Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Detroit a Duna-parton

Egotrip

Aki nem (csak) önmagáért szereti a demokráciát, az abban bízik, hogy szorgos működtetése jó szakpolitikai döntésekhez vezet. Miért lehet ebben bízni? Mert a parlamentben többségben ülő és a kormányt adó politikusok boldogítani akarják a népet, leginkább azért, mert újra akarják választatni magukat. A nép pedig arra szavaz, aki úgy kormányoz, ahogy az neki jó.

Ha egy kicsit megkapargatjuk, az előző mondat minden szava gyanús. Politikatudósok meg is kérdőjelezik mindet: ki az a nép? Mi a jó neki? És tudja-e a nép, mi a jó neki? Valóban inkább szavaznak a hatalmon levőkre, ha népboldogítónak gondolják az intézkedéseiket? A kérdések jogosak - de ettől még gondolhatjuk, hogy nagyjából igenis így van. És minél jobban átlátja a nép, mi a jó neki, és minél érzékenyebben reagál a kormányzati intézkedésekre, annál inkább így van.

Van azonban a szakpolitikának egy olyan hatásmechanizmusa, amivel ez az egyszerű modell nem számol. A kormányzati intézkedések nemcsak arra bírnak hatni, hogy a nép mit gondol a kormánypártról. Hanem arra is hatnak, hogy kikből áll a nép.

Nem arra gondolok, hogy a kormány elteszi láb alól a választók egy részét, vagy megvonja tőlük a szavazati jogot, például úgy, hogy börtönbe kényszeríti azokat, akiknek kevésbé tetszik, amit művel. Még csak arra sem, hogy a várhatóan nem rá szavazóknak megnehezíti, hogy eljussanak az urnákig - például a választási regisztráció újraszabályozásával.

Amire gondolok, az az elvándorlás bátorítása. Ha a szavazók közt van olyan, jól azonosítható csoport, amelynek tagjai eleve sokkal kevésbé hajlamosak a hatalmon levők újraválasztására, mint a többiek, és a kormányzati intézkedések tudnak hatni arra, hogy közülük mennyien mennek olyan messzire, hogy már ne (vagy sokkal kisebb hatással) szavazzanak a hatalmon levők ellen, akkor a hatalom megpróbálhatja távozásra serkenteni őket. A hatalmon levőket jobban elutasító csoport távozása akkor is javítani fogja a kormánypárt újraválasztásának az esélyeit, ha a kormánypárt népszerűsége az egyes csoportokon belül nem nő, és ha a kivándorlásra ösztönző lépések önmagukban pazarlók, károsak.

De elég a tudományoskodásból! A kérdés egyszerű. Tegyük fel, hogy a Fidesz egyik célja ez: a nem rá szavazókat, például a középosztály nyugatos felét kiszekálni az országból, és az itt maradók szavazataira támaszkodva több évtizedes kormányzásra berendezkedni. Sikerülhet-e neki? Lehet-e, hogy Európa-ellenes retorikával, a multik visszaszorításával, a történelmi egyházak állami helyzetbe hozásával, az általános iskolák visszaporoszosításával, az egyetemek fizetőssé tételével - még ha ezek az intézkedések nem is lendítik előre a közjót - Orbán Viktor meg tud szabadulni azoktól a választóktól, akik megbuktathatnák?

Két harvardi közgazdász, Edward Glaeser és Andrei Shleifer szerint a válasz: igen. (Lásd tanulmányukat: The Curley Effect: The Economics of Shaping the Electorate. The Journal of Law, Economics, & Organization, 2005.) Cikkükben először egy matematizált modellben összeszedik, mi kell ahhoz, hogy a mechanizmus működjék. Ezek közül két feltételt érdemes kiemelni. A dolog akkor működik, ha 1) politikai intézkedésekkel távozásra lehet bírni a kiszorítandó választópolgárokat (vagyis ha hat rájuk, amit a politika csinál); és 2) ha van hova menniük.

Egyenleteik után három tanulságos esetet vizsgálnak meg.

A hétgyerekes, katolikus ír William Curley, miután a Bostonban akkor még kisebbségben levő írek szavazataival 1913-ban a város polgármesterévé választották, mindent megtett, hogy a nem íreket távozásra bírja - a szónoklatoktól az adórendszer átalakításáig, az írek alkalmazásától a városi bürokráciában a nem ír városrészek élhetetlenné tételéig. A stratégia működött: Curley 1913 és 1955 között négyszer volt polgármester, egyszer kormányzó és kétszer kongresszusi képviselő, miközben működésétől nem függetlenül a jenkik tömegesen hagyták el Bostont.

A második példa is egy amerikai városból való. Amikor 1973-ban a fekete Coleman Youngot először választották Detroit polgármesterévé, a fekete választók aránya 50 százalék alatt volt, amikor 1989-ben ötödször, 70 százalék felett. Young is a piacinál magasabb bérrel járó városi állásokat nyújtott támogatóinak, miközben spórolt azokon a közszolgáltatásokon, amelyeket az ingatlantulajdonos fehérek gondoltak fontosnak. Például a rendőrségen és a tűzoltóságon.

Glaeserék harmadik példája egy ország: Mugabe Zimbabwéja, ahonnan a fehéreket és a jól képzett, a demokráciát és a jogállamot támogató feketéket sikerült kiszorítani: többségüket vissza a korábbi gyarmatosító Egyesült Királyságba.

Mindez persze az elvándorlók számára nem a világvége. Némi érzéketlenséggel azt mondhatjuk: Bostonból a szomszédos Cambridge-be vagy Detroitból Chicagóba költözni nem a legrosszabb, ami az emberrel történhet, sőt el tudunk képzelni nagyobb személyes tragédiát annál is, mint hogy valakinek Afrikából a szülők, nagyszülők Angliájába kell vándorolnia. Ez viszont korántsem véletlenül van így - ha nem lenne relatíve könnyű az elvándorlás, az egész trükk nem működne.

Mindez immár igaz ránk is. Uniós tagságunk jóvoltából és a külföldi munkavállalás korlátainak 2011-es megszűntével a kiszekáltaknak Magyarországról is van hova menniük; és a fapados repülőkkel és az internetes videotelefonálással az önkéntes száműzetés kenyere sem olyan keserű. Bár részletes adataink még nincsenek, a hétköznapi tapasztalat azt sugallja, hogy egyre inkább mennek is.

Láttuk, hogy ez a stratégia a türelmes politikusoknak való: az emberek az első egy-két intézkedés vagy gyújtó hangú szónoklat hatására még nem mennek világgá; még akkor sem, ha megtehetnék. Ha meg is indul a politikus szempontjából kívánatos elvándorlás, az lassú, évekig tartó folyamat lesz. Siker esetén a politikai hozam viszont óriási: a három politikust, akikkel a cikk példálózik, évtizedeken át újra és újra megválasztották.

És itt következik a nagy kérdés. Vajon a maradó többségnek jó-e vagy rossz, ha választott politikusaik egy őket kevésbé támogató csoport elüldözésével igyekeznek bebetonozni magukat?

Az elmélet és a három eset egy irányba mutat. Boston lakossága fele olyan gyorsan nőtt Curley négy évtizede alatt, mint Massachusetts államé, és harmad olyan gyorsan, mint az egész USA-é. A város pozíciója is romlott az amerikai nagyvárosok rangsoraiban. Detroit Young harmincéves uralmának végére elvesztette lakosainak harmadát, megkétszereződött viszont a városban a munkanélküliség, és másfélszer magasabb lett a szegénységi küszöb alatt élő lakosok aránya is. Zimbabwét pedig Mugabe országlásának végére, írják a szerzők, "lerántja a szegénység, a korrupció és az anarchia mocsara".

A célországok statisztikáiból inkább sejtjük, mint tudjuk, hogy 2010 óta minden eddiginél magasabb és minden eddiginél gyorsabban nő a Magyarországról elvándorlók aránya. Azt még nem tudjuk, pontosan ki is megy el. Ha kiderül, hogy azok a társadalmi csoportok, amelyek a legkevésbé szavaznak a Fideszre - akkor elkezdhetünk aggódni.

Vagy állást keresni Londonban.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.