

Napfény, szél és víz ide vagy oda, a jövő már ma is a műfű felé mutat. Az egy négyzetméteren 101 760 fűszálat tartalmazó, polietilén-, szilikon- és gumigranulátum felhasználásával készülő, kiválóan abszorbeáló technikai csodák ma már alig valamivel maradnak el a valódi gyep tulajdonságaitól. Igaz ugyan, hogy az első afrikai műfüves kísérletek a 70 fokra forrósodó pályán égési sérülésekkel végződtek, de holland tudósok szerint nemsokára már a legfontosabb problémára is megtalálják a megoldást, és ha egy labda 14 méter/szekundum sebességgel érkezik, 25 fokos szögben, akkor 10 méter/szekundummal fog távozni, 17 fokos szögben. Mint a füvön, természetesen.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.