Egotrip

Sajó László: Öt és feles

Egotrip

Gólokozó érkezett hozzátok

sem nem azé, aki fut (Róm 9, 16)   

A Gólokozó (talán még emlékszünk rá) most nem kerékpáron, nem is Főnixen, de vasúton, kocsival, utasként érkezett a Bodrogközbe, ahol 2011-ben tizenkét nagypályás csapat volt, ma három: Cigánd, Karcsa és Pácin. De ahol ő megjelenik, meccsek, gólok.

Ott vagyunk érted, ülj be a restibe, jön az üzenet, ám Sárospatakon nincs (sincs) resti, kiül a napra az áprilisi nyárban. Hercegkúton, mi mással, tokaji furminttal (már messziről tudják, hogy ő érkezik, Patak felől pálinkaszagot hoz a szél), műanyag pohárban, szabadkozik a vendéglátó, a Gólokozó leül bérelt helyére, a kispadra. A meccs gyászszünettel kezdődik (a községházán látták a fekete zászlót), 60 évesen, hátsó falú infarktus, aludt. A csapatban sok hiányzó, Laci, a centerhalf térdét operálták, nem focizhat, ki se jött, ne fájjon a szíve. A Mester szól a Gólokozónak, Fater, menj be!, Fater, mert ő a rangidős, rögtön kötényt akar adni egy fiatal gyereknek, na de öreg! A második félidőben csak középkezdésnél ér labdába, abból viszont jó sok, gyakorolhatja. A vége 9-2, oda (tíz alatt, az egyetlen pozitívum, erre lehet építeni!). De nem is ez (a meccs – fantasztikus, hogy egyáltalán) a lényeg, az after! Palócleves virslivel, persze bor. Helyi erő kiviszi az állomásra, van még idő, le a pincéjébe, kóstoló, üveg furmint, megissza a vonaton. Félórás késés, 10-re a Keletiben. Száraz furminttal édes az álom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.