egotrip

Vajda Mihály: A ki nem végzett Szókratész

Szókratész és a halál

Egotrip

Alig hogy megjött, drága Szókratészem, újabb leveled Amerikából, érkezett egy másik, ismeretlen ismerősömtől, amelyben felesége haláláról tudósít.

Az elhunyt feleség vagy harminc évvel ezelőtt tanítványom volt Szegeden – közvetlenül a rendszerváltás után ott is tanítottam –, érdekes, tehetséges lány. Időnként elküldte nekem valami írását, de ha nem tévedek, személyesen azóta nem találkoztunk. Férjhez ment egy matematikushoz – ő az említett ismeretlen ismerős –, aki hosszú évek óta külföldön tanít, mostanság, ha jól emlékszem Guamban, amely valahogy az Egyesült Államokhoz tartozik, de messze fekszik Amerikától. Nem hiszem, Szókratész, hogy oda is elvetődnél, bár ki tudja, milyen lehetetlen helyeken fogsz még megfordulni, időd van, az istenek nem engednek meghalni. Szegény lányhoz azonban nem voltak ilyen kegyesek.

Tudom, ezt te másképpen látod. Fáraszt már ez a rád mért szinte „örök élet”, s különben is, ha jól emlékszem tanítványod, Platón beszámolójára, te jó barátságban voltál a halállal. Talán ezért is nem szöktél meg Athénból, miután halálra ítéltek, nemcsak azért, mert tisztelted Athén törvényeit. Elhiszem neked, amit a börtönben, barátaidnak mondottál. Azt is, hogy tényleg azt gondoltad, hogy „akik helyesen foglalkoznak a filozófiával, nem készülnek semmi másra, csupán arra, hogy meghalnak és halottak lesznek. Ha tehát ez igaz, bizony oktalanság volna, hogy ők, akik egész életükben nem vágyakoztak semmi másra, csupán erre, amikor végül eljön, riadoznának attól, amire régóta vágyakoznak és készülnek”. Meg hogy „ha valaha is tisztán akarunk tudni valamit, el kell a testtől válnunk, s csupán a lélekkel kell szemlélni a dolgokat önmagukban”. S aztán – állítólag – így folytattad: „Mert ha nem lehet a testtel bármit is tisztán megismerni, csak két eshetőség van: vagy semmiképpen nem lehet megszerezni a tudást, vagy pedig csak holtunkban.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.