Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Detroit a Duna-parton

Egotrip

Aki nem (csak) önmagáért szereti a demokráciát, az abban bízik, hogy szorgos működtetése jó szakpolitikai döntésekhez vezet. Miért lehet ebben bízni? Mert a parlamentben többségben ülő és a kormányt adó politikusok boldogítani akarják a népet, leginkább azért, mert újra akarják választatni magukat. A nép pedig arra szavaz, aki úgy kormányoz, ahogy az neki jó.

Ha egy kicsit megkapargatjuk, az előző mondat minden szava gyanús. Politikatudósok meg is kérdőjelezik mindet: ki az a nép? Mi a jó neki? És tudja-e a nép, mi a jó neki? Valóban inkább szavaznak a hatalmon levőkre, ha népboldogítónak gondolják az intézkedéseiket? A kérdések jogosak - de ettől még gondolhatjuk, hogy nagyjából igenis így van. És minél jobban átlátja a nép, mi a jó neki, és minél érzékenyebben reagál a kormányzati intézkedésekre, annál inkább így van.

Van azonban a szakpolitikának egy olyan hatásmechanizmusa, amivel ez az egyszerű modell nem számol. A kormányzati intézkedések nemcsak arra bírnak hatni, hogy a nép mit gondol a kormánypártról. Hanem arra is hatnak, hogy kikből áll a nép.

Nem arra gondolok, hogy a kormány elteszi láb alól a választók egy részét, vagy megvonja tőlük a szavazati jogot, például úgy, hogy börtönbe kényszeríti azokat, akiknek kevésbé tetszik, amit művel. Még csak arra sem, hogy a várhatóan nem rá szavazóknak megnehezíti, hogy eljussanak az urnákig - például a választási regisztráció újraszabályozásával.

Amire gondolok, az az elvándorlás bátorítása. Ha a szavazók közt van olyan, jól azonosítható csoport, amelynek tagjai eleve sokkal kevésbé hajlamosak a hatalmon levők újraválasztására, mint a többiek, és a kormányzati intézkedések tudnak hatni arra, hogy közülük mennyien mennek olyan messzire, hogy már ne (vagy sokkal kisebb hatással) szavazzanak a hatalmon levők ellen, akkor a hatalom megpróbálhatja távozásra serkenteni őket. A hatalmon levőket jobban elutasító csoport távozása akkor is javítani fogja a kormánypárt újraválasztásának az esélyeit, ha a kormánypárt népszerűsége az egyes csoportokon belül nem nő, és ha a kivándorlásra ösztönző lépések önmagukban pazarlók, károsak.

De elég a tudományoskodásból! A kérdés egyszerű. Tegyük fel, hogy a Fidesz egyik célja ez: a nem rá szavazókat, például a középosztály nyugatos felét kiszekálni az országból, és az itt maradók szavazataira támaszkodva több évtizedes kormányzásra berendezkedni. Sikerülhet-e neki? Lehet-e, hogy Európa-ellenes retorikával, a multik visszaszorításával, a történelmi egyházak állami helyzetbe hozásával, az általános iskolák visszaporoszosításával, az egyetemek fizetőssé tételével - még ha ezek az intézkedések nem is lendítik előre a közjót - Orbán Viktor meg tud szabadulni azoktól a választóktól, akik megbuktathatnák?

Két harvardi közgazdász, Edward Glaeser és Andrei Shleifer szerint a válasz: igen. (Lásd tanulmányukat: The Curley Effect: The Economics of Shaping the Electorate. The Journal of Law, Economics, & Organization, 2005.) Cikkükben először egy matematizált modellben összeszedik, mi kell ahhoz, hogy a mechanizmus működjék. Ezek közül két feltételt érdemes kiemelni. A dolog akkor működik, ha 1) politikai intézkedésekkel távozásra lehet bírni a kiszorítandó választópolgárokat (vagyis ha hat rájuk, amit a politika csinál); és 2) ha van hova menniük.

Egyenleteik után három tanulságos esetet vizsgálnak meg.

A hétgyerekes, katolikus ír William Curley, miután a Bostonban akkor még kisebbségben levő írek szavazataival 1913-ban a város polgármesterévé választották, mindent megtett, hogy a nem íreket távozásra bírja - a szónoklatoktól az adórendszer átalakításáig, az írek alkalmazásától a városi bürokráciában a nem ír városrészek élhetetlenné tételéig. A stratégia működött: Curley 1913 és 1955 között négyszer volt polgármester, egyszer kormányzó és kétszer kongresszusi képviselő, miközben működésétől nem függetlenül a jenkik tömegesen hagyták el Bostont.

A második példa is egy amerikai városból való. Amikor 1973-ban a fekete Coleman Youngot először választották Detroit polgármesterévé, a fekete választók aránya 50 százalék alatt volt, amikor 1989-ben ötödször, 70 százalék felett. Young is a piacinál magasabb bérrel járó városi állásokat nyújtott támogatóinak, miközben spórolt azokon a közszolgáltatásokon, amelyeket az ingatlantulajdonos fehérek gondoltak fontosnak. Például a rendőrségen és a tűzoltóságon.

Glaeserék harmadik példája egy ország: Mugabe Zimbabwéja, ahonnan a fehéreket és a jól képzett, a demokráciát és a jogállamot támogató feketéket sikerült kiszorítani: többségüket vissza a korábbi gyarmatosító Egyesült Királyságba.

Mindez persze az elvándorlók számára nem a világvége. Némi érzéketlenséggel azt mondhatjuk: Bostonból a szomszédos Cambridge-be vagy Detroitból Chicagóba költözni nem a legrosszabb, ami az emberrel történhet, sőt el tudunk képzelni nagyobb személyes tragédiát annál is, mint hogy valakinek Afrikából a szülők, nagyszülők Angliájába kell vándorolnia. Ez viszont korántsem véletlenül van így - ha nem lenne relatíve könnyű az elvándorlás, az egész trükk nem működne.

Mindez immár igaz ránk is. Uniós tagságunk jóvoltából és a külföldi munkavállalás korlátainak 2011-es megszűntével a kiszekáltaknak Magyarországról is van hova menniük; és a fapados repülőkkel és az internetes videotelefonálással az önkéntes száműzetés kenyere sem olyan keserű. Bár részletes adataink még nincsenek, a hétköznapi tapasztalat azt sugallja, hogy egyre inkább mennek is.

Láttuk, hogy ez a stratégia a türelmes politikusoknak való: az emberek az első egy-két intézkedés vagy gyújtó hangú szónoklat hatására még nem mennek világgá; még akkor sem, ha megtehetnék. Ha meg is indul a politikus szempontjából kívánatos elvándorlás, az lassú, évekig tartó folyamat lesz. Siker esetén a politikai hozam viszont óriási: a három politikust, akikkel a cikk példálózik, évtizedeken át újra és újra megválasztották.

És itt következik a nagy kérdés. Vajon a maradó többségnek jó-e vagy rossz, ha választott politikusaik egy őket kevésbé támogató csoport elüldözésével igyekeznek bebetonozni magukat?

Az elmélet és a három eset egy irányba mutat. Boston lakossága fele olyan gyorsan nőtt Curley négy évtizede alatt, mint Massachusetts államé, és harmad olyan gyorsan, mint az egész USA-é. A város pozíciója is romlott az amerikai nagyvárosok rangsoraiban. Detroit Young harmincéves uralmának végére elvesztette lakosainak harmadát, megkétszereződött viszont a városban a munkanélküliség, és másfélszer magasabb lett a szegénységi küszöb alatt élő lakosok aránya is. Zimbabwét pedig Mugabe országlásának végére, írják a szerzők, "lerántja a szegénység, a korrupció és az anarchia mocsara".

A célországok statisztikáiból inkább sejtjük, mint tudjuk, hogy 2010 óta minden eddiginél magasabb és minden eddiginél gyorsabban nő a Magyarországról elvándorlók aránya. Azt még nem tudjuk, pontosan ki is megy el. Ha kiderül, hogy azok a társadalmi csoportok, amelyek a legkevésbé szavaznak a Fideszre - akkor elkezdhetünk aggódni.

Vagy állást keresni Londonban.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.