Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Szeretni bolondulásig

Egotrip

Sztálin arra tanított minket, hogy a nyelv szerszám, eszköz, amelynek segítségével az emberek érintkeznek egymással, kicserélik gondolataikat és kölcsönösen megértik egymást. Joszif Visszarionovicsnak igaza volt, és persze Platónnak is, mert ő is valami hasonlóról beszélt (Kratülosz 388c).

Ma úgy szokás ezt megfogalmazni, hogy a kommunikáció egyrészt az információcserének, másrészt pedig a beszélő identitásjelzésének és a hallgató befolyásolásának az eszköze. Azonban sem a grúz, sem a görög tudós nem igazított el minket ezen összetevők keverési arányának a kérdésében. Pedig ez vélhetően fontos lenne, hiszen a nagyfröccs és a hosszúlépés közé is az húz markáns határvonalat, hogy a hosszúlépésben kétharmados többségben van a szóda, azaz bármit megtehet a borral. Ez az analógia persze csak akkor válik érdekessé, ha belátjuk, hogy a kétharmados többségi állapot megfordulása (szaknyelven: nagyfröccs) sem jelenti azt, hogy a bor íze dominálna, lett légyen az bár egy 1899-es évjáratú La Cave d'Hugo. A magyar kommunikáció nagy törvénye éppen ez: sajátos diskurzusban túlsúlyba kerülhetnek ugyan az igazság- és hírértékekkel bíró kijelentések (például egy kémiai szakcikkben vagy a porszívónk használati utasításában), de a beszédhelyzetek zömében a rituális és szimbolikus jelentések, az identitásjelző és befolyásoló jellegű elemek rendszerint felülírják az igazság és a helyes érvelés kritériumait. A politikai kommunikáció pedig eleve az érzelmekre és csoportkötődésekre alapozó diskurzus: az igaz és a hamis kettőssége szerinti értelmezés fel se merül. Belátható, hogy egy politikai szónoklat puszta beszédrítus, amelynek célja egyszerűen csak a kapcsolat és identitás erősítése.

Jó példa erre a Jobbik szónokának a Horthy-emlékmenet során tartott felejthetetlen beszéde (2009. november 22.), amelyben többek közt ez is elhangzott: "Egy zsidó barátom, Petró János volt az, aki Horthy Miklós iránt érzett hálája jeléül fehér lovát felajánlotta erre a felvonulásra. Zsidó hitének hangsúlyozása azért fontos, mert Horthyt éppen az antiszemitizmus, pontosabban a zsidóellenesség vádjával bélyegezték meg. Pedig ennek a vádnak épp az ellenkezője az igaz." A hallgatóságból talán senki nem akarta megismerni Petró Jánost (bár volt, aki elhitte, hogy létezik ez a személy), nem akarta megérinteni a kaftánját, meghuzigálni a pajeszát, megkérdezni, hogy mióta van baráti nexusban a szónokkal. A politikai beszéd ugyanis szimbolikus aktus, funkciója itt sem volt több, mint annak a toleranciának és szeretetnek a tudatosítása, amely a Jobbikot azóta is jellemzi. A műfaj szabályai kizárták azt is, hogy a szónok olyan témák felé bitangoljon el, mint hogy miért öt hónappal a Szálasi-puccs előtt kezdődött meg a magyar zsidók deportálása az auschwitz-birkenaui táborba, hogy Horthy mit is írt Teleki Pálnak 1940. október 14-én a saját antiszemitizmusáról, hogy miért írt alá bizonyos törvényeket stb. Azon a tényen mindazonáltal el lehetne gondolkodni, hogy a valóság iránt érdeklődő kollégáikat "történelemhamisítással" vádoló jobboldali történészek hada miként akadályozza a valósággal való "németes" szembenézést és a múlton való túllépést, vö. például Tőkéczki László munkássága (vagy Koltay Gábor filmje, a Horthy, a kormányzó). A 750 ezer magyar zsidóval való össznépi szolidaritás mítoszának gerjesztése kizárja azt is, hogy illő szó essék azokról a (keresztény) magyarokról, akik nagy kockázatot vállaltak azzal, hogy mintegy 30 ezer zsidó honfitársukat rejtegették. Itt és most fintorogni és a francia példát felemlíteni persze lehet, de nem csekély ez a szám egy több évtizeden át szisztematikusan félrevezetett, faji eszmékkel bolondított nép esetében, különösen a politikai és egyházi elit árulása után. Tehát amellett, hogy a jobboldali történészeink ma folytatják a magyar tömegek butításának ősi hagyományát, belegázolnak valamibe, amire büszkének is lehet lenni.

Mint láthatjuk, a mai magyar politikai elit választott: letette voksát a mitologizáló történelemszemlélet mellé, amely döntés tökéletes harmóniában van a tekintélyelvű, csoportazonosság által motivált politizálás gyakorlatával. Égető szükség is van erre a mitológiára, mert az elmúlt két év során a válság kezelése és a megelőző nyolc év súlyos hibáinak kijavítása, az átgondolt és pragmatikus gazdaságpolitika eleddig nem körvonalazódik. Az emberek pedig egyre türelmetlenebbek, függetlenül attól, hogy hányszor és mekkorákat hibázik a vezetés. Bár a gulyásnacionalizmus harsány és látványos elemei, a nemzeti és keresztény identitás sulykolása hosszú távon nem terelheti el a majdani választók figyelmét arról, hogy a havi fizetésükből hány deka téliszalámit tudnának venni a gyereknek, de a kormányzati sasszék arra mindenesetre alkalmasak, hogy egy kis időt nyerjenek vele. A gyenge és megújulni képtelen baloldal, valamint a szabad szemmel alig látható liberális oldal ideológiai tere helyett egyébként is az erős szélsőjobb választóinak irányába kell utat törni: még akkor is, ha az ezzel járó gyakorlat sokakat bánt, illetve a történelmi tények elferdítésén alapul.

Ezért kell ikonikus figurává tenni Horthyt, ezért lesz Wass Albert és Nyirő szimbolikusan a mi emberünk, és ezért emelik most vissza a néptudalom panteonjába a savonarolai kvalitásokkal bíró Prohászka Ottokár püspököt, akinek Az én antiszemitizmusom c. ejakuláció-gyűjteménye a Gede Testvéreknél jelent meg 2003-ban (magánkönyvtáram ékessége). Naivitás azt hinni, hogy a politika első vonalában lévőknek mi bármi olyat is tudnánk mondani, amit ők ne tudnának már réges-rég ezekről a személyekről. A hatalom egyik célja feltétlenül az, hogy demonstrálja: akármik is legyenek az ún. "tények", azt mi mondjuk meg, hogy miként kell ezeket értékelni - a nép pedig mögöttünk áll, mert szeret minket. És ez így is van, hiszen már a második vonalban serénykedő elkötelezettek sem vádolhatók meg azzal, hogy gondolkodnának és tájékozódni próbálnának: a hatalmas szeretet és az akolmeleg vonzása mozgatja őket. Ha pedig egyébként a jó oldalon állunk, nem érdekes egy-egy kis baki: Szentesi Zöldi László, a Magyar Hírlap kolosszális publicistája például Elie Wiesel irodalmi [!] Nobel-díjáról értekezett, nem is beszélve egy kedves nemzeti kommentelőről, aki kereken kimondta, hogy ő bizony mindig idegbajt kap ettől a nőtől [!]. Az interneten elérhető folyóirataink kommentelőinek véleménye és stílusa nem a magyar közgondolkodás állapotát tükröző reprezentatív minta, de nagy ostobaság lenne azt képzelni, hogy a kommentelők véleményeinek intellektuális színvonala, előítéletessége és érzelmi kitörései semmit sem tükröznek abból, ahogy ma a magyarok véleményt formálnak, pontosabban: ahogyan gondolati és érzelmi közösséget választanak.

Bizakodásra egyelőre nincs okunk, bár lehet, hogy a nagy német bölcselőnek van igaza, aki szerint a tévhitek, előítéletek és őrültségek az "ész cselének" (List der Vernunft) puszta eszközei, vagyis részben a nyilvánvaló őrültségek felismerése vezet el majd a pozitív végkifejlethez: csak idő kérdése az, hogy a világszellem felismerje és megvalósítsa önmagát. Kedves Georg Wilhelm Friedrich, én diákkorom óta rajongok érted, de most hadd figyelmeztesselek, hogy már egy picit azért késésben vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.