Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Detroit a Duna-parton

Egotrip

Aki nem (csak) önmagáért szereti a demokráciát, az abban bízik, hogy szorgos működtetése jó szakpolitikai döntésekhez vezet. Miért lehet ebben bízni? Mert a parlamentben többségben ülő és a kormányt adó politikusok boldogítani akarják a népet, leginkább azért, mert újra akarják választatni magukat. A nép pedig arra szavaz, aki úgy kormányoz, ahogy az neki jó.

Ha egy kicsit megkapargatjuk, az előző mondat minden szava gyanús. Politikatudósok meg is kérdőjelezik mindet: ki az a nép? Mi a jó neki? És tudja-e a nép, mi a jó neki? Valóban inkább szavaznak a hatalmon levőkre, ha népboldogítónak gondolják az intézkedéseiket? A kérdések jogosak - de ettől még gondolhatjuk, hogy nagyjából igenis így van. És minél jobban átlátja a nép, mi a jó neki, és minél érzékenyebben reagál a kormányzati intézkedésekre, annál inkább így van.

Van azonban a szakpolitikának egy olyan hatásmechanizmusa, amivel ez az egyszerű modell nem számol. A kormányzati intézkedések nemcsak arra bírnak hatni, hogy a nép mit gondol a kormánypártról. Hanem arra is hatnak, hogy kikből áll a nép.

Nem arra gondolok, hogy a kormány elteszi láb alól a választók egy részét, vagy megvonja tőlük a szavazati jogot, például úgy, hogy börtönbe kényszeríti azokat, akiknek kevésbé tetszik, amit művel. Még csak arra sem, hogy a várhatóan nem rá szavazóknak megnehezíti, hogy eljussanak az urnákig - például a választási regisztráció újraszabályozásával.

Amire gondolok, az az elvándorlás bátorítása. Ha a szavazók közt van olyan, jól azonosítható csoport, amelynek tagjai eleve sokkal kevésbé hajlamosak a hatalmon levők újraválasztására, mint a többiek, és a kormányzati intézkedések tudnak hatni arra, hogy közülük mennyien mennek olyan messzire, hogy már ne (vagy sokkal kisebb hatással) szavazzanak a hatalmon levők ellen, akkor a hatalom megpróbálhatja távozásra serkenteni őket. A hatalmon levőket jobban elutasító csoport távozása akkor is javítani fogja a kormánypárt újraválasztásának az esélyeit, ha a kormánypárt népszerűsége az egyes csoportokon belül nem nő, és ha a kivándorlásra ösztönző lépések önmagukban pazarlók, károsak.

De elég a tudományoskodásból! A kérdés egyszerű. Tegyük fel, hogy a Fidesz egyik célja ez: a nem rá szavazókat, például a középosztály nyugatos felét kiszekálni az országból, és az itt maradók szavazataira támaszkodva több évtizedes kormányzásra berendezkedni. Sikerülhet-e neki? Lehet-e, hogy Európa-ellenes retorikával, a multik visszaszorításával, a történelmi egyházak állami helyzetbe hozásával, az általános iskolák visszaporoszosításával, az egyetemek fizetőssé tételével - még ha ezek az intézkedések nem is lendítik előre a közjót - Orbán Viktor meg tud szabadulni azoktól a választóktól, akik megbuktathatnák?

Két harvardi közgazdász, Edward Glaeser és Andrei Shleifer szerint a válasz: igen. (Lásd tanulmányukat: The Curley Effect: The Economics of Shaping the Electorate. The Journal of Law, Economics, & Organization, 2005.) Cikkükben először egy matematizált modellben összeszedik, mi kell ahhoz, hogy a mechanizmus működjék. Ezek közül két feltételt érdemes kiemelni. A dolog akkor működik, ha 1) politikai intézkedésekkel távozásra lehet bírni a kiszorítandó választópolgárokat (vagyis ha hat rájuk, amit a politika csinál); és 2) ha van hova menniük.

Egyenleteik után három tanulságos esetet vizsgálnak meg.

A hétgyerekes, katolikus ír William Curley, miután a Bostonban akkor még kisebbségben levő írek szavazataival 1913-ban a város polgármesterévé választották, mindent megtett, hogy a nem íreket távozásra bírja - a szónoklatoktól az adórendszer átalakításáig, az írek alkalmazásától a városi bürokráciában a nem ír városrészek élhetetlenné tételéig. A stratégia működött: Curley 1913 és 1955 között négyszer volt polgármester, egyszer kormányzó és kétszer kongresszusi képviselő, miközben működésétől nem függetlenül a jenkik tömegesen hagyták el Bostont.

A második példa is egy amerikai városból való. Amikor 1973-ban a fekete Coleman Youngot először választották Detroit polgármesterévé, a fekete választók aránya 50 százalék alatt volt, amikor 1989-ben ötödször, 70 százalék felett. Young is a piacinál magasabb bérrel járó városi állásokat nyújtott támogatóinak, miközben spórolt azokon a közszolgáltatásokon, amelyeket az ingatlantulajdonos fehérek gondoltak fontosnak. Például a rendőrségen és a tűzoltóságon.

Glaeserék harmadik példája egy ország: Mugabe Zimbabwéja, ahonnan a fehéreket és a jól képzett, a demokráciát és a jogállamot támogató feketéket sikerült kiszorítani: többségüket vissza a korábbi gyarmatosító Egyesült Királyságba.

Mindez persze az elvándorlók számára nem a világvége. Némi érzéketlenséggel azt mondhatjuk: Bostonból a szomszédos Cambridge-be vagy Detroitból Chicagóba költözni nem a legrosszabb, ami az emberrel történhet, sőt el tudunk képzelni nagyobb személyes tragédiát annál is, mint hogy valakinek Afrikából a szülők, nagyszülők Angliájába kell vándorolnia. Ez viszont korántsem véletlenül van így - ha nem lenne relatíve könnyű az elvándorlás, az egész trükk nem működne.

Mindez immár igaz ránk is. Uniós tagságunk jóvoltából és a külföldi munkavállalás korlátainak 2011-es megszűntével a kiszekáltaknak Magyarországról is van hova menniük; és a fapados repülőkkel és az internetes videotelefonálással az önkéntes száműzetés kenyere sem olyan keserű. Bár részletes adataink még nincsenek, a hétköznapi tapasztalat azt sugallja, hogy egyre inkább mennek is.

Láttuk, hogy ez a stratégia a türelmes politikusoknak való: az emberek az első egy-két intézkedés vagy gyújtó hangú szónoklat hatására még nem mennek világgá; még akkor sem, ha megtehetnék. Ha meg is indul a politikus szempontjából kívánatos elvándorlás, az lassú, évekig tartó folyamat lesz. Siker esetén a politikai hozam viszont óriási: a három politikust, akikkel a cikk példálózik, évtizedeken át újra és újra megválasztották.

És itt következik a nagy kérdés. Vajon a maradó többségnek jó-e vagy rossz, ha választott politikusaik egy őket kevésbé támogató csoport elüldözésével igyekeznek bebetonozni magukat?

Az elmélet és a három eset egy irányba mutat. Boston lakossága fele olyan gyorsan nőtt Curley négy évtizede alatt, mint Massachusetts államé, és harmad olyan gyorsan, mint az egész USA-é. A város pozíciója is romlott az amerikai nagyvárosok rangsoraiban. Detroit Young harmincéves uralmának végére elvesztette lakosainak harmadát, megkétszereződött viszont a városban a munkanélküliség, és másfélszer magasabb lett a szegénységi küszöb alatt élő lakosok aránya is. Zimbabwét pedig Mugabe országlásának végére, írják a szerzők, "lerántja a szegénység, a korrupció és az anarchia mocsara".

A célországok statisztikáiból inkább sejtjük, mint tudjuk, hogy 2010 óta minden eddiginél magasabb és minden eddiginél gyorsabban nő a Magyarországról elvándorlók aránya. Azt még nem tudjuk, pontosan ki is megy el. Ha kiderül, hogy azok a társadalmi csoportok, amelyek a legkevésbé szavaznak a Fideszre - akkor elkezdhetünk aggódni.

Vagy állást keresni Londonban.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”